de arrow antenne

Plaats hier je berichten over de VHF, UHF en SHF band (voor ATV is er een afzonderlijk subforum!)
hein
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2007, 09:44
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

de arrow antenne

Ongelezen bericht door hein »

Hallo,
ik heb sinds kort de arrow antenne type 146/437-10wbp (hoe bedenk je het?), en gebruk deze uit de hand op de fm satellieten.

ik heb deze week mijn eerste twee verbindingen gemaakt via de ao-50 en ao-51.

een leuk filmpje op youtube laat zien wat ik bedoel,
http://www.youtube.com/watch?v=6A9ZrHNkG9E

ik heb reeds een 2m en een 7 elm 70 jagy gebouwd, ik ga me nu wagen aan het nabouwen van de arrow antenne, eens kijken hoever we komen.

groetn.
hein, pa3cuu
heerhugowaard
Bijlagen
arrow.jpg
arrow.jpg (2.23 KiB) 23263 keer bekeken
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi. Proficiat met de antenne en de verbindingen. Waren deze firsts mbt alleen deze antenne of ? Hoe dan ook, deze antenne is werkelijk een oplossing, het werkt goed. Ik ken verscheidene zendamateurs die ook zeer succesvol met de zelfbouwversies werkten. Wat ik zou willen vragen is of je misschien s waarden kunt geven ? Of indien niet : waren er momenten dat je ruisvrij erover kwam ? Dan weet je dat alles OK is hi :-).

Nog iets .. AO-27 zou opnieuw QRV zijn. Ben eens benieuwd of jij hem kunt werken met de Arrow ! Ondanks de leeftijd van deze sat is de RX tamelijk gevoelig, ik werkte hem meerdere malen met 'milliwatts' terwijl hij opkwam ( AOS ) boven de Barentz, wel erbij vermelden dat ik dan iets van 10 EL gebruikte .. maar wie weet, met een Arrow zou het moeten kunnen.

Gegroet, Leon PC1L.
hein
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2007, 09:44
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door hein »

hallo, ja alles uitsluitend met de arrow antenne en de yaesu vx-7r.
er waren signalen bij tot een s9, maar ook momenten dat ik het signaal helemaal bijster was.
voor mij na jaren geintresseerd te zijn zij de sat,s een hele ervaring.
vroeger nog wel veel via de 2 en 10 m band gedaan op de russische sats, maar dat is over.
delphi-c3 hier ook ontvangen op dezelfde manier.
ik ga uitkijken naar de ao-27 en zal je mijn ervaringen laten weten.
hein
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door pc1l »

Als je nog maar kort met deze leuke antenne werkt ( dus nog wat weinig ervaring ) zul je zien dat je straks het signaal minder bijster bent. Er is wel wat oefening nodig om de juiste draai ( om de lengteas ) te maken. Vooral als de sat in kwestie ook met lineaire ( en geen circulaire ) straler - antenne werkt. Je moet dan heel zuiver je antenne 'meedraaien' met de satelliet, aanpassen aan de polarisatie ! Dat is de konsequentie van het ontwerp : lineaire antennes op een boom onder een hoek van 90 graden hi. Maar het werkt echt te gek. Sommige sats hebben en een lineaire antenne en een circulaire ( meest turnstiles ). Meestal geeft de circulaire wel signaal. Dan letten op het lineaire deel. Hoor je jezelf zonder enige ruis of wat dan ook terug op de downlink dan zit je echt goed.

Ik hoop dat het je lukt om ook de AO-27 te werken, het is een speciaal satellietje ! Misschien lukt het mijzelf ook om er nog eens QRV te zijn, op het moment zeer weinig tijd.

Toen ik de sat veelvuldig een aantal jaren geleden werkte merkte ik op dat de sat ( bij AOS loodrechte opkomst ) bijna niet van stand veranderde. En hij was ongelooflijk gevoelig gezien de ouderdom ( toen al ).

Succes, Leon PC1L.
lemmy
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2008, 12:32

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door lemmy »

Hallo,

Het is een wat late reactie, maar ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die de arrow antenne heeft (gekocht in amerika).
wij hebben hier er een nagebouwd maar die is wat aan de zware kant, nu willen wij graag even een blik werpen op het origineel
en kijken of dat een beetje na te bouwen is.
Lees je dit en ben je aankomend weekend (7 en 8 aug) in de gelegenheid naar ons radioweekend te komen (met de antenne) dan kunnen wij eens aan een kritische blik op deze werpen.

verder, heeft iemand eventueel een email adres van pa3cuu zodat ik hem direct kan mailen.

lemmy
webmaster www.ham-radio.nl
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hoi,

Ik heb vorig weekend een arrow antenne gebouwd. Ik had nog 2 dipooltjes liggen voor 2m en 70cm, die ik oorspronkelijk had gekocht voor het bouwen van beams voor DX, maar waar ik toch niet zo tevreden over was. Dus nu waren ze "over". Zo'n arrow antenne leek me toen nog een leuke toepassing. Ik had 'm in een ochtend in elkaar zitten.

Leuk om te zien dat meerdere mensen hier dus mee bezig zijn. Ik heb al wat geluisterd met dat ding, en ik moet zeggen dat de signalen inderdaad erg sterk zijn, S9 is geen uitzondering. Maar het kan ook zo maar ineens weer wegzakken. Dus dat is nog wel even wennen. Ik hoop binnenkort wat QSO's te maken met het ding, als ik de juiste draai te pakken heb in de pols hi...

Verder is het wel handig om het ding op een stafiefje te zetten, zeker als je alleen maar luistert. Anders krijg je op den duur een lamme arm ;-)

73,
Ernest PA3HCM
arrow_antenna_1.jpg
De bijlage arrow_antenna_2.jpg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
arrow_antenna_2.jpg
Gebruikersavatar
PA2EFR
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2009, 14:51
Roepletters: PA2EFR
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door PA2EFR »

Afbeelding

Zo'n opstelling komt me bekend voor!

Ziehier hoe wij met ons Gronings DX-groepje dat deden in 1978 (!) vanaf een hoge bergtop in Andorra.

Een handbediende "Oscar-paal" via Oscar 7. :wink:
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door PA3HCM »

PA2EFR schreef:Een handbediende "Oscar-paal" via Oscar 7. :wink:
Tsja... maar dat is geen arrow antenne meer! :-)

Is die voorste beam niet gewoon een band-4 TV antenne?
Gebruikersavatar
PA2EFR
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2009, 14:51
Roepletters: PA2EFR
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door PA2EFR »

Geen arrow, nee. Maar dat wisten we toen nog niet. :wink:
Beide antennes zijn ham-antennes. Jaybeam is die 70 cm meen ik.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: de arrow antenne

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vinden jullie het OK als ik dit bericht verplaats naar de "antenne" rubriek? Ik denk dat hij daar beter past.
Leuke topic trouwens!
Plaats reactie