Yaesu 817ND getest

Mobiele of mobiele-basis sets
pa1bjs
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2008, 21:50

Yaesu 817ND getest

Ongelezen bericht door pa1bjs »

Hallo heren en dames!
Ik lees al een tijdje mee en ik dacht : laat ik ook eens een testverslag schrijven!

Ik vond de ft817 al een een bijzonder apparaat, zo groot als een bakkie, alleen dan all mode,all band, 5watt.
Hij is klein, erg klein, de VFO is ook erg klein en eigenlijk iets te klein om lekker over de band te draaien, maar ik heb vrij grote handen.
Zoals de hele FT 8XX serie (de 817,857,879) werkt deze ook weer met een menu systeem.
Bij de grote broers werkt dit na beetje oefenen goed.
Alleen doordat de 817 erg klein is, is het display ook erg klein, waardoor yaesu noodgedwongen afkortingen moeten gebruiken.
Dit maakt het wel lastig om snel van een instelling te wijzigen.

De ontvangst is gewoon erg goed! Op een GPA voor 10,15,20,40m is hij iets gevoeliger dan de 897,maar ook een stuk onrustiger.De 5watt is echt weinig in spraak. Met wat moeite lukte me om wat verbindingen te maken (moet ik er wel bij zeggen dat de condities beetje prut waren.)
Digimodes gaan als een trein! 5watt is echt genoeg om europa te werken.
Wat ik persoonlijk wel een gemis vind is dat er geen DSP aanboord is.
Dit zou de ontvanger echt ten goede komen.
Ook een beugel zou prettig zijn.
De bijgeleverde antenne doet het goed op 2/70 maar 6m is het niet veel (helaas nog niet uitgebreid getest)

Wat ik persoonlijk echt waanzinnig vind is dat er ook nog ruimte is voor een accupack,alleen
als je de accupack gebruikt, daalt het max vermogen naar 2,2 tot 2,5 watt, dit is wel weinig

Ik heb er een outback 1899 (80 tm 2m) antenne voor gekocht en ik zal zo snel ik weer eens een fieldday doe zal ik wat info posten over deze combinatie

Dus, een erg leuke ontvanger, maar verwacht niet veel van 5watt.
(in deze condities)
Groet
Bas PA1BJS
Gebruikersavatar
19-rsn-007
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2008, 23:24
Locatie: Steenwijk

Re: Yaesu 817ND getest

Ongelezen bericht door 19-rsn-007 »

Hey!

Ik ben al lange tijd erg gecharmeerd van dit apparaat (heb hem helaas nog niet) en heb je review gelezen.
Heb je hem gemodificeerd zodat hij ook op 11m loopt?

Ik ben het met je eens dat 5Watt idd wat weinig is, maar ik weet ook dat dit genoeg is om leuke dingen te doen.
Sluit er maar een leuk antennetje op aan die je lekker hoog in een mast (of aan je schoorsteen of nok van je huis) hangt...moet je eens kijken wat er mogelijk is met 5 Watt!

Eerst maar eens op voor mijn N papiertje, en dan sparen van een 817 (gemodificeerd).
19-RSN-007, 73
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Yaesu 817ND getest

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Kwestie van een paar jumpertjes achter het voorfrontje veranderen en klaar is Kees! Houd er wel rekening mee, dat de ARS instelling niet meer op de Europese norm staat na modificatie.
Gebruikersavatar
19-rsn-007
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jun 2008, 23:24
Locatie: Steenwijk

Re: Yaesu 817ND getest

Ongelezen bericht door 19-rsn-007 »

Ja dat is wel zo he...
Nou ja, de modificatie slaap ik dan wel een nachtje over tegen die tijd ;)
Anders hou ik gewoon mijn albrecht 485s voor 11m.
19-RSN-007, 73
Gebruikersavatar
pa7ml
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2008, 22:40
Roepletters: pa7ml
Locatie: Breukelen
Contacteer:

Re: Yaesu 817ND getest

Ongelezen bericht door pa7ml »

Hoi Hamforummers,

Het is wel leuk om ervaringen te lezen over de Yeasu FT-817nd. Het apparaat heeft natuurlijk zijn beperkingen, het is tenslotte een backpackers transceiver. Als je meer wil moet je gewoon meer geld uittrekken om meer techniek ´onboard´ te hebben. Alleen wanneer je op locatie (b.v. vakantie) gaat is het een hele verhuizing om een grotere transceiver met zijn accessoires mee te nemen. Met de FT-817nd is het eenvoudig. Je neemt het in je handbagage mee tijdens een vlucht naar een of andere vakantie bestemming.

Met 2,5 watt uitgangsvermogen werk ik vanuit zuid Europa bijna heel Europa . Bij Wimo ( http://www.wimo.de) verkopen ze een Miracle antenne voor HF. Tegenwoordig heet deze verticale antenne Wonderwand. De verticale antenne is speciaal voor de FT-817 en 897 set ontwikkeld. De antenne doet zijn werk goed. Natuurlijk kan je een dipool (LC) uitspannen zoals ik dat doe tijdens het B.I.G.-radioweekend. Met de LC dipoolantenne worden tijdens dit radioweekend mooie digimode verbindingen gemaakt met de FT817. (LC dip.zelfbouw ant. lees Electron febr.´06)

Tijdens vakanties heb ik een locatie buiten de bebouwde kom en op een paar honderd meter hoogte. Het zijn locaties waar geen qrm aanwezig is, een enkele keer een beetje qrn. Het is een geweldige ervaring waar de FT-817 tot zijn recht komt!
In de qso.s die ik maak verbaast een enkel tegen station dat ik vanuit b.v. EA7 een verbinding met hem maak over honderden kilometers met qrp vermogen en in phone. Met een beetje geduld lukt het zelf in een pile up gegevens uitwisseling.
Tijdens een clubavond van Veron afdeling 08 Centrum is er door mij een verbinding gemaakt met WP3UX. Dit gebeurde met de FT-817 met een uitgangsvermogen van 5 watt. Het clubstation PI4UTR beschikt wel over een mooie Steppir beam.
Thuis werk ik met een dipool voor 14 Mhz. onder de dakpannen (ja,ja) en maak leuke verbindingen in phone en digimode.

Zo zie/hoor je maar dat je schitterende ervaringen kan op doen met zo´n backpacker . Ik heb dan wel geen dikke vingers die de knoppen bedienen.
:lol:
Wonderwand verticale antenne bevestigd op achterzijde FT817nd
Wonderwand verticale antenne bevestigd op achterzijde FT817nd
wonderwand_ft-817.jpg (9.22 KiB) 11431 keer bekeken
Michel - PA7ML
73
Ha4djw
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2023, 09:28
Roepletters: Ha4djw

Re: Yaesu 817ND getest

Ongelezen bericht door Ha4djw »

Kan 1 van jullie de kabel opmeten waar de 2 bananen stekkers aan zit ben de mijne kwijt en wil graag de outback 1899 weer gebruikwn bvd HA4DJW DAVID UIT HONGARIJE
Plaats reactie