ontvangst atv

Amateurtelevisie zelfbouw, projecten, discussies, etc. Voor nieuwsfeiten gebruik je het bovenstaande subforum.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

ontvangst atv

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zou wel eens een proefje met atv ontvangst willen doen. Maar ik heb geen idee waar te beginnen. Ik heb een paar oude analoge tuners, ik kan wel een antenne maken en heb een oude analoge schotel maar geen zin dat gelijk al te gaan hangen, dat kan altijd nog). Ik heb een downconvertor (meetapparaat wat signaal naar 50Mhz mixed dus dat lijkt me niet zo zinvol) maar kan ook wel iets bouwen. Ik weet niet eens of het am of fm is.

Dus wat is de simpelste manier om eens wat te zien. Desnoods op de Z ingang van een scoop (ik heb ook wel een TV hoor :wink: )

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: ontvangst atv

Ongelezen bericht door pe1br »

Je zou kunnen proberen de ATV repeaters van Arnhem of Eindhoven te ontvangen.
Het is een aardig eindje weg maar ik heb ze beide in Enschede kunnen ontvangen dus onmogelijk lijkt het me niet.
PI6ANH zend op 13 cm dus je hebt een downconverter en een 13cm antenne nodig,
PI6EHV zend op 23 cm (en 3cm maar alleen in 1 richting en met laag vermogen).
Voor 23 cm heb je geen downconverter nodig, dit kan je rechtstreeks ontvangen op een satelliet ontvanger.

gezien de afstand is een goede voorversterker en antenne hoogte voor beide repeaters aan te raden.

http://home.iae.nl/users/post/pi6ehv/
http://www.pi6anh.com/pi6anh/_pages/def ... ?page=home
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: ontvangst atv

Ongelezen bericht door fred101 »

OK, dat is dus niet even experimenteel te doen. Dan moet ik echt een antenne en versterker in de mast plaatsen. Dan schuiven we dat maar even op. Ik sprak namelijk laatst op een repeater iemand die vertelde dat het heel simpel kon met een analoge satelietontvanger en rondstraler alleen voordat ik dat precies hoorde viel ik van de repeater af. Dan ga ik eerst maar eens een 500KHz zender bouwen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ontvangst atv

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Eventueel zou je eens kunnen proberen om PI6ATV te ontvangen op 10.475 GHz. Je kunt hier een normale satellietontvanger voor gebruiken en een LNB die iets is verplaatst in zijn MF. Eventueel hang je die LNB in een hoortje, of een wok.

Het signaal op 10.475 GHz is FM met de audiocarriers gemultiplext boven 7MHz. Zie site van PI6ATV en dan bij Technische spec's.
Plaats reactie

Terug naar “ATV in de praktijk en zelfbouw”