rubber duck in kooi van faraday

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door pc1l »

Hallo geachte lezer, een vraag : in welke mate is het gevaarlijk volgens jou om IN een kooi van faraday ( auto ) dus tevens kleine ruimte, te zenden op een rubber duck ?

Met dank voor antwoord.

Leon PC1L.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hangt denk ik van de frequentie en het vermogen af. Ik heb weleens een verhaal gehoord dat mensen een 13cm ATV zender hadden meegenomen aan boord van een vliegtuigje en dat sommigen toch wel wat hoofdpijn hadden achteraf. Maar dat zal ook wel geen 1 watt zijn geweest verwacht ik. Maar ik denk wel dat hogere frequenties gevaarlijker zijn. Meer trillingen per seconde van moleculen zou volgens mij meer warmte opwekken.

Maar met een portootje op 2 meter en 2 watt dat lijkt mij niet heel erg gevaarlijk. Dat is maar zo'n fractie van wat mijn magentron doet en ook nog eens een veel lagere frequentie en je kooi is ook groter. Vaak heb je bovendien een porto vlak voor je neus en dat directe veld is ook veel sterker dan het gereflecteerde veld in de kooi. En dat zal dan niet veel verschillen met de buitenlucht.

Andere mensen soms andere ideeen?
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door pc1l »

Ha, die Tjalling. Tnx respons. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de vraag nog iets meer in detail te stellen. Ik ben benieuwd naar het mogelijk optredende verschil tussen zenden buiten kooi van faraday en er binnen. Om het gemakkelijk te maken is deze kooi klein ( bv vliegtuigcockpit ). Als er nog mensen mochten zijn die daar iets meer over weten, graag respons !

De QRO gang van de porto of de zender buiten beschouwing te laten.

Ja, ik heb zelf gevlogen en weet van de effecten van radiogolven. De hoge frequenties vereisen toch echt wel een antenne buiten met een lage SWR ( niet stralende coax etc. ) .. Ofwel QRP binnen de cockpit.

De effecten op de vliegtuigapparatuur zijn opvallend bij sommige toepassingen binnen de cockpit : bij een test op de grond traden storingen op bij de navigatie equipments met GSM aan ..... Ik kan je verzekeren dat als je ILS & VOR afhankelijk bent, dat het dan mis gaat op zo'n moment. Het lijkt nl net of er GEEN storing plaatsvindt, een piloot heeft het niet zeer snel in de gaten, hij is geen technicus.

De effecten op de mens : op zijn minst ook opvallend te noemen. Eergisteren las ik op een site over het afstraalgebied van een GSM die correspondeerde met het weefselgebied in dode lichamen. De patholoog anatoom kon aan de hand van de tumoren vertellen of de persoon bij leven links of rechtshandig 'gebeld had met de GSM.

Dat laatste heb ik dus gelezen, maar dat ervoor ( vliegtuig navigatie apparatuur ) heb ik persoonlijk tijdens de tests geconstateerd, dat even voor alle duidelijkheid. Ook hadden we een keer een passagier die bij hoog en bij laag volhield dat de GSM uitstond, totdat hij gebeld werd .. Maar dat betrof een VFR flight hi hi :) .. Omdat ik toen al geinteresseerd was in VOR en ILS systemen ( zeer belangrijk bij IFR flights ) had ik deze apparatuur in de gaten gehouden en gezien dat er vreemde afwijkingen ontstonden. Nl bij het GSM pollen.

Nogmaals dank voor je antwoord,

Gegroet, Leon PC1L.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Een auto cabine of cockpit zijn geen kooien van Faraday, dan moeten deze ruimten zo afgeschermd zijn dat er geen radiogolven meer naar buiten kunnen, daar is bijvoorbeeld metaal gaas voor nodig met een maaswijdte van maximaal 1/10 golflengte van het uit te zenden signaal.

Over de biologische effecten is nog weinig bekend, behalve in het Circus Grand et Mal... En daar trek ik mij weinig van aan voorlopig.

73
Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wat bedoel je met Circus Grand et Mal, Eat? Of moet ik dan denken aan sites als "stopumts" enzo? :roll:
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Tjalling,
Ja, ik doel daar op het hele media circus waar radiostraling ineens iets heel erg slechts is, tenminste als het uit een magnetron, een UMTS paal of een Dect telefoon komt.
Wat uit de eigen GSM komt is natuurlijk goed ...
Ik heb hier ook van die buren, die vragen mij of ik wel een vergunning heb om te zenden, men bedoelt dan een vergunning van de gemeente en geen zendvergunning, want dan hadden ze kunnen protesteren.

Die zelfde buren hebben allemaal een GSM toestel, ook de kleintjes van het gezin ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door pc1l »

PA2ET schreef:daar is bijvoorbeeld metaal gaas voor nodig met een maaswijdte van maximaal 1/10 golflengte van het uit te zenden signaal.
Ik zal mijn vraag ietsje bijstellen dan : hij geldt nu voor een ruimte die in ieder geval per definitie wel een kooi van faraday vormt. Hopenlijk krijgen we antwoord hi hi. Nogmaals : het gaat om het verschil tussen wel of niet in faraday's kooi zenden met in acht neming van het feit dat er niet wordt gelet op vermogensvergroting.

Denk je anders maar even een porto in de 11 meterband in een heel kleine auto ...

By the way : ( jouw betiteling : Circus Grand et Mal ) ik vond een van de linken ( ik was ze al weer kwijt ) terug, zie hier :

http://www.januskiep.nl/mt/archives/000842.html
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Nou, ok dan! De meeste energie blijft dus opgesloten in de ruimte en kaatst als een dolle dries in de kooi heen en weer, er gaan zich staande golven vormen. Een deel van de energie wordt weer door de antenne van de porto opgevangen, een deel daarvan gaat naar de eindtrap terug, echter niet alles want de r-duck is ook niet echt aangepast aan de kooi ...
Ook dat deel wordt weer gereflecteerd en komt weer in de kooi terecht.
Komt er dan geen einde aan?

Jawel, want in de kooi zit een dummyload in de vorm van een Mens! Die absorbeert alle energie en warmt lekker op! (Grinnik!) :twisted: *)

Ja, dat circus bedoelde ik ... Ik zeg niet dat ze per definitie ongelijk hebben maar de argumentering gaat soms erg ver en is vaak gebaseerd op verborgen promessen.

Voorbeeld:

Een artikel zou gaan over de slechte invloed van een magnetron...
Een heel verhaal volgt over Hiroshima, Nagasaki, Tjernobyl, giftigheid van Radium, Radon in gasbeton ... De hele rimram.
Op het einde van het betoog één regeltje over de magnetron oven:

Ik citeer:"En dat een magnetron het eten kapot straalt ligt voor de hand."

Tja ... ?

*)
Niemand rijdt/vliegt rond in een holle, van binnen gepolijste zilveren bol met een diameter van ca. 10m!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door pc1l »

Hallo : eerst nog een link : http://tweakers.net/nieuws/12897/mobiel ... label.html

Dat doet mij denken aan de beginperiode van de waarschuwingen tegen tabak. Velen zeiden ( commercieel belang ) dat het niet gevaarlijk was. Anderen dachten dat het niet gevaarlijk was. En inderdaad is nog nooit iemand aan een sigaret overleden.

Dan nog deze link : http://tweakers.net/nieuws/18594/onderz ... ellen.html

Ook interessant.

Dan mijn eigenlijke vraag : ik had het idee dat alleen een gek in een kooi van faraday met rubber duck ( gedurig ) gaat zenden. Ik vroeg mij af of er ooit iets onderzocht is daarover. Ik had er zelf totaal geen gegevens over, geen feiten. Vandaar mijn vraag. Deze betrof dus puur de technische kant van de zaak, niet de psychologische. Die laatste is hier niet van belang. Dat deze wel meespeelt bij het 'reilen en zeilen' van de consument ( bv tav GSM telefonie ) die inhoudelijk geen kennis van deze zaken heeft, dat is bekend. Je hebt mensen die zich veilig voelen in de buurt van een doppler radar en anderen die in paniek zijn bij een porto met enkele watts rubber duck ERP ...

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Gat in de markt:
Allerlei trendy Alu-folie hoedjes en geleidend ondergoed ...

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door pc1l »

Hahaja .. hm .. wel niet te lang wachten met deze stunts, op GSM vermogen wordt meer en meer de afkorting QRP van toepassing, dat zul je zien :). Maar dat is geen slechte zaak.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Nee, niet te langzaam zijn, als een trend zich gaat 'setten' moet je snel zijn, anders gaat een ander er met het idee van door!
En dat GSM QRP wordt maakt niets uit, de angst voor RF zit er in en als er ergens een UMTS mast verschijnt krijgen de mensen in de buurt vanzelf vage klachten ...
Al is het ding niet eens aangesloten ...

En, trouwens, dat van dat geleidend ondergoed is niet nieuw... Ik kan de link alleen niet meer vinden, maar het bestaat dus al. (Uit Amerika natuurlijk)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Jaaah! Gevonden:

http://www.lessemf.com/personal.html

(Gelijk een bestelling geplaatst ... :twisted: )
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hahaha, heb je er ook nog naar gezocht... :mrgreen:

Manlief komt thuis; "schat, ik heb een mooi setje voor je gekocht" 8)

Eigenlijk moet er ook nog een geel groene draad door je broekspijpen naar een aardepunt. Maar dan ben je ook weer net zo'n gevangene op verlof die zijn huis niet mag verlaten. Maar buiten is het ook alleen maar gevaarlijk met al die masten. Nee, binnen is het veilig, want een gezond mens heeft zijn hele huis afgeplakt met kippengaas. En als het niet om straling gaat, kunnen we ons nog druk maken om Radon ofzo...

Nee, mijn huis voorzien van kippengaas heeft weinig zin. Ik heb al gewapend beton. Voor de ramen heb ik de volgende afscherming bedacht:
100_2213a.jpg
Ik heb veel minder klachten nu! Een B5 met 100mW :D
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: rubber duck in kooi van faraday

Ongelezen bericht door PA2ET »

Kijk, dat zijn de betere, geheel aan onze hobby eigen maatregelen...
Mooi hoor, ziet er uit als 13cm, met een dergelijke antenne wordt het 100mW zendertje meteen een "brullende muis"!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie