USB DIGIBOX 3 gooit radio plat

JT65, WSPR, MEPT_JT, etc
19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

USB DIGIBOX 3 gooit radio plat

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

Hoi allemaal
ik heb mij een digibox 3 aangeschaft voor de verbinding tussen mijn YAESU-FT.950 en mijn PC een dual core van 3 jaar oud.
Ik had er eerst een 1 op1 kabel tussen zitten en dat werkte prima,
met hamradio deluxe en ik kon er ook de filmware in de radio mee zetten
kabeltje kost 2,50 euro
Alleen kan ik daar geen psk31 mee doen.

Dus ben zo"n box gaan kopen

Toen ik mijn digibox aansloot merkte ik als ik hamradio deluxe opende
dat ik een S 9 ruis kreeg op de 20m band
Op de anderen banden is ook een flinke ruis aanwezig
De digibox loopt via een kabel via de usb poort mijn pc in.
Als ik hamradio deluxe afsluit is de ruis ook weer weg

Met de 1op 1 kabel heb ik dit niet die gaat via de compoort dus niet via de USB poort.
Ik heb mijn Radio los gekoppelt van de pc en van de anttenne
Ik heb een schroevendraaier als anttenne gebruikt en nog stoort de digibox
als ik hamradio deluxe open gooi op mijn FT950

Aan alles komt pas een eind als ik de Digibox uit de usb haal of hamradio deluxe niet opstart

Wat weet ik nu .....de storing komt op mijn radio ook als hij niet verbonden zit met mijn pc of de digibox dus verbonden of niet maakt niets uit
Maar die storing komt als je hamradiodeluxe gaat gebruiken
Het ligt niet aan mijn antenne want hij doet het ook op een schroeven draaier

Met een 1op1 kabel via de compoort is er geen storing
Ik zelf denk dat ik een instrallings probleem heb via de USB poort
Maar hoe hij dan op de Radio kan komen als hij niet staat verbonden snap ik ff niet

Heeft iemand een idee alles is welkom
Met vriendelijke amateur groet PD1JAN
_________________
73, PD1JAN
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: USB DIGIBOX 3 gooit radio plat

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het lijkt erop dat een IC pas actief wordt, zodra hij moet gaan communiceren (uit de sleep mode komen). Mogelijk staat dat IC RF-ruis te produceren. Probeer eens een metalen kastje als afscherming en wat ferriet. Eventueel intern wat 100nF C-tjes aanbrengen op de voedingspunten.
Gebruikersavatar
PD7BZ
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2010, 09:32
Locatie: Schoonoord (Dr.)
Contacteer:

Re: USB DIGIBOX 3 gooit radio plat

Ongelezen bericht door PD7BZ »

Hoi,
Ik gebruik hier al jaren de Digibox 3 en ben alleen maar vol lof hierover.
Ik wou graag nog een bestellen,maar hoorde van Ed dat hij is gestopt met het maken ervan.

Op internet lees ik meer negatieve dingen over de Digibox3,maar ik heb hele leuke QSO's en DX gemaakt ermee.
Gebruik hem achter mijn Yaesu FT847 en de FT857,heb dus 2 versies aangezien de beide TRXen andere aansluitingen hebben.
Op de verschillende banden heb ik al DX gewerkt met afgelopen tijd FO8RZ als nieuwe DXCC op RTTY en CW.
Afgelopen wekend in de IARU contest ook NA op 10M op CW,via de computer dan he :)

Hier heb ik geen ruis of storing van de Digibox.
Ik vind het erg jammer dat op internet er zo slecht over word geschreven.
Misschien is dat ook wel mede de reden dat Ed gestopt is....
73 and Good DX

PD7BZ bernard
http://www.pd7bz.nl
Gebruikersavatar
PA2EFR
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2009, 14:51
Roepletters: PA2EFR
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: USB DIGIBOX 3 gooit radio plat

Ongelezen bericht door PA2EFR »

Is het mogelijk dat de ruis uit een "geschakelde" voeding komt?
Bij mij was dat het geval met een voeding die de set voedde. Met een discrete voeding was dat opgelost.
PA0O
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2010, 00:57

Re: USB DIGIBOX 3 gooit radio plat

Ongelezen bericht door PA0O »

Ik heb ook een conflikt met een USB serial van de K1EL WinkeyUSB morse keyer
hierin zit een USB-serial converter chip van FTDI de FT232 de kans is groot dat in de Digibox dezelfde chip zit wnat er zijn maar een paar fabrikanten van deze chips.
Zodra er communicatie over de USB poort met deze keyer loopt is er een sterke ruis op 14MHz S9!
Het enige wat hielp was de afscherming van de USB connector aan de aarde van de Transceiver te verbinden.
Dat is simpel te testen door even wat koperdraad om het metaal van de USB stekker te winden en zo kort mogelijk te verbinden met de massa van de tranceiver.
Bij mij was er nog "slechts" S2 QRM over.
Het vreemde is dat niemand melding maakt in de reviews van deze WinkeyUSB Keyer.
Dat zie ik vaker het zijn allemaal jubel verhalen die reviews heel positief allemaal natuurlijk maar niet bepaald objectief.
Heren we zijn radio amateurs geen politici!
Deze FT232 chips storen enorm op HF er is standaard slechts een ferriet kraaltje als ontkoppeling aanwezig.
Nou dat heeft 0,0 effect op HF. Misschien op 10GHz dat zo'n kraaltje iets doet... het ziet er wel leuk uit natuurlijk..
Trouwens het vervangen van dat ferrietkraal spoeltje ( 1uH hooguit ) hielp ook niet.
Ik heb er een opname van gemaakt ik kwam er pas achter tijdens de PACC contest op 20m ..
hier een opname met de IC706 op 20m s9 ruis! alle tegenstations verdwenen en na 3 4 seconden was het weer rustig maar zodra weer een letter geseind werd via de Winkeyer over de USB vette ruis..

http://picasaweb.google.com/jaapoosten/ ... directlink
Plaats reactie