Al in 1995 heb ik es met meerderen een bouwproject gevolgd, welke m.b.v. stukjes oud coax ( RG-58 ) een zeer goede vertikale MONOBAND-rondstraler kan creeren. Deze kan dan b.v. in een fiberglas buis welke als basis antenne dienst kan gaan doen. De antenne zou een gain moeten geven van +5 dBd (ofwel +7 dBi volgens proffesionele fabrieksnormen). Maar als de lengte uitgebreidt wordt kunnen gains "om van te smullen" gerealiseerd worden.

In mijn geval is beschikbaar is een Fiberglas antennebuis met een lengte van 4m en een paar stukken oude dunne coaxkabel RG-58U. Als het experiment slaagt dat zal de coax-straler in de buis vervangen worden door semi-ridget kabel. Deze kabel is veel duurder, echter wel degelijker.
Heel intressant is om met een veldsterkte meter te ontdekken waar de veldsterkte pieken en dalen zitten.

Pas op bij het perfectioneren: in welke konstruktie je de antenne schuift.
Eigen ervaring leert dat een buis van extra dik grijs PVC een behoorlijke demping geeft. Of het nu aan de dikte van de laag PVC lag, of aan het grafiet-gehalte van de buis, geen idee.......
Inmiddels heb ik een proffesionele 4 meter lange antenne gestript. Deze ligt te wachten om nog jaren op een hoog dak dienst te doen. Voor 5 Euro kun je toch nog een hoop plezier hebben dus.

Ik heb een werkzaam exemplaar op 2m gemaakt. Beetje groot maar werkte goed.
Op 70cm heb ik de mooiste resultaten gescoord. Een redelijk lang ding: ongeveer 1,5 meter hoogte gemaakt. Deze heb ik later weggegeven aan een luisteramateur.
De 23cm versie (in experimentele fase) heb ik nog steeds in een plastik zakje liggen. Op deze band komt het allemaal erg nauwkeurig.
Gelukkig was ik toen niet kippig, maar ik wil het best nog es opnieuw proberen.
Veel van de zelfbouwers uit 1995 hebben het project op zolder gelegd.
Ik zou graag via dit medium kontakt willen onderhouden met mede-bouwers. Leuk is om te horen hoe anderen van "afval" een goeie antenne hebben gebouwd en tegen welke problemen ze zijn aangelopen.
Bijgaand 2 ontwerpen in 3 artikelen.
Vrolijke groet
PA1HUErik