pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door PA9NL »

Hoi Tjalling en andere zend en of ontvangst vrienden,
En welkom Fokko,

Het werd al een tijdje gevraagd maar ik heb inmiddels via een andere amateur (Smartin)een simpel goed te bouwen schemaatje gevonden.


Mijn ervaringen:

Ik heb met succes het volgende schema gebouwd.
http://www.isaacasimov.it/ik5qlo/pre432.htm

In plaats van de FHX35LG een MGF 1302 gebruikt.
En de trapezium condensatoren vervangen door smd condensatoren.

De tube type trimmervervangen door een teflon trimmer dus lekker in het blikje laten zitten (waterdicht).
De voeding door de coax laten lopen (smoorspoel tussen de uitgang van de versterker naar de ingang van de 78L05).
De ingang trimmertjes capaciteit en het spoeltje kun je nog wat mee experimenteren.

Analyzer met ruisbron is toch wel een must om het geheel goed af te regelen (inmiddels in bezit).
Ik probeerde dit geheel eerst op een smalband 70 cm ontvanger af te regelen (is al een gevoelige ingang) dit koste mij erg veel vrije avondjes zonder suc6.

Mogelijk op een ongevoelige tv ontvanger kan dit misschien wel.
Probeer de mgf met een plastic pincet vast te pakken en met bijv een gas soldeerboutje te solderen.
Veel plezier met nabouwen. :dizzy:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

DAt ziet er vrij eenvoudig uit, bedankt voor de tip! Als ik de shack weer wat op regel heb, kan ik wel eens op zoek naar de onderdelen.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pc1l »

PD0RRC schreef:
In plaats van de FHX35LG een MGF 1302 gebruikt.
De voeding door de coax laten lopen (smoorspoel tussen de uitgang van de versterker naar de ingang van de 78L05).
De MGF1302 werkt goed voor de 70 cm band, de schakeling is inderdaad erg bruikbaar. Voeding via de coax is ook een zeer praktische oplossing.
PD0RRC schreef:Probeer de mgf met een plastic pincet vast te pakken en met bijv een gas soldeerboutje te solderen.
MGF heb ik zelf steeds met een metalen maar geaard pincet behandeld ( potentiaal pincet - massa mgf - print 0 Volt ). Misschien voor het solderen nog een tip : ik heb er steeds een speciaal voor deze zaken klaargelegd antex boutje ( 25 jaar oud ) voor gebruikt, dat is altijd goed gegaan. Bij dit type zit er een tamelijk lange geisoleerde ( electrisch ) thermische geleider waar op de soldeerpunt is gemonteerd :D . De isolator ( de thermische geleider ) ziet er uit als een buisje, rose gekleurd. ik heb zelden zo'n effectieve isolator gezien. Deze boutjes heb ik recentelijk nergens meer aangetroffen. Verder is bij dit soort avonturen de print dan altijd uiteraard al bestuckt. Wat soms ook werkte ( noodoplossing, niet aan te raden ) : de aansluitdraden van het tere componentje in het vloeibare soldeer laten 'vallen'.

Over een metalen pincet ook nog dit : bij gebruik ervan heb ik vaak met succes gemonteerd door simpelweg met de pincet het massavlak of aansluiting te pakken. Wel alleen maar doen met een schakeling waarbij alle andere componenten al gemonteerd zijn !

Pincet : met plastic heb ik wel eens meegemaakt dat er op de een of andere manier ongewenste lading werd overgebracht. Dan is het mogelijk dat de MGF1302 niet meteen overlijdt. Maar je zit wel met slechtere specs dan ( als het misgegaan is ) ..... :(
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door PA9NL »

Er zijn vele manieren om anti-statisch aan de gang te gaan inderdaad.

Ik trek wel altijd mijn wollen trui even uit :lol:

offtopic:heb je site even bekeken Leon,erg leuk !!
Ga je ooit nog met atv de lucht in ?
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pc1l »

PD0RRC schreef:Er zijn vele manieren om anti-statisch aan de gang te gaan inderdaad.

Ik trek wel altijd mijn wollen trui even uit :lol:
:lol: .. maar zonder gekheid, dat scheelt natuurlijk ook alweer enkele duizenden Volts ..... lang geleden bij mijn eerste experimenten heb ik al bemerkt dat vooral in de winter kans op schade groter was ( drogere lucht radiatoren binnenshuis vloerbedekking etc.etc. ).
PD0RRC schreef:Ga je ooit nog met atv de lucht in ?
Zal wel mogelijk zijn .. maar we laten dan wel iets weten !
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door PD8F »

Dit lijkt me ook wel wat Marcel. Zodra ik de 70cm zender klaar heb ga ik hem ook maken want mijn tv is zeer ongevoelig.

De MFG1302 heb ik ook al in de 23cm voorversterker gebruikt en gewoon met de vingers vastgepakt, ook een gewone soldeerbout gebruikt en dat ging prima. Die van mij heeft het tenminste overleeft. Maar een wollen trui moet je voor de zekerheid bij dit soort klusjes toch maar niet gaan dragen, vooral niet bij erg droog weer. :lol:

Bedankt voor de tip! Als ik hem klaar heb laat ik het hier even weten, kan nog wel even duren hoor...

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pc1l »

PD8F schreef:De MFG1302 heb ik ook al in de 23cm voorversterker gebruikt en gewoon met de vingers vastgepakt, ook een gewone soldeerbout gebruikt en dat ging prima. Die van mij heeft het tenminste overleeft.
Nog even waarschuwen : we hebben hier vaker gezien dat in zo'n geval het goed kon gaan maar soms ook niet .. meerdere malen werkte de MGF1302 wel nog een tijdje om dan ( eerst langzaam : teruglopende specs, dan snel naar einde :rolleyes: ) de geest :embarassed: te geven, een fenomeen waar je dus rekening mee moet houden.

Het goed 'insolderen' van de MGF1302 is een secuur werkje, als hij dan een statische 'mep' heeft gekregen met alle gevolgen van dien is alle werk voor niks geweest. Het beste is daarom om hem toch zeer voorzichtig te behandelen :) !
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pa10403 »

Je kan ook gewoon 1 MGF 1302 gebruiken ,en als laatse een MMIC bijv ERA of MSA,als je maar zorgt dat de filters in verhouding met 70 cm klopt.
Maar het is wel weer zo ,als je dan een antenne gebruikt met weinig gain,dan versterk je de ruis ook mee.
Ik zal dan kiezen voor een antenne met veel gain,en selectiviteit,en daar aan een versterkertje,die je zelf op sterkte kan inregelen.
Je moet zien een voorversterker is eigenlijk een soort truuken doos,om wat gain naar voor te brengen,maar een wonder middel is het niet,ik heb ooit iets gelezen over een voorversterker in de CQPA ,de overpeinzingen van ome Bas ,van Bastiaan PA0RTW,er werdt in geciteerd "het station kwam wel harder binnen maar niet duidelijker"
Ik denk dat de theorie wel klopt,wat alle amateurs zeggen,een goede antenne is een halve amplifier,een goede ontvangst antenne is dan ook een halve preamp,maar als je dan net iets te kort komt,dan,is een preamp een uitstekende hulpmiddel,daarom,gewoon regelbaar maken,dan kan je hem naar wens instellen.
Succes
Gerard de PA10403
Ps zal je er MMIC'als eindversterking erin stoppen,bijv MSA0885,dan haal je met 1 MGF en 1 MSA al een dikke 45dB,grof berekend.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pc1l »

Ja hier is dat ook zo : vaak voor de gegeven situaties ( 70, 23 ) MGF1302 met erachter enkele MMIC's ( kunnen ook MAR types zijn hoor ) zodat er in ieder geval een totale gain van ca 40 dB gehaald kan worden. Waarbij dus de MMIC's het 50 OHM bredeband versterkerdeel vormen. De MGF1302 ziet niet de output wat ook voordelig kan zijn ! Het heeft inderdaad alleen maar zin als de S/N verhoudingen gunstig blijven. Wordt er een signaal aan de inputs aangeboden waarbij S/N rampzalig is dan heeft de MGF1302 GaAsFET als toepassing hier geen zin, das ook duidelijk.

Voeden ( PS DC ) liefst via de output ( op de coax ) .. de complete AMP zit dan in de mast bij de antennes, dat levert een S/N voordeel op wat echt niet te verwaarlozen ( zie ook voorbeeldje hieronder ) zal zijn als je wat langere kabels gebruikt, en op 23 en 13 is dat al snel het geval !

Als de input van de AMP met zo'n MGF1302 nu gekoppeld is aan een antenne waarbij er tussen de aansluitpunten een elektrische kortsluiting bestaat heb je een erg betrouwbare preamp, geen zorgen meer mbt de statics die wel degelijk zo'n component anders kunnen vernielen.

Nog iets : zorg voor en goede instelling van de halfgeleidertjes, dat is ook nog steeds belangrijk hi :lol:

Alleen voor de geinteresseerden : nog het voorbeeldje ( ontleend aan : http://members.home.nl/pc1l/coax/delfitest.htm hiermee kan je perfect die zaken berekenen, daarom schreef ik het hi hi. Het gaat dus ook op voor situaties aan de grond ) :

Systeemruisgetal FT : dit vindt men uit de ruis en versterkingsfactoren. Het is afhankelijk van de positie in een keten. Stel, je hebt een antenne met daaraan gekoppeld bijvoorbeeld 25 meter coaxlijn, indien je nu een preamp tussen coaxlijn en trx plaatst levert dit een verschil op ten opzichte van een andere situatie, namelijk waar je die preamp in de mast bij de antennes monteert : het ruisgetal zal bijvoorbeeld respectievelijk 4.15 en 1.35 dB bedragen. Zie je kans om ook nog de 'eerste trap' van je ontvanger in de mast te monteren dan kan het zelfs 1.15 dB worden, dat is zeer goed. Heb je helemaal niets in de mast en ook niet bij je ontvanger 'ertussen' zitten dan kan FT oplopen tot bijvoorbeeld 7 dB ..... dat is niet erg goed. Een verschil van 7 - 1.35 ( preamp in de mast ) = 5.65 dB is een niet te verwaarlozen deel !!!!!

Je schrijft ook nog : "Je moet zien een voorversterker is eigenlijk een soort truuken doos,om wat gain naar voor te brengen,maar een wonder middel is het niet" .. Inderdaad, volkomen juist ! De preamp moet alleen het signaal op een level brengen waarbij je inputs dat signaal kunnen verwerken. Maar de eis is dat het signaal level een aantal dB's boven het stoor level zal liggen. Daar je dit ook oplost door bijzondere aandacht aan de antenne te besteden laat zien dat je constructief met dit probleem omgaat hi.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door PA9NL »

Leuke reakties !

Mijn toepassing voor deze versterker is,dat deze geplaatst wordt bij atv repeater PI6YRC (Beverwijk).
Deze repeater krijgt een ingang op 70 cm (hopelijk 12 april plaatsing).
De antenne wordt een omni en er hangt ongeveer 30 mtr coax aan naar de ontvanger.
Houd hem in de gaten!!


Marcel.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pc1l »

succes !
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Leuk initiatief Marcel!
Altijd goed een 70cm ATV ingang. Hoe gaan jullie de antennes uitvoeren? Worden het meerdere yagi's, al dan niet schakelbaar? Of gaan jullie één kant op kijken met een antenne? Een klaverblad kan natuurlijk ook, maar dat vind ik persoonlijk weinig efficiënt op 70cm ATV.

Ik ben benieuwd... :)
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)

Ongelezen bericht door pa10403 »

pc1l schreef:
PD0RRC schreef:
In plaats van de FHX35LG een MGF 1302 gebruikt.
De voeding door de coax laten lopen (smoorspoel tussen de uitgang van de versterker naar de ingang van de 78L05).
De MGF1302 werkt goed voor de 70 cm band, de schakeling is inderdaad erg bruikbaar. Voeding via de coax is ook een zeer praktische oplossing.
PD0RRC schreef:Probeer de mgf met een plastic pincet vast te pakken en met bijv een gas soldeerboutje te solderen.
MGF heb ik zelf steeds met een metalen maar geaard pincet behandeld ( potentiaal pincet - massa mgf - print 0 Volt ). Misschien voor het solderen nog een tip : ik heb er steeds een speciaal voor deze zaken klaargelegd antex boutje ( 25 jaar oud ) voor gebruikt, dat is altijd goed gegaan. Bij dit type zit er een tamelijk lange geisoleerde ( electrisch ) thermische geleider waar op de soldeerpunt is gemonteerd :D . De isolator ( de thermische geleider ) ziet er uit als een buisje, rose gekleurd. ik heb zelden zo'n effectieve isolator gezien. Deze boutjes heb ik recentelijk nergens meer aangetroffen. Verder is bij dit soort avonturen de print dan altijd uiteraard al bestuckt. Wat soms ook werkte ( noodoplossing, niet aan te raden ) : de aansluitdraden van het tere componentje in het vloeibare soldeer laten 'vallen'.

Over een metalen pincet ook nog dit : bij gebruik ervan heb ik vaak met succes gemonteerd door simpelweg met de pincet het massavlak of aansluiting te pakken. Wel alleen maar doen met een schakeling waarbij alle andere componenten al gemonteerd zijn !

Pincet : met plastic heb ik wel eens meegemaakt dat er op de een of andere manier ongewenste lading werd overgebracht. Dan is het mogelijk dat de MGF1302 niet meteen overlijdt. Maar je zit wel met slechtere specs dan ( als het misgegaan is ) ..... :(
Als je als ingangstrapje, een MGF 1302 gebruikt en als uitgangs trapje een MSA 0885 heb je iets van rond de 45 dB versterking als deze gegevens kloppen in de datasheet.
Maar ik heb ook wel eens gehoord,dat die oude UHF antenne versterkertjes werden omgebouwd voor de 70 cm ATV,en die schijnen het heel goed te doen,wie weet hier meer over,dan hoor ik dat graag.
mvg PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie