Informatie over dit forum - forumprofiel en contact

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Informatie over dit forum - forumprofiel en contact

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit is het forumprofiel van Hamforum.nl
___________________________________________________________________
Beheer:
PE1RQM (Tjalling)
Moderators: PA8C(Stan), rbeckers (René), fred101 (Fred), PA0ETE (John)

Contact
Als je niet kunt registreren, inloggen, of wat dan ook, mail naar info at hamforum.nl
In alle andere gevallen kun je, terwijl je ingelogd bent, ook op het PB knopje drukken onder mijn foto (avatar).
Of gebruik het contactformulier op mijn homepage: http://www.pe1rqm.nl/?page_id=10

Profiel:
Dit forum heeft voornamelijk onderwerpen gebaseerd op de praktische invulling van het radiozendamateurisme. Dat kan gaan over antennes bouwen, zelfbouw elektronica projecten, afregelen, modificeren, nostalgische zenders/ontvangers repareren, de hobby in de praktijk (bijvoorbeeld CW) en noem maar op. Voor de zend- en/of luisteramateur met het enige nog verlichte zolderraampje in de straat zeg maar.

Onderhoud:
Dit forum wordt actief onderhouden door een kleine groep moderators en de beheerder (ik, hi).

Vroeger, nu en de toekomst:
Opgericht in februari 2007 en vernieuwd begin 2008. Toen nog op het domein pe1rqm.nl. In die korte tijd is dit alweer de zevende server. De eerste server kon het aantal gebruikers niet meer aan, de tweede bestond uit iets goedkope heetwordende componenten en de huidige is prima in staat om dit forum te hosten.

Dit forum krijgt een steeds groter wordende plaats op het internet. De groei gaat heel gestaag door en er komen steeds meer gebruikers bij met leuke zelfbouwprojecten, vragen, of informatie. In het begin van 2008 heb ik enkele services toegevoegd (eigen blog mogelijkheid, meer afbeeldingen/attachments toegestaan, etc). In de loop van 2008 is dit forum meer herkenbaar gemaakt en heeft het zijn eigen domeinnaam gekregen. In 2009 is er niet zoveel veranderd (op de indeling na dan). In 2010 hebben we een flinke groei meegemaakt. In 2011 is Hamforum zich nóg meer op de zelfbouwer gaan richten. Om wat meer onderscheid te maken met zendamateur.com. 2011 is ook het jaar dat Hamforum op een snellere internet verbinding is aangesloten (glasvezel 100/100mbit/s). Hamforum.nl wordt bewust gehost vanaf een thuislocatie. Vanuit een shack op een eigen server, waarbij de limieten voor wat betreft de server zelf kunnen worden ingesteld.

Relatie en verschil met Zendamateur.com
Er is geen samenwerkingsverband tussen beide forums, ook niet op het gebied van hosting. Ik ben echter wel medebeheerder (samen met nog twee zendamateurs) bij Zendamateur.com. Hamforum.nl richt zich op een smaller publiek en heeft daardoor een persoonlijk en lokaal karakter. Maar het is een feit dat beide forums elkaar voor een groot deel overlappen. Mensen moeten wat te kiezen hebben nietwaar?

Hosting:
Thuis op een eigen server. Van en vóór radioamateurs dus. Met de nodige storingen natuurlijk. :confused2: Als je je afvraagt, waarom dan een eigen server... : hobby en mogelijkheden! Deze server heeft ook thuis een belangrijke functie als fileserver en ik kan enkelen van jullie wat extra services aanbieden. En alle geregistreerde gebruikers kunnen gebruikmaken van enorm veel vrijheden, waaronder bijvoorbeeld max. 1GB aan attachments per gebruiker. Vanwege de symmetrische glasvezel aansluiting merk je daar weinig van.

Server van Hamforum:
Huidige server:
PE1RQM Server 7: PC - Intel Core I3 4330, 16GB RAM, 128GB SSD / 4TB HDD (Ubuntu server 14 (Linux) 64 bit)

Lees hier meer over de servers en welke software er gebruikt wordt.

Forum software:
PHPBB versie 3
Plaats reactie