Fiberglas hengels.

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Fiberglas hengels.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Deze week in de aanbieding bij de Action, een fiberglas hengel van 3m lang voor €2,49. Nee ik heb geen aandelen Action ...

Misschien niks voor de visser, wel voor de HF-visser!
3m is een halve golf voor de 6m band of neem twee hengels en maak een dipool voor de 12m band.
Die hengels wegen haast niets ...
Deze week maar eens langs de bouwmarkt voor de rest van de onderdelen.

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wauw, da's niet duur... Wat ga je in die hengels schuiven om hem zendklaar te maken? Want ik neem niet aan dat fiberglas uit zichzelf geleidt... :roll: ??
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Draadje

Ongelezen bericht door PA2ET »

Dat is een goeie ... Ik plak er altijd een draadje langs, om de 50cm een stukje PVC band. Dat draad hoeft niet echt dik te zijn, montagedraad is prima.

/edit:
Deze week een mooie "Fuchs Kreis" maken om de 1/2 golf voor 6m aan te drijven, ik houd de oplettende lezer op de hoogte!

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Tuner voor 1/2 golf antenne.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Zoals beloofd, hier wat foto's van de Fuchskreis, niet meer dan een parallelkring met op een aftakking van de spoel de zender aangesloten en een halve golf draad of spriet op de top van de kring als antenne.

Een draad van een halve golf heeft in het midden een stroom maximum bij resonantie en de uiteinden een spanning maximum.

Wil je dus een halve golf antenne aan een uiteinde voeden, dan heb je veel spanning nodig bij een klein beetje stroom.
Daar dient dus de parallelkring voor, bij resonantie neemt de spanning over de kring en de impedantie enorm toe.
Past dus goed aan op een eindgevoede halve golf dipool!

Neem voor de spoel zo dik mogelijk draad, omdat je de spanning hoog wil maken, moet de Q van de kring hoog zijn.

Schema:
Afbeelding

Kastje van printplaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De variabele condensator heb ik voor 2 euro gekocht in Rosmalen, is een mooi keramiek geval met een redelijk grote plaatafstand.
Maar een uit een sloop omroepdoos zal het ook doen, denk dan wel om het maximum vermogen!!

De spoel bestaat uit 3 windingen 3mm dik installatie draad voor aardleidingen, het geheel is bedoeld voor de 6m band.

Afregeling:
Het enige dat afgeregeld moet worden is de aftakking op de spoel. Verbind daartoe een inductie arme koolweerstand van 4k7/5W aan de antenne aansluiting (top van de kring dus) en massa.
Maak de aftakking eerst op een halve winding, sluit een zender (P= max. 5W!) en SWR meter aan en kijk of je met de afstemknop van de tuner een SWR van 1 kan halen, gaat dat niet dan moet je de aftakking wat verschuiven.

Mijn tuner was gelijk goed met een aftakking op een halve winding vanaf de koude kant.

Gebruik:
Gewoon aan de antenne aansluiting een stuk draad van een halve golflengte, de set op de coax aansluiting. Eerst op maximum ruis bij ontvangst, daarna fijntunen met de zender, op laag vermogen, tot de SWR = 1.
De tuner is redelijk breed, je zal hem niet vaak hoeven na te regelen als je 100kHz QSY gaat.

Ook korte sprietjes krijg je goed afgestemd.
Probeer echter geen 1/4 golf draden of draden met een oneven veelvoud van deze lengte, af te stemmen! Die vormen een kortsluiting voor de kring!
Alle lengtes met een veelvoud van een halve golf gaan echter prima.


Denk ook om de vrij hoge spanningen op de antenne aansluiting! Misschien niet direct dodelijk maar het geeft nare, pijnlijke HF brandwonden die langzaam genezen!!

Toch veel plezier gewenst bij het eventueel nabouwen!
:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb tijdens de vakantie een 5m hengel gekocht in de supermarkt voor 9 euro. Daar hebben we lekker mee gevist en gezonden. Ik heb er draad omgewikkeld, onderop nog een slag of 10 als spoel en toen kreeg ik hem met de portable L-tuner 1 op 1. Het alu dak van de camper (2.20mx4.70m) als tegen capaciteit.

Fred PA4TIM
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Die hengels zijn inderdaad heel handig, zeker bij portable gebruik of "semi permanente" antenne opstellingen, alleen voor de zomer bijvoorbeeld. In de winter, met vorst is fiberglas wat kwetsbaar, het wordt dan hard en bros. Dus breekbaar!

Voor volgende zomer staat onder meer een circulair gepolariseerde kruisdipool voor de 6m op de planning. Daartoe heb ik vier, extra Action hengels gekocht.

Tijdens sporadische E (Es) is de polarisatie namelijk niet meer zuiver horizontaal of verticaal te noemen, het kan erg wisselen na reflectie in de troposfeer. Een antenne die alle polarisatie richtingen even sterk kan ontvangen is dan een uitkomst. Ik verwacht dat de diepe fading die je soms hoort tijdens deze condities, een stuk minder gaat worden.

De antenne gaat van het model "Turnstile" worden, dus twee halve golf dipolen die loodrecht op elkaar staan, onderling gevoed met een faseverschil van 90 graden zodat een circulair gepolariseerd signaal onstaat. Het faseverschil wordt gemaakt door een stuk voedinglijn van een 1/4 golf lengte tussen de dipolen op te nemen.

Vooral blijven experimenteren ...

73 de Eat
:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben ook met zoiets bezig voor 2 meter. Een dipool voor 70 haaks op een voor 2m. Ik had dat beestje kruisdipool genoemd. Dacht ik eindelijk iets nieuws te hebben bestaat het alweer. In de simulatie werkt hij prima. De werkelijkheid is helaas vaak anders.

Fred
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Mmana file

Ongelezen bericht door PA2ET »

Fredden, kom eens op met die Mmana file!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Gisteren gefrut met een action hengel en 1,5 kwadraat, soepel installatie draad, past verdorie niet door de hengel! Het ding loopt taps toe en op ca. 4/5 van het eind loopt de draad vast.

Getver!
Morgen op het QRL wat cat5 netwerkkabel meenemen en dat maar (één ader) gebruiken, is dun genoeg en het boveneinde kan ik vastlijmen met epoxy-lijm, het spul is dan meteen water dicht.

Dit in navolging op het 6m SKED topic!

Stay Tuned!

73!
Eat!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re:

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Wauw, da's niet duur... Wat ga je in die hengels schuiven om hem zendklaar te maken? Want ik neem niet aan dat fiberglas uit zichzelf geleidt... :roll: ??
Antennes bouwen, hoeft helemaal niet duur te zijn,het leuke van heel dit project is hem goed resonant te krijgen op de gewenste frequentie,ik neem aan dat dit een HF antenne word.
Hangt denk ik ook van de windingen om de hengel,dan zou je hem makkelijk voor bijv 160 en 80 kunnen maken
tot hoeveel watt kan je in zo'n hengel duwen?,als je er bijv 0.8 eromheen wikkelt?
Ik had laats in de CQ PA iets gelezen voor flat bewoners,zonder iets vast te schroeven aan je balistrade,zo kan je dan een gp of een ander antenne er aan vast klemmen,ik gebruik altijd een miniatuur bank schroefje,om antennes erin te klemmen,ik heb dat eens gezien ,heb ik iemand even geholpen om een gp'tje voor 6 mtr op te zetten,en ik gebruik die optie nu ook,en het werkt perfect.
Cheers Gerard
PS even een opmerking over fiberglas,is een isolator,ik heb van Klaas PA0KLS gehoord dat die fiberantennes goed werken,ik meende dat hij die ook eens eentje heeft gebouwd,er zijn zelfs amateurs,die hem mee op vakantie nemen,leuk toch lekker in de low budget,en werken als een speer.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie