Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door PD4U »

Dag beste "zelfbouwers", ;-)

Ook ik ben een van de gelukkigen die in April zijn N-examen heeft behaald, maar tot nu toe nog niet beschikte over een goede antenne voor 40m. Nu had ik nog wel een oude Avanti Sigma IV in het rommelhok staan. Een oude 11m antenne. De welbekende "patatzak" voor 11m enthousiasten. Een 6/8 golf op 11m van zo'n 9 meter lang. Op zich een beest van een antenne op 11m, waar ik veel plezier aan beleefd heb. Dus het ging mij wel aan mijn hart om de antenne te demonteren. Maar dat heb ik dus wel gedaan, naar aanleiding van een bericht van Jos de PA7WWO op het forum van Zendamateur.COM: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... ght=avanti. Ik ben aanvankelijk van zijn maten uit gegaan: 10.10m voor de straler en voor de radialen 10.30m.

Om de onderste aluminium buis van de straler heb ik een 5mm dikke glasvezelbuis gemonteerd, om de straler te isoleren van de radialen. Daaromheen heb ik de houders van de "patatzak" gemonteerd waaraan ook al een female PL plug is gemonteerd. Zie onderstaande foto.
Afbeelding.
De drie houders voor de patatzak fungeren nu als aansluitpunten voor de (vier) radialen. De onderste alu-buis zit ongeveer 15cm in de glasvezelbuis geschoven tot aan een spie. De ruimte die over blijft kan weer over de mast worden geschoven. De mast en de straler zijn van elkaar gescheiden door de spie in de glasvezelbuis. Verder heb ik de straler van de Avanti Sigma IV dus verlengd tot 10.10 en er vier radialen aan gemaakt van 2,5 mm2 geïsoleerd koper schakeldraad van elk 10.50m (+20cm t.o.v. PA7WWO om nog te kunnen "tunen").

Na alles zo'n beetje in elkaar te hebben gezet, en vlak onder het voedingspunt een mantelstroomfitler van coax te hebben aangebracht kon er getest worden. Ik heb dit in het open veld gedaan bij de paters van Don Bosco in Assel (nabij Radio Kootwijk). Op de de testlocatie stond de antenne wel naast een dikke eik die ten Noorden van de antenne stond, en was aan de West kant geheel afgeschermd door een laan met bomen.
Afbeelding

Afbeelding

De antenne stond op een pijpje van 2m hoog dat aan een hek was vast gezet. De radialen werden afgespannen naar de hekken rond het akkerland. Naar het Oosten stond de antenne geheel vrij.
Afbeelding.

Na een korte meting van de SWR bleek de antenne behoorlijk ver boven de 40m te resoneren. Maar wel goed te "dippen". Na de straler verlengd te hebben tot 10.60m lag de naald van de SWR meter over de gehele 40m dood in de hoek. Die kwam pas een beetje de hoek uit zo'n 200 kc boven en onder de 40m band. De antenne was dus ruim een halve Mega-Herz breed. Dus dat was al snel QSO-tjes maken ;-). Dat viel wat tegen omdat alleen Engelsen te horen waren op dat moment, en die zaten net achter de bomenrij. Een 3/3 kreeg ik van Howard de GM7ESM/P op 40W. DE RX S-punten logen er echter niet om. Er zat echter veel "static" in de lucht en we hoorden het al in de buurt donderen en hebben de boel daarom toen afgebroken voor het begon te regenen en onweren. Dat onweer bleef achteraf uit, maar wel kwam op dat moment de boswachter nog even kijken en informeerde wat er allemaal gebeurde. Hij bleek bang te zijn voor een vossejacht op de Veluwe en stond daar niet echt op te wachten. Dat bleek dus niet zo te zijn. Al met al een geslaagde testdag.

De volgende stap was natuurlijk dat ding hier op het dak van de flat van 4 hoog te monteren. En dat heb ik dus gisteren (12-06-2008) gedaan. De antenne moet echter na meting nóg iets verlengd worden, want die resoneert nu op 7.150, tot 10.75m! Dat is 65cm langer dan het ontwerp van PA7WWO. Waaruit voor mij blijkt hoe situaties onderling kunnnen verschillen en dus de maten voor een zelfde soort antenne voor iedereen wat anders zullen zijn. "Mijn" vertikale antenne voor 40m heeft immers nog een broertje en wat zusjes op het dak naast zich staan: een deltaloop met daaronder een dipool voor 20m en een cubical quad voor 10/11m. Deze laatste is zijn broertje want dat is de Avanti PDL-II uit dezelfde "Avanti" familie. Ook staan er nog 2 VHF/UHF beams in zijn buurt. die allemaal invloed op de resonantiefrequentie zullen hebben.
Afbeelding.
Dus dat wordt toch nog een keer het dak op, en dat had ik nu net met de test in het veld willen voorkomen. :(

De antenne dipt ook niet meer zo mooi als in het veld. Niet meer "dood in de hoek". De radialen lopen nu echter naar het dak toe en hangen daar met de uiteinden zo'n 10cm boven. In de test situatie in het veld was dat niet zo. Daar waren ze afgespannen tot een hoogte van ongeveer 1m boven de grond. Dus dat zal de volgende stap zijn: de radialen iets verder van het dak halen. Wellicht is het verlengen van de straler dan niet nodig. Ik denk dat de draden electrisch korter zijn geworden doordat ze zo dicht bij het dak komen. Hoewel mijn ervaring met draadantennes precies andersom is: als een draad dipool dichter bij het dak komt te hangen zal zijn resonantiefrequentie omlaag gaan/de antenne electrisch langer worden. Met 1/4 GP's precies andersom?

Maar ook al dipt de antenne nu iets buiten de 40m band en niet meer zo mooi 1:1, toch is gisteravond om negen uur lokale tijd, met de antenne op het dak al een behoorlijk resultaat behaald met SSTV op 7.033 Mhz. het onderstaande plaatje werd ontvangen door Bob de VK6POP in Gidgegannup nabij Perth in West Australië, verzonden door de PD4U met 65W.
Afbeelding
Wellicht dat dit anderen aan kan moedigen om ook een oude Avanti Sigma IV om te bouwen naar 40m. in een "Avanti ZegMaar 40" ;-)

Tenslotte nog wat gegevens zoals NEC (4NECX van Arie Voors http://home.ict.nl/~arivoors/Home.htm) die presenteert o.b.v. de huidige maten: 10.60m straler, 10.50m voor de vier radialen op een hoogte van twee meter boven de grond/het dak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een mooi 3D beeld met stralingsdiagram:
Afbeelding
Hieraan valt enigzins te zien dat de straling enigzizins richting Oost (is Y-as geometry) trekt en dus ook iets meer Gain heeft richting VK ( 0.03 dBi ;-) ) in mijn geval.

Rest mij nog te melden dat de 14m coax (1/2 golf op 40m) met pluggen als geheel het duurste onderdeel van de antenneinstallatie is geworden... :lol: Voor de radialen: Gamma naôr de bouwmarkt zeggen ze hier op de Veluwe ;-)

73's de Marc, PD4U
http://www.pd4u.nl
Laatst gewijzigd door PD4U op 13 jun 2009, 14:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

Vergeet niet de aardinvloed. Radialen zijn een kunstmatige aarde en in kootwijk stond hij zo ongeveer op de aarde (heilige radioaarde daar toch ? :sneaky2: ). Een flat niet echt. Hij doet het nu dus met alleen zijn radialen terwijl jij hen daarbuiten waarschijnlijk nog zonder radialen goed had kunnen krijgen (ligt aan de grond, natte klei doet meer dan droog zand) Ook de bomen beinvloeden de boel. De hoek van je radialen doet ook wat met de impedantie. Je zou er ook meer kunnen spannen. Dat verminderd ook de stroom per radiaal wat weer gunstig voor storing is.
Een vertical straalt laag af. Ik heb een verbinding op 20m gemaakt met een vertical waarbij ik S2 binnen kwam op sicilie, toen ik overschakelde op mijn dipool zat ik S9+ bij de man. Hij zat blijkbaar net in de skip-zone en te dichtbij.

Goed gedocumenteerd verhaal trouwens en mooi antenne park.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door PD4U »

Hallo Fred,

Ja de hoek van de radialen is veranderd. Die is groter geworden. Maar naar mate de hoek meer naar 120 graden toe gaat zou de antenne ook juist meer naar 50 Ohm moeten gaan, en dus beter moeten dippen dan in het veld. En dat doet 'ie juist niet :?: Daarbij komt dat ik zou verwachten dat de radialen electrisch langer zouden worden doordat ze dichter bij de grond komen, en dus de antenne lager in de band of daaronder zou kunnen gaan resoneren. Ook al mis... :cry: Maar al doende leert men.

Het dak van onze flat is bedekt met grind, en de akker zal weinig klei hebben bevat op de Veluwse zandgronden waar eigenlijk alleen bomen en gras willen groeien. Maar toch zal er een behoorlijke invloed uit gaan van alleen dat verschil in ondergrond. Ik heb eens een artikel van de onlangs overleden antennegigant W4RNL, L.B. Cebik gelezen over "grondverbetering" (dmv radialen uiteraard ;-) ) en dat heeft behoorlijke invloed op het gehele "gedrag" van een antenne. Niet alleen de straling/gain. Maar ook de opstralingshoek, de resonantiefrequentie. het rendement, de staande golf verhouding, etc. En dat blijkt maar weer eens.

En inderdaad net wat je zegt: het is Heilige Grond daar. En voldoende ingestraald in al de jaren door Radio Kootwijk. En je weet ook maar nooit wat die Paters van Don Bosco in al die jaren met de grond hebben gedaan...

Marc
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:Een vertical straalt laag af. Ik heb een verbinding op 20m gemaakt met een vertical waarbij ik S2 binnen kwam op sicilie, toen ik overschakelde op mijn dipool zat ik S9+ bij de man. Hij zat blijkbaar net in de skip-zone en te dichtbij.
Handig he van die vertikalen!? Daarom heb ik mijn deltaloop ook vertikaal gepolariseerd. Het zou een "low angle low noise DX" antenne moeten zijn. En dat is het ook wel. Ik kom in ieder geval ook buiten Europa binnen. Maar jammer genoeg kan ik die Italianen nog steeds goed horen. :cry:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

Je moet idd moeite doen om geen italianen te horen of russen maar dat zeggen ze misschien ook van ons. Ik hoorde laatst eens dat Nederlandse zendamateurs ook niet best bekend staan dus zo zal het overal wel wat zijn. Een nederlander met flinke antenne en 1KW is net zo hard als een italiaan met gelijke setup. Alleen zijn er waarschijnlijk meer italianen met goede setups als nederlanders. Het stikt hier noodgedwongen van de compromis-antennes. Ik was laatst 9+40 in een ronde in zwitserland op 80m. Ze hoorde mij beter dan elkaar :sneaky2:

Maar theorie en praktijk zijndoor de enorme hoeveelheid variabelen toch vaak verschillend. Mijn dipool berekent en getekend in mmana totdat hij precies zo was op 80m als in werkelijkheid (incl tuner en kippenladder). Daarbij moest ik hem bijna 1,5m langer en 7 meter hoger tekenen. daarna klopte de waardes ook redelijk voor de andere banden. Dat zal de invloed van huizen, bomen en grond wel zijn.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door PD4U »

Nogmaals het dak op gegaan om de radialen omhoog te brengen. En het resultaat hiervan was dat de antenne nog verder omhoog ging in resonantiefrequentie. Dus ook bij GP's geldt de regel: '"hoe verder een draad van het dak, hoe korter de draad electrisch wordt'" En daarom ging de resonantiefrequentie naar 7.300 MHz. Dus de radialen weer dichter op het dak gebracht en verlengd tot 10.90m. Aan de lengte van de straler heb ik niets gedaan en die bleef dus 10.60m. De resonantiefrequentie is nu 7.065 Mhz en dat lijkt er meer op. Het enige nadeel hiervan is dat dit antenne-experiment nu voorbij is ;-)

Afbeelding

De antenne is overigens een zeer goede ontvangst antenne op 20m. Die minder gevoelig is voor QRM (uit de omgeving) dan mijn vertikaal gepolariseerde deltaloop, maar de deltaloop niet in gain voorbij fietst op 20m. Maar wellicht loont het de moeite om in de toekomst er toch ook een multiband vertikaal van te maken, naar voorbeeld van PA7WWO.

Marc, PD4U
http://www.pd4u.nl
Laatst gewijzigd door PD4U op 28 dec 2008, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

De resonantiefrequentie veranderd doordat de radialen de impedantie veranderen. Hoe lager de radialen hoe hoger de opstralingshoek en hoe lager de impedantie, hoe hoger de radialen hoe lager die hoek en hoe hoger de impedantie wordt. Als je de radialen (als ze net zo lang zouden zijn) helemaal omlaag zou vouwen heb je een dipool dus 73 ohm op zijn resonantiefrequentie. Dit doet de antenne ook in de vrije ruimte en heeft dus niet zozeer iets met het dak te maken. Door de radiaal hoek te combineren met de lengte van alle onderdelen kun je de resonantie frequentie, impedantie en opstralingshoek bepalen. Ik neem aan dat dat display van je set niet de enige indikator is die je gebruikt. Dat is niet echt betrouwbaar.

Belangrijkste is dat hij naar tevredenheid werkt. Er zijn nog genoeg antenne ontwerpen om te experimenteren. :)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:Belangrijkste is dat hij naar tevredenheid werkt. Er zijn nog genoeg antenne ontwerpen om te experimenteren. :) Fred
Kijk! beide stellingen onderschrijf ik Fred ;-) En de meter op de Yaesu is "geijkt" op een Diamond SX-600... [einde discussie hierover :lol: ]

Onder een hoek van 120 graden zou de antenne naar 50 Ohm moeten gaan. En dat doet hij blijkbaar gezien de meter(s). Maar in het veld was het echt "dood in de hoek". Zowel op de Diamond SX-600 als "op de bak". Grond/ground heeft wel degelijk een behoorlijke invloed zoals blijkt. Maar hij werkt inderdaad naar tevredenheid.

Maar misschien moet ik wel monnik worden bij de paters van Don Bosco? Ik geloof (het) echter niet... :snooty:

Groeten Fred, bedankt voor je belangstelling en reacties.

de Marc, PD4U.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ik overweeg om vandaag mijn 12 glasvezelmast als vertical te gaan neerzetten, daar kan dan zo'n 10 meter straler in.
Probleem is alleen dat ik geen radialen weg kan spannen.
Nu kan je de tegen cappaciteit ook met een stub creëer, 40m, 20m zou mooi zijn, 17m en 30m erbij zou ook leuk zijn.

Weet iemand of je stubs parallel kan schakelen zodat je niet steeds hoeft te wisselen ?
Ik verwacht dat het te doen is, alleen hoe moet je te werk gaan welke stub eerst ?
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

Je kunt ook een vertikale dipool maken. Zeker met een glasvelzel mast. Dus halverwege voeden. Als je dat met lintlijn doet dan is hij ook nog multiband te maken. Een andere multiband manier kan ook: Je spant dus per band de draden langs elkaar. Ik gebruik op de vakantie zo een dipool voor 20 en 40. Dat zijn gewoon twee dipolen parallel met een voedingspunt. En mijn vertical bestaat uit allemaal stralers parallel naast elkaar. Dus stubs moet zo ook kunnen lijkt me. 1 radiaal kan ook hoor, maar je kunt ook een L-antenne maken. In Funkamateur heeft een hele reeks vakantieverticals voor lage banden gestaan.

fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ik gebruik op dit moment het glasvezelskelet van een x6000 (4,5 m) met daarop 10m draad en een radial voor 40m(ligt op een bos net in de border dus zeker niet ideal).
De analyzer zegt dat het niks is maar met 2 mantelstroom filters (coax rol bij de antenne en een "echt" filter voor het lowpass filter) laat hij zich toch op de verschillende banden in resonatie brengen.
Ik weet dat het alleen de set voor de gek houden is maar het is op dit moment wat te realiseren is.

Het plan de "vishengel" te voorschijn te halen is helaas niet gelukt, dacht even de set in de auto in orde te maken maar daar gaat een en ander niet zo als ik dat wil en ben er al de hele middag mee bezig ( tja je moet wat doen in de vakantie ;) )

Meerdere stralers is iets wat ik even in het achterhoofd houd soms is dat inderdaad de makkelijkste manier.
Zo heb ik dit jaar voor de pacc ook allemaal monoband dipools gebuikt op 1 voedings punt en dat is goed bevallen.
Vooral omdat de zs6bkw het niet deed (bleek later ergens een verbinding los te zitten).
Als er niet duidelijk is wat er gebeurt moet je een stap terug doen :) back to basics.

Ik heb weining ervaring met stubs vandaar de vraag in welke volg orde je dat zou moeten doen.
De ervaring met een w8010 leert dat dat uit kan maken en je anders maar aan het veranderen blijft.
Groet,

Joeri
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door pe5jw »

Kwam op zendamateur.com dit tegen :)

http://www.zendamateur.com/download.php?id=886
Groet,

Joeri
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Ombouw Avanti Sigma IV naar vertikaal voor 40m

Ongelezen bericht door PD4U »

Is voeden met open lijn en een antennetuner niet een oplossing als je geen radialen weg kan spannen én een multiband vertikaal wil?
Plaats reactie