FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Zoals de FRG typen, etc.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

frg8800.jpg
frg8800.jpg (24.49 KiB) 24965 keer bekeken
FRG-8800_advert.jpg
FRG-8800 folder.pdf
(1.43 MiB) 1104 keer gedownload
FRG-8800.pdf
FRG-8800 ontvanger - manual
(1.6 MiB) 1179 keer gedownload
FRG-8800-service.pdf
FRG-8800 ontvanger - servicemanual
(6.07 MiB) 1116 keer gedownload
FRT-7700_manual.pdf
FRT-7700 antennetuner - manual
(202.59 KiB) 1050 keer gedownload
Klik hier voor een interessante site over de FRG ontvangers van Yaesu
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb een 8800,die heeft veel last met warm weer dat de S meter voluit geeft ,en van de rest is de display leeg,ik heb het gevoel dat er iets naast de frequentie staat,waarschijnlijk de VCO
Er schijnen ook modificaties bekend te zijn.

Grz Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die van mij heeft dat probleem nog niet vertoont. Ik heb hem ook weleens met de vakantie mee gehad en zelfs in een warme omgeving (tent in de zon) deed hij het goed. Zou het bij jou de PLL kunnen zijn die niet meer lockt als hij warm is?
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Die van mij heeft dat probleem nog niet vertoont. Ik heb hem ook weleens met de vakantie mee gehad en zelfs in een warme omgeving (tent in de zon) deed hij het goed. Zou het bij jou de PLL kunnen zijn die niet meer lockt als hij warm is?
Dat vermoeden loop ik al de gehele tijd mee te tobben,dus het lijk mijn dan dat de VFO er naast zit ,ik merk namelijk ook dat hij naast de frequentie zit op de enkel zijband,nu heb ik eigenlijk nooit echt dat ding van binnen bekeken,dus ik weet niet dat hij een clarifier heeft of een echte BFO,heeft ie zo'n domme clarifier,dan moet er een BFO komen,plek zat.
En dan heb ik het over de gedachte als de laatse CQPA zoals is gedaan als bij de FRG7.
Als eerste moet de voeding opnieuw worden afgevlakt
Ik denk dat deze Yaesu ook nog geen FM/SSB detector heeft en geen BFO,dus inbouwen,denk ook wel,dat je dan een beter afstemming heb,in SSB ,kwa stappen,mijn voorkeur lijk mijn ,om het te bouwen uit een Xtal/en deze maar meteen maar op te nemen in de MF,dus fine tuner potmeter gebruiken om de BFO te verstemmen,met wat varicaps in de afstemming boor het met kleine stappen te kunnen verstemmen.
De SSB detectie geschied via een TBA120 (de good old TBA120)
Het wordt eens hoog tijd dat ik eens hem een facelift ga geven.
Het lijk me dat je hem veel beter kan laten werken,dan de fabriek hem voorschoteld.


Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door fred101 »

clarifier is een bfo. Zonder bfo kun je namelijk geen ssb ontvangen en elke amateur ontvanger heeft zover ik weet SSB, zelfs de 7700 en FRG7 hebben SSB dus die zit er echt wel in. Ik denk ook dat je pll niet lokt. Een pll lokt niet als de voedingspanning niet goed is (van de pll). Als het aan warmte gerelateerd is dan denk ik dat je ergens een component hebt wat een beetje gammel is of de afstelling zo op het randje staat dat een beetje verloop door warmte al genoeg is.
Stel dat er geen bfo in zit dan kun je hem ook niet even toevoegen want je mist dan ook de rest. Dat signaal zul je ook ergens moeten mixen en filteren. Dat hij geen FM heeft kan kloppen. Daar zijn veel van die ontvangers op voorbereidt maar moest er optioneel bij gekocht worden.

Fred
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:clarifier is een bfo. Zonder bfo kun je namelijk geen ssb ontvangen en elke amateur ontvanger heeft zover ik weet SSB, zelfs de 7700 en FRG7 hebben SSB dus die zit er echt wel in. Ik denk ook dat je pll niet lokt. Een pll lokt niet als de voedingspanning niet goed is (van de pll). Als het aan warmte gerelateerd is dan denk ik dat je ergens een component hebt wat een beetje gammel is of de afstelling zo op het randje staat dat een beetje verloop door warmte al genoeg is.
Stel dat er geen bfo in zit dan kun je hem ook niet even toevoegen want je mist dan ook de rest. Dat signaal zul je ook ergens moeten mixen en filteren. Dat hij geen FM heeft kan kloppen. Daar zijn veel van die ontvangers op voorbereidt maar moest er optioneel bij gekocht worden.

Fred
Ja FM heeft die wel,je verward de FRG 7,de breedband FM heeft hij niet dat klopt.
En deze clarifier is gewoon een van een potmetertje die iets wat verstemd,bij mijn weten zit er geen xtal BFO in ,en zo ik heb gelezen in die CQPA is deze toepassing ook bruikbaar bij latere types,en dan heb ik het over de detectors voor FM/SSB.
Als je namelijk een BFO toevoegd een echte ,die lekker smal is aan de MF,dan kan je hem veel makkelijker zonder herrie verstemmen en dan drukt hij de omliggende zooi weg,dat doet een clarifier niet,je kan het vergelijken ,met een xtal die je verstemd met een trimmer of een variable C.
Ja natuurlijk heb de 8800 een SSB,alleen de clarifier deugt gewoon niet en als ik die onderbreek en op de MF een oscilator zet met een MG trafo,zie ombouw MG radio tot 80 mtr ontvanger,er staat zelfs een TBA120 uitvoering met een witte trafo die is als ik me niet vergist voor de 455 khz
Overigs ik denk wel als ik m zo kan verbouwen,ik denk wel als die oscilator erin zit,dat je ook de IF kan verschuiven,wat ook bij de R1500 erin zit,ik vind overigs bij de 1500 de DSP zwaar muk,eigenlijk wel spijt dat ik m ooit heb gekocht,deze DSP is na mijn zin te beperkt,als er veel storing optreed gaat hij rinkelen,voor CW is hij perfect,ik heb nog niet het in RTTY,en overige digi modes getest,dat moet ik ook eens gaan doen en dan ga ik toch een vergelijking doen met 8800 en de R1500
Ik heb me eigenlijk afgevraagd waarom in deze 8800,een wide FM inzit,ik had hier liever een goede mf notch gezien,die dus De MF smal kan maken,dat er eens zware troep word onderdrukt,mischien ,kan ik daar eens over denken,om iets te maken,en dat ik deze ipv wide FM kan gebruiken dat dit printje gewoon de spanning haalt uit de voeding van het wide printje,dus SSB detector.

Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Op die van mij zit echt geen Wide FM... :dizzy:
Oke, de filters zijn niet de scherpsten, maar dat is een ander verhaal. Het SSB filter had ik wel graag wat smaller en selectiever gezien. 2,3kHz was leuk geweest, maar ik schat dat er nu een 6 kHz filter in zit. Wel dankbaar gebruik van gemaakt om mijzelf te monitoren als ik met een andere set het verschil tussen twee filters wilde waarnemen.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Op die van mij zit echt geen Wide FM... :dizzy:
Oke, de filters zijn niet de scherpsten, maar dat is een ander verhaal. Het SSB filter had ik wel graag wat smaller en selectiever gezien. 2,3kHz was leuk geweest, maar ik schat dat er nu een 6 kHz filter in zit. Wel dankbaar gebruik van gemaakt om mijzelf te monitoren als ik met een andere set het verschil tussen twee filters wilde waarnemen.
Wide FM, nee dat is een appart printje zoals de VHF converter.
en zie je nu dat ik toch gelijk heb ,dat de filters zwaar zuigen,je kan dit altijd wel oplossen om een smaller filtertje toe te passen,ik heb daarom ook een icom R1500 gekockt die in SSB 2.8 khz kan,en er zit een IF verschuiving op.
Maar de 8800,kan je ook voorzien van een goede noise blanker die PA0LQ ooit een heeft gemaakt van een paar ic'tjes.
Als het goed is moet je hiermee een hele hoop rotzooi weg kunnen vegen,het is een soort knip plak idee.
Hij knipt de herrie weg en plak het signaal erover die je moet horen,maw de standaard noise blanker op de 8800 zuigt ook,slecht gewoon.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
eugeen
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2009, 01:05

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door eugeen »

Ik ben in het bezit van een nederlandstalige handleiding van de FRG 8800 . Als er interesse voor is kan dit voor 10€ inclusief verzending
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Is dat een uitgave van Yaesu, of een eigen vertaling?
eugeen
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2009, 01:05

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door eugeen »

wetenschappelijke veraling met behoud van orig. beelden
pa3gsd
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2010, 16:01

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door pa3gsd »

Hallo Hr,

Stuur die handleiding maar op via een PDF bestand.
Ik hoor het wel.

Gr. Jos Pilmeijer
PA3GSD
0294-412699
E-mail jos.pilmeijer@zonnet.nl
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Of zet 'm gewoon op dit forum. Maak je veel mensen blij mee.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Afgelopen dagen bezig geweest met het plaatsen van een 2,3kHz kristalfilter. Het origineel is 2,7kHz en vaak merkbaar iets te breed. Gelijk de potmeters en dergelijke uitgezocht. Dat staat ook allemaal in de service manual (zie eerste post), maar misschien vind je dit wel handig. Hier dus een plaatje. Opmerking: VR01 = VR1001 in de service manual. Dit is sectie 10xx.
print.jpg
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FRG-8800 documentatie (Yaesu HF ontvanger)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gevoeligheidsmeting van mijn exemplaar:
Yaesu FRG-8800 sensitivity.pdf
Yaesu FRG-8800 Communications receiver sensitivity
(288.04 KiB) 777 keer gedownload
(wellicht onnodig te vertellen dat dit exemplarisch kan verschillen)
Plaats reactie