cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik schrijf niet op wat ik moet seinen, is dat beter om wel te doen ? Meestal gaat dat wel goed dacht ik zolang ik niet zoiets als "helderder" probeer te seinen want dan raak ik op het laatst de tel kwijt :)
Zeg maar wanneer het je uitkomt. Ik heb na 22:00 meestal wel tijd op ma, di, wo en do. Daarvoor loopt er een QRPtje rond die we moeten vangen en in bed krijgen (en houden).

Ik heb in het begin met langzaam geoefend maar dat was helemaal niets. Toen wat gespeeld met snelheden en toen ik g4fon op 20wpm had staan bij 5wpm spatie ging het veel beter. Dat gaat veel beter want een letter wordt echt een unieke klank zo als jij schreef. Ik ken de leestekens nog niet erg goed maar een vraagteken klinkt op hoge snelheid erg grappig. Ik vind het ook super om naar +30wpm qso's te luisteren. Dat is bijna muziek. Ik versta er niets van maar het klinkt vaak geweldig. Ligt wel aan het handschrift van de seiner soms klinkt het echt muzikaal andere momenten alsof het een machine is. Een vibroplex bug klinkt helemaal mooi (de echte mechanische die ik een koop (als hoofdprijs) als ik 12wpm kan) Alleen hoor ik bij 20wpm geen verschil meer tussen 3, 4 of 5 punten. Daarom heb ik hem nu op 15wpm staan. Maar ik heb al weer weken niet met die software gewerkt. Ik luister iedere avond naar een of twee arrl files en dan steeds op verschillende snelheden. Eerst 5wpm maar dat vind ik nu te traag en gaat 7,5wpm het mooiste. Ik schrijf niets op daarbij maar probeer in mijn hoofd mee te lezen. Bij 5wpm kan ik bijna heel de tekst volgen. Bij 7,5 haal ik er af en toe woorden of stukjes zin uit. 10wpm kan ik nog net de meeste letters benoemen. Dat is makkelijker dan meeschrijven want je kunt niet stiekem meelezen en het schrijven kost ook tijd, het is gewoon zonder nadenken letters in je hoofd opdreunen. Ik vind dat meeschrijven met zo'n random genererende computer vreselijk saai. Dat "ragchewen" van gisteren is veel leuker (ik vind je niet dom hoor omdat je niet kunt repareren :wink: )
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Zo doe je het precies goed vgs. mij met ook naar veel hogere snelheden te gaan luisteren. Na verloop van tijd herken je ook enkele woorden op die hoge snelheden, vooral het woord "hebben": moet je je dit woord eens in je hoofd voor seinen :-) Of zo korte woorden zoals "de" "het" zul je zodoende eerdaags zonder enige inspanning als heel woord gaan horen. Het worden geleidelijk dan steeds meer.

Op een vonkenboerenwedstrijd had ik enkele jaren terug als enige (er waren echt ook speed-cracks aanwezig, die ik het water niet kan aanreiken 8) zoals PAoLCE of PAoDIN) het woord "einde" op 75 wpm kunnen nemen (het was ook het enige woord op deze snelheid helemaal op het eind), terwijl ik zonder meeschrijven op zeer goede dagen (of er werd met iets grotere spaties geseind) "slechts" 40 - 45 wpm kan nemen, op normale dagen 30 - 35 wpm.
Dat is helemaal te gek om plots 1 woord op gelijk 30 wpm boven je beste neemsnelheid te herkennen!

Neenee, blijf maar lekker uit het hoofd seinen, zo hoort het tenslotte!. En zo ben je ook het meest flexibel met reageren op de over van het tegenstn.

Tja, ik zou zeggen (vanavond kan ik niet): volgende week weer op maandag 2200 LT? Dinsdag kan ook, vooral als eens één van ons beiden niet kan op maandagavond, dat kunnen we dit per forum elkaar de dag/avond tevoren meedelen om pas dinsdag ter QRG te komen. Op woensdag is normaal met DL7EBT + DL8LU QRT om 2200 LT, maar het loopt net zo vaak uit tot ca. 22.30 LT met ons 3en, dus je zou evtl. 'n half uur zitten te wachten op mij. Zodoende kun je wel je Duits opkalefateren... :lol:

Zo, eens weer genoeg ge-OHd :smart:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi monika,


Ik wil vanavond wel weer proberen maar hoop dat het gaat. Ik ben de hele dag weg geweest en net thuis, het is erg uitgelopen en ik ben erg moe. Dan willen mijn handen ook niet zo best. Als het jou niet uitmaakt doe ik het liever morgen.

73

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

OK, morgenavond dan, je komt meteen na DL7EBT :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Tja, het werd wat later omdat ik na mijn ook al wat uitgelopen sked door nog een ander stn werd aangeroepen. Gebuert bijna nooit, maar vanavond dus wel.

Ik hoorde je rond 3562 kHz CQ roepen en kwam meteen ook een OM- of OK-stn terug voor jou, echter veel te QRQ, zeker > 25 wpm!

Volgende maandag weer om 2200 LT op 3563 +/- QRM?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Monika,

Geeft niet ik heb een half uur lang naar een paar Duitsers zitten luisteren die ook op een goede snelheid zaten. (waren twee groepjes volgens mij) Niet alles want ik heb ook steeds de band afgezocht. Ik dacht dat jij er een van was aan het seinschrift te horen. Er zat een Adolf bij een van die groepjes die ik een tijd geleden ook heb gehoord. Adri PA0RDA zat mee te luisteren op zijn racal en had mij horen roepen en blijkbaar kwam er een duits station voor mij terug. Ik heb dat echter niet gehoord. Toen ik jouw hoorde was ik dus al aardig door mijn energie heen. Het tweede stuk van het QSO ging echter al weer een stuk beter en kon ik het meeste volgen. Adri vond dat ik maar een vreemde call had. PA "5 a 6 punten en een streep" TIM :oops: Dan doe ik expres zei ik, dan lijkt het of ik met een vibroplex werk 8) In het begin slaat de paniek wat toe want dan mis ik stuuken en dan wil ik het opgeven maar het lukte toch om door te zetten en als ik dan ineens weer een zin zie verschijnen over dat je te laat was enzo dan geeft dat ineens weer zoveel zelfvertrouwen dat het weer een heel stuk goed gaat. Ik merk dat ik bij veel letters niet meer hoef te denken maar ze automatisch opschrijf. Alleen als ik er een niet goed ken of er komen leestewkens cijfers ben ik even van slag. Maar je doet het niet voor niets. Ik vind het steeds leuker. Volgende week weer als het aan mij ligt.

Ik zat voor het eerst in CW achter een van mijn favoriete sets. De FTdx401. Heeft veel werk gekost maar het werkte een stuk prettiger dan de FT950. Deze heeft een mechanisch CW filter. Dat klinkt gewoon als een SSB filter maar dan zonder de ruis , heel smal en zonder dat "chemische"gesuis van zo'n modern filter. Erg prettig zeker samen met mijn CW-stereo-hulpje. Ik moet alleen de delay nog wat langer zetten anders gaat dat relais zo mee staan klapperen. Ik had hem maar niet te heftig ingesteld. Hij deed nu iets van 70-100W denk ik (de meter swiepte daar ergens rond omheen) maar hij is goed voor meer dan 400W. Maar ze hoeven mijn gestuntel niet tot in amerika te horen :wink: tegen het einde stootte ik tegen de afstemknop. Ik had je echter zo weer gevonden maar ik zat daarna wat te laag denk ik.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ja, die Adolf, DL7EBT, was mijn "pupil" en die andere QRS-seiner in DL-taal was ik. Ik hoorde wel binnen de >6 kHz zonder filter nog andere DLs, die waren wel op rap tempo - die heb je echt kunnen nemen? :D

In het begin was ik een tikkeltje te snel voor jou, ik weet het, de spaties waren niet lang genoeg. In de 2e over seinde ik met langere spaties, dus daarom dat je me kon nemen ondanks vermoeidheid :frogwink:

Je komt met een oerend hard sig binnen, dus er mogen evtl. wat watjes eraf (energiebezuiniging :lol: ) Zelf heb ik 50 W, opdat niet zo snel over me heengewerkt wordt.

Go, met filters ed. weet ik het niet zo, b.v. weet ik niet wat een "hol" geluid is. Ik werk het liefst zonder filter en concentreer me op dat ene sig dat voor me belangrijk is. Dit lukt echter alleen als het voldoende sterk is. Soms moet ik wel filters gebruiken bij erg zwak sig en veel sterkere stns ernaast, en daar vind ik mijn 300-Hz-filter heerlijk rustig, terwijl het in het 500-Hz-filter nog een lawaai van jewelste is en ik daardoor het zwakke stn nauwelijks kan horen....

Mijn HF-rig is een JRC JST 135, solid state. Eigenlijk gek, dat je die in PA niet tegenkomt op QRG; hoe dit?? Ik kocht hem in 1988 na mijn CW-examen, en hij zou bijzonder goed in het CW-gedeelte zijn; daar hechtte ik meteen al waarde aan :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Mooi apparaat is dat. Ik ken het ook niet. Ben zelfs nog nooit een advertentie tegen gekomen. Die andere duitsers kon ik niet nemen hoor.
Die FTdx heeft een mechanisch CW filter dat klinkt heel natuurlijk. Dat gesuis noemen ze dacht ik ook rinkelen. De TS2000 van Adri doet dat ook. Daar wordt ik helemaal gek van maar hij hoort het niet, in ieder geval het hindert hem niet.

Ik heb nu pas door dat jij er ook bij was bij mijn topic op Zendamateur.com. Daar oefende je toen ook met Adolf. Heb net naar de calls gekeken. Stom he :oops:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

:dance: :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Je had gelijk er zat nog iemand op onze QRG. Dat was Adolf/DL7EBT, die me wou meedelen, dattie morgenavond niet QRV is.

Nou, in zo'n geval zou ik als aanroepend stn echter het lopende QSO afgewacht hebben! :naughty:

Dat Adolf er morgen dus niet is, is eigenlijk weer geluk voor jou, dan zouden we om 2100 LT al kunnen beginnen. Of wil je liever om 2200LT zoals ik bij ons afscheid heb voorgesteld?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi monika, bereidt je maar vast voor, zal niet beter gaan dan vandaag, ik was nu al erg moe van de hele dag beurs, morgen heb ik ook beurs en ik hoop dat ik dan voor 22:00 thuis ben dus dan ben ik nog verder heen. Ik wilde echter toch oegfenen want dat is de enige manier en ik vind het veel te leuk. Ik kon je veel beter nemen dan de vorige keer. Het eerste stukje moest ik even wennen maar toen kwam ik in het rithme. Je seint zo mooi. Adri had ook weer zitten luisteren. Kreeg goed op mijn donder (niet boos bedoeld). Hij vond jou erg mooi seinen maar van mijn gehak kon hij niets maken. Ik hoorde steeds als het relais afviel iemand onder me door. Ik werd daar wat zenuwachtig van en miste stukken van jou omdat hij er dan ook doorheen zat. Ik wist niet dat het Adolf was. ik heb daarna nog even zitten luisteren. jou kon ik toen goed nemen maar hem niet. Dat ging heel netjes volgens mij maar te langzaam voor mij om letters te herkennen.

Mijn seinen ging voor mijn gevoel voor geen meter. Een echt diepte punt, zelfs spellen lukte niet. Ik kan me niet voorstellen dat je dit kon ontcijferen. Ik moet ook bewust langzamer seinen. Ik wil dat veel te snel doen want dan gaat het makkelijker (qua spellen) maar dat lukte niet en moet ik ook niet willen want dan komen ze ook zo snel terug straks. Ik was veel te moe en onrustig, mijn hand wilde niet meewerken en de sleutel ook niet. Die moet ik eens een keer onder handen nemen. Die is 25 jaar niet gebruikt. Daardoor werd ik nog onrustiger en ging het nog beroerder vooral omdat ik geen gat wilde laten vallen omdat ik dan bang was er niet meer overheen te komen. Toch heb ik er van genoten. We hebben volgens mij bijna 50 minuten gesleuteld en ik heb nog steeds het gevoel dat het qua nemen steeds beter gaat.

Hoe snel sein jij nu naar mij en hoe snel zat adolf. Dan krijg ik wat gevoel bij snelheden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

:D Kop op, dat wordt wel weer met het seinen. Zeker nu dat je gisteren zo moe was en wel vanavond ook weer. Of het vanavond dan wel echter zin heeft als je al weet, dat je misschien wéér "kapot" bent? Neem liever wat rust, opdat je ook weer fit bent voor het QRL morgenochtend!

We kunnen best b.v. op do. as. om 21.30 uur wat doen, dan is mijn sked - meestal erg op tijd, hij moet naar een volgend rondje om 21.30 - afgelopen met PAoPDO/Piet in Oss.

Voorlopig zou ik adviseren niet langer dan ca. 30 minuten, opdat je het niet eens tóch nog zat krijgt, vooral als het eens minder goed gaat zoals gisteren :lol: Het kan overigens zonder enige reden eens minder goed gaan met nemen of seinen. Dan niet schrikken aub, komt vanzelf weer goed!

Ja, je seinen was gisteren minder goed dan anders. Het was wel gek, dat je altijd mooi leesbar begon, en tegen het eind van elke over werd het wel, ondanks netjes geseinde letters, gewoon onleesbaar. Je moet inderdaad erg erdoorheen hebben gezeten :smart:

Leuk dat iemand mee zat te luisteren :D :D en mijn schrift ook beoordeelde. Ik zal wel de letters korter houden ook met DL7EBT (DLs leren het op snelheid komen met erg langzame tekens...) en daarvoor grotere spaties opdat sein leessnelheid ook wat omhoog gaat (is het inderdaad al een beetje sinds het begin zo begin januari).

Ik zou echt niet weten hoe snel ik sein met jou en DL7EBT! Ik heb niets om het te meten :( Denk iets van 6 wpm met DL7EBT, met jou een stuk meer QRS.

Dus denk nog eens even over na, of je vanavond met die QRL-achtergrond het niet toch liever erbij wilt laten zitten en we óf op do. as. of gewoon ma. as. weer aan de slag gaan :)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Monika,

Ik ben thuis en ik ben bang dat het inderdaad weer niets wordt want ik ben nu meer moe dan gisteren. Ik moet ook mijn sleutel nakijken want die gaat niet lekker. Lijkt wel of ik hem iedere keer op een grotere contactafstand moet zetten. Moest echt moeite doen om soepel te sleutelen. Lag ook aan mijn lichamelijke gesteldheid maar de sleutel leek ook tegen te werken. Heel vreemd. De vorige keer stond hij goed met een hoorbare en voelbare "klik", nu leek hij voor ik begon weer helemaal dicht te staan. Dat heb ik al meer gehad. Kun jij advies geven over hoe ik die sleutel het best kan afstellen. Ik kan als het moet zelf zo'n ding bouwen maar dat is iets anders als de goede afstelling vinden :-) Mijn eerste oefen sleutel (in het begin wat tegen de pc geseind) was een zelfgemaakt ding wat het lekkerder deed als mijn Junker op dit moment.

Maar Donderdag ben ik laat thuis en hebben we clubavond in Culemborg. Er komt iemand met zo'n TV-wagen waar ze straalverbindingen naar hilversum mee opzetten. 400W ergens in het GHz bereik.

Adri kon jou goed nemen maar het lastige was dat wij blijkbaar niet op de zelfde frequentie zaten (volgens hem maar hij gebruikt een 100Hz filter). Hij moest draaien en bij mij steeds de ATT erbij pakken want het signaal was anders wat te hard (hij woont maar iets van 40km hier vandaan) Misschien toch maar weer de 950 gebruiken. Die FTdx401 luistert echter 10x fijner want ondanks dat het seinen niet ging had ik minder moeite met nemen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

OK, Fred, dan heb ik een vrije avond :wink: Heb dan onverwachts meer tijd voor mijn freelancer-werk (vertalingen).

Dat met die wisselende contact-afstand komt me bekend voor: wel een "dolle schroef", waar dus of de schroefdraad van de schroef of het tegenstuk versleten is? Dit verschijnsel heb ik nl. op mijn Wehrmachtssleutel, het kan best gebeuren, dat onder het seinen - klak - of de contactafstand plots tot bijna nul gereduceerd is of te wijd wordt; dit soms ook tijdens niet-gebruik; maar ik ben gehecht aan dat beestje, het blijft in zijn originele toestand zoals hij toen in ca. 1968 bij een opruimactie op zolder van een DL-antennefabriek is gevonden, zie http://www.df2ok.privat.t-online.de/tasten/key05a.jpg . De grote schroeven waren verloren gegaan en zijn door gewone alu-schroeven - slijten snel, meen ik - vervangen.

Zo te zien komt er een uitzending over ons hobby vanuit Culemborg?? Wanneer dan?? Probeer bij die gelegenheid CW onder de aandacht te brengen, je zou niet alleen mij 'n groot plezier doen! :D :twisted: :lol:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik weet niet precies wat ze gaan doen. Deze periode op het QRL is altijd erg vermoeiend en dan volg ik de rest niet meer zo.
Ik zal eens naar de schroeven kijken. Ik kan draaien en frezen dus moet altijd te maken zijn. (als de jouwe ooit echt niet meer wil kan ik het misschien maken)

(er kwam net plotseling een vriend even langs dus nu de aanvulling:)
Ik zal kijken of ik het woord CW kan laten vallen :-) Ik propageer het zowiezo ook vaak op de repeaters.

Ik heb met Hans (die er ook een heeft maar al 20 jaar geen cw meer heeft gedaan) net naar de Junkers gekeken en we hebben het gevonden. Deze heeft onder de stelknop een rubber O-ring. De sleutel stond in het begin heel strak. Als ik hem dan een stukje losser zet rek ik als het ware die rubber ring op. Die blijft onder op de arm liggen en boven tegen de knop. Tijdens gebruik en anders na een tijdje trekt dat rubber de knop weer terug en staat de sleutel weer dicht. Daarom ging het gisteren zo extra beroerd. Toen ik hem net aan Hans liet zien stond hij weer helemaal dicht. Vermoeidheid gecombineerd met een sleutel die verloopt is geen goede combi. Ben blij dat dat is opgelost. Hij zei dat ik hem een stuk lager moet zetten. Mijn tafel is te hoog (of ik te klein). Ik zit boven mijn macht te sleutelen. Zo'n kniesleutel lijkt me wel wat :-)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie