Nieuwe lezer

Forumregels
Maak jezelf bekend :)
WoeLiMaster
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2009, 22:56

Nieuwe lezer

Ongelezen bericht door WoeLiMaster »

Hallo luitjes. Ik ben al heel vaak op dit forum geweest via CO om de pagina's van Fred te bekijken. Ik had helemaal niet door dat dit een 'compleet' forum was, dus bij deze heb ik me maar even aangemeld. In ieder geval mijn naam is John, ik ben 42 lentes jong en woon in Friesland. Ik ben al heel lang geïnteresseerd in elektronica maar ben er tot vorig jaar nooit echt aan toegekomen. Vorig jaar ben ik begonnen met de cursus basis elektronicus a/bc bij Dirksen opleidingen en ben sindsdien alleen maar enthousiaster geworden. De vervolg cursus die ik ga volgen is zend- en ontvangsttechniek, maar dat wordt waarschijnlijk pas begin volgend jaar.

Sinds dit weekend heb ik een ontvanger (Yaesu FRG-7700) gekocht en heb inmiddels, met hulp van wat CO-leden, al vele uren zitten tunen en luisteren. Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar de achterliggende techniek en daar ga ik mij de komende jaren wat meer in verdiepen. Dit soort forums zijn i.i.g. een mooie hulpbron voor elektronica liefhebbers met ambities in de HF richting.

Grttzzz.
WLM
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Nieuwe lezer

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo WLM en welkom hier!
Via Fred komen hier wel vaker CO-ers :lol: Grappig zo'n netwerk.

Leuk van die 7700. Zelf heb ik ook nog de FRG-8800 en daar heb ik ook uren naar zitten luisteren.
Ik wens je veel succes met de cursussen en schroom niet om hier je vragen te stellen.

Je zou ook nog eens op het collega forum http://www.zendamateur.com kunnen kijken. Deze is wat groter en globaler. Hamforum is wat persoonlijker en meer gericht op de praktische toepassing van de hobby.

73! Tjalling
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Nieuwe lezer

Ongelezen bericht door rbeckers »

Welkom,

ja, Fred is een echte ledenwerver!
Hier kun je bijna dezelfde vragen aan bijna dezelfde mensen stellen. :lol:

Al een beetje gewend aan de FRG-7700?

René
WoeLiMaster
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2009, 22:56

Re: Nieuwe lezer

Ongelezen bericht door WoeLiMaster »

@René, ik ben al redelijk gewend aan de FRG. Ik heb hem nu even afgesloten want ik was er niet meer achter weg te krijgen. Zoals je op CO al aangaf moet je luisteren inderdaad ook leren. Ik dacht eerst dat het allemaal een beetje werkte als een gewone radio zoals afstemmen op hilversum 3 zeg maar :lol: Nou ja... alle begin is moeilijk, toch? Ik heb in het F-boek al een stuk over antenne theorie gelezen en dan wordt de zaak al een stuk duidelijker. Ik ben nu mijn zolder aan het opruimen en als ik door de bomen het bos weer zie, dan krijgt die FRG een vast plekje en een goede antenne aansluiting. Het gaat mij nog wel enige tijd kosten om die Q-codes onder de knie te krijgen maar dat ga ik naast de elektronica toch ook wel prio geven, omdat ik dan de oproepen kan noteren om te oefenen. Ik ga ook eens nadenken over het opstellen van een aantal meetexperimenten met antennes. Ik ben met name benieuwd naar de grote en vorm van I en U. I love physics :wink:

Grttzzz.
WLM

/E
@Tjalling, thanks voor de link...
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Nieuwe lezer

Ongelezen bericht door fred101 »

dan moet je mmana-gal eens downloaden en installeren. Dat is antenne simulatie software.

Welkom

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Nieuwe lezer

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi WLM,

m.b.t. de cursus basis electronica van Dirksen kan ik begrijpen dat je nog meer enthousiast geworden bent hi :-). Ik heb die cursus ooit ( welliswaar in snel tempo ) gevolgd als basis voor de MBO opleiding electronicus. Het studeert erg makkelijk, en alles is helder beschreven. Ook de qualificaties ( t.a.v. de beoordelingen ) goed / zeer goed zijn leuk gevonden. Mocht je zendamateur willen worden, een licentie halen, dan zul je zien dat alleen al de basis cursus een helpende hand kan zijn. Als je geen problemen ondervindt met deze cursus dan is het zendamateur worden in de meeste gevallen ook geen probleem.

Hoe dan ook, ook als je alleen blijft luisteren, succes met de hobby :).

Leon PC1L ex PE1GMO, ex PA3GJE.
Plaats reactie