cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Het gaat bij de MAS om complete TRXe, dus TX/RX in 1 kastje :D Niet alleen TX dus.

Nee, deze OM heb ik helaas nog niet - uiteraard in CW - gewerkt!
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
DK5CS
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2009, 20:32
Locatie: Wesel
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door DK5CS »

Hoi,

zijn jullie eigenlijk morgen of op dinsdag om 22 uur op 80m?

@PA3FBF:

Ik werk in de ICT-sector (of beter: ik heb tot april erin gewerkt...) en heb een "IT-Kaufmann" opleiding;
vanaf eind juni ga ik een cursus voor het Microsoft MCITP certificaat volgen en erachter (01/2010) dan
grag een baan in Nederland vinden.
Als ik zou kunnen kiezen, wil ik het liefst in de omgeving van Apeldoorn / noord Veluwe omdat ik daar al
vaak ben geweest en ik zou er ook in het begin uit Wesel met de auto kunnen rijden.
Maar het is alleen een wens, ik ga natuurlijk ook in andere provinvies / omgevingen op zoek gaan - hedendags
heeft men er helaas niet werkelijk de mogelijkheid te kiezen...
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

TNX Tjalling met die "Steeds-weer-uitgelogd-worden"-info, ik werd me zowat van razend! - nog net op tijd gezien :lol: Na cookies-wissen was alles ok - GODZIJDANK, want dit is mijn "lijf-forum"!

Hoi Chris,

Misschien meldt Fred zich hier ook nog vanavond, wanneer hij QRV zal zijn: morgen of dinsdagavond, want soms is hij op maandagavond verhinderd.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik hoop morgen avond weer maar ik lig nu op de bank omdat ik niet kan zitten of staan en in de shack kan ik niet echt liggen. Ik ga het wel proberen maar ik durf nu nog niet te zeggen of het lukt. Ik ben uit verveling nu begonnen aan basis wiskunde, bode plots en smith diagrammen.
Ik heb mijn antenne gesimuleerd en dat ben ik n u in een smithchard aan het intekenen. In een bode plot lukt niet echt (of liever echt niet :embarassed: )
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik denk niet dat het gaat lukken. Vanmiddag ging het redelijk maar nu kom ik de trap niet eens op. Ik hoop morgen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred en Chris,

Chris, ik DENK ik heb je horen roepen net na 2200 LT, maar ik kon je door die hevige QRN (nu onweert het hier net ook) niet nemen, had net nog 1 x "DK..."kunnen horen en vermoed alleen maar dat jij het was, echt "nil cpi" door de QRN! Helaas. RST op gehoor: 239/QRN.

Hoi Fred,
Ik heb ook niet al te lang gewacht op jou, na ruim 10 minuten na 2200 LT en enkele keren roepen alles uit gedaan. Ik was er dus van zeker dat je niet meer zou komen omdat je anders altijd "überpünktlich" bent, dus er eigenlijk altijd al vóór 10 uur bent.

Hopelijk is er morgenavond dus minder/geen QRN! Jou Fred, zou ik ook met die sterke QRN vanavond hebben kunnen nemen met je 599+10, maar Chris absoluut niet. En dat is dan heel erg rot, als Chris alleen naar ons zou kunnen luisteren en nie tmee kunnen doen.

Dus hopelijk morgen "tot sleutels"! En vooral: beterschap!
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Het schijnt aardig onrustig te zijn boven NL maar hier nog niets gehoord. Ik baal wel, hoop dat het morgen lukt.
Ik hoor jou ook altijd volle bak dus dat zal wel lukken. Zelfs toen in emmen ging het goed met 50W in een antenne met hooguit 14% rendement. Dus 400W in een full size dipool moet altijd lukken :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Hier kun je zien en horen, dat de QRN vooral op 80 m zit...... :sneaky2:

Sinds enkele tijd hebben ze er nu ook de CW-QRGs erbijgenomen :D

Oja, luister eens naar die "dikke strengen", dat lijkt me digital-mode te zijn met time-/frequentie sharing ed. Een erg dikke streng zit tussen 1890 en 1900, en enkele wat smallere op 80 m CW. Wie zou dat kunnen zijn???? Profs doen toch niks meer op HF vanwege de onvoorspelbaarheid en storingen, alleen toch nog op satellit??
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb DK5CS nog gehoord denk ik. De call zakte steeds weg in de ruis. Hij riep naar jou, ik heb je nog even gewaarschuwd maar je was al weg denk ik. Ik had al moeite jou te nemen. Er zat een AM station doorheen en erg veel QRN. Het signaal ging van 599+ tot helemaal weg.
Ik zal morgen wel eens een fototje maken van de onweer detector. Is gewoon een ontvangertje voor 3 a 400 KHz wat een ledje laat aangaan. Dat blijft door een elco een halve seconde ofzo aan. Er komt nog een piepertje op.
73

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Nee, dat was een Russisch stn/UA1.... , rst 229, ik kon zijn call pas na de zo-en-zo-veelste keer nemen. QSO was me zo te lastig....

Ik had lang geleden iets gelezen over een on-WX-detector, die aan een oscilloscoop was aangesloten en zo kon laten zien in welke hoek het bliksemde en/of de QRN zat, dus richtingsgevoelig.... Nieuw project voor jou? 8)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat lijkt me wel gaaf om te bouwen. Weet je nog waar je dat gelezen hebt ?

Ik hoorde hem jou roepen en daarna ook mij dacht ik. Hij was zo zacht dat ik er niks van kon maken. Ik dacht een ?K0ASD te horen maar dat K0 was dus A1. En omdat onze duitse vriend mee wilde doen dacht ik dat hij het was. (wist zijn call niet meer). Volgens QRZ.com is er een ua1asd en die heet: ALEXANDR GRIGORIEV uit ST.-PETERSBURG,RUSSIA. Leuke afstand. Ik heb hem gemaild om te vragen of hij het was.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Helaas weet ik het écht niet meer waar gelezen, het zou Electron hebben kunnen wezen, het was nog in het pre-internet-tijdperk (voor de meesten zoals mij).

Ik dacht genomen te hebben "ua1asb". Maar toch, samen met jou benieuwd naar antwoord....

Chris staat met zijn echte call als nickname in ons forum. Van buiten weet ik hem echter ook nog niet.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Mailtje naar Rus is door mailserver gebounced. Gisteren ging met vlagen heel goed tot ik jou vroeg wat je in de shack had staan. Toen ging de schakelaar ineens om maar dat kwam ook door een nieuw probleempje. Ik schrijf met mijn ogen dicht om niet mee te lezen want dan gaat het fout, ik sla letters nu zonder probleem over en denk ook niet meer na over 90% van de letters, het gaat steeds meer automatisch, behalve als ik iets niet wil missen, dan juist mis ik het :? Alleen helpt dat nu niet meer want ik kan steeds grotere stukken "verstaan" dus hoe voorkom ik dat ik in mijn hoofd meelees. Dat is wel waar ik uiteindelijk naar toe wil maar nu zorgt het er voor dat ik meer mis dat zou hoeven. Stel jij seint een lang woord en ik weet na drie letters wat er komt gezien de zinsopbouw en rest van het QSO dan lees ik dat dus eigenlijk vooruit maar daardoor verslapt de aandacht en mis ik wat er na komt.

Ik wil vaker CW doen op de band maar wat zijn de frequenties. Het is in phone gewoon wat draaien en zolang het NL, engels of D
L praat kan ik het werken maar in CW zit je ook nog met de snelheid en steeds als ik een poging doe dan zitten er alleen snelle jongens.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Dat met dat meelezen vind ik persoonlijk op zich helemaal niet erg (mijn schrift zou overigens helemaal onleesbaar worden als ik zou proberen, met m'n ogen dicht te schrijven!) !

Ik doe het inmiddels allang weer, meelezen en vooruit schrijven met speeds onder 22 - 24 wpm (24 wpm is mijn normale schrijfsnelheid) , alleen in het begin nog niet, toen ik nog niet op 12 wpm zat (zie mijn verhaal hoe ik aan hogere speed kwam... daarna begon ik gauw gewoon mee te lezen omdat plots dus genoeg tijd met nemen).

Mocht het geseinde woord toch anders worden dan eerst gedacht verbeter ik het gewoon. Dus als je denkt "dat wordt het", dan schrijf gewoon vooruit met je ogen open :) , maar vergeet niet te luisteren, of het het dan ook echt wordt. Ik hoop dat ik daarvoor voldoende QRS sein dat je hiervoor tijd overhoudt.

Go, ik weet nog toen ik als 13-jarige op de cursus CW voor SWLs in onze gemeente zat, dat we uitsluitend code-groepen leerden te nemen. En toen we voor de gein als gevorderden standaard-QSOs moesten proberen te maken per pieper van de docent kon ik absoluut niks nemen! Ik was alleen onsamenhangende 5-tekens-groepen gewend en raakte door de samenhang bij het nemen voor het eerst helemaal in de war, kon me niet weerhouden om te proberen mee te lezen. Kreeg nauwelijks een letter op papier. Ik heb deze oefen-schriften nog! Voor zulke echt zware gevallen zou ik dan natuurlijk zeggen: "Vooral niet meelezen voorlopig!" Met de linker hand (als men rechts is) kan men ook een blanco blad papier direct over de net geschreven letter schuiven met het nemen van de volgende letter.

Een goede QRG om op de achtergrond bij te zetten is 3.575 kHz 's avonds of ook weekeinden ook vaak overdag, vooral 's ochtends! Dat is de SRS-QRG http://www.pi4srs.nl/. Daar zitten de PA-OMs met het "groene spul" en seinen vaak echt QRS, b.v. omdat ze zonder side-tone moeten seinen. Vaak lange QSOs. Veel techniek ook! Misschien steek je er zelfs nog wat van op voor jouw restauratie-doeleinden! Schroom ook niet je dan in te melden, als je iets hoort waarop je vragen hebt of opmerkingen; die OMs daar hebben echt geduld! :D Anders zouden ze niet QRS gaan, terwijl de meesten (zeker)toch veel sneller kunnen seinen en nemen.

Rond 3.563 kHz hoorde ik laatst een zeer QRS PA-stn PA3ESO, net naast "onze" QRG. Ik zat wel op mijn sked-partner PAoPDO te wachten en begon geen QSO met hem. Na 2 keer roepen had hij het ook voor gezien gehouden helaas, zeker snel ontmoedigd. Maar ik heb al andere PA-calls in QRS gehoord met QRT-gaan na sked. Ik denk daarom, dat 3.563 door QRSsers dus ook in de gaten wordt gehouden inzake vinden van QRS-tegenstns! Daar zou je dan een 2e RX op standby kunnen zetten met filter zo breed mogelijk oopdat je ook stns naast de QRG kunt horen.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb van de week een CW QSO gevoerd met Ruud, PF1F Dat ging best wel goed. Ik had mijn onweerdetector beneden aanstaan toen hij mailde dat we wel eens een sked konden proberen. (hij had ons al eens beluisterd weet je nog ? )
Komt Irene naar boven met een briefje: je onweersdetector staat nogal te knipperen :lol:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie