Hoi Fred,
Om tegen het meelezen in te gaan: rechts schrijven (of ben je links?), en met de linker hand een blad meteen over de net geschreven letter schuiven. Als je "links" bent, zie ik daar effe niet deze oplossing....
Maar ik heb het ook zonder papiertje schuiven geleerd. Op gegeven gevorderd moment lees je wel toch weer mee met het woord wat je net aan het schrijven bent, echter dan zonder daardoor uit de maat te geraken
Ja, PA3CRC seinde met een G-stn, hoorde ik nog zo indien ik wat hoorde, ze vielen beiden weg de meeste tijd, onder het logboek-invullen.
Hier wat hersenkraken, hoe ik je ook van afstand kan helpen met de "puntjes" beter onder de knie te krijgen met seinen (nemen komt vanzelf later).
Doen we het eerst met de "v" (3 punten) en de "4" (4 punten). Sein de "v"
zonder meetellen, alleen meezingen

"
di-di-di-daaah"! Dus als reflex! Dit zeker 20 x na elkaar doen! Daarna de "4": Di-di-di-di-daah". Hierbij je verbeelden, dat je 2 iets verschillend hoge tonen hoort bij de 4 punten: 1e punt wat hoog, de 2 wat lager, 3 zie 1, 4e zie 2, en dan "daaahhhh". Hier ook meezingen op de verschillende toonhoogtes, zonder meetellen

"di-di-di-di-daaahhh". Dit ook 20 keer doen. Dan weer alles opnieuw, met de "v" weer beginnen.
Door het "innerlijk horen", seinen en simultaan "zingen"(euuhhh....) van de 3 of 4 puntjes: 1e en 3e hoog, 2e en 4 lager, valt het je direct op als je soms 1 punt meer wilt maken of 1 te weinig want dan "klinkt het raar"!
Miskien is dat wat gek maar hopelijk begrijpelijk uitgelegd. Probeer het enkele keren op verschillende dagen deze week op die manier met de "v" en "4". Het zal je dan zeker opvallen, vooral als je het vaak hebt gedaan, dat "v" en "4" toch verschillend klinken resp. geseind worden - zonder meetellen

Als ezelsbruggetje: de 4 "duurt wat langer" dan de "v".
Zoals gezegd: niet bewust meetellen als "1-2-3-(4)" (wat je waarschijnlijk nu wél doet?)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things