mijn eerste CW QSO

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door fred101 »

Afspraak: woensdag avond 2.30 uur, het uur van de waarheid. Tegenstation Anne PA3FYI. Backup via NOS. Eerst een vrij stukje 80m gezocht, zet afgeregeld, ingangs FET weer eens defect (kan niet zo goet tegen grote signalen van zijn grote broer ernaast) dus half doof, andere set opgestart, seinsleutel weer overzetten (waarom zitten alle aansluitingen toch altijd achterop :-( )

Toen kwamen de eerste piepjes, ondertussen bijstemmen, schijven, welke letter was dat ook al weer ? en weer 5 letters gemist. Ondertussen worden de letter pauzes stiekumpjes steeds korter dus het zweet loopt ondertussen in stralen over mijn rug. Anne seinde stukjes tekst over uit de electron. Je wil het ook nog zo goed mogenlijk doen dus echt ontspannen lukt niet. Daarna nog een echt QSO met hem gemaakt volgens protocol.

Leuk maar erg vermoeiend. Nu weer twee weken oefenen en dan op herhaling. Ik heb geen moeite nu alle letters te nemen op 12WPM maar ik heb nog teveel denk/schrijf-tijd nodig. Net dat ik moet denken welke letter het ook al weer was maar meer herken/verwerktijd, moeilijk uit te leggen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
UTC

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door UTC »

fred101 schreef:Afspraak: woensdag avond 2.30 uur, het uur van de waarheid. Tegenstation Anne PA3FYI. Backup via NOS.
[..]
Laatst gewijzigd door UTC op 11 nov 2008, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door fred101 »

Vorderingen wel maar nog steeds niet zo goed dat ik een echt QSO kan voeren zonder hulp van de computer. Dat heb ik ook niet meer gedaan omdat ik anders bang ben dat het een gewenning wordt. Ik ben nu aan het oefenen met meeschrijven. Bijna iedere avond en kwartier ongeveer mbv G4FON wat na een wine update eindelijk werkt.
Dan doe ik meestal twee sessies woorden en een sessie QSO om ook getallen/tekst door elkaar te oefenen.

Maar het blijft vreselijk moeilijk, van de zomer werd ik er gewoon gestoord van. Toen heb ik tijdens de vakantie 3x per dag een half uur geoefend en dat scheelde best veel maar thuis is dat moeilijker in te plannen. Ik heb het programma op 20WPM staan en 5WPM woord afstand. Heb nog steeds het probleem dat als ik over een letter twijfel dat ik dan achterop raak. Het is zo makkelijk gezegd dat je het gewoon over moet slaan maar dat ook doen is iets heel anders. Als ik het op 7,5WPM zet heb ik niet genoeg schrijftijd meer, dat gaat nog wel tot een twijfel teken en dan kan ik niet meer inhaken.

Wat ook heel raar is: als ik niet echt serieus oefen gaat het beter. Laatst had ik even een paar minuten over en ik zet even G4FON aan en terwijl er eigenlijk te veel herrie was en hij niet hard kon. Onder het mom van alle beetjes helpen maar zal allemaal wel fout zijn, so what, zat ik wat mee te krabbelen en dat was bijna foutloos. Niet gehoorde letters liet ik gewoon. Maar om nu bewust onbewust te gaan oefenen is iets anders. :?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door rbeckers »

fred101 schreef:
...
Wat ook heel raar is: als ik niet echt serieus oefen gaat het beter. Laatst had ik even een paar minuten over en ik zet even G4FON aan en terwijl er eigenlijk te veel herrie was en hij niet hard kon. Onder het mom van alle beetjes helpen maar zal allemaal wel fout zijn, so what, zat ik wat mee te krabbelen en dat was bijna foutloos. Niet gehoorde letters liet ik gewoon. Maar om nu bewust onbewust te gaan oefenen is iets anders. :?

Fred
Zo raar is dat niet. Ontspannen ergens aan beginnen gaat vaak beter. Wat in ieder geval helpt is blijven oefenen.
Maar mijn PC kan morse op het scherm toveren en ik niet. Ik zit er dan heel ontspannen naar te kijken. :wink:
Een tijd geleden, net boven 7MHz, iemand uit Denemarken kwam heel hard door en was perfect te volgen.

René
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door pc1l »

rbeckers schreef:
Zo raar is dat niet. Ontspannen ergens aan beginnen gaat vaak beter. Wat in ieder geval helpt is blijven oefenen.
Maar mijn PC kan morse op het scherm toveren en ik niet. Ik zit er dan heel ontspannen naar te kijken. :wink:
Een tijd geleden, net boven 7MHz, iemand uit Denemarken kwam heel hard door en was perfect te volgen.

René
Ontspannen bezig zijn met morse / cw : loopt vaak als een trein dan ! En je leert goed en snel.

Echt 'leuk' wordt het pas als je gaat oefenen als je NIET ontspannen bent, ben je daar doorheen dan gaat het echt goed ..... Je kan dan gewoon een gesprek houden tijdens het seinen ( geven ) en luisteren ( nemen ) ..

Ikzelf heb voor het morse examen 3 maanden een half uur ( geven en nemen ) per avond geoefend met een sparringpartner via FM ( 2 meter band : MOET kunnen, nietwaar ? betreft immers morse ) en een half uur ( nemen ) via een morse generator ( nota bene mbv c64 ) .. Toen ik na 3 maanden op examen ging kon ik 12 wpm nemen en 20 wpm geven ..... We zijn allebei de eerste keer geslaagd.

Gebruikte sleuteltjes : Junker U Boot type ( WO II ) en commando's ( para's : Australie ) .. een razendsnel sleuteltje wat de parachutist op been gebonden had tijdens de droppings. Connectors razendsnel aan te sluiten : misschien een tip voor Fred.

En dit ook : laat je tegenstation voor de grap eens dubbele spatie geven ( seinen dus ) en kijk hoe jij daar op reageert ! Wie weet ..
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door fred101 »

Van de week een keer op 160 meter cq gesleuteld. Expres langzaam, komt er een engelsman terug. Zo langzaam dat de letters alleen nog maar punten/strepen waren. Dat was zo onverwacht en klonk zo vreemds dat ik van de zenuwen het hele alfabet kwijt was :-( en niet wist hoe ik hem moest laten weten dat hij sneller moest maar wel traag genoeg tussen de letters. Ik heb g4Fon op 20 wpm lettersnelheid en 5wpm totaal staan. Dat gaat tot nu toe het beste. Dan wordt een letter een klankbeeld. Ik wou dat ik op de band met iemand kon oefenen want ik wil het zonder spiek-pc erbij doen anders ga ik toch steeds zitten kijken.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door pc1l »

fred101 schreef:Van de week een keer op 160 meter cq gesleuteld. Expres langzaam, komt er een engelsman terug. Zo langzaam dat de letters alleen nog maar punten/strepen waren. Dat was zo onverwacht en klonk zo vreemds dat ik van de zenuwen het hele alfabet kwijt was :-( en niet wist hoe ik hem moest laten weten dat hij sneller moest maar wel traag genoeg tussen de letters. Ik heb g4Fon op 20 wpm lettersnelheid en 5wpm totaal staan. Dat gaat tot nu toe het beste. Dan wordt een letter een klankbeeld. Ik wou dat ik op de band met iemand kon oefenen want ik wil het zonder spiek-pc erbij doen anders ga ik toch steeds zitten kijken.

Fred
Niet kijken. Hi. Maar zonder gekheid, mijn ervaring is dat als je op klankbeeld oefent je wel erg afhankelijk ervan kan worden. Ik heb er zelf toen niet veel last van gehad. Ik kon luisteren naar iemand met 12 wpm maar ook erna naar iemand met 5 wpm. Waarom ? Ik vermeed zoveel mogelijk om volgens de bekende klanbeeld methoden te werken ( dah di etc. ). Het werd echter met de paplepel ingevoerd om volgens die methoden te werk te gaan. Het is een beetje als met rijles, erna ga je ( als het klopt, en onder voorbehoud ! ) goed rijden. Op de band oefenen met iemand is de meest ideale methode ! Vooral als je ergens oefent waar normaal geen anderen zitten die dan maar storen. Vraag desnoods iemand die een piepertje heeft en ga ergens op de 2 meter band in FM wat doen of zo. Je staat aan het eind versteld van je vorderingen ( en die van je sparringpartner ) ook al merk je tijdens het leerproces niet echt je vooruitgang.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat merk ik nu dus ook, zodra de snelheid afneemt of toeneemt herken ik de letter niet meer. Dat oefenen is dus het probleem. Dan moet je iemand hebben die dat ook wil en kan (ik heb geen 2 meter maar wel 70 cm). En die dus ook aan het leren is dus ook echt regelmatig wil oefenen.

Probleem is dat je zoveel tegenstrijdige adviezen krijgt dat ik het niet meer weet. Van de zomer ging het even een stukje voorruit maar nu zit ik weer vast. Er is een letter die ik nooit mis: de L, Vic heeft me die geleerd met lantarentje. De snelheid maakt niet uit maar die pik ik overal tussen uit. Er is een methode met meer van dat soort woorden. Een commerciele uit de usa maar iedereen raadt dat af. Wel raar dat dat met de L supergoed werkt bij mij. Misschien dat het voor mij toch de oplossing is. Ik heb zowiezo moeite met luisteren, ik versta heel snel calls enzo niet terwijl ik goede oren heb.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: mijn eerste CW QSO

Ongelezen bericht door pc1l »

'tegenstrijdige adviezen' : als je die methode vindt die voor jou het beste is dan zit je goed. Het verschilt van mens tot mens, vandaar. Niet schromen om zelf initiatief te nemen en te ontdekken wat bij jou het beste werkt.

'oren' : het heeft NIET met je oren van doen ! Het betreft de hersenfuncties. Extra opmerking : indien je slechter lijkt te leren dan je collega's wil dat absoluut niet zeggen dat je minder kan als hun. Dit laatste is niet alleen bedoeld om de schrijver van bovenstaande te beveiligen hi tegen eventuele reacties. Het heeft van doen met genetische waarden ( aanleg ) maar OOK met de ( juiste ) training van een deel van de hersenen dat dan actief is. En met de andere zaken waar je dagelijks mee bezig bent ( programmering van je hersenen !! ). Doe je bv veel met piano dan zal qua klankbeeld het erg makkelijk kunnen gaan. Er is al sprake van een zekere programmering in die richting. Tevens is er al een zeker wiskundig 'analytisch' denken ( notenschrift, maat, ritme e.d. ) aanwezig.

Tijdens het leerproces bepaalde letters er makkelijk uitpikken is volgens mij volkomen normaal ook al had ik er zelf minder ( maar het trad wel op hoor ) last van, maar ik merkte het in de interactie met de sparringpartner. Ja, ook op 70 moet kunnen, morse training. In FM. Nergens staat geschreven dat morse als CW gegeven moet worden.
Plaats reactie