cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Nou, een Bencher is eigenlijk erg zwaar, bij mij schuift hij niet. Maar hij staat ook op een textiel-muismat met dikke rubber-onderkant, daarop zakt hij iets door - ik vond de paddles ook eeen tikkeltje te laag staan voor mij zonder mat - en dat alles houdt hem goed vast op tafel! :D Zie hier:

Toen ik nog met de ETM2b single-paddle seinde, moest ik altijd een (nog dicht, uiteraard) blik erwten of zo erbovenop zetten, anders was het ook geen seinen hier vanwege het aan de wandel gaan van deze keyer (ETM5C dito, als je hem op single-paddle-manier bespeelt) :lol:

Tja, op zich wordt er gewaarschuwd ervoor, om op elkaar erg lijkende tekens tegelijkertijd te leren, maar bij jou moet dit nu juist, opdat je het (minimale) verschil tussen die tekens leert te horen. Ezelsbruggetje: De "4" duurt altijd "langer" dan de "v". Want soms twijfel ik ook bij soms roepnamen nemen, en schrijf dan toch b.v. een 4 op omdat het teken voor een "v" "te lang" was. En omdat op de plaats van het betwijfelde teken een getal moest staan zoals DL4...; dan was dus zeker geen "v" geseind door het andere stn.
Bijlagen
Keyer-Striptease.... :-)
Keyer-Striptease.... :-)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ben net terug van bezoek bij vrienden in Duitsland, het was niet de bedoeling dat het zo laat was dus als je nog geroepen hebt mijn verontschuldiging maar het was erg gezellig daar in die Heimat :wink: Morgen avond ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

In welk QTH wonen je DL-vrienden: was het erg lang rijden? Mijn god, in onze verkeringstijd 1979, reden we (afwisselend) ca. 350 km = 3,5 uur op elk weekeind....

Ik heb nog geneusd en even geroepen, ik dacht: eigenlijk is feestdag, daar mag je dan voor je familie er wezen :D Na 10 minuten weer naar beneden gegaan.

OK, afgesproken, morgen dus om 22.00 LT, na DL7EBT/Adolf uit Heimatstadt Wuppertal :smart:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Sonsbeck, ongeveer 150km vanaf hier dus dat valt wel mee.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Nogmaals sri dat ik zo laat klaar was met mijn sked, ik hoop dat het volgende week - dan is nieuweling Fred (heet dus net als jij) er ook weer bij maar dan van begin af - niet weer zo falikant uitloopt... :dizzy:

Tja, door meekijken kun je technisch veel leren, maar dat mis ik dus al mijn hele leven. Ik heb de fout, dat ik in zoveel dingen geïnteresseerd ben, dan blijft kennis soms wat oppervlakkig op verschillende gebieden. Waarvoor dus wordt een puls-generator gebruikt? Interesseert me echt, en nu kan ik deze kennis om actuele reden verdiepen! :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Monika, Ik vond het UFB om eerst lekker in te komen. Ging op een langzaam tempo met veel denktijd (wel iets te trage letters van je tegenstations naar mijn zin). Ik kon jou echter letter voor letter volgen want jij seinde wel snellere letters. Gaat echt mooi stacatto. Ik pik jou seinschrift er zo uit. Ik zette de set aan en hoorde jullie. Ik had nog geen call gehoord maar toen jij begon hoorde ik dat gelijk. behalve toen die piraten er weer doorheen kwamen. Adolf kon ik redelijk volgen en dat was een maand of twee nog heel anders. Die is goed vooruit gegaan volgens mij. Hij seint langzaam maar wel netjes maar wat andere Fred seinde kon ik niet veel van maken Die had behalve punten en strepen nog vanalles er tussen in :dizzy: .

Maar toen was ik aan de beurt en volgens mij moest je even wat energie kwijt. Wat een tempo zeg. Ik zat met het zweet op mijn rug en kon de grote lijn wel volgen maar miste meer dan normaal ik vond dat echter wel een goede oefening dus ik wilde geen QRS seinen. Op een gegeven moment (zo'n kwartier voor het einde) gebeurde er iets vreemds waardoor ik even van slag raakte. Ik kon het ineens niet meer volgen , kreeg een soort black out. Ik raakte in paniek en toen had ik zoiets. Ach what the hell, ze is gewend dat men de helft mist bij oefenen en het zal me worst wezen of ik fouten maak en ineens schreef ik automatisch een aantal woorden mee zonder eigenlijk na te denken. En daarvan raakte ik even danig de kluts kwijt. Normaal gaat het zo van .-. dat is R en dan schrijf ik hem maar nu was het .-. ik schrijf een R op en vergeet na te denken wat het ook al weer was. Toen ging ik even met mijn ogen dicht schrijven en ik kon het een paar woorden in mijn hoofd meelezen. Ineens ging het seinen voor mijn gevoel ook beter. Volgens mij ging ik ineens sneller (met bijbehorende spelfouten want mijn handen liepen voor op mijn hersens. Heel raar gevoel. Dat was echter teveel van het goede want daarna was het echt in een klap helemaal over. Zo leeg (maar voldaan) ben ik nog niet geweest na zo'n sessie.

Volgens mij gaat het eindelijk toch nog goedkomen met CW. Ben echt blij dat we iedere week oefenen en dat ik af en toe moet wachten maakt me helemaal niets uit. Zonder jou hulp was ik nooit zo ver gekomen. De Junker werkt zonder die rubber ring ook weer mee. Zat ik nu wel op frequentie ?

Een puls generator is een signaalgenerator waarbij je een blokgolf kan maken waarbij je de pulsbreedte groter en kleiner kunt maken maar ook de tijd tussen de pulsen en de stijg en daaltijd. je kunt dus een zaagtand, driehoek of bv om de seconden een kort pulsje maken. Zo'n ding gebruik je om bv dingen aan te sturen maar ook voor bepaalde metingen. Je kunt er bv een VCO mee sweepen, of een versterker op vervorming mee controleren.

73

de Fred PA4TIM
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Go, was je gisteren zo moe maar schrijft nog een héél verhaal hier :-)

Inzake puls-generator: ja, dat herinner ik me van de opleiding: blokgolven kunnen bij verkeerde afstelling versterker - overstuurd - harmonischen veroorzaken :D Toch, zo een beetje is blijven hangen! Maar ja, de praktijk en toepassingsideeën dan.... :evil: Ik heb ook helemaal niet de ruimte om een meetplaats bv. neer te zetten in onze "duiventil" (45 m2 incl. ruime bergruimte binnen de flat).

Hihi abt sked met DL7EBT/Adolf en DJ4ER/Fred. Vgs. mij is het omgekeerd.... Adolf maakt soms meer "troep" met seinen dan gisteren DJ4ER of anders DL8LU/Otto, maar die ging gisteren ook ééns de fout in. Wat wil je, het was zijn aller-allereerste QSO in CW! Daar raken veel jongeren nog heel erg van in de stress, analoog "microfoonvrees" (wat ik heb), het heet in dit geval "sleutelvrees". DJ4ER leek echt rustig te zijn en niet gestressed. Tja, hij heeft ook levenservaring met zijn > 65 jaar, dat maakt wat uit! Hij moet van te voren CW-les hebben gehad, hij seinde erg netjes voor zo"n "bloody beginner". Alleen is hij nu nóg meer QRS dan Adolf en moest ik extreem QRS, denk dat ik in het begin met Adolf net zo QRS moest. Dus hij heeft vorderingen gemaakt (en jij zult die ook maken! :lol: )

Inzake me meteen eruit te pikken: er is gezegd over mijn sig, dat het lijkt als seint er een kuststn, want het zou als A2A klinken, dus een gesuperponeerd toontje op de uitgezonden QRG, je meent dan 2 toontjes te horen in stand CW. En dat ik zodoende meteen eruit te pikken zou zijn: omdat dit geen andere OM heeft.

Ja, die ETM2b heeft een erg mooie teken/pauze-verhouding, dat is met de ETM5C, die ik eens in een noodgeval kocht en na dit noodgeval nooit meer heb gebruikt, anders. Die klinkt wat "gejaagder", welke ratio je daarop ook instelt.

Ha, dat met "de handen lopen voor op de hersens" heb ik óók live meegemaakt!! Het was echt een schok toen dat gebeurde en meteen ook een panieksituatie: elke keer dat ik wat wou schrijven stond het er al op papier! Wat raakte ik daardoor in de war, go. Ik heb er een verhaaltje van gemaakt, dat ook in ons allereerste HelleMonster stond. Ik probeer het hierbij up te loaden, want het past precies op je situatie met nog meer dingen. Hoewel er nu geen CW-examens meer zijn :crybaby: waarvoor snelheidsdrempels dienen te worden genomen vóór het examen.
In het verhaaltje zul je zien, hoe lang ik er over deed om op snelheid/12 wpm te komen, en hoe verwoed ik oefende toen elke dag, dus ik heb niet echt aanleg voor CW (troost voor jou als je weer eens zit te wanhopen over jezelf). Anderen redden alles in slechts enkele weken/maanden, ik denk niet dat altijd overdreven wordt (zegt men graag); mensen met aanleg zullen dat best kunnen redden!

Ja, zo geregeld een keertje tegen je grenzen aankomen is lastig, vooral als je een lange werkdag hebt opzitten (ik had na het avondeten een lang tukje gedaan en was nog kakelvers), maar zeker goed voor daarna; zo worden de bakens telkens een stukje weer verplaatst! Ik zal het niet te vaak doen hoor: te snel seinen. Soms ben ik ook de kluts kwijt: welke snelheid met wie moet ik anahouden (ik heb niets om de speed te laten controleren), en kan het gebeuren dat ik voor de ene eigenlijk te langzaam sein en voor die andere juist weer te snel.
Dus meteen een brul geven, als je echt téveel mist in mijn doorgangen, want dan is het voor jou (en mij ook) niet leuk meer. Met QRQ met andere stns hoor ik ook niet elk woord maar dan de samenhang, en kom er zo weer uit. Dus dit principe volg je ook al :P

Ja, je leek gisteren weer een stukkie onder mijn QRG te zitten, maar ik heb niet bijgedraaid, misschien was je me dan kwijt geweest bij smalle filter. En gisteren was het toch relatief rustig op QRG, dan kunnen "we wat breder gaan zitten" .

In CW is niets hopeloos :P De aanhouder wint! Dat zie je ook in mijn bijgaand verhaal...... Print hem bij voorkeur uit, anders krijg je een stijve nek met lezen... :frogwink:

Wat je in het verhaaltje tegenkomt: vooral véél luisteren , ook vanwege de afkortingen en Q-codes.... !!

Hier een oldie van ca. 1967 van de Beach Boys met wat "namaak-CW": dududut-dududut-du-dudududut-dududut.... 8)
http://www.youtube.com/watch?v=zPB-GDPHEoU
Bijlagen
QRQ 12 wpm - de PA3FBF.pdf
(871.76 KiB) 381 keer gedownload
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Het zou grappig geweest zijn als ze echt zo een tekst erin gecodeerd hadden. Leuk dat nummer weer eens te horen.
Ik heb je stukje gelezen. Ik hoop dat het bij mij ook blijft hangen en ook blij dat ik niet de enige ben die er meer dan een jaar over doet. Ik hoorde laatst weer iemand een verhaal vertellen over in een paar weken op 5wpm, dan in een paar naar 12 enz. Kortom binnen een half jaar naar +20WPM. Ik ben nu denk ik al anderhalf jaar aan het oefenen. Nu schrijf ik niet mee, ik luister iedere avond en probeer de teksten in mijn hoofd mee te lezen (ook al duurt dat langer, daar wil ik naartoe). Gisteren kon ik ineens een heel stuk van WA1W in 10WPM meelezen. Ik heb volgende week vakantie, midweekje in zo'n bungalow park. Leuk voor mijn zoontje met zwembaden enz. Ik neem dit keer een QRP HF set (FT201) ZONDER de microfoon mee maar wel met de junker. Als antenne denk ik een hengel met verlengspoel. Dat maak ik die zo dat hij op 3564 resonant is met aftakkingen op de spoel voor de CW gedeeltes van de hogere banden. Het is wel jammer dat de FT201 niet zo'n fijn CW filter heeft. De FT950 heeft namelijk weer een 230V voeding extra nodig en ik ga niet met een FTdx lopen slepen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

:D Hier heb je nóg een deuntje: "Lucifer" van Alan Parssons Project (ken je zeker ook) met écht CW! Direct bij het begin AJB hard zetten, je hoort dan een Amerikaans kuststation. Daarna hoor je nog op het begin een synthesizer op de voorgrond (vgs. mij niet echt met sinus-toon maar "rechthoek") steeds 'dit--didididaaah--dit" = "eve". Zo heet die LP, waar "Lucifer" op zit :D
http://www.youtube.com/watch?v=KJyBTVyas70

Er zijn nog onverwachts veel meer muziekstukken, waar echte CW in zit, ik moet ze eens opduikelen uit onze HMs, waar we ze in verzameld hebben, destijds van o.a. DK5KE's website geplukt met zijn vriendelijke toestemming, die helaas al een hele tijd nu off-line is.

Oja, relatief actueel voorbeeld nog: In de reeks "Inspector Morse" in de intro wordt steeds "morse" geseind op de achtergrond (en de "-or-" is aan elkaar geplakt), met synthesizer, relatief hoog toontje. De componist zou ook IN de films soms in muziekstukken per morse de naam van de crimineel verstopt hebben. Het is echter erg wennen, om dit echt eruit te horen in die korte tussenmuziekjes, bij een proef redde ik het niet (of er zat toevallig niks erin). Ik ben geen krimi-kijker, dus verder niet meer geprobeerd.

W1AW is UFB om ernaar te luisteren fer oefening, die hebben hun vaste uitzendtijden en alle stukken 5 min. lang, terwijl je met geschikte QSO's geluk moet hebben om die te vinden.... Ik had W1AW toen 's avonds op 20 m gevolgd (zaten tegen het zonnevlekkenmaximum aan). Hij is minstens 's winters 's avonds ook op 80 m te horen in het bovenste CW-gedeelte, zo rond 3.580 kHz (heel grof geschat).

10 wpm is al wat! Zeker als je mijn relaas - 10 wpm "met gaten" - nog goed in het geheugen hebt! Gefeliciteerd! :clap:

Je kunt het houden zoals je wilt: wel meeschrijven, of niet, je leert het tóch, zo of zo! :lol:

Hoe lang duurt je vakantie? Ik kom dan naar 3.564 kHz, als je eens experimenteel wilt ondervinden, of we QSO kunnen maken :) Hoe lang ben je met vakantie, en waar?
Laatst gewijzigd door PA3FBF op 18 apr 2009, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb volgende week vakantie. Een midweekje in de buurt van Emmen.

Vanavond moet ik naar een ouderavond en ben ik waarschijnlijk niet voor 22:00 uur terug. Kun jij morgen (dan kan ik eerst weer even meeschrijven met je DL stations als opwarming :wink: ) Eergisteren ging 10wpm heel makkelijk, gisteren ging 7,5 minder goed dan die 10wpm de dag daarvoor, raar he.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Morgen 22.00 LT ok. Dan kun je me over de ouderavond vertellen :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Toen ik de 800-Hz-filter in mijn RX zette, hoorde ik je vanavond rond 3.562,3 kHz, dus toch nog een klein eindje naar beneden.
Heb je aparte RX -en TX-bak? Dat is zeker moeilijk om beiden op precies dezelfde QRG te krijgen. Of heb je de RIT ingeschakeld, dat je daardoor steeds zo ver onder mijn/onze QRG zit?

Inzake mijn postuur: kijk eens hier ..... http://www.hellemonster.com/galery/slides/photo12.html .
Op mijn portrait-foto op mijn persoonlijke "Team"-pagina op de HM-site kun je lekker instinken, ik heb niet echt een dikke kop :lol: .
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Het lukt steeds beter om echt te communiceren in CW. Het eerste stukje ging je wel heeeeeeeeeel erg snel. Ik het zelfs ongeveer kunnen volgen maar dat zou ik niet veel langer dan 10 minuten hebben volgehouden. Ik heb van het weekeinde iets te veel gedaan en maandagavond was ik al gaar en toen moest ik nog een paar uur op zo'n rotstoel zitten dus gisteren had ik niet echt mijn dag. Het was lastig om mijn hand te laten doen wat ik wilde want hij trilde te veel. Dat zul je wel gemerkt hebben aan het seinen. Toen je wat QRS ging, ging het lekker en kon ik bijne elke letter nemen. Helaas kwam er op het eind ineens een soort zwaar pompend geluid overheen wat jou soms helemaal wegdrukte. Er waren toch vreemde condities want toen ik de set aan deed dacht ik even dat er iets kapot was. Zware fading en vervormde signalen maar wat hoger in de band was het niet. Toch weer meer dan een uur geoefend.

Ik heb geen aparte TX en RX. Ik werk gewoon met een 40 jaar oud bakbeest en dat heeft geen digitale aanwijzing. Ik dacht dat het filter van dat ding lekker breed was (het klinkt alsof er geen filter tussen zit) maar toen ik dacht wat bij te tunen op jou was ik je kwijt. Hij is erg smal. Ik luister altijd vrij hoog. Een hoog piepje vind ik makkelijker dus ik stem denk ik te hoog af. Maar het filter is dus maar 600Hz dus dat betekend dat hij een paar honder Hz naast de frequentie staat (RX tov TX). Ik heb er gisteren dus de RIT bij gepakt en daarom zat ik nu dichter bij. Ik heb veel werk aan deze set gehad om hem max QRO, goed en schoon te krijgen maar niet gekeken of hij bij ontvangst en zenden exact gelijk staat, dat is dus een kwestie van het RIT knoppie los en hem zo weer vast zetten dat het nul streepje net wat anders zit :-)

Volgens Adri's schatting zitten we gemiddeld met zo'n 7 wpm dat ik dat ooit zou halen zou ik een half jaar geleden nooit gedacht hebben.

Ik heb al wat ideetjes voor de vakantie antenne. Ik ga ook eens een vakantie transceivertje bouwen. Gewoon een klein makkelijk mee te nemen ding wat alleen CW kan. Ik heb alleen niets met dat mW gedoe en zodra het ding wat vermogen moet maken zit je gelijk met een dikke voeding zeker met buizen. Ik zat te denken aan zo'n "spy-setje" achtige opzet zoals in WW2 werd gebruikt. Ik heb een mooie compacte voeding die 300V levert. Die is zo groot als een FT897. Als ik dan een setje kan bouwen wat ook zo groot is met vakjes erin om de buizen op te bergen moet ik toch wat meer vermogen kunnen maken als QRP.

We zullen volgende week weten of ik op de vakantie antenne jou kan bereiken. (ik laat mijn microfoon thuis :sneaky2: )
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Nou, om bijna zero-beat te zijn op onze QRG hoef je dus de volgende keer met je "bakbeest" op de TX-QRG alleen ca. 700 - 800 Hz hoger gaan zitten - indien afleesbaar.
Ik hoor je zonder filter ook met een hoog toontje omdat je verder af zit van 3.563, niet echt onaangenaam, maar ja, zo nemen we bijna 1 kHz voor ons QSO in beslag, niet leuk voor anderen als het druk is rond die QRG.

Gisteren bleef je sig tot het allerlaatst onveranderd UFB, geen QSB, geen QRM. Vreemd dus, dat het de andere kant op opeens zo slecht ging. Je kwam gisteren bovendien van begin af aan met 599 +20 binnen (anders 'slechts" 599 +10): heb je meer vermogen gebruikt?

En ja, nooit schuwen mij om QRS te vragen - tot nu toe heb je dit altijd gedaan, dus een bemoediging nogmaals - omdat ik nu 3 beginners met verschillende QRS-snelheden heb; daar verlies ik soms het overzicht over de actuele snelheid die ik moet gebruiken :D

En weeg je echt slechts 58 kg (dat nam ik gisteren)????

Ik ben benieuwd met je vakantiesetje, hoe het gaat. Bij dezelfde pwr dringt CW veel beter door dan SSB. Dus je zult duidelijk grotere kansen op QSO in CW hebben!
Nou, neem van mij de mike maar mee om van de CW-QSO's bij te komen of tevergeefs CQ roepen, mocht het tegenvallen met stns met QRS....
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

ondanks de qrm veroorzaakt door het qrptje en de tv en het telefoonoortje als koptelefoon ging het best goed. Je signaal ging wel van S9+ naar helemaal weg om dan ineens weer knetterhard te zijn. Ik had nog snel even een tuner gemaakt en een 6m vertical met topcapaciteit maar dat werkt dus wel. Nooit verwacht een cw qso met g3ses te maken. Dan werkt hij best goed.
Liggend seinen is niet echt makkelijk, kon je me nog nemen ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie