70cm ingang op PI6ATV!

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Tip: let op de datums van de berichten, vanwege de actualiteit

Sinds begin augustus is er een nieuwe (nog experimentele) 70cm ingang op de PI6ATV transponder (434.250MHz). En sinds vandaag is ook audio beschikbaar. De ontvangstantenne kijkt naar het oosten, vanuit Ijsselstein.

Ik heb al een goed plaatje kunnen zetten op deze transponder. Wie ook?

Zie de website voor meer informatie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Nieuwe antennes 70cm ingang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Van de beheerders van PI6ATV te Ijsselstein heb ik vernomen, dat binnenkort een start wordt gemaakt met het ombouwen van de 70cm ATV ontvangst op de toren. Ze willen namelijk 4 antennes installeren, voldoende voor bijna alle richtingen. Je kunt dan waarschijnlijk via een controller de voor jou meest geschikte antenne kiezen.

Groot voordeel is wel, dat ook mensen uit een andere richting dan het oosten gebruik kunnen maken van de 70cm ingang.

Mocht het zover zijn, dan zal ik hier mijn bevindingen posten. Ik zat al aan de oostkant, dus het kan er voor mij eigenlijk niet beter op worden (en ik hoop ook niet slechter :) ). Er zijn wel een aantal amateurs uit het westen van Ijsselstein die met smart zitten te wachten op de nieuwe antennes.

Dus Mario PA3GJN en Anjo PA0ZR, nog even geduld! :P

Overig nieuws:
1) Voor 70cm ATV is een behoorlijk sterk signaal nodig om een goed beeld te ontvangen. U moet minstens met een S9 op de toren binnenkomen, om een B1 beeld, of beter te maken. Dus een uitdaging is het wel!

2) Rond de toren van PI6ATV worden wat datasignalen uitgezonden op de 70cm band, die als interferentie zichtbaar kan zijn in uw beeld. Dat vindt periodiek plaats.

3) Vaak wordt 434.750 gebruikt als simplex frequentie in de buurt van de toren door diverse amateurs met simlex spraak verbindingen. Dat kan ook soms interfereren met uw signaal. Monitor maar eens op of rond die frequentie.


Wilt u ook graag uitkomen met 70cm ATV op de transponder van Ijsselstein? Plaats hier dan eens een reactie op dit bericht, kunnen we elkaar allemaal wat helpen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er zijn nu inmiddels 4 antennes geinstalleerd voor 70cm ATV ontvangst op PI6ATV; NO, NW, ZO en ZW zijn de richtingen en de openingshoeken zijn redelijk groot.

Citaat van de website van PI6ATV:
Vanaf vandaag is het mogelijk de antennerichting van de 70cm ingang 434,250 MHz te kiezen via DTMF.
De volgende DTMF codes zijn beschikbaar:
*41# antenne richting Noord-West.
*42# antenne richting Noord-Oost.
*43# antenne richting Zuid-Oost.
*44# antenne richting Zuid-West.


Probeer het eens uit!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Nieuwe 70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Momenteel ligt de 70cm ingang er even uit. Er moet een storing in de audiosquelch verholpen worden.

Maar de crew heeft wat weinig tijd, dus we moeten even geduld hebben.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Nieuwe 70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De 70cm ingang is weer actief op PI6ATV. Na de eerste testen heb ik de indruk dat het audio nog niet goed is (stottert). Wel is het verschil dat je nu in mono kunt uitzenden op carrier 1. Alleen lijkt de drempel nog wat te hoog van de audio-squelch.

Maar even afwachten wat de crew van PI6ATV nog in de planning heeft. De 13cm ingang werkt weer perfect trouwens. Tnx Crew!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vanavond de 70cm ingang weer getest en het gaat prima! Let wel op het niveau van je audiocarrier (-13dB) en zet je zender op mono en schakel de tweede carrier uit. Stottert je audio nog steeds? Verhoog het niveau van je audiocarrier iets, of pas op voor overmodulatie. Een zwaai van 20kHz is al meer dan zat voor deze repeater.

En kies je juiste antenne met DTMF... dat was ik dus vergeten, waardoor mijn audio leek te stotteren :oops:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Toch wil zo nu en dan de audio in de 70cm ontvanger van PI6ATV in de squelch vallen. Vreemd verschijnsel. Ik moet uitzoeken of dat misschien aan mijn kant ligt, of toch aan de ontvanger van overkant.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: 70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hoi tjalling
Jou ATV uitzendingen zijn over de PI6ATV,B5,zelfs op NW mag je nie klagen.
je zou evt keer kunnen proberen via ANH.
grz PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70cm ingang op PI6ATV!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

tnx voor het rapport Gerard :writer:
Ik zit dan ook wel erg gunstig voor PI6ATV. Voor ANH zit ik wat minder gunstig, daar staat mijn hele flat voor... Zelfs phone repeaters op 2m en 70cm ontvang ik hier niet eens... De kans is denk ik klein dat ik daar dus over kan werken...

Ik zal nog eens op Googlemaps kijken hoe mijn zicht is op de repeater specifiek...
Plaats reactie