Nou ben heel de morgen al bezig met testen .
Ik krijg ineens de briljante ingeving dat ik 2 antennes kan aansluiten

een hoogohmige en een laagohmige .
Dus ik de draad van 6 meter aan hoog en de middels coax aangesloten draad voor 20 meter .
Verschil is nihil . Conclusie allebei even slecht .
Nu de balun tussen coax en antenne op 20 en daarnaast de draad.
Op 14.335 hangt is hier altijd een soort van signaal aanwezig dus daar heb ik vergeleken .
Van een S7 naar S3 resp balun en open draad . Dat maakt dus wel degelijk iets uit .
Zonder balun , dus rechtstreeks op de coax was dit signaal een S5 dus ook hier een winst van 2 s-punten of hoe dit ook heet .
Voor de 20 meter blijft de combi coax balun draad dus zitten .
Ga ik nu lager naar bv 40 meter heb ik gelukkig maar andere resultaten .
Met balun op 7010 luisterend naar een amateur in cw komt deze op de balun binnen met een S9+10dB , mijn ruis of storing is ook meteen S9 hier .
De draad doet het hier ook minder , met dezelfde amateur een S7 en een ruis cq storing van S6 .
Gezien de locatie van de antenne ( binnen tussen de wasdroger/machine en fitnestoestellen , plasma tv's etc etc + nog een halogeen trafo die enorm stoort ).
Balun geeft dus beter signaal .
Op 80 meter is de draad meteen doodstil , de signaalmeter ligt in de hoek en de amteurs komen net binnen , ik hoor ze wel maar hebben geen signaal .
Coax met balun en draad geeft meteen een ruis van S 5 a 6 en goede signalen . Vreemd ????
Op 160 meter niemand te horen alleen ruis . Waar de draad een ruis produceerd van S6 en de balun combi S3 .
Ik weet beide draden zijn abosluut ongeschikt voor de korte golf , maar het geeft mij wel een indicatie .
Op 675 AM is het verschil extreem .
Balun 9 +5 dB
Draad 9 +40 dB Wauw hier is de keuze snel gemaakt .
Op 516.3 Khz (Navtex) de Balun doet niets meer lijkt het , de draad produceerd een ruis van 7 ,of liever een storing van S7 .
Balun blijkt dus inderdaad ongeschikt voor de hele lage banden .
Op 18 Mhz nagenoeg geen verschil .
Op 21 Mhz is de balun duidelijk beter .
Op 24.900 doet de draad weer beter zijn best , en ik begin dat toch wel vreemd te vinden .
Deze morgen op 11 meter zowaar wat Dx gehoord (Oostenrijk , Tjechie ) en maakt het eigenlijk ook niets uit welke antenne ik gebruik .
Op 28.500 doet de balun duidelijk beter dienst ,en hoog in de 29 Mhz is het voordeel van de Balun nog groter en tegen de 34 Mhz gaat het beter met de draad .
Ik begrijp nu dat beide antennes resoneren op bepaalde frequenties , en ben vooral blij dat ik nu een keuze heb .
Zo , en nu ga ik als de sodemieter aan de gang met het wikkelen van de Giga spoel .
73's Wilco de 19DIG2305