Opbouw 70cm ATV zender

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb geen suggestie voor dat tussentrapje. Maar daar vind je vast wel wat voor.

Opikken signaal: je kunt ook een klein draadje steken in de antenne uitgang van de modulator en een klein draadje in de TV ingang. Dat pikt elkaar vrij snel op heb ik gemerkt. Wel kunnen reflecties in je shack het signaal iets doen vervormen. Ga je lijnen zien, kijk dan of het bewegen van de draadjes van invloed is. Leg ze dan dichtbij elkaar, zodat de AGC van de TV helemaal dichtgaat. Dan heb je relatief gezien weinig last meer van reflecties in je shack. Ik heb zelfs eens een rubberduckje aangesloten op mijn modulator en een draadje er omheen gewonden, omwikkeld met een doek, dit alles ingepakt in aluminiumfolie (we letten dan maar even niet op de SWR met dit lage vermogen) om de reflecties in de shack te voorkomen.

Direct aansluiten op de TV zou ik niet durven, bovendien kan je tuner in de TV dan gaan clippen, vervormen, of wat dan ook. Heb ik ook eens gemerkt toen een kabelversterker iets te hard stond te versterken. Daar werd de beeldkwaliteit alleen maar slechter van.
Gebruikersavatar
PE1ORG
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2009, 01:57
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PE1ORG »

Zodra ik de boel verzwak en de Motorola PA er achter zet wordt het vermogen wel hoger (ruim 20W) maar de beeldkwaliteit zeker niet,
Hoi Fokko,

Misschien is het handiger dat ik hier ook maar gewoon mijn reactie typ.. Alleen jammer dat je hier geen mail krijgt als er een nieuwe reactie is geplaatst..

Ik kan je verder niet helpen wat de mini-kits betreft maar één ding wil ik je nogmaals meegeven. Wanneer de kwaliteit van je beeld minder wordt als je het zendvermogen opschroeft kan dat heel goed aan reflecties liggen of dat je simpelweg de boel dicht drukt. Zeker in jouw situatie, met jouw antenne opstelling. Mijn antennes draaien ook redelijk vlak boven het dak en mijn beeld (kwaliteit) varieert met de antenne richting. Ook dat een andere amateur bijvoorbeeld geen kleur plaatje van je ontvangt hoeft niet aan je eigen signaal te liggen.

In mijn 'atv' begin jaren stond ik altijd direct klaar met mijn trimsleutel als een mede amateur vertelde dat er iets niet in de haak was. Of dat ik bij mezelf niet goed binnen kwam. Dat doe ik dus niet meer want meestal lag het bij die ander en mezelf 'goed' ontvangen kan alleen op een losse tv zonder antenne en dan nog varieert het signaal als ik mijzelf verplaats en/of de antenne draai.

Succes!

'73 Dion
Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

PE1ORG schreef:Alleen jammer dat je hier geen mail krijgt als er een nieuwe reactie is geplaatst..
Het e-mail systeem zou wel moeten werken. Het kan wezen dat het bij jou uit staat. Als je een reactie plaatst, kies dan onder het tekstvenster voor "Breng mij per e-mail op de hoogte van nieuwe reacties". Dat staat vetgedrukt. Je kunt deze optie ook standaard aanzetten voor iedere reactie die je schrijft in het gebruikerspaneel: http://www.hamforum.nl/ucp.php?i=prefs&mode=post
Mocht het ondanks dit alles nog niet werken, zou het maar zo kunnen gebeuren dat je mail ergens in een spamfilter belandt. Ik heb van @home nog geen klachten ontvangen. Laat maar weten per PB of het in de toekomst nog mis gaat.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

De truuk met het draadje werkte prima Tjalling. Wel wat vervorming maar ik kon de boel tenminste even uittesten. Daarna de stoute schoenen aangetrokken en mijn Minikits PA-tje van Mitsubishi er achter gezet. Ik had een output van maximaal 5W verwacht maar kon met gemak 20W genereren. Van 10 mW naar 20W, dat is 33 dB(!). Heel verrassend, dat verwacht je niet van zo’n klein en relatief goedkoop moduultje.
Maar hier in de shack heb ik altijd veel vervorming dus dat is moeilijk te controleren. Waarschijnlijk geeft 20W flink wat vervorming dus heb ik hem afgeregeld op 10W en op de 2m band gewacht tot een lokale atv-er zich aanmeldde. Van een paar kilometer verderop kreeg ik een dikke B4, met kleur en stereo audiosignaal. Nu staat er aan die kant helaas net een rij hoge dicht-bebladerde bomen maar daar kwam het signaal blijkbaar toch doorheen.

