APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Sub-forum over APRS
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi, geachte Lezer. Ik heb een vraag m.b.t kaarten en het aprs gebeuren. Ik heb eens een testje gedaan en ben een kaart gaan inscannen. Vervolgens heb ik dan in de info file de linksboven en rechtsonder coordinaten geplaatst. Dit gaat vrij goed, tot ca 25 meter nauwkeurig. Is er iemand die misschien weet hoe ik deze coordinaten exact kan 'verkrijgen' ? Of zelfs zo'n kaart gewoon Googelen ?

Met dank voor antwoord,

Leon PC1L ex PE1GMO ex PA3GJE.

Naschrift : ik hoop dat ik hier voor dit topic de juiste rubriek gevonden heb, was niet zeker.
>> Ik heb het bericht al even verplaatst naar Digimodes etc... (Tjalling)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wat ik in het verleden weleens heb gedaan om kaarten nauwkeuriger te krijgen, is zelf punten gaan inmeten met mijn GPS ontvanger. Nog een afwijking van ongeveer 15 meter, maar in de praktijk is dat minder. Je moet dan een goed referentiepunt nemen, wat best wel moeilijk is, omdat je de hoek van de kaart wilt weten. Wel kun je een herkenbaar punt inmeten op een andere plek vlakbij de hoek en de X-Y offset bepalen. Die doorrekenen in je huidige hoekcoordinaat kan dan soms helpen. Dat herhaal je voor de andere hoek, alhoewel daar de afwijking meestal hetzelfde is (met dezelfde offset). Je kunt dus meestal volstaan met dezelfde X/Y offset voor de andere hoek. De kaarten van Google zijn best wel goed ge-orthorectificeerd, maar slecht ge-geocodeerd.

Ook kun je eens kijken hoeveel een auto gemiddeld naast de weg rijdt en hoeveel meter dat gemiddeld X/Y is. Dan rijden in ieder geval de meeste auto's weer aardig op de weg.

Resume: X/Y verschuiving bepalen aan de hand van een gemiddelde referentie en doorvoeren voor beide hoeken zou redelijk goed moeten werken.

Opmerking: stel je GPS ontvanger wel in op Decimalen voor de laatste twee getallen van het coordinaat (cm).
Vaak staan deze op seconden en lopen de laatste twee getallen maar tot 60. In ons geval dus tot 99.

Er zijn betere referenties te verkrijgen, maar dat is vaak niet gratis, dus is zelf spelen met deze verschuiving meestal het meest voor de hand liggende.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef: Ook kun je eens kijken hoeveel een auto gemiddeld naast de weg rijdt en hoeveel meter dat gemiddeld X/Y is. Dan rijden in ieder geval de meeste auto's weer aardig op de weg.
Een aantal goede tips. En deze ( quote ) heb ik een aantal dagen geleden al geprobeerd, dat werkt ook best wel :) .
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Wat ik in het verleden weleens heb gedaan om kaarten nauwkeuriger te krijgen, is zelf punten gaan inmeten met mijn GPS ontvanger. Nog een afwijking van ongeveer 15 meter, maar in de praktijk is dat minder. Je moet dan een goed referentiepunt nemen, wat best wel moeilijk is, omdat je de hoek van de kaart wilt weten. Wel kun je een herkenbaar punt inmeten op een andere plek vlakbij de hoek en de X-Y offset bepalen. Die doorrekenen in je huidige hoekcoordinaat kan dan soms helpen. Dat herhaal je voor de andere hoek, alhoewel daar de afwijking meestal hetzelfde is (met dezelfde offset). Je kunt dus meestal volstaan met dezelfde X/Y offset voor de andere hoek. De kaarten van Google zijn best wel goed ge-orthorectificeerd, maar slecht ge-geocodeerd.

Ook kun je eens kijken hoeveel een auto gemiddeld naast de weg rijdt en hoeveel meter dat gemiddeld X/Y is. Dan rijden in ieder geval de meeste auto's weer aardig op de weg.

Resume: X/Y verschuiving bepalen aan de hand van een gemiddelde referentie en doorvoeren voor beide hoeken zou redelijk goed moeten werken.

Opmerking: stel je GPS ontvanger wel in op Decimalen voor de laatste twee getallen van het coordinaat (cm).
Vaak staan deze op seconden en lopen de laatste twee getallen maar tot 60. In ons geval dus tot 99.

Er zijn betere referenties te verkrijgen, maar dat is vaak niet gratis, dus is zelf spelen met deze verschuiving meestal het meest voor de hand liggende.
er zijn volop kaarten te krijgen,hoor
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Toen nog niet, ik was één van de weinigen actief in deze mode toen nog...... Maar nu is het inderdaad eenvoudiger om te downloaden.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:Toen nog niet, ik was één van de weinigen actief in deze mode toen nog...... Maar nu is het inderdaad eenvoudiger om te downloaden.
Misschien een voorbeeld van hoe zo'n kaart te halen ? Bijvoorbeeld eentje van Maastricht ?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Kijk hier bijvoorbeeld eens, of anders even googlen:

http://www.walterwatson.nl/pa3ezc/index ... &Itemid=37
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

Die heb ik enkele maanden geleden al bezocht en ook hier doorgegeven hi, maakt niet uit.
Wat ik wil is simpelweg een kaartje op een gewenst formaat van maastricht maken op basis van GoogleMap. Ik weet niet of je dan eerst betalend bezoeker moet zijn .. of member of wat dan ook. Ik hoopte dat een van jullie het wist, ik dacht het eruit op te maken vanwege het voorgaande ( pa10403 ).

By the way : ik heb in verband met de configuratie hier aan deze zijde ( experimentje met een p1 en win 98 SE ) en TCM3105 modem inmiddels een setup gevonden om de ui-view 32 digi goed te laten functioneren, we draaiden een dagje proef in Maastricht. Het werkt fantastisch goed moet ik zeggen, schrijven ! Als ik alle results verwerkt heb laat ik via de aprs pagina uiteraard hier iets weten hoe of wat inclusief de link naar een handige pdf file die soelaas bood .. :)

Toevoeging dd 080608 : inmiddels heb ik de link bijgeplaatst in de aprs pagina, scroll naar de alinea's ( ORIENTATIE INSTALLATIE EN MODIFICATIE ) onder COM POORTEN ..
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb hier een site van mappen van PA land dit is het URL http://members.lycos.nl/aprsmobielnl/MAPSNL.HTM
suc6 ermee
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

Inmiddels heb ik enkele kaartjes op 'maat' gemaakt .. zie hier de results. Vandaag was er wat tijd voor over. Het is inderdaad erg eenvoudig om te doen. Omdat ik enkele experimentjes doe met een UI-View32 'New Paradigm' full WIDEn-N digi waren deze kaartjes op dit formaat nogal handig hi :) ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier de bijbehorende UIVIEW32 INF files, als je ze samen met de gifjes in MAPS plaatst werkt het.

1 - Maastricht - 1 INF
1 - Maastricht - 1 GIF
2 - Maastricht - 2 INF
2 - Maastricht - 2 GIF
3- Maastricht - Luik INF
3- Maastricht - Luik GIF

En hier, tot slot, de link naar de nu bijgewerkte file : APRS, orientatie en opstart .. "Iets over APRS, UI-VIEW32 & win98 en de KF 163..... Dutch Text" ..

73 Leon PC1L ((-,O)) !

Voor Tjalling : mocht je dit lezen : misschien is het een leuke optie om een link_blank voor linken in te bouwen ? Als je dan het plaatje wegklikt ben je toch nog ingelogd op jouw interessant forum .. :) .. en kun je gewoon verder gaan. Nu is het zo dat je kennelijk zonder uit te loggen de site kwijt bent, je moet dan helemaal opnieuw beginnen, mede ook om alsnog uit te loggen ?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

pc1l schreef:Voor Tjalling : mocht je dit lezen : misschien is het een leuke optie om een link_blank voor linken in te bouwen ? Als je dan het plaatje wegklikt ben je toch nog ingelogd op jouw interessant forum .. :) .. en kun je gewoon verder gaan. Nu is het zo dat je kennelijk zonder uit te loggen de site kwijt bent, je moet dan helemaal opnieuw beginnen, mede ook om alsnog uit te loggen ?
Hoi Leon,

target="_blank" is niet toegestaan in strict XHTML 1.0 waaruit dit forum is opgebouwd. Dat is geschrapt, omdat ze mensen de keuzemogelijkheid wilden geven (rechter muistoets - openen in nieuw venster). W3.org adviseert om dit bij een link te vermelden. Als je per definitie een link in een nieuw venster opent, hebben mensen niet meer zelf de regie in handen voor wat betreft het gedrag van je browser. Maar nu blijkt alweer, dat dit niet zo'n heel goed idee was. Er zijn maar weinig mensen die stil staan bij het klikken op een hyperlink, of deze in een nieuw venster opent, of niet. Volgens mij (en dat weet ik niet zeker) wordt het in toekomstige versies weer toegstaan om target="_blank" te gebruiken.

Ik kan dat op dit forum niet beinvloeden. Het heeft al langere tijd mijn aandacht.

Overigens; in je bericht gebruikte je ge-hotlinkte afbeeldingen met de bbcode img. Soms worden echter ge-hotlinkte afbeeldingen niet goed weergegeven, bovendien zijn providers van de bronsite er vaak niet erg van gecharmeerd (bandbreedte consumptie bij iedere view op dit forum). Overweeg om de functie "bijlage toevoegen" te gebruiken op dit forum, om de foto's naar mijn server te uploaden. Sinds de serverupdate gaat dat weer een stuk sneller. Met de knop "plaats in bericht" kun je de geuploadde foto's plaatsen tussen de tekst. De kaarten met INF zou je in een ZIP archief kunnen inpakken en die als bijlage aan je bericht koppelen. Dan wordt het gewoon een download en zijn gebruikers niet van dit forum verdwenen.

73 Tjalling

Voorbeeld:
Preview
Preview
Bijlagen
NederlandM.zip
Maastricht 1
(152.62 KiB) 708 keer gedownload
Nederland2M.zip
Maastricht 2
(126.34 KiB) 675 keer gedownload
Nederland3M.zip
Maastricht - Luik
(198.89 KiB) 676 keer gedownload
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi Tjalling, tnx fr reply. Voor de volgende keer zal ik eraan denken en zo nodig volgens jou tips.

Nu is het zo dat de bronsite toestemming verleent voor de gang van zaken hi, het onvolprezen RIPWAY. Bij de upload moet de gebruiker volgens bepaalde afspraken tewerk gaan, wat uiteraard in mijn geval ook gebeurt. Verder zag ik dat de ge-hotlinkte afbeeldingen hier goed worden weergegeven. Indien dat ook het geval is voor de volgende keer, zal ik het dan weer zo doen ? Als jij daar geen bezwaar tegen hebt laat s.v.p. even weten. In het andere geval zal ik het uiteraard wijzigen, jij hebt hier de regie hi.

De INF files : goed idee ! Ik zal eens een ZIP zoeken, moet ergens nog rondslingeren.

Dan nog dit :
Tjalling PE1RQM schreef:
pc1l schreef:
Hoi Leon,

target="_blank" is niet toegestaan in strict XHTML 1.0 waaruit dit forum is opgebouwd. Dat is geschrapt, omdat ze mensen de keuzemogelijkheid wilden geven (rechter muistoets - openen in nieuw venster). W3.org adviseert om dit bij een link te vermelden. Als je per definitie een link in een nieuw venster opent, hebben mensen niet meer zelf de regie in handen voor wat betreft het gedrag van je browser. Maar nu blijkt alweer, dat dit niet zo'n heel goed idee was. Er zijn maar weinig mensen die stil staan bij het klikken op een hyperlink, of deze in een nieuw venster opent, of niet. Volgens mij (en dat weet ik niet zeker) wordt het in toekomstige versies weer toegstaan om target="_blank" te gebruiken.
Zolang er weinig mensen zijn die hier bij stil staan is het een geen goed idee. Bovendien heb je bij de link_blank weer het voordeel dat je beide pagina's tegelijk op scherm hebt staan. Soms is dat erg handig. Bijvoorbeeld bij comment geven e.d. Mogelijk speelt een specifieke browserinstelling ook een woordje mee .. En nogmaals, bij wegklikken van die gelinkte pagina blijf je gewoon de eerste pagina behouden en hoeft er niet opnieuw in gelogd te worden, al was het maar om uit te loggen. Dit laatste kan ook nog een tip zijn indien de software je daartoe gelegenheid biedt : ik zag dat sommige forums bij wegklikken van de pagina ( bijvoorbeeld per ongeluk ) je automatisch uitloggen.

Voor link_blank zie bijvoorbeeld eens :

zendamateur.com en electronica forum
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

pc1l schreef:...Bij de upload moet de gebruiker volgens bepaalde afspraken tewerk gaan, wat uiteraard in mijn geval ook gebeurt. Verder zag ik dat de ge-hotlinkte afbeeldingen hier goed worden weergegeven. Indien dat ook het geval is voor de volgende keer, zal ik het dan weer zo doen ? Als jij daar geen bezwaar tegen hebt laat s.v.p. even weten. In het andere geval zal ik het uiteraard wijzigen, jij hebt hier de regie hi.
Je bent vrij te kiezen voor je bronmateriaal. Nadeel van gehotlinkte sites is soms, dat na een tijd sommige foto's worden verwijderd en het forum de afbeelding niet meer aan de gebruikers kan tonen. Ik zie dat op vrij veel forums gebeuren. Ik heb iedereen de mogelijkheid gegeven om zijn foto's te uploaden naar mijn server, aan jullie de keuzevrijheid daarvan gebruik te maken.
pc1l schreef:...Zolang er weinig mensen zijn die hier bij stil staan is het een geen goed idee. Bovendien heb je bij de link_blank weer het voordeel dat je beide pagina's tegelijk op scherm hebt staan. Soms is dat erg handig. Bijvoorbeeld bij comment geven e.d.
Deze forumversie maakt gebruik van strict XHTML 1.0 en daarin is het niet toegstaan om target="_blank" te gebruiken. Het is voor mij niet eenvoudig om dat te converteren naar transitional XHTML. De HTML code wordt modulair geparst door mijn serversoftware en de ruwe templates zitten vrij ingewikkeld in elkaar.
pc1l schreef:...Mogelijk speelt een specifieke browserinstelling ook een woordje mee .. En nogmaals, bij wegklikken van die gelinkte pagina blijf je gewoon de eerste pagina behouden en hoeft er niet opnieuw in gelogd te worden, al was het maar om uit te loggen. Dit laatste kan ook nog een tip zijn indien de software je daartoe gelegenheid biedt : ik zag dat sommige forums bij wegklikken van de pagina ( bijvoorbeeld per ongeluk ) je automatisch uitloggen.
Dit forum heeft auto-login aanstaan en is geldig tot 31 dagen na het sluiten van je browserscherm. Heeft het langer geduurd voor je weer terug bent gekomen hier, dan moet je je wachtwoord weer opnieuw invoeren. Maar het zou moeten werken, die auto-login. Zo niet, verwijder dan svp de cookies gerelateerd aan mijn domeinen:

Code: Selecteer alles

pe1rqm.nl
www.pe1rqm.nl
antennes.org
www.antennes.org
pc1l schreef:...Voor link_blank zie bijvoorbeeld eens :
zendamateur.com en electronica forum
Die gebruiken de oude (en lekke) software versie 2 van phpBB. En die werkt standaard met transitional HTML 4.01.
Ik werk al een paar maanden met versie 3 en sindsdien hebben ze zich willen conformeren aan de nieuwe strict XHTML 1.0 standaard. Dat is de reden dat target="_blank" is geschrapt. Is niet mijn keuze helaas. Maar ik zal kijken wat ik kan doen.

Tip; schrijf eventueel het volgende achter je links: (shift-klik)
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

"Nadeel van gehotlinkte sites is soms, dat na een tijd sommige foto's worden verwijderd en het forum de afbeelding niet meer aan de gebruikers kan tonen."

Dat is een punt. Men moet bij verwijdering van een bestand ook de link wegnemen ! Inderdaad zie je dat dit in de praktijk niet steeds het geval is.
Laatst gewijzigd door pc1l op 26 jun 2008, 17:51, 6 keer totaal gewijzigd.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS - UI-view: kaartje googelen ?

Ongelezen bericht door pc1l »

"Tip; schrijf eventueel het volgende achter je links: (shift-klik)"

We zullen dat eens toepassen hi. Hm .. wat gebeurt er dan eigenlijk intern, als ik vragen mag ?
Plaats reactie