13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Volg hier het bouwen van mijn 13cm ATV zender. De volgende modules ga ik inbouwen:
  • Unitx stuurzender (PA2HOS mod) met Z-comm oscillator
  • 1W RF versterker van Vandijken (RF2126) met pindiode verzwakker
  • Basisband modulator van ACB (P52)
  • PLL sturing voor SP5055 met display
  • Voeding (zelfbouw)
Ik had een 19 inch behuizing gekocht met inhoud, waar nog een kale frontplaat bij geleverd was. De inhoud is eruit gesloopt en in combinatie met de kale frontplaat is dit een mooie kast.

De kale frontplaat was grijs van kleur, dus die heb ik zwart gespoten. Eerst twee lagen primer en daarna mooie zwarte lak.

En zo ben ik nu bezig :) :
Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit netjes wordt :)
Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit netjes wordt :)
De frontplaat wordt alvast voorbereid
De frontplaat wordt alvast voorbereid
Zodra ik weer wat verder ben, komt er een aanvulling op deze topic. Zo kunnen jullie een beetje meekijken. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Hier is het fotoalbum met alle foto's van dit project! (shift-klik voor nieuw venster)

Relevante topics op dit forum:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De kast is nu klaar gemaakt voor de test. De modules zijn allemaal nog los geplaatst. Als alles naar behoren werkt, kan alles vastgemaakt worden en kunnen de draden bij elkaar worden gebonden.

Dan blijft er nog wel een ingrijpende modificatie over van de P52 basisband modulator; ik wil de twee carriers afzonderlijk aan en uit kunnen schakelen op de voorkant van de zender (daar zijn al twee schakelaars voor aangebracht). Wat al wel gedaan is, is het maken van een Nicam inkoppeling, dus die is ook al aangesloten.
Alle modules liggen nog los voor de test
Alle modules liggen nog los voor de test
En zo ziet de voorkant er uit. Van links naar rechts: display - frequentiekeuze rotary dial - schakelaar analoge carrier 1 - schakelaar analoge carrier 2 - TX schakelaar - RF power potmeter - 230V schakelaar
En zo ziet de voorkant er uit. Van links naar rechts: display - frequentiekeuze rotary dial - schakelaar analoge carrier 1 - schakelaar analoge carrier 2 - TX schakelaar - RF power potmeter - 230V schakelaar
In het fotoalbum staan meer foto's.
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 06 feb 2009, 02:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar het fotoalbum gewijzigd
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vandaag ben ik bezig geweest de zender af te bouwen. Nou ja af?? Af is een zelfbouw apparaat misschien wel nooit, maar voorlopig kan de kast dicht.
De voorkant, het frontje. Er moeten nog letters op worden geplakt.
De voorkant, het frontje. Er moeten nog letters op worden geplakt.
100_2267a.jpg (41.2 KiB) 19448 keer bekeken
ACB P52 basisband modulator
Ik heb vandaag de analoge carriers aan- en uitschakelbaar gemaakt, door G2 (VCO) van de BF981 aan massa te leggen met een relais. Het middencontact van de wisselschakelaar op het relais ligt aan de BF981 G2, de ruststand van het relais staat naar massa en het relais geactiveerd laat het middencontact contact maken met de controller van de P52, zoals gewoonlijk. Door 12V op de spoel van het relais te zetten zet ik dus de audiocarrier aan. Uiteraard dubbel uitgevoerd (twee carriers). Deze relais' worden bestuurd met de schakelaars op de voorkant van de zender.

Ik gebruik de originele besturing van de P52 basisband modulator niet meer, want die vind ik "brak". Hopelijk kom ik nog eens een alternatief tegen. Nu programmeer ik eenmalig de twee audiocarriers op de meest voorkomende frequenties en die kan ik afzonderlijk aan en uit schakelen op de voorkant. In mijn geval staat carrier 1 op 7,02 MHz en de andere nog op niets. Ik ga toch vaker met Nicam werken en dan is het wel zo handig de audiocarriers helemaal uit te kunnen schakelen.
Het binnenwerk
Het binnenwerk
100_2264a.jpg (51.46 KiB) 19448 keer bekeken
Overgebleven problemen
Bij veel "wit" in beeld hoor ik het video in de audiocarriers terug. Ook Nicam audio wordt een beetje verstoord. Het lijkt wel of de filtering van het videosignaal niet voldoende is.
Het binnenwerk
Het binnenwerk
100_2260a.jpg (47.11 KiB) 19446 keer bekeken
Openstaande wensen voor de toekomst
  • Externe basisband ingang, met schakelmogelijkheid tussen interne (P52) basisband modulator en een (nog te bouwen) externe.
  • Benamingen op het frontje (iemand suggesties voor wat ik kan gebruiken? (plakletters ofzo).
  • TX on/off gebeurt nu door de spanning op de ERA5 uit te schakelen in de 1W eindversterker. Maar echt uit is dat niet, want je ziet lekkage. Een betere TX on/off moet ik nog bedenken. Tip schakel niet de RF2126 uit als de ERA5 nog aan staat. Dat kan schade opleveren aan de ingang van je RF2126 IC'tje heb ik eens gehoord.
  • Andere besturing, met - net als nu - rotary dial ondersteuning (draaiknop)
  • Externe eindtrap van tussen de 20 en 75 Watt
Dat was het. Ik weet het; een extreem uitzonderlijk apparaat is dit niet, maar misschien vinden sommigen van jullie het leuk om een beetje mee te kijken met mijn prutserijtjes.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door pc1l »

