even voorstellen

Forumregels
Maak jezelf bekend :)
janK
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2009, 20:40

even voorstellen

Ongelezen bericht door janK »

Hallo

Ik ben janK, een nieuw lid van dit forum. Heel lang geleden soldeerde ik
alles aan elkaar, ontvangers en versterkers met mooie, gloeiende buizen.
Inmiddels gepensioneerd en minder handig met de bout, maar wel erg
geinteresseerd in de combinatie radio - computer (kan, ook beroepshalve
vrij goed met programmaontwikkeling uit de voeren)

Het laatste jaar heb ik software voor een sdr (software defined radio) (elektor mei 2007) gemaakt, doet het
vrij goed met naast analoge modes ook rtty, cw, psk, amtor(b) etc. Helaas onder linux
(kan niet zo goed overweg met windows). De volgende stappen zijn een betere
antenne (heb al diverse antenneversterkers gemaakt en geprobeerd, matig resultaat),
en een afbouw van een converter van 110 - 150 Mhz (twee bereiken) naar 5 - 30 Mhz.

Hoop veel te leren op dit forum en hoop ook anderen te informeren over de sdr software

grj
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: even voorstellen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dag janK en welkom op dit forum!
En op dit forum zitten wel meer Linux gebruikers hoor, dus dat zou nog wel eens handig kunnen wezen.
Dit hele forum draait trouwens op een Linux server, maar dat terzijde :)

Tot ziens!
Tjalling
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: even voorstellen

Ongelezen bericht door rbeckers »

Welkom! :D

De beste combinatie van antenneversterker en antenne is een goede antenne. :sneaky2:
Ook een antennetuner of preselector helpt bij ontvangst.

René
janK
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2009, 20:40

Re: even voorstellen

Ongelezen bericht door janK »

Helemaal waar. Maar mijn behuizing laat niet een grote antenne, vrij hangend, toe. Ik heb al geruime tijd een raam met een
ecc86 die voor de range 10 - ca 18 MHz werkt (raam met zijden van ca 70 cm) die ik gebruik voor een bejaarde plessey.
Voor de elektor sdr is de aanpassing daarvan niet heel goed. Nu ben ik bezig met een gewoon afgestemd raam voor de
elektor sdr, de performance daarvan is (vooralsnog) niet beter dan een gewone draad van 5 meter.

Voor de sdr heb ik nu drie versterkertjes geprobeerd (van Kainka zelf en van anderen op het net), alle drie ongeveer gelijk
twee transistors of een fet + transistor, maar ik ben niet erg onder de indruk van de performance.

Ik lees heel mooie verhalen over zowel de mini whip als de wl1030 en wil dus op dat gebied iets doen.

groet jan
Plaats reactie