Hopelijk is er vanavond een amateur aanwezig waar ik vrij zicht op heb, dan kan ik even uitproberen tot hoever ik het vermogen kan opvoeren zonder dat er zichtbare vervorming optreedt. Ook moet ik de audio nog even uitproberen, daar heb ik een 180 gr. DIN voor nodig maar die had ik gelukkig nog liggen.
Voor geïnteresseerden, ik heb de handleiding van de kabelmodulator even online gezet: http://www.wiccaweb.nl/PD8F/JenS_AVM2.pdf Helaas heeft deze modulator F connectoren voor Video In en RF out, dit vind ik persoonlijk ondingen maar gelukkig heb ik ze stevig genoeg kunnen maken.

Zoals het nu lijkt heb ik voorlopig geen tussenversterker nodig, met 10 a 15W ben ik ook al heel blij. Als ik straks de F licentie heb kan ik altijd nog eens wat meer vermogen proberen.

Ja Dion, ik weet intussen dat ik niet moet vertrouwen op wat ik hier zelf zie. Zelfs de rapporten van andere lokale atv-ers op maar een paar km afstand zijn soms heel tegenstrijdig. Een paar weken geleden kreeg ik een paar B4 tjes hier uit de buurt, sommigen zagen geen kleur en bij anderen weer slechte audio. Maar in Heerenveen, bijna 20 km verderop, kwam ik op datzelfde moment met een B5 met perfecte kleur en audio binnen. Het verschilt blijkbaar per ontvanger en als er wat obstakels tussen zitten geeft het ook een vertekend beeld.

Nu heb ik eens gehoord dat je met een stereo audiosignaal net een paar kHz. boven de 440 MHz. uitkomt, klopt dat? Ik kan deze modulator makkelijk op mono zetten door het stereoboard te verwijderen en een jumpertje om te zetten, geen probleem.
Ook is het mij niet duidelijk wat bij audio het verschil is tussen ‘balanced’ en ‘unbalanced’. Aan de jumpertjes te zien staat het nu op unbalanced, ik weet niet wat bij 70cm atv gebruikelijk is.

Zo zie je maar weer: elk antwoord roept bij mij weer nieuwe vragen op. :? Maar ik heb op dit forum al heel wat opgestoken, dank voor jullie reacties!

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mijn modulator maakt ook maar tussen de 2mW en 20mW (instelbaar) en ik heb 'm ook ongeveer op 10mW staan. Of zelfs op 2mW. Ik heb gewoon naar de balans gezocht tussen ingangsvermogen, Bias en uitgangsvermogen, tot het module het meest lineair was. Ik haalde met gemakt 37dB versterking met alleen al de minikits module. Daarboven dreeg hij paracitair te gaan oscilleren. Ik gebruikte overigens schotjes in een koperplaatkastje om de uitgang van de ingang te isoleren. En ook ik ben gestopt bij de 10W uitgangsvermogen, afgelezen als ik geen video aanbiedt.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=114#p452

Ik heb ook mijn modulator altijd op mono staan. Het is een bekend gegeven dat amateurs audiocarrier 2 niet mogen gebruiken vanwege inderdaad het "buiten de band" verhaal, dus helaas geen stereo :embarassed:

Balanced en unbalanced audio:
Dat is alleen van belang hoe je je audiogedeelte hebt ingericht in je shack. Balanced audio wordt gebruikt in de professionele wereld, unbalanced vooral bij thuisgebruik en semi professioneel gebruik. Tulpstekkers zijn unbalanced, waarbij je één audiodraad hebt en een ground. Balanced heeft twee audiodraden en een nul. Deze nul zweeft ten opzichte van de massa. Brom en storing wordt opgeheven tussen de twee audiogeleiders, wat gunstig is bij lange draden (podium microfoons bijvoorbeeld). Vanwege de zwevende nul krijg je minder snel te maken met aardlussen. Het audioniveau van balanced is ook hoger ten opzichte van unbalanced (+4dBu t.o.v. -10dBu).

Je kunt van een balanced ingang rustig een unbalanced ingang maken, door één van de twee audiogeleiders kort te sluiten met de nul (deze wordt dan de ground). Alleen moet je dan wel rekening houden met aardlussen (brom enzo) en een lager niveau. Beter is om een balancing unit te gebruiken, welke deze conversie doet (met galvanische scheiding, impedantietransformatie en niveaucorrectie).

Maar als je modulator al direct op unbalanced kan, zet hem daar dan maar op als je tulpstekker apparatuur wil aansluiten. Bestaat je audiomixer bijvoorbeeld uit XLR aansluitingen, dan is dat heel waarschijnlijk een balanced audio apparaat.

Andere namen komen ook voor: asymetrisch voor unbalanced en symetrisch voor balanced.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Dank je Tjalling, helemaal duidelijk nu. Ik gebruik gewoon tulpstekkertjes dus dat is unbalanced. Asymetrisch had ik meteen begrepen :-) Ook het in mono zetten gaat heel makkelijk. Al moet ik erbij zeggen: in stereo hoor ik wel wat splatter van 440 tot 440,013 MHz maar niet een duidelijk audio signaal. Maar blijkbaar wel iets boven de 440 en mono is natuurlijk ook prima.

Tja, die schotjes heb ik gezien. Help dat echt goed? Dan ga ik het ook doen, een stukje print er tussen is zo klaar.

Mijn 10W instelling is trouwens wel video gemoduleerd met een testbeeldje, met zwart beeld kom ik op ca. 16W uit. En omdat ik geen spectrum analyzer heb moet ik er maar van uitgaan dat het beeld op afstand (volgens de rapportjes) nog steeds goed is.

Nu heb ik nog wel die aangepast Motorola TTE1482 liggen (http://www.pa3exv.nl/id36.htm) en bij nader inzien is het eigenlijk zonde om daar niks mee te doen. In principe zou ik de Mitsubishi module dus als een soort tussenversterker kunnen gebruiken en vervolgens de Motorola als eindtrap.
De output van de modulator kan ik met de ‘level’ instelling aan de voorkant verlagen met -10 dB. Er komt max. 59.2 dBmV uit en bij 75 Ohm uit is dat ca. 11 mW. Maar ik kan het dus verlagen tot 1.1 mW.

De Motorola eindtrap is eigenlijk een AB versterker maar gedraagt zich heel lineair zolang je maar niet meer dan 250 mW instuurt, daarna begint de boel flink te vervormen. De versterking is gemiddeld 27 dB dus er komt dan ook maar liefst 125W uit, veel meer dan ik nodig heb. De ruststroom in de transistoren is dan ook flink hoog maar met een laag ingangsvermogen blijf ik mooi in het lineaire deel zitten.
Dit heb ik gezien via de repeater van Meppel, tot 125W is het beeld goed maar daarboven begint het beeld aan de bovenkant steeds meer scheef te trekken,
Om 25W met de Motorola te kunnen genereren heb ik dus ca. 50 mW nodig en die moet uit de Mitsubishi module komen.

Ik zag dat je de RA30H4047M grondig getest hebt dus de vraag is eigenlijk: is de module lineair genoeg in het gebied 1.1 mW in en 50 mW uit? Dus bij een versterking van 16.5 dB. Uit de grafiekjes van Minikits kan ik dat niet goed opmaken.

In dit voorbeeld heb ik trouwens de misaanpassing van de kabelmodulator (75 Ohm) even buiten beschouwing gelaten en ook de verliezen in kabels en connectoren.

Wat denk je: moet dit kunnen lukken? Het zou leuk zijn als ik op maximaal vermogen (25W) nog steeds een goed beeld heb.

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die schotjes werken uitstekend. Dat kan ik je altijd aanraden als je meer dan ca. 30dB versterking maakt met het module. Die 10W die je meet met beeld, is niet heel erg betrouwbaar. Dat komt door de traagheid van een gemiddelde powermeter. In feite maakt het module in de pieken nog steeds die 16W, maar het vermogen neemt in het ritme van de modulatie af, met in de pieken (zwart) die 16W. Geïnverteerd dus. Alleen een spectrum analyser zou dat kunnen weergeven. Een powermeter zal snel geneigd zijn een gemiddelde te meten.

Ik denk dat het Mitsubishi module opzich wel lineair genoeg zou wezen om 50mW te maken, alleen zitten er al drie trapjes in alleen al dat module. En dat is meestal al niet zo goed voor de lineariteit. Als je dit signaal daarna ook nog gaat versterken, dan is de kans op rommel in de band wellicht vrij groot. Dat uit zich in het spiegelen van de bovenzijband, waardoor er weer een onderzijband ontstaat. Als daar al je extra vermogen ten opzichte van alleen het Mitsubishi module in gaat zitten, is dat alleen maar af te raden.

Sluit eens een dummyload aan op een UHF setje en luister eens tussen 428.750 en 434.250. Als je daar nog een vrij sterk signaal hoort (gereutel van het video en audio op 428.750), dan is er weer een onderzijband ontstaan. Gespiegeld door de slechte lineariteit.

Eigenlijk kun je dat het beste toch eens bekijken op een spectrum analyser van iemand. Of ga eens in de lijn van je antenne in een auto rondrijden (of met een porto lopen) om te luisteren wat er van de onderzijband is waar te nemen. Dan ben je buiten je shack, want in je shack kunnen reflecties een verkeerde indruk geven.

Maar een factor 5 versterken uit je modulator moet denk ik ook nog wel lukken met één FETje in klasse A. Misschien is een ERA-5 geschikt?
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Tjalling PE1RQM schreef:Maar een factor 5 versterken uit je modulator moet denk ik ook nog wel lukken met één FETje in klasse A. Misschien is een ERA-5 geschikt?
Ja een ERA-5 was ook het eerste wat mij te binnen schoot. Ook een een BGA616 leek me een goede kandidaat. Helaas nog geen geschikt schema kunnen vinden.

Later hoorde ik “De BGA616 heeft een Compression point P-1dB = 18 dBm at 2.0 GHz en dat is niet goed genoeg. Dat is maar 63mW en dan zit je al op het 1dB compressiepunt.
Voor mij is dit, als beginnende atv-er abrakadabra maar ik maak er uit op dat geen enkele MMIC transistor ideaal zou zijn.

De BFQ34 of BFQ68 zouden beter zijn maar ze zijn duurder, moeilijker te krijgen en ook daarvan kan ik geen schema vinden.
Vroeger werd vaak de BFY52 als driver voor atv zenders gebruikt, misschien is dat nog een optie. Ik zal nog eens grondig gaan zoeken. Hier moet vast meer over te vinden zijn.

Bedankt! Gr., Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
PE1ORG
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2009, 01:57
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PE1ORG »

Tjalling PE1RQM schreef:
PE1ORG schreef:Alleen jammer dat je hier geen mail krijgt als er een nieuwe reactie is geplaatst..
Het e-mail systeem zou wel moeten werken. Het kan wezen dat het bij jou uit staat. Als je een reactie plaatst, kies dan onder het tekstvenster voor "Breng mij per e-mail op de hoogte van nieuwe reacties". Dat staat vetgedrukt. Je kunt deze optie ook standaard aanzetten voor iedere reactie die je schrijft in het gebruikerspaneel: http://www.hamforum.nl/ucp.php?i=prefs&mode=post
Mocht het ondanks dit alles nog niet werken, zou het maar zo kunnen gebeuren dat je mail ergens in een spamfilter belandt. Ik heb van @home nog geen klachten ontvangen. Laat maar weten per PB of het in de toekomst nog mis gaat.
Klopt helemaal! Het stond nog uit bij mij.... :embarassed:
Nu zou het moeten werken..

Grt,

Dion
Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dan heb je als het goed is nu een mailtje gehad :)
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door pa10403 »

PD8F schreef:Contact met Andre inmiddels gelukt. :D Nog niet optimaal (B4) maar ik denk dat m'n vermogen ook nog erg laag is, hooguit een paar Watt.
Zoals beloofd zal ik hier even een foto plaaatsen van m'n knutselwerkje. Er moet nog wel even een andere frontplaat op natuurlijk maar zo ziet het er nu nog uit.
Links geschakelde voeding 12.4V, 10A. In het midden het stuurzendertje en rechts audiodeel. Aan de achterkant PA met koelblok en ventilator. Alles ondeling gekoppeld met low-loss dubbelgeaarde teflon kabeltjes en SMA aansluitingen.

Afbeelding

Nu moet het vermogen nog wat worden opgekrikt. Op internet kan ik eigenlijk geen laagspannings PA's vinden met een beetje flink vermogen. Wel kom ik overal hoogspanning buizenversterkers tegen met triodes zoals GS35b of GI7b. Deze apparaten leveren een fiks vermogen maar met een regelbare anodespanning kun je de boel wel keurig netjes op 25 of 50W zetten. Maar zijn deze zgn. cavities eigenlijk wel geschikt voor atv? Ik bedoel i.v.m. lineariteit. Iemand die hier iets meer over weet?

Groet, Fokko
B4 is toch niet slecht?,en dat op QRP?
De antenne en de condities die moeten het doen,niet het vermogen.
Wat is de afstand van jou naar de andere OM?
En wat is het vermogen,wat je heb gebruikt?.
We zijn altijd wel benieuwd,hoe deze experimenten verlopen
Succes met de verdere experimenten
PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie