ui mode ook buiten aprs .....

Sub-forum over APRS
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

ui mode ook buiten aprs .....

Ongelezen bericht door pc1l »

Hallo aan iedereen die dit leest.

Omdat ik zelf met het aprs voor radiozendamateurs maar net begonnen ben, maar met gps /AIR en ax25 packet low/highspeed al eerder bezig was, dacht ik dat het misschien de moeite waard zou kunnen zijn om jullie aandacht ook te vestigen op andere toepassingen van UI packet radio. Nl betreffende de 'verbindingen' via het ISS. Zie hieronder een voorbeeld. Het betreft een wat ingekorte weergave. Het betreft 170501 s'morgens vroeg ... Mijn callsign was PA3GJE en natuurlijk waren de nodige params aangepast, ik werkte met een TCM3105.
Het rapport werd me toegestuurd door Rudy ON4CKT. Als het je interesseert kun je een korte toelichting lezen in mijn site : hoofdmenu - Satellites - AX25 ISS UI Packet. :) Aldaar vind je ook de bevestiging verbinding, QSL kaart van Rudy.

Opmerkelijk detail, er waren in die tijd wat problemen aan boord m.b.t. de TNC instellingen. Hierdoor heeft het ISS een vrij lange tijd de callsign NOCALL gevoerd. Enige zendamateurs besloten na een check dat deze 'nocall' als zodanig geidentificeerd kon worden als zijnde 'callsign' onboard the ISS ... zodoende. Dit laatste dan speciaal voor diegenen die de callsign NOCALL opmerken in de lijst hieronder en misschien menen dat dit ook wel piratenwerk zou kunnen zijn.

Je kan hieronder duidelijk zien dat ik in eerste instantie via UI mode enige astronauten een groet poog te brengen. Dat gebeurde wel vaker als de gewone ax25 pr niet van toepassing was. Maar zij sliepen nog. Een en ander werd gezien door enkele radiozendamateurs die een zeer korte communicatie met mijn station onderhielden. :)

Eronder zie je nog een rapport van 9A2DI.

UI/APRS-PACKET : VIA INTERNATIONAL SPACE STATION ISS ALPHA NOCALL

From: ON4CKT@ON6AR.#AN.BEL.EU
To : ISS@WW

This is my ISS log from 17/05/01 04:16u UTC.

17/05/2001 06:16u Local time

Monitor Screen

fm PA3GJE to ISS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
* GOOD LUCK * to Susan and CREW ISS de Leon in JO20UU
fm PA3GJE to ISS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
hi there .....
fm ON4CKT to CQ via NOCALL ctl UI^ pid F0
Hello PA3GJE Greetings from ON4CKT Rudy
fm PE1ROV to CQ via NOCALL* ctl UI^ pid F0
>170020 Hello from Dirkjan QTH Rotterdam JO21GU
fm PA3GJE to ISS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
hi dirk jan...
fm PA3GJE to ISS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
hi rudy
fm ON4CKT to CQ via NOCALL ctl UI^ pid F0
HI PA3GJE Leon pse QSL via Buro

From: 9A2DI@9A0YVK.#VK.HRV.EU
To : ISS@EU

Hrd ISS 15.05.01. 09.30-09.36 UTC
Callsigns: OE3EOW, PA3GJE, F1EBE, SV2BZQ, I3SSB

fm OE3EOW to APRS via NOCALL* ctl UI^ pid F0
=4856.00N/01502.07E-OP:Egon,QTH:Litschau, {UIV22}

fm PA3GJE to ISS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
73 OP LEON * MAASTRICHT * JO20UU
fm PA3GJE to ISS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
73 OP LEON * MAASTRICHT * JO20UU

fm F1EBE to APRS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
=4933.45N/00107.33E-Op J-M QTH ROUEN F1EBE

fm SV2BZQ to ARISS via NOCALL* ctl UI^ pid F0
[KN10KQ]

fm I3SBB to CQ via NOCALL* ctl UI^ pid F0
fm I3SBB to CQ via NOCALL* ctl UI^ pid F0

fm SV2BZQ to ARISS via NOCALL* ctl UI^ pid F0
[KN10KQ]

fm F1EBE to APRS via NOCALL* ctl UI+ pid F0
=4933.45N/00107.33E-Op J-M QTH ROUEN F1EBE

fm NOCALL to F1EBE ctl DM-
fm NOCALL to F1EBE ctl DM-
fm NOCALL to F1EBE ctl DM-

fm F1EBE to OE3EOW via NOCALL* ctl SABM+
fm F1EBE to OE3EOW via NOCALL* ctl SABM+

fm SV2BZQ to ARISS via NOCALL* ctl UI^ pid F0
[KN10KQ]

Met groeten ( 73 ), Leon PC1L ((-,O))
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ui mode ook buiten aprs .....

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Is toch leuk die ISS. Ik wilde hier even een site vermelden van een oude bekende van mij, ik ben benieuwd of je hem kent:

http://pd0rkc.ontwikkel.nl/

Hij heeft ook een paar phone verbindingen erop staan, als mp3. Erg leuk!
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: ui mode ook buiten aprs .....

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:Is toch leuk die ISS. Ik wilde hier even een site vermelden van een oude bekende van mij, ik ben benieuwd of je hem kent:

http://pd0rkc.ontwikkel.nl/
En of ik de site ken ! :) Echter niet hem persoonlijk, op wat emails na. Ja, zo'n oude bekende is de moeite waard.

Wat dit topic betreft, ik ben een beetje a. h. experimenteren op dit gebied ( binnen de regels van een forum natuurlijk ). Als er niemand op zit te wachten of het komt irritant over dan is het eigenlijk zo dat ik zoiets ook niet zal plaatsen. Ik wist nu niet goed of binnen het aprs gebeuren zoiets welkom is, het was een twijfelgeval. Mijn ( welgemeende ) excuses in ieder geval als dat laatste het geval is.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ui mode ook buiten aprs .....

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit forum kenmerkt zich door de vrije inbreng van mede-hobbyisten. Er zit geen streng team achter te controleren, de server staat niet in een duur pand (naja, bij mij thuis dus hehe) en de eigenaar is ... ik dus... gewoon een hobbyprojectje wat een jaar geleden als een test is begonnen en nu langzaam wat begint te groeien tot een forum met geinteresseerde mensen. Dus plaats vooral wat je zelf wil! Een tijdje geleden zelfs al een "algemeen forum" aangemaakt, waar je zelfs recepten zou kunnen plaatsen :wink:

Als iets in een andere rubriek staat dan waar het eigenlijk thuis zou horen, dan komen we daar vanzelf wel achter.

Mocht mijn website erg traag reageren, moet je maar denken; die RQM zit dat arme servertje ook voor veel teveel dingen tegelijk te gebruiken 8)
Synology DS-106E
Synology DS-106E
100_9541a.jpg (22.67 KiB) 12371 keer bekeken
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: ui mode ook buiten aprs .....

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:
Mocht mijn website erg traag reageren, moet je maar denken; die RQM zit dat arme servertje ook voor veel teveel dingen tegelijk te gebruiken 8)
100_9541a.jpg
Hi .. hm.. dat valt echt reuze mee hoor ! 8)
Plaats reactie