E-mail via radio

Sub-forum over Packet Radio
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

E-mail via radio

Ongelezen bericht door PE2FOX »

WINLINK

Winlink is een wereldwijd netwerk voor o.a. het afhandelen van E-mail via radio.
Als je over een HF en/of UHF/VHF TRX en een multimodem beschikt dan kun je via het Winlinknetwerk je E-mail op HF met Pactor of op UHF/VHF met packet versturen en/of ontvangen.
Het Winlinknetwerk is vooral populair bij zeilende radioamateurs die daarmee vanaf hun boot op lange overtochten E-mail berichten met de HF transceiver via de Winlink MBO's versturen / ontvangen.
Vanwege de hogere overdrachtsnelheid wordt over het algemeen gebruik gemaakt van de SCS PTC multi-modems die o.a. Pactor II en III ondersteunen.

Omdat de verbindingen met het Winlinknetwerk via radio tot stand komen is het systeem uitermate geschikt voor gebruik vanaf locaties waar geen infrastructuur aanwezig is die een normale verbinding met het Internet mogelijk maakt.
Ook Dares (Dutch Amateur Radio Emergency Service) heeft die mogelijkheid ontdekt.
Het is o.a. hun bedoeling om een E-mail verbinding via het Winlinknetwerk in stand te houden als door een calamiteit schade aan de bestaande netwerken ontstaat en de gebruikelijke verbindingen het daardoor laten afweten.
Dares maakt daarbij gebruik van de vele Winlink MBO’s die op HF met Pactor werken en voor de kortere afstand worden de Telpac-nodes die met packet werken geconnect.

Bijna iedere amateur beschikt over een HF transceiver en PC maar een duur Pactormodem (PTCIIex, PTCIIpro) heeft niet iedereen op de plank staan want een PTC-multi-modem kost al gauw rond de € 850,--
Omdat er winlink MBO’s zijn die ook Pactor I ondersteunen is het ook mogelijk om met een (goedkoop) Pactor I modem aan het Winlinknetwerk te kunnen deelnemen.
In de amateurwereld zijn nog erg veel Multimodems in omloop die Pactor I aan boord hebben waarmee je de diverse Winlink MBO's die Pactor I ondersteunen kunt connecten.
Is er bij jou in de buurt een Telpacnode actief dan is het ook mogelijk om met een eenvoudig 1K2 packetmodem de node te connecten en je E-mail via UHF/VHF radio te versturen en te ontvangen.

Bruikbare multimodems zijn o.a.:
AEA PK-232, PK-900, DSP-1232 en DSP-2232. (Firmware 1993 of recenter)
Kantronics Kam plus, Kam 98 Kam XL
MFJ 1276 en1278B
Voor het connecten van een Telpacnode is bijna ieder packetmodem geschikt.
Een geluidskaart-interface met geschikte software wordt ook wel toegepast.


Packet en Winlink

Met bijna ieder packetmodem is het mogelijk om een Telpacnode te connecten en je E-mail via het Winlinknetwerk af te handelen.
Voorwaarde is wel dat je binnen het bereik van een Telpacnode/Internetbridge zit of binnen het bereik van een digipeater (elk werkend amateur-packetstation) die zich dan wel binnen het bereik van een Telpacnode moet bevinden.
Telpacnode lijst
Telpacnode kaart


Software

Airmail is een clientprogramma die je hier kunt downloaden.
Airmail werkt met de eerder genoemde multi-modems en de meeste packetmodems en is zeer gebruiksvriendelijk.
Met Airmail is het mogelijk om E-mail (eventueel incl. bijlage) via radio te versturen en te ontvangen.
Het installeren wijst zich zelf en bij het configuren van je modem kun je gebruik maken van de “Setup Wizard”.
Update de bestaande Winlink MBO frequentielijst door de laatste versie van de frequentielijst te downloaden.
MBO frequentielijst


HF Winlink MBO connecten

Nadat het Airmail-programma is gestart klik je op modules en dan op HF terminal.
De HF module start op en initialiseert het pactor-modem.
In Europa is LZ1PKS (Bulgarije) een van de Winlink MBO’s die Pactor I ondersteunt en meestal op 20 of 30 meter goed te connecten is.
Stel het vermogen van de TRX in op 25 Watt en kies de juiste (Dial)-frequentie en klik op het groene knopje linksboven in het modulescherm aan.
De verbinding komt automatisch tot stand en zodra de mail verzonden en/of ontvangen is wordt de verbinding weer verbroken.


VHF/UHF Winlink Telpacnode connecten

Nadat het Airmail-programma is opgestart klik je op tools, modules, options, VHF Packet client aanvinken en setup aanklikken.
Kies het modem en stel de parameters in en druk op OK.
Klik op modules en kies Packet client zodat het modem geinitialiseerd wordt.
Stel de TRX in op de frequentie van de Telpacnode die je wilt connecten.

PE2FOX-10 Telpacnode/Internetbridge is operationeel op 430.875 MHz 1200 baud
PC: Pentium III
TNC: Kantronics KPC3 1K2
TRX: PRD70 (data-trx) - vermogen: 10 Watt
Antenne: rondstraler - hoogte: 12 Mtr.
Plaats: Hilversum

Klik het groene knopje linksboven in het modulescherm aan.
De verbinding komt automatisch tot stand en zodra de mail verzonden en/of ontvangen is wordt de verbinding weer verbroken.


Connecten met een terminalprogramma

Een eenvoudig terminalprogramma is natuurlijk ook bruikbaar maar het versturen en ontvangen van mail is minder gebruiksvriendelijk.
Maak je gebruik van een Pda’s dan zijn er diverse bruikbare terminalprogramma’s van het Internet te downloaden.
Met een terminalprogramma connect je de Telpacnode/Internetbridge op een zelfde manier alsof je een packet-BBS connect.
Het ophalen en versturen van je mail gaat ook eender als bij een packet-BBS, je gebruikt de bekende BBS-commando’s zoals LM (listmail), RM (readmail) , SP (send personal), Etc.
Voor de meeste (ex)packetgebruikers is het allemaal heel herkenbaar.

Ik werk o.a. met een Palm aan een Kenwood TH-D7 porto.
Als ik in de buurt van huis ben dan connect ik rechtstreeks mijn eigen Telpacnode/Internetbridge om mijn E-mail af te handelen.
Als ik verder van huis ben dan connect ik eventueel een Telpacnode binnen mijn bereik of als die niet voorhanden is dan probeer ik een Telpacnode/Internetbridge via nodes, digipeaters etc. te connecten.

Het bereik van Telpacnode PE2FOX-10 heb ik met mijn Palm en Kenwood TH-D7 (slechts 5Watt en rubberduck) getest en daarbij bleek dat ik vanaf diverse plaatsen op een afstand van 10 Km met succes rechtstreeks kon connecten..
Met een betere antenne (opstelling) en meer vermogen kan er natuurlijk over een grotere afstand geconnect worden.
Is de afstand te groot dan is het mogelijk om Telpacnode PE2FOX-10 via de nodes van het Packetnetwerk te connecten.
Door de hoge antenneopstelling van PI8NOS is het bereik byzonder groot en is deze node gemakkelijk te connecten.
Connect PI8NOS met 1K2 of 9K6 en type als je geconnect bent FOX <ENTER>.

Als je geconnect bent en je wilt een mail naar een willekeurig E-mail adres versturen plaats dan ALTIJD "SMTP:" voor het E-mail adres.
SMTP: (dubbele punt zonder spaties direct gevolgd door het E-mail adres)
Wil je een mail versturen naar een Winlinkgebruiker die z'n mail onderweg met Packet of Pactor via het Winlinknetwerk ontvangt dan gebruik je roepletters@winlink.org zonder SMTP: ervoor.
Uiteraard moeten de roepletters wel bij de Winlinkserver bekend zijn.

Voorbeeld 1: Mail naar SMTP:roepletters@amsat.org komt dus bij mijn Internet-provider terecht en die mail lees ik thuis of elders via Webmail.
Voorbeeld 2: Mail naar roepletters@winlink.org komt bij de Winlink-mailserver terecht waarvan ik de mail onderweg m.b.v. een radioverbinding via een UHF/VHF Packetverbinding met een Telpacnode kan ophalen en lezen.
Uiteraard is de Winlink-mailserver ook via HF met Pactor of gewoon via het Internet te benaderen en is je Winlinkmail langs die weg ook af te handelen.


Winlink meteo

Via het Winlinknetwerk is het eenvoudig om actuele weerinfo in de vorm van bulletins en grib-files te verkrijgen.
Klik in Airmail op Windows en dan op catalogs.
Kies grib files en selecteer een gebied op de wereldkaart en klik op request.
Na een connect met een Winlink MBO, Telpacnode of verbinding via een Telnetsessie wordt de “request” verzonden en verwerkt waarna het bij een volgende verbinding als mail met de gewenste weerinfo als bijlage retour komt.

Het is overigens allemaal niet zo erg nieuw wat ik hier sta te beweren want in de US is het common knowledge onder amateurs.

Begin maar met lezen: Winlink

Met vriendelijke groet,

Erwin PE2FOX
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: E-mail via radio

Ongelezen bericht door pa10403 »

PE2FOX schreef:WINLINK
Winlink is een wereldwijd netwerk voor.........
Met vriendelijke groet,
Erwin PE2FOX
LOL en de overheid maar op C2000 zweren,mja als het water tot zn knietjes staan en de C2000 werkt niet meer,dan zijn ze blij dat die manier nog bestaat,want het wilt niet zeggen als internet er ook uit lig in het ramp gebied,dat er niet naar een andere DARES regio kan ge-emailt worden,dan lijk me toch wat ax hopjes wel fijn,want stel als DARES een andere DARES regio verderop mailt,kan hij dat toch op internet zetten,als de overheids communicatie ook nog fatsoenlijk kan functioneren,dan kan in geval van calamiteiten,toch berichtgeving over en weer komen de ene DARES met internet ontvangt mail van de instanties,en die packet dat door naar het gebied waar ze zonder internet zitten,e wel packet.
Dus de overheid moet toch eens onderhand de zendamateur erkennen als communicatie backup tijdens calamiteiten,denk eens terug aan 1953,ik heb het boek gelezen van kanaal 3700,daar kwam ineens met watersnoodramp overal en nergens hulp en een communicatie onderling waar je u tegen zeg
Ik ben zelf bij de verbindingen geweest,en ik weet hoe je moet communiceren,ik heb het gevoel dat de overheid een beetje langs me kaar heen werkt,daarom wilde ik die PDF van kanaal 3700 naar de rampenbestrijding sturen,dan weten ze wat communicatie is (dat domme en incompotente overheidsinstellingen willen dat natuurlijk niet weten en houden de poot stijf onze rampenplan werkt als het hoort ,nou nee niet als je langselkaar heen gaat werken).

Tijdens rampen,is het altijd makkelijk dat je iets van een radio met digi heb,en wat stroom arregators,wat packet ,met dat progje,en hij hup dat naar een ander DARES een regio verderop,op 144 moet dit wel gaan,dan zet je dit in packet weg,aan de andere zijde ontvangt de regio verderop dat mailtje,en die word vervolgens geadreseerd via internet naar de instanties
Het is gewoon zo configuren,van dit programma ,naar de email adressen van instanties waar ze nauwe samenwerking hebben,dat deze meteen automatisch worden geforward en dat de operator daar alvast zn handen aan vrij heb,dat hun de berichtgeving verder kunnen vorderen,ik zou eigenlijk toch voor een stabieler systeem kiezen dan windows,ivm BSOD (Blue Screen Of Death),en het lijk mijn dat linux hier beter voor geknipt is 1x opstarten nooit meer uitzetten.
Dus zo zie je toch dat packetradio ook voor deze dingen geknipt is,in linux ken je de raarste netwerk protocols aan elkaar hangen,windows is soms niet met het programma eens foute install oid,dan krijg je BSOD,ik denk niet dat je dit tijdens rampenbestrijding niet echt kan gebruiken.
Cheers PA10403 Gerard

Ps ik ontmoedig niemand dit programma integendeel,maar ingeval met calamiteiten kies ik liever voor een goed stabiel systeem.
En zolang de zendamateur niet word erkend,ingeval van calmamiteiten,als communicatie backup,mag de overheid dit mooi zelf opknappen,eens kijken hoe stijf ze dan nog hun pootjes houden.
begin zowieso alvast die C2000 en die andere domme digitale overheids diensten in de kliko te smijten.
Goede communicatie training moeten de rampen brigade van de overheid krijgen,wel o zo makkelijk als er een ramp uitbreek.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: E-mail via radio

Ongelezen bericht door fred101 »

Jammer van het woordje "win" :-) dat heb ik niet maar wel interessant. Op de boot en vakanties heb ik wel mijn laptop bij me. Mail is dan een leuke optie.

Van de week open dag bij de brandweer. Staan praten met een communicatieman. Die jongens hebben dat aardig zelf voor elkaar. Denk niet dat we bang hoeven zijn dat ze ons nodig hebben. Sterker nog, hij had nog nooit van DARES gehoord en zag er niet veel in. Bij echte rampen schakelen ze toch het leger in zei hij en die hebben hun eigen verbindingstroepen. Ik zie wel toepassing voor dares als hulp voor de bevolking maar ik denk niet dat de overheid zit te springen om goedbedoelende redelijk ongeorganiseerde amateurs. Ik ben DARES lid maar hoor of zie er zelden wat van en mij opgeven was een avontuur op zich. Men wist niet meer wie/waar de regiocoordinator was.

Fred
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: E-mail via radio

Ongelezen bericht door pa10403 »

Whahaha ow dus DARES stelt niks voor,het leger ja ze kosten toch geld,dus mogen ze ons mooi meehelpen evacueren,LOL
Maar zover ik weet heeft Linux allang zo'n mail gateway,voor AX25,maar je kan ook mailgw zelf gebruiken,daar kan je wel ,via een soort van gateway wel naar buiten mailen,en ook weer naar binnen,het is mijn wel eens gelukt.
Ik moet hier toch weer eens mee aan t experimenteren gaan,dan ken ik dat dadelijk vast in me instellingen zetten als ik Linux ga instaleren,dus daarom kan ik dit eerst allemaal gaan instellen enzovoort,en zodra alles goed staat,dan douw ik dit in een deb compressie ,die dingen die in ax25tool rn ax25utils staan,en trouwens die package ding pakt ook tgz uit,dus dat is nog veel makkelijker voor mijn.

Cheers
Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
pd0snk

Re: E-mail via radio

Ongelezen bericht door pd0snk »

Draait pe2fox nog of ben je al qrt met winlink ?
misschien leuk om ook een normale packet mailbox en node te draaien samen met winlink?

is er gelijk weer een mooie lap in Hilversum :)

73 Danny PD0SNK @ pi8snk
Plaats reactie