PSK geen verbinding?

Sub-forum over BPSK, QPSK, etc
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

PSK geen verbinding?

Ongelezen bericht door packetpiet »

Een goedendag allemaal,

Ik heb PSK weer eens opgestart na lange tijd,
Echter kan ik niet zien, of er signaal in de lucht staat.
Alles wijst er wel op. Mijn zender, een FT857 gaat aan en op de PC zie ik modulatie.
Echter komt er niemand retour. Kan natuurlijk mijn call zijn :D Maar als dat niet zo is, welk vinkje of wat dan ook kan er verkeerd staan?

73 Piet
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: PSK geen verbinding?

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hoi Piet,

PSK doe je in SSB.. Komt er ook vermogen uit je transceiver?
Hoe ziet je ALC er uit? In PSK is het de bedoeling dat je ongeveer een watt of 10 gebruikt maximaal,
en het audio mag niet te hard zijn.. Als je ALC net reageert dan is het goed afgeregeld..
Overigens kun je ook je eigen call terugvinden.
Over de hele wereld, en op alle amateurbanden zijn PSK receivers online.
Kijk maar eens op pskreporter.info
Toets je call in, en je ziet in een oogopslag waar je call ontvangen is..
(De receivers loggen op het moment dat ze DE CALL ontvangen, dus bijvoorbeeld DE PD0XXX,
daar mag dus CQ voor staan, of CQ DX, of wat dan ook)..
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: PSK geen verbinding?

Ongelezen bericht door packetpiet »

Citaat Uit mijn handleiding van de 857D:
PSK31 Operation
Two dedicated PSK31 modes are available, one each for USB-side and LSB-side injection.
For BPSK work, the injection does not matter, but for QPSK the two working stations must
use the same sideband. Einde citaat.

Dus alleen bij QPSK moet je opletten, komt het op neer.
Inmiddels heb ik op een vrije frequentie even CQ gegeven met F1, ik hoor dan op een porto, dat er wat aan en uit gaat, maar blijkbaar geen modulatie. Nu uitzoeken wat ALC is. Gevonden, staat op blz. 63 en 64 van het manual. Eerst de RTTY instellingen volgen. De DIG (digitaal mode) kan ik ook instellen met HamRadiodeLuxe software, die ik op mijn PC heb staan. Heel handige software, als je hem doorhebt.

Hele leuke website, die http://www.PSKreporter.info

Het hele spul heb ik ooit werkend weggezet, als mijn geheugen mij niet in de steek laat. :D

Ook zit ik met welk gaatje in mijn 10 jaar oude laptop PC is goed? Ik heb een geel, paars en groen 3,5 mm jack. Even uitzoeken, volgens mij is dat, line, mike en koptelefoon.
Wikipedia: Paars of roze is microfoon, daar gaat het te ontvangen station in, dus niets te zien op waterval? Dan hier kijken.
groen is speaker of geluid uit, het signaal, wat men bij PSK de computer UIT stuurt naar de TRX.
Wat is dan de gele jack?
Laatst gewijzigd door packetpiet op 17 mar 2014, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: PSK geen verbinding?

Ongelezen bericht door pb1sam »

De gele jack kan line-in zijn..
Maar de gele jack kan ook een extra line-uit zijn...
Kwestie van even proberen...

Ja, wat dat werkend wegzetten betreft, daar kan ik over meespreken..
ik werk de hele week met computers, dus met de radiohobby wil ik zo min mogelijk met PC's doen..
Digitale modes zin dus niet echt aan mij besteed.. (Behalve morse, maar daar heb ik geen computer voor nodig)..
Toch wel net zo nieuwsgierig wat al die piepjes nu betekenen..
Alles geïnstalleerd.. Interface aangesloten op de set...
Na een kwartier hield ik het voor gezien.. Verder dan standaard QSO's (macro's??) komt het niet..
Een tijdje later was een vriend van mij met vakantie op een camping, en vraagt een verbinding via PSK aan
(praten is altijd wat lastig om 23.00u 's avonds op een camping waar iedereen ten ruste is)..
Mwah.. Alles is toch nog aangesloten, dus waarom niet???
Bleek dus niet zo te zijn.. Alles zo goed en zo kwaad mogelijk geprobeerd aan de praat te krijgen,
uiteindelijk toch maar geen verbinding gemaakt.. Een dag later op mijn gemak alles weer aan de praat gekregen,
maar nooit meer een verbinding in digimode gemaakt.. Paar weken later de interface afgekoppeld en het ligt nu in de kast,
voor het geval ik weer eens een bui krijg dat ik denk dat ik toch weer eens moet gaan kijken naar digimode.. ;-)

Veel succes in elk geval.. Als je geen audio hebt trouwens, heb je op de uitgang van je geluidskaart wel geluid,
als je daar luidsprekers op aansluit??
Kan je set in digitale mode wel werken als je de interface op de microfoon aansluiting hebt zitten?
Vaak moet je nl dan aan de achterzijde een speciale aansluiting gebruiken..
Werkt het wel als je de set in SSB schakelt?
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: PSK geen verbinding?

Ongelezen bericht door packetpiet »

Pascal, heb je website gevonden, leuk gedaan. Ik heb twee keer op CW cursus gezeten, 1 keer bij Jan MRG. Duurde mij te lang, niets voor mij. Met opstarten van mijn PC bijna geen Windows geluid, dat geeft al te denken....
Schuifjes van het mengpaneel staan goed.
Laptop is ERG traag, zit maar 256 kB geheugen in, zou extra geheugen nog te koop zijn? Zal wel speciaal iets zijn. Het gaat om een Sony VIAO.
Nu een nummertje van de Beatles erop gezet en gestart met VLC player, die stond erg zacht op de koptelefoon, maar of dat de oorzaak is...?? Nu heb ik op de porto en in de ether wel geluid, kan ook een vuil stekkertje geweest zijn.
Klinkt tegen overgemoduleerd aan. Nu verder met het manual van de 857. :D
blz 63 Engels manual 857. Selecteer met de computersoftware of met de linkse twee knoppen (MODE) boven de display de DIG mode. Druk kort op de FUNC toets, daarna met de SELECT knop draaien, tot MTR/ALC/DISP op het display staat.
Ik Druk 1 seconde op de FUNC toets, dit is de menu mode.
Bovenaan in display staat: Menu mode nr. 001.
Dit is de Extended Menu Mode, deze moet op ON staan. In te stellen met de DIAL knop.
Nu met SELECT knop draaien tot menu 037. DIG GAIN.
Staat bij mij nogal hoog, op 89.

Nu vanaf de PC software een uitzending starten. In HamRadio start ik DigitalMaster op met het icoon linksboven in HRD.
Op het display van Transceiver moet nu links een Volume balkje bewegen. Bij te regelen met de grote knop op de Transceiver.

Bij mij zie ik niets gebeuren, er staat wel de S (van S meter?), terwijl er ALC moet staan. Dat veranderd tijdens uitzenden.

13.52 uur: hierboven tekstueel wat aangepast. :D
17.00 uur aanpassing:
Dig Gain in menu 037 teruggedraaid naar een veilige 20 of 30. Op het gehoor is geen verschil hoorbaar. Pas onder de 2 valt het signaal weg op de porto. Testen op 144.360 MHz. uitgevoerd. :D
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: PSK geen verbinding?

Ongelezen bericht door packetpiet »

Dit hoort eigenlijk bij het onderwerp antennes.
Nu ik wat verder ben, zie ik ineens, bij mijn hengelantenne met draad, die uit het dakraam hangt, met de balun, (deze krijg ik getuned op 40 mtr.), als halve dipool, met de andere helft op zolder, dat deze langs een metalen gordijnrails hangt, dit beïnvloed het geheel dus. Ook nog langs de aluminium rand van het dakraam, ook niet goed.
Toch komen Europese stations soms 59 binnen.
Dus gordijnrails gaat weg. (was eigenlijk in gebruik als kapstok).
Plaats reactie