cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ik was te laat door uitgelopen sked tot 22.15 h..

Wat raar: tijdens je 1e doorgang was je 599 +10, en vanaf de volgende over 329 op z'n best, door QSB viel je dan soms ook even helemaal weg :o . Was je opeens QRP gaan werken? Doordat er tijdelijk sterke data-QRM was, moest ik veel missen.

Had je geseind, dat je vandaag de laatste keer er was en je vanaf volgende week met vakantie bent? (Dat met die vakantie is nu even een gok). Je seinde wel FB!


Overigens in andere rubrieken intussen je Rosmalense aanwinsten bewonderd. Heerlijk als men zelfs wer alles aan de praat kan krijgen of voor onderdelen voor weer iets nieuws kan gebruiken..... :smart:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Was inderdaad erg raar. Er was weinig QRM en QSB. Frequentie was op paar stations na leeg rond om waar wij zaten. Ik heb nog wat CQ geroepen en er kwam een heel zacht duits station terug maar ik kon zijn call niet nemen omdat hij te zacht was. Toen kwam jij en je was heel sterk. Ineens kwam een hoop QRM op en jou signaal zakte helemaal weg in de ruis. Heel vreemd. Ik kon je in het begin redelijk volgen. Dat de sked was uitgelopen en of je niet te snel ging. . Ik was nu lekker achterover gaan zitten met een bloknoot op mijn knie en de sleutel op de goede hoogte ( naast me boven op de siemens omroepdoos op zijn zijkant :-) ) Na de eerste doorgang kwam ik er achter dat het met mijn ogen dicht veel beter ging. Ik schreef blind mee maar las al een beetje in mijn hoofd (sommige woorden) en net toen het lekker ging begon de ellende en was je soms gewoon ineens helemaal weg.

Ik seinde dat dit de laatste beursdag was geweest en dat ik daar weer aardig gaar van was. Dat is altijd erg vermoeiend dus vanaf nu zal het wel beter gaan. Ik had een erg koude hand, ben blij dat het seinen toch nog lukte. Ben toch blij dat we weer geoend hebben. Ik kijk er altijd erg naar uit maar zie er ook nog steeds wat tegen op. Podium vrees zullen we maar zeggen maar dat wordt steeds minder want iedere keer word ik toch weer wat zelfverzekerder heb ik het gevoel.

Ik heb gisteren een Vector network analyser gehaald. Daar ben ik na ons qso nog mee bezig geweest. Moest er een sweepgenerator bij maken maar ik molde de FET op het laatst. Dus ik kan weer opnieuw beginnen. Heb toen even een experimentele opzet gemaakt met wat meetzenders maar ook dat ging niet dus ik denk dat ik hem eerst nog moet repareren.
Zelf bouwen en repareren is erg leuk. Dat kan ik je wel leren :-)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Wat gek, dus mijn sig werd voor jou hetzelfde als dat van jou voor mij! Toen je plots zo erg zwak was, kwam ik meteen met 100 W uit (eerst waren het er 50 W), en toch nog zo zwak voor jou. :shock:

Ja, er was data-QRM (als enige QRM), het bleef maar in lange uithalen knetteren (ben ik al gewend tijdens mijn skeds, maar zo extreem zoals vanavond was het niet vaak). Heb die eens in een geluids-file op een website van een andere ham gehoord, en er stond bij, dat dit waarschijnlijk van de overheid afkomstig is. Leuk als die zo zit te rotzooien in de amateurbanden! :grrrr: Miskien proberen ze de rokers nu óók van de hambanden weg te pesten :sneaky2:

Go, dat je me toch kon nemen direct in de 1e doorgang! FB! De sked ervoor had ik met ca. 18 wpm geseind, en het is dan moeilijk, om daarna op puur gevoel de juiste QRS-snelheid te treffen, ik heb niets om mijn snelheid af te lezen.

Tot volgende maandag dan weer 8)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zat eerst met iets van 60W en toen ik jou niet meer hoorde heb ik hem wat opgeschroefd en zat ik met ongeveer 250W. Er zaten niet veel stations gisteren. Er was een pile up op 3560 en er zat iets net daarboven wat sneller ging dan ik kon nemen. Goede lettersnelheid maar helemaal geen pauze tussen de letters. Later hoorde ik nog een engelsman die ik perfect zou hebben kunnen gewerkt maar dat signaal ging ook steeds een stuk verloren in de data-reutels dus daar ben ik maar niet aan begonnen. Adri zat klaar met de cassette recorder maar die heeft ons alle twee niet gehoord.
Een stukje onder de 3560 zat inderdaad een enorm sterk data signaal. Ik denk dat wij last hadden van de spurious van dat signaal. Volgens mij is dat niet van de Nederlandse overheid maar komt dat meestal uit het Oostblok of verre oosten. Voor jij kwam was er ook ineens een signaal alsof er een vliegtuig oever de band kwam. Dat bleef een 20 seconden S9 en was toen weer weg. Mijn S meter kwam gisteren tussen de stations door niet onder de S3 dus er was meer QRM dan normaal. Tot Maandag.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb gisteren toevallig even zitten luisteren op 80m en daar hoorde ik dit vreemde effect ook bij anderen optreden. Er was een Engels station aan het DX-en en ineens verloor hij de verbinding, die kort daarvoor 59+ was. Ik hoorde beide stations nog goed, maar na 5 minuten was ik hun ook kwijt! Daarna kwam het weer langzaam terug. Hele vreemde condities, maar wel interessant.
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Zou dit bovengenoemde soms een Mögel-Dellinger-effect geweest zijn? Plots wegvallen van ook sterke sigs of demping gedurende enkele minuten tot enkele uren door zonnewind door uitbarsting en daardoor storing F-laag. Ik dacht in mijn leerboek gelezen te hebben dat dit ook enkele dagen kan duren.

Hoi Fred,
We hebben vanavond wel een supersonische muur doorbroken met 1 uur bezig te zijn geweest!! Wat bij mij overigens van begin af aan heeft geholpen met het correcte aantal punten in zo letters als b.v. "u", "v" en "3" en "4" is, om dit ergens "binnenshoofds" als een toontreintje - zonder tellen! - te "horen". Die "4" bv. heeft bij mij als 1e punt een hoge toon, de 2e een wat lagere, de 3e weer hoog, de 4e weer lager. Dus bij niet correct aantal punten "klopt dan iets niet op het gehoor".

De "v" kun je je misschien zo merken: het was een zeer bekend geluid in de oorlog: de Engelse zender, die altijd een reeks "v" als inleiding uitzond: di-di-di-daaahhh! = dus "binnenshoofds" het best de 3 punten als 3 hoge tonen, de streep als 1 langere lage toon "horen", dan zou een "v" seinen als vanzelf moeten gaan.
Kijk en luister eens hier: http://www.zerobeat.net/morse505.html Dit "v" - zo begint ook Beethovens "5e" - hoor je er steeds doorheen in meerdere toonhoogten en zie je simultaan op scherm verschijnen, maar altijd als aflopend toontreintje. Zo begrijp je misschien beter (of pas?) wat ik bedoel :D
Veel plezier met het deuntje onder die link!

Het lange teken voor vergissing - 8 punten - kun je met het grootste gemak zo seinen met precies 8 punten (de voorschriften zeggen echter alleen: "minimaal 8 punten", je mag dus best meer seinen) als je het woord "Mississippi" - dit heeft 4 lettergrepen - 2 x achter elkaar denkt en voor elke lettergreep 1 punt maakt.

Probeer dit alles eens "op het droge uit", dus met voor je uit seinen op een stille avond....
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Monika, het ging wel lekker vanavond. Ik moest even inkomen en halverwege liep ik weer vast maar daarna ging het ineens veel makkelijker.
Ik zat eerst met de FT950 en dat ging voor geen meter dus toen de FTdx401 aangezet maar die was nog koud dus in het begin liep hij steeds weg. Dan kwam ik terug en zat jij ineemns weer lager dus moest ik bijdraaien. Adri werd helemaal gefrustreerd want die zat mee te luisteren (en idd (45 minuten tot het bandje vol was) op te nemen) en wij zaten blijkbaar een Kiloherz uit elkaar :-) Hij kan goed CW, hij is blind dus doet het zonder opschrijven, iets van 18WPM denkt hij maar hij moest steeds zijn filter smal/breed zetten.

Hij vond dat het nu beter ging dan vorige week. Ik raak nog af en toe de weg kwijt als ik iets mis maar hoef steeds minder na te denken. De mp3 files lukken ook op steeds hogere snelheid. Ik luister nu meestal naar 7,5wpm en bij 10wpm kan ik toch al het meeste benoemen maar geen woorden in mijn hoofd vormen. Bij 7,5 wel dus ik kan het wel als er geen druk is. :wink:
Ik heb een klein tafeltje gekocht wat ik in hoogte kan stellen. Daar staat de seinsleutel op en schrijf ik. Dat gaat beter. Ik heb van Adri nog wat tips gehad over de instellingen (de FTdx400 die ik ook heb was van hem). Ik werk met vox en die kmot blijkbaar te traag in en valt te snel af waardoor ik te gehaast sein om te zorgen dat dat relais niet steeds afvalt (zijn best zeldzaam die dingen en er gaat toch een goeie 300W doorheen. De volgende keer ga ik mijn ptt-voetpedaal gebruiken of de mox schakelaar, dan voel ik me minder gehaast want dat voordurende geklik leidt zo af.

Ik ga je link morgen beluisteren. Ik hoor geen verschil tussen 3 en meer punten (en dus ook niet met seinen) dus een hulpmiddel is welkom. Aangezien ik nog geen vibroplex heb kan ik dat dus niet als excuus gebruiken :-)

Erg fijn dat je zo helpt en een uur naar mijn gehak kunt luisteren :twisted:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ach ach ach, dat 1 uur was zo omgevlogen, dat kwam ook daardoor omdat je geen vermoeidheidsverschijnselen vertoonde, behaklve - misschien - die iets meer fouten op het eind maar toen seinde je juist, dat je meer fouten ging maken :P

Ik hoop, dat het "toontjes-gedoe" zoals beschreven jou wat gaat helpen. We kunnen ook eens een afspraak voor eyeball-QSO maken op een zaterdag of zondag, zodat ik het misschien ook voor kan doen resp. vooral die "moeilijke tekens" oefenen met voor- en nadoen en misschien nog meer tips om die letters/cijfers zonder tellen altijd goed en liefst moeiteloos voor elkaar te krijgen.

Ja, dat heb ik ook gemerkt: je moet rond 3562 gezeten hebben, ik zat op 3.562.5 :o :clap: Toen ik dat merkte bleef ik daar echter zitten, want anders was je me misschien kwijt geweest..... Op 17 m is het eens gebeurd, dat ik CQ riep en iemand 2 kHz onder mij!!! antwoordde! Die hoorde ik ook zonder filter niet, maar ik ben gewend, na het CQen de VFO even enkele keren op en neer te draaien mocht er iemand die me aanroept wat ver van mijn QRG afzitten. Dit was tot nu toe het extreemste meegemaakte geval van verschil in TX-QRG :P

Ik heb ook een bepaalde afval-tijd van het relais ingesteld, maar functioneert niet meer goed, het is bijna QSK wat ik nu maak. De QRM/ruis is dan afhankelijk van het ingestelde volume (niet eens zo hard als ik niet sleutel) bijna oorverdovend. Ik draai dan de volume tijdens het seinen zoveel terug, dat het geluid me niet meer stoort/uit de concentratie haalt. Het klikken van het relais zelf stoort me eigenlijk niet, miskien dus minder hard als bij jou?

Oja: ik zit met 50 W, en jij met 300??? Kan zeker minder op die afstand...... beter voor je relais in elk geval :lol:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Mijn relais (2 stuks) worden gestuurd op 110VDC. Dat gaat met een redelijke klap, ook omdat de voeding dan van niets in een klap naar zo'n 500mA bij 800V gaat. Zo'n oude buizenbak is niet echt makkelijk in te stellen. Hij is bijna 40 jaar oud. Het is de middelste van de onderste rij waar ik op werk met jou. (onderste foto) http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=497 De eindtrap staat gewoon standaard 560W PEP input te draaien. Door het CW toontje wat minder hard te zetten kan ik hem wat drukken maar lastig. Dat verloopt niet lineair. 1mm verdraaien is van bijna niets naar 250-300W. Ik zou liever de 101 of 950 gebruiken om te oefenen qua vermogen maar deze heeft zo'n fijn CW filter.

Een praktijkles in sleutel-bediening lijkt me niet verkeerd want nu kan ik het nog goed aanleren voor het een reflex wordt en dan lukt het bijna niet meer te veranderen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ik gooide de RX aan, en op onze QRGs "test" wat de klok slaat, alles G-stns.... 10 minuten gewacht of ik je soms toch nog kon ontwaren in al deze sterke sigs, maar hoorde je niet.

Zullen we soms voor morgen avond 22.00 LT afspreken?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is goed, het was idd bere druk. Ik heb nog ook nog lopen roepen en luisteren tot 23:00. Er kwam nog iemand voor me terug maar dat zo zacht dat ik alleen mijn call er uit pikte maar verder niets. Jammer want qua snelheid zat hij goed.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ik denk ik heb op maandag nog zo'n 20 minuten heen- en weer gedraaid met de VFO en de RX zonder filter er bij staan (met deze hoor je meer naast de QRG dan zonder filter op de trx), maar had je niet horen roepen. Ergens hadden de G's een contest gehad, maar het waren allemaal betrekkelijk QRS-stns, vermoed dus zoiets als een handpomp-QSO-party of zo.

Ja, dat was gisteren wat. Op het eind seinde je dat ik voor jou net nog boven de ruis uitkwam, terwijl jouw sig nog oorverdovend binnenkwam bij mij. Maar meteen naar sk sked binnen enkele seconden erná viel jij ook helemaal weg, er leek iemand je aan te roepen of zo en jij antwoordde, of vergis ik me zo. Er was nog ene PA3CRC op de QRG na ons, die had zeker op het vinkentouw gezeten en bij ons meegeluisterd :wink:

DE PC is weer terug, kijk onder "computers" bij interesse. Benieuwd of het goed blijft gaan, aub duimen.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ja dat klopt, die hoorde ik ook. Hij riep mij dacht ik maar hij viel ook steeds ineens weg. Toen jij steeds begon weg te vallen had ik er alvast een streepje bijgedraaid :wink: Die PA3CRC had wel een qso na mij wat ik deels nog hoorde. Hij heette Gert volgens mij en QTH was eindhoven. Jammer want hij zat wel op mijn snelheid. Ik heb het net opgezocht, hij is QRP enthousisast en heet idd gert en woont in Eindhoven.

Ging echt lekker verder gisteren. Het seinen leek ook wat soepeler te gaan en ik kon meer nemen dan normaal terwijl je volgens mij toch redelijk snel zat. Ik schrijf met mijn ogen dicht anders ga ik meelezen en gaat het fout.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Om tegen het meelezen in te gaan: rechts schrijven (of ben je links?), en met de linker hand een blad meteen over de net geschreven letter schuiven. Als je "links" bent, zie ik daar effe niet deze oplossing....
Maar ik heb het ook zonder papiertje schuiven geleerd. Op gegeven gevorderd moment lees je wel toch weer mee met het woord wat je net aan het schrijven bent, echter dan zonder daardoor uit de maat te geraken :D

Ja, PA3CRC seinde met een G-stn, hoorde ik nog zo indien ik wat hoorde, ze vielen beiden weg de meeste tijd, onder het logboek-invullen.

Hier wat hersenkraken, hoe ik je ook van afstand kan helpen met de "puntjes" beter onder de knie te krijgen met seinen (nemen komt vanzelf later).

Doen we het eerst met de "v" (3 punten) en de "4" (4 punten). Sein de "v" zonder meetellen, alleen meezingen :lol: "di-di-di-daaah"! Dus als reflex! Dit zeker 20 x na elkaar doen! Daarna de "4": Di-di-di-di-daah". Hierbij je verbeelden, dat je 2 iets verschillend hoge tonen hoort bij de 4 punten: 1e punt wat hoog, de 2 wat lager, 3 zie 1, 4e zie 2, en dan "daaahhhh". Hier ook meezingen op de verschillende toonhoogtes, zonder meetellen :lol: "di-di-di-di-daaahhh". Dit ook 20 keer doen. Dan weer alles opnieuw, met de "v" weer beginnen.

Door het "innerlijk horen", seinen en simultaan "zingen"(euuhhh....) van de 3 of 4 puntjes: 1e en 3e hoog, 2e en 4 lager, valt het je direct op als je soms 1 punt meer wilt maken of 1 te weinig want dan "klinkt het raar"!

Miskien is dat wat gek maar hopelijk begrijpelijk uitgelegd. Probeer het enkele keren op verschillende dagen deze week op die manier met de "v" en "4". Het zal je dan zeker opvallen, vooral als je het vaak hebt gedaan, dat "v" en "4" toch verschillend klinken resp. geseind worden - zonder meetellen :) Als ezelsbruggetje: de 4 "duurt wat langer" dan de "v".

Zoals gezegd: niet bewust meetellen als "1-2-3-(4)" (wat je waarschijnlijk nu wél doet?)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben er al mee aan het oefenen en voor mijn gevoel gaat het al beter. Goeie tip. Ik hen ook stiekumpjes zitten kijken hoe het nu met een sidewiper zou gaan (en dat lijkt me vooral bij die 3 of meer punten toch wel makkelijk (hen nu al een paar keer gelezen dat een mechanische vibroplex toch wel erg moeilijk schijnt te zijn) Ik hen wel eens met een bencher geseind maar toen vond ik wat dat raar want ik liet dat ding de punten niet maken dus dat ding schoof over de hele tafel heen. Die zou ik met een lijmklem vast moeten zetten :?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie