packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Sub-forum over Packet Radio
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hallo ik heb een vraag en ik wissel meteen mijn ervaring uit over dit mooi digitale systeem
Als een zendamateur met packet in de lucht komt ,moet hij dan ook rekening houden,met de SSID die erachter komt te staan
bijv call-8 mailbox
call-1 node
call-9 APRS mobiel,en ga zo maar door
Ik weet wel als je vanaf de node connect ,dat je dan -15 op je SSID krijgt.
Maar is dit ook eigenlijk vast gelegt ,als iemand een experimentele node wilt draaien of een digi of noem maar op,bijv PI1EHV-11 is een node op de 1.2 mbps op 13 cm.
Een ding moet ik wel zeggen,dat ik het best zonde vindt dat er geen een amateur meer gebruik maakt van de oude wetse packet (bedankt hé internet),het enige wat ik veel gehoord heb van aspirante amateurs,dat ze allemaal APRS willen hebben.
Zo ken ik een amateur PD0JOS,die is met de auto naar Marokko gegaan,PD0JOS-9 hebben we geheel via google APRS gevolgd,alleen in Spanje had hij slechte verbinding,APRS is toch weer een ervaring apart vind ik.
wat dat betreft blijf ik dit een mooie modus vinden nog steeds.

Mijn ervaring met packet.


Ik heb er op 27mc vroeger ook mee ge-experimenteerd,wedstrijd wie de eerste first maakte,nou dat was me maat die maakte via 11mtr op 4 watt met een danita 640 en solarcon op het nok van het dak,rechtstreeks een verbinding naar Denemarken,naar onze vriend Ulrik,ik heb hier in Eindhoven nog een gateway gehad naar Internet,in Slackware Linux.
Op 27mc,ik ben na iemand anders de 2de persoon,die dit mogelijk had gemaakt.
Ik heb hier zelfs een speciale Linux voor gemaakt,die meteen bij het instaleren van het systeem alles wat met packet te maken heeft meteen mee instaleerde met de juiste configuratie etc (een soort unattended).
Eigenlijk zie ik Packet versus Internet wel een vorm van cheaten,want,je maakt meteen al een connect op Internet (te makkelijk),terwijl we vroeger echt puur van node naar node ging dat was veel leuker,zelfs hier hebben we een wedstrijdje gedaan,wie komt het verste zonder eraf gekegeld te worden.
Er waren ook mensen die een compressie gebruikte dat mensen niet unproto mee konde lezen Eskay Packet,ik had hier een hekel aan want,packet mag geen geheimen hebben,en vooral niet als het puur over de hobby gaat,ik zei altijd als je wat te verbergen heb ,pak je maar de landlijn,ook had je toendertijd call neppers,en mail onderscheppers,die kregen unproto op zn flikker,dat hij/zij maar eens op moet houden hiermee.


Amateur packet.
Ook hier heb ik mee gespeeld op de JOTA in Aalst Waalre,maar het verschil tussen 27mc packet,en amateur packet scheeld echter niet veel met elkaar,want op de 27mc packet was het milieu veel anders,meer gelijk aan die van jullie/ons.
Wij hadden alleen intresse in experimenteren met packet,en geen andere dingen.
Wij namen,altijd programma's onder de loep en discuseerde we over de software.
Dit was echter beter dat,flauw gezever op de tripple en de beruchte sociale dienst kanaal 14 ,27mc was alleen intresant in digimodes ook veel afgeknepen want hun wisten niet wat die piepjes waren,ook veel comentaar overgehad van dat moeten jullie maar op de amateur band doen,ik noem dit kortzichtig,maar we hebben ook veel knijpers gehad,efin het hield van zelf op de scheldkanonnen en geknijp ,want een PC scheld niet terug (citaat van een packetguru een van de eerste rang nog),bij hem heb ik nog packet op 2 meter mee zitten lezen op een cuna xtal ontvanger toenderijd nog 144.650 mhz,dat is later 850 geworden,ik heb veel mensen vooruit geholpen,met nodes op te zetten,en programma's in goede banen te brengen,beginnende packeters dus,dus als je hulp nodig heb,roep maar hé.
Wij noemde ons op de 27mc the packeteers (Nederlandse benaming doorgewinterde figuren,die praten in nulletjes en ééntjes HI),enfin.
Verder mijn ervaring op amateur packet is goed,ik heb als luisteramateur,als eerste de 76k8 werkend mee mogen maken,op dat JOTA station.
op PI5TLE(open dag TLE),heb ik ooit in Net CHL gewerkt,soort Jnos,met de nog groeiende T813 project in die tijd.
Toen deed ik een experiment,vanaf TLE connecten,via node dan via de ax25 poort naar Duitsland,en zo verder en dan vanaf daar verder en als we ver genoeg waren dan zette we een bericht en lieten hem rondom gaan,en keken we hoe lang het duurde dat hij weer terug kwam.


Een ding weet ik wel zeker,als ik mijn laptopje heb,dan komt er Linux op,en verplicht ax25,en natuurlijk Flexnet de opzet is een eitje,alleen FBB heb ik nog niet echt mee gespeeld,wel nodes enzovoorts.
Eigenlijk vind ik packet leuker om te hoppen,gewoon,GEEN INTERNET,gewoon zoals oudsher kijken hoe ver je kan komen.
Ik ben eigenlijk nog uit de tijd van de 27mc packet guru's waar ik een van ben.
Dit roept om een N vergunning te halen,al is het maar om de packet boven water te houden,en natuurlijk andere amateur activiteiten.
so far mijn ervaringen
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mooi verhaal Gerard,

Ik ben ook best wel actief geweest op packet. De eerste jaren (half jaren 90) op 27mc als CB1TBO (staat nog steeds op mijn naam, maar wel in de oude woonplaats) en ik werkte daar veel op WL1BBS in Wolvega. Dat was de BBS van Harry, nu met de roepletters PD5HW, mogelijk wel bekend van de P2000 pagina's. Ik was toen een thuiswonende puber :)

In 1997 mijn machtiging gehaald en heb ik nog wat lopen experimenteren met inderdaad nodes hoppen en was ik lid van de BBS in Joure (call ben ik vergeten, maar de man had een winkel).

Eigenlijk ben ik altijd wel wat ouderwets gebleven voor wat betreft baudrates. Ik kon me toen maar net een dure TNC2C-NL permitteren op 1200bd die ik zelf in elkaar heb gezet en vrij uitgebreid heb gemodificeerd. Daarin begonnen met de WA8DED firmware en later TheFirmware TF2.7B. Ook nog even kort een firmware gehad waarvan ik de naam was vergeten, maar dat was de oorspronkelijke toepassing van een TNC; een onafhankelijk te connecten computertje (Z80) waar men berichten kon achterlaten voor jou. Er ging dan een lampje branden als er post was... haha, geweldig... En dat bestaat al vanaf de begin jaren 80... TAPR kon het weleens zijn geweest, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar ik heb voornamelijk mijn TNC in hostmode gebruikt met TF2.7B en het programma was Tsthost 1.43B. Ook nog geprutst met TFPCX en AGWPE als software alternatief voor een TNC op een Baycom modem. Baycom als programma ook wel gebruikt trouwens, maar dat was veel simpeler dan Tsthost. Heel even nog gespeeld met Winpack.

In Tsthost had ik macro's geschreven en werd mijn post automatisch opgehaald bij de BBS. Ook had ik een eigen soort van BBS, maar dat moest je dan PMS noemen, omdat je een persoonlijk te connecten "website" was... maar dan via de radio. En dat terwijl internet nog niet gemeengoed was in de huishoudens. Ik had allemaal informatie staan en progjes. Ook een eigen berichtensysteem... (hey, de oorsprong van dit forum is bekend geworden!) Uiteraard maakte niemand daar gebruik van... :twisted: Maar het was leuk om op te zetten.

Op de amateurbanden geen PMS gedraait, wel veel informatie uitgewisseld. Exact zoals dat nu hier gebeurd.

Als ik jouw verhaal zo lees, begin ik die tijden weer wat te missen... Ik heb wel vaker lopen denken, om eens te kijken of er nog wel een verbinding gemaakt kan worden. Veel lijsten met BBS-en op internet zijn niet up-to-date en dat maakt het wat lastiger voor mij om de juiste kant van de flat te kiezen voor een antenne. En dan is nog maar de vraag; wie heeft er nog 1200bd ?? Oke, ik kan wel 9k6 maken met mijn TH-D7 porto... dus dat is ook een optie.

Misschien kunnen we weer wat info verzamelen en dat op dit forum plaatsen?

Kunnen we er nog een klein zuchtje aandacht aan besteden, uit respect door al die mensen die hun 486 nog steeds hebben aanstaan met FBB... FBB heb ik trouwens ook weleens getest... :)
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ten eerste ja deze mensen ken ik ja.
En?,natuurlijk HULDE voor de mensen die met veel geduld hun packet over eind houden CHAPPEAU.
Ik zat trouwens te denken als ik een laptop heb meteen te beginnen aan het mobiel packetstation,ik heb een Icom IC-Q7E,deze neemt 3 volt,maar ik heb een regelbare voeding ,en 2 terminals waar de zelfde voltage uitkomt,1 terminal wilde ik gaan gebruiken,voor mijn Icom,hier maak ik dan een printje met wat stabilisator en afvlakking,ik denk niet dat deze porto dood ga van 2 voltjes meer,en dan is het nog altijd terug te zetten met een potmeter naar 3 volt,intern
Mijn mobiele antennes word een popovic antenne voor 70 en een kruis dipool voor 137 en 2 mtr ontvangst,deze kan als halve golf makkelijk tussen de 137/2 mtr in,dit maak ik op een bezem steel van ongeveer een meter,deze klem ik tussen een miniatuur schroef bank ie met een PVC verlenging,1 popovic voor 70 word horizontaal en verticaal als een soort kruis,ik maak hem zo voor de VHF,ik timmer 4 spijkertjes in de steel voor reflector en dipool ,en verleng de restante met massief draad,in een kroon steen,dus makkelijk op te bouwen en makkelijk af te breken,het moet mobiel blijven,heel het vervoer gaat in een grote rugtas en laptop koffer.
Ik kan voor de 137 mhz dan mijn icom R1500 gebruiken,via PC,de porto,moet ik even kijken dat ze geen compoort verloop hebben met een bridge programma naar de USB toevoor de omgebouwde hamcomdoos,en anders laat ik hem via een vox lopen,dan is het via de geluidskaart uit de vox in,en het andere gaat dan de geluidskaart in,dehamcom hoef alleen de zender in en uit te schakelen.
De software die ik ga draaien is wel voledig in Linux,je kan daar de gekste dingen aan vast knopen
De bovengenoemde programa's heb ik ook gebruikt.
De snelheid kan je beter 1200 houden,want dan kan iedereen met een simpele doos toch met ons packet draaien,ik bouw mijn porto overigs wel om voor 9k6,en via de discriminator ,deze heeft ook het voordeel dat je ook lagere snelheden veel beter kan wegzetten en ontvangen (hi cutoffs).
En dan heb ik een mooi mobiel packet of APRS station,in huis,dus daarom wil ik het toch liever 1200 houden,wie weet log er nog iemand in,en als ik dan behoefte heb om hoger te gaan hoef ik alleen de soundmodem hier op opnieuw instellen,of mischien kunnen we toch met de USB geluidskaart dan ook nog wat deuren openklappen.
Dus mijn digi station gaat er als volgt uitzien:
Laptop met Linux
Een antenne die makkelijk is op te bouwen en af te breken in snel tempo,met verleng voor de hoogte
Portofoon 2/70/LPD/PMR
Icom ontvanger voor meteo of controle ,indien gewenst.
Miniatuur schroef bank om de antenne te klemmen.Hamcom om de zaak in en uit te schakelen.
Extra USB geluidskaart,reserve
Voeding voor de zaak te voeden.
Tja het moet mobiel zijn,daarom wilde ik eigenlijk nog een setje bij die normaal voor de auto is.
Maar als ik toch op de LPD banden zou zitten waarom zou ik op 1200 niet meteen op die frequentie ook niet de APRS kunnen delen,ik denk dat je kan zorgen,dat hij de rest negeerd voor APRS,dat hij aleen de APRS call laat zien bijv NL1GBE-9,want APRS hoeft niet zovaak de coordinaten te geven,dus is er genoeg vrij voor de reguliere packetgebeuren,hij kan nog altijd in DAMA dus ,dan geeft hij gewoon weg de APRS altijd voorang dat kan je instellen,op 27mc werd ook gewoon het reguliere packet verkeer gedeeld met APRS,en het schijnt dat DAMA er heel goed mee werkt,alleen ik vond op 11 mtr dat ze er misbruik van maakte,de zogenaamde minderheids stations werden zo eruit gefilterd met heel weinig prioriteit,van jij mag jij niet,daarom heb ik altijd een hekel gehad aan DAMA wij noemde het DRAMA.
Ik zet natuurlijk allles wat te maken heeft met de packet,op de laptop,als ik namelijk me N ga halen eens een keer heb ik alles mooi bij de hand en kan ik zo omswitchen naar 70 cm ofzo,ik vind het wel nodig om een converse station te maken.
Tja dat betekend toch dat we hier basis ook een packetstation neer zetten,een node die meteen op t net kan.
Daar heb ik een RS9044 nog voor ,en de antenne lijk me niet zo'n groot probleem,ground plane of een popovic antenne voor De 70 cm,die moet ik dus 2 maken een voor zenden appart en appart voor ontvangst,ik heb geen FCM hier voor,deze kan 50 watt maken,als het moet maar ik vind dat weer voor de packet onzin,10 watt is meer dan genoeg lijk me,op de LPD band
De gejoepte amateur band word nu toch al verpaupert dus,ik denk dat het gewoon het zelfde is als de 27mc ,heeft geen prioriteit zolang je niemand stoort.
Nou we moeten toch maar eens een packet rubriekje gaan maken voor de geintreseerde
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mooi verhaal Gerard. op LPD of whatever heb ik geen ervaring met packet. Mijn laatste ervaringen zijn van 8 jaar geleden en vandaag de dag nog wat APRS. Maar uit nostalgie wil ik toch weer eens wat doen met deze leuke mode.

Ik ben benieuwd naar je mobiele station en misschien is het een leuk idee wat fotootjes te delen met ons allen forumgebruikers? (Op dit forum kun je je foto's gewoon uploaden als bijlage, geen gezeur met hotlinking etc)

Ik ben benieuwd of jij een website kent waar een betrouwbare lijst op staat met BBS'en die nu nog in de lucht staan... En anders is het misschien een idee om zo'n lijst hier gezamelijk te maken op dit forum.

Er is nu een packet rubriek, dus dat is ook al klaar. Als er wensen zijn, hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef: Er is nu een packet rubriek, dus dat is ook al klaar. Als er wensen zijn, hoor ik het graag.
Mooi dan bep ik die ook effe vol whehehehe
Cheers PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:Er is nu een packet rubriek, dus dat is ook al klaar. Als er wensen zijn, hoor ik het graag.
Te gek, ik zag het net nu pas. Als je ziet wat ui unproto mode kan ( aprs communicatie toepassing ), wat zou er dan nog ( in de toekomst ) toch voor ax25 packet radio weggelegd kunnen zijn ?

De snelheid is geen probleem, 15 jaar geleden met een commodoortje c 64 en een controller voor 9k6 en 10 maal zo hoog ( met een kleine mod ) ..

Ik zal het hier eens in de gaten houden, ik heb veel positieve ervaringen opgedaan met ax 25, zelfs met 1k2 ( hm .. ja echt ook hoor ) MIR ook via via ( zelfs unproto mode waarbij uitwisseling van info ), ISS idem dito, Shuttles .. om nooit te vergeten. Met vermogens ( QRP ) waarbij telefonie zo niet zonder meer mogelijk zou zijn.

Ik denk dat we met packet radio de laatste tijd verkeerd zijn omgegaan, er kunnen zeer mooie toepassingen voor bedacht worden. Maar men wenste PR steeds maar weer te vergelijken met internet qua snelheid, alsof dat het breekpunt zou zijn. Trouwens, internet is vaak de kabel, en PR loopt via zender en ontvanger die erg hoge snelheden aankunnen tegenwoordig.

Met een paar enthousiaste mensen zou men een mooi net ineen kunnen zetten, maar er moet natuurlijk belangstelling zijn, das zeker.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hoge snelheden jazeker,er is al met een paar mbit al ge-experimenteerd op 3 cm,ik weet wel dat er op 3 cm voor data genoeg plek is,en wat dacht je van 13 cm dan?,daar gaat hij al met 54 mbit,maar ik denk niet dat zendamateurs de zelfde breedte mag maken als de routers,als een amateur dat wel zou mogen ,is dat probleem toch de wereld uit?,dan zou je ook gewoon AX25 kunnen toepassen,maar ik denk echt als je zoiets op 10 ghz zou gaan doen dan ,kan je echt wel veel sneller dan 54 mbit,want data is niet zo breed
En over het verkeerd omgaan,nee dat geloof ik toch niet,vraag het de packeteers maar,die hebben altijd lol gehad,zelfs op 11 mtr,was het een veel ander slag volk dan,dat knijpvolk op kanaal 14,internet is gekomen,en alles doet het per internet he.
En wat ik heel lang geleden heb gehoord dat packet niks met amateurradio te maken,heb,ik noem dat gewoon onzin,want er hing wel degelijk een TRX aan de PC,en toen kregen we nog de onzekerheid,over die gateways,van mag dat nu of niet,
en volgens de RDR toendertijd,had dit ook wel degelijk met amateur experimenten te maken TRX packet en internetgateway.
Dat verkeerd omgegaan,is het toch niet zo zeer,ik vindt dat ze het best wel goed hebben gebruikt,van combinatie packet en internet,9 van de 10 waren Linux dozen.
Aleen door internet is het gewoon opgehouden,want email via internet gaat sneller dan met 1k2,maar ik ben nog altijd van mening,als je het goed doet,dan valt het kwa traagheid wel mee,met packet,je moet gewoon zorgen dat je je zelf niet in de weg loopt,maxframes enzovoorts aso te zetten,daar maak je je verbinding echt niet sneller op,als je bijvoorbeeld de txdelay kort zet,krijg de ontvanger gewoon de tijd niet om de node te horen want hij moet dan meteen weer packets weg zetten,je loopt je alleen maar in de weg en dan is DAMA ook niet een goede oplossing.
Ik heb 7 jaar op 11 mtr via packet me hobby bedreven,ook met een C-64,amiga en PC,er waren zelfs gasten uit Denemarken die het op een MSX iets had gemaakt.
En internet hoef niet persé via de kabel,kan ook WIFI 2.4 ghz,of ADSL,kijk en dat ze verwachte dat het sneller loopte ,ja op 70 cm,of hoger,zo zie je maar he ze willen zo snel als internet en mag niks kosten,zulke hadden we ook op 11 mtr,gratis en snel ,dat kan je schudden,in iedergeval op 1k2 tot 9k6 wel,text gaat wel goed.
Maar ik zou best wel packet een comeback willen geven,maar hoe krijgen we amateurs nog zover,die liever op internet rondsurfen?,ik denk als je er een node staat te draaien en niemand gebruikt het,kosten zitten er niet aan iedereen kan wel 9k6 maken.
Packet met het ruimte station,ja hahaha,MIR met zn NOCALL ja,dat is geloof ik later RS0MIR geworden,toendertijd.
En ISS heb ik RS0ISS zien werken met een YU prefix ex-Joegoslavie dus.
Ik ga nog een keertje kijken hoe dat APRS van de ISS werkt,dat lijk me ook wel eens leuk om eens mee te kijken,ben benieuwd wat dat doet,een QSO dat heb ik geregeld gezien via packet,ik ken wel een paar van die satelietmannen uit deze regio,die houden in packet nog contact als dat ding nog boven Italië zweeft.Geloof me dat packet echt nog lang doordenderd,via ISS.
Mooi spul die kruis yagis.

Cheers Gerard PA10403.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
pd0snk

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pd0snk »

Tjalling PE1RQM schreef:Mooi verhaal Gerard,

Ik ben ook best wel actief geweest op packet. De eerste jaren (half jaren 90) op 27mc als CB1TBO (staat nog steeds op mijn naam, maar wel in de oude woonplaats) en ik werkte daar veel op WL1BBS in Wolvega. Dat was de BBS van Harry, nu met de roepletters PD5HW, mogelijk wel bekend van de P2000 pagina's. Ik was toen een thuiswonende puber :)
Ik verander je woonplaats even in Leusden.
Beheer tegenwoordig de CB calls.

73's Danny PD0SNK / NL2SNE (CB2SNK)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Danny,

Wauw, wordt dat nog steeds actief beheerd! Chapeau hoor.

Bedankt voor het wijzigen.
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Leuke verhalen van de fanatieke packeteers. Ook ik heb me in de 27MC tijd en daarna met packet bezig gehouden. Begonnen met een eenvoudige desktop/TNC2NL en SP. Later TSThost (vertaald naar Nederlands) en de TNC2NL omgebouwd met een dualboot eprom, weet niet meer wat voor software er in zat. En digisquelch natuurlijk. Op 27MC ook nog een node gehad met TheNet X-1J 2 met een ADC board zodat met signaal, deviatie en binnen/buiten temp kon opvragen. Leuke tijden waren dat. Later op 2m/70cm een windows computer gekocht en zo overgestapt op Winpack ik kan me nog herinneren geëxperimenteerd te hebben met o.a. WINPICS van PD0RZH, Winpack had nl. de mogelijkheid om iets met HTML over te zenden via ax25. Helaas is het bij mij ook nooit hoger gekomen dan 1200bd. Ik had een modem gekocht voor 9K6, maar het is nooit zover gekomen en rond 2002 ben ik volledig gestopt met packet. Kan me nog herinneren dat je op gegeven moment ook gewoon e-mail kon sturen via een gateway. Maar echte internet gateways waren hier nog niet aanwezig. Overigens mijn call was op 27MC: CB1PTB en de node call CB8PTB.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dat ADC board ken ik niet Bas, maar het klinkt erg interessant. Die HTML mode kende ik ook, maar ben er nooit aan toe gekomen om er mee te spelen. Ik had toen een amateur in de buurt, die erg fan was (of is) van Winpack. Hij heeft me er toen wel wat over verteld. Maar ik was een verstokte TstHost gebruiker, hi Ook even de Windows versie daarvan, maar volgens mij was die niet meer gratis (of vergis ik me?).

Maar ja, vervlogen tijden en mijn laatste -niet unproto- packet verbinding is denk ik zo'n 10 jaar geleden. Ik heb mijn TNC nog wel liggen in een doos. APRS heb ik nog wel gedaan, zoals eerder beschreven.

Veel eproms hadden WA8DED (of later TF2.7b) en TAPR geprogrammeerd staan. Dus misschien had je die ook? Maakt ook niet meer zoveel uit, hi.

Die e-mail gateway wordt nog steeds wel gebruikt. Ik ken een amateur die alle communicatie via die gateway doet: hij heeft volgens hem daarom geen internet nodig... :snooty:

Ieder kent z'n behoefte... :)

Hier had ik al eens de documentatie neergezet van de bekende TNC2C-NL:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f= ... ilit=tnc2c

Met inderdaad ook de "Data Carrier Detect" opsteek module (hardware squelch). Ik heb verschillende gehad, maar ze deden het niet allemaal even goed. Vaak ging de squelch al bij iedere storing enkele milliseconden dicht en als je dan de timing wat scherp had staan ( :oops: ), dan ging je TX zo over anderen heen. Maar de laatste die ik had (weer met XR2211) bleef heel mooi open als er al iets van een packet signaaltje te horen was. En door de weinige "collisions" was je verbinding veel beter.

We hebben dus ongeveer hetzelfde gedaan in ongeveer dezelfde tijd. Ook de machtiging rond dezelfde tijd gehaald gok ik zo aan je blog te zien en heel wat anders; die Turner +3B heb ik ook ghehehe. Als je ook nog eind 70's ter wereld bent gekomen, zou het verhaal compleet zijn. Maar dat zag ik zo niet staan (update: bio gelezen en je was al aan het radiohobbiën toen, hi) :)
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Inderdaad Tjalling volgens mij was dat de software die op the eeprom stond. Het had ook een funktie m.b.t. bepaalde software. Maar vraag me niet meer wat. Ook ik programmeerde zelf macro's voor TSTHost en we vertaalden het hele programma naar Nederlands. De laatste versie waar ik meewerkte was TSThost 1.43b NL. WinPack had veel meer mogelijkheden en zag er grafisch en stuk leuker uit. Tevens draaide bij mij TSTHost niet meer op Vista. Ik heb de TNC's nog steeds ergens liggen, ooit te koop aangeboden op Marktplaats maar er werd te weinig voor geboden. Ik heb destijds dik 500 gulden betaald voor de TNC2S-DK9SJ met het ADC board, die doe ik dan niet voor 25 euro weg. Trouwens dan gebruik ik de onderdelen liever voor een ander project. APRS heb ik ook nog gedaan, dat was een beetje in het beginstadium van het hele APRS gebeuren. Toen waren er nog geen porto's met ingebouwd APRS en GPS. Tja, na al die herinneringen zou ik bijna de TNC's weer uit de doos halen :dizzy:
Overigens ben ik van eind jaren 60 en licentie gehaald in 1998. Dat die gateway nog bestaat verbaast me, hier in noord nederland is packet zowel op 27MC als op de amateurbanden hartstikke dood volgens mij.
pd0snk

Re: packet SSID en mijn ervaring met packetradio

Ongelezen bericht door pd0snk »

TheNet Pieterburen ja die node ken ik nog wel :)
Vroeger nog wel eens geconnect :D

Jammer dat je niet meer aktief bent met pakjesradio er zijn leuke mogelijkheden waaronder e-mail verkeer over ax25 gewoon in outlook express.

en dat kan dan weer naast het gewone packet verkeer :)
Volgende uitdaging hier is om wat meer met ip routing te klooien.
Xrouter32 draait hier ondertussen alweer een tijdje in de test op de xp p4 en dat loopt als een trein :)
Misschien toch leuk om de tnc weer eens uit het stof te halen.

BPQ32 is ook mooi stukje software.

73 Danny PD0SNK @ pi8snk (CB2SNK/NL2SNE @ nl3prc)
Plaats reactie