Dat is een hele mooie behuizing voor ATV modulen vind ik zelf. Ook het verfwerk ziet er op de foto goed uit. Los van alle techniek is het in een shack erg positief als je er ook zoiets inzet. E n je kan de camera er eens opzetten :).

Ik hoop in de toekomst wat meer tijd te hebben voor ATV, ik ga eens kijken naar die modulen in ieder geval. Tot nu heb ik ze altijd zelf gebouwd uit meestal gemodificeerde schema's hi hi. Kant en klare modulen zijn erg handig als je een keuze hebt gemaakt.

Met excuus voor als ik het had moeten zien / lezen : wat gebruik jij zoals voor preamps voor 23 en 13 ? En wat zit er in ( input amps, typen FET ) ?

Gegroet, Leon PC1L.

PS : de subs ( audio carriers ) heb ik hier steeds afgeregeld op 5.6 MHz ( ivm de monitoring ).. dat gaat goed zo.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ook het verfwerk ziet er op de foto goed uit. Los van alle techniek is het in een shack erg positief als je er ook zoiets inzet. En je kan de camera er eens opzetten :)
Ik had nog een bus autolak staan en dat gaf een erg goed resultaat. Ik had eerst mijn twijfel, omdat het metallic lak betrof, maar dat ziet er prachtig uit :P Om het af te maken, wil ik voor het display nog en sier-raampje zetten.

Wat betreft de keuze voor de modulen; er is veel kwaliteitsverschil heb ik gemerkt. Vooral zaken die betrekking hebben op filtering en dergelijke. Neem bijvoorbeeld de basisband modulator. Die van mij heeft vrij slechte filters, waardoor mijn videosignaal het NICAM audio signaal verstoord en andersom. Een steiler videofilter zou uitkomst kunnen bieden. En de zender; gewoon lekker een PLL doosje nemen met een SP5055 als PLL. Die kan door veel besturingen aangestuurd worden. Voorbeelden zijn de Comtech en Uni-TX zendertjes.

Heb je ook ambities voor 70cm ATV? Op dit moment zie je wel wat meer kabelmodulatoren op de markt komen. Sommigen hebben een prima onderzijband filter (belangrijk!) en anderen niet (laten staan). En dan nog een klasse A eindtrap erachter... Is best lastig om dat lineair te krijgen kan ik je uit ervaring vertellen :)

Ondertussen ben ik bezig mijn NICAM encoder een nieuwe behuizing te geven. Alles komt bij mij in 19inch kasten de komende tijd.
Frontje frezen voor display NICAM encoder
Frontje frezen voor display NICAM encoder
PE5PVB
.
.
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:15

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door PE5PVB »

Hey,

Heb jij toevallig een printlayout van die ZCOM met SP5055? Heb hier nog zo'n VCO liggen en wil 'm graag gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Welkom hier op dit forum :)
Probeer even te mailen met Harry PA2HOS. Hij heeft de print gemaakt. Hij is ook lid van dit forum, dus kun je hem wel vinden in de ledenlijst.

Succes en 73,
Tjalling
Gebruikersavatar
PE2AAB
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 dec 2010, 09:58
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst-Waalre

Re: 13 cm ATV project; De complete (stuur)zender in aanbouw

Ongelezen bericht door PE2AAB »

Ik ben op dit moment ook bezig om een display op mijn ATV te realiseren. Zeer interessant om te zien hoe je de sparing maakt voor het display in de behuizing. Ik zag dat je gebruik maakt van de Dremel Lijn- en cirkelfrees (678). Doe je dit nog steeds zo? Ik heb eens overwogen om zo'n bovenfreeshouder van Dremel te proberen maar of dat beter en/of fijner werkt weet ik ook niet.

Ik ben eens ervaringen aan het Googelen en kwam daarom je topic uit 2008! tegen ;-)
Plaats reactie