CWTRX +USB-poort

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik weet het, het is erg modern en past absoluut niet bij mij :-) maar ik zou eigenlijk best zo'n morseding willen bouwen zoals op die link van Eat. lijkt me best handig om te oefenen want dat kan overal dus ook zonder pc. Thuis plug ik de sounder zo in de soundkaart. Ik kan pic's programmeren maar ik zit wat tegen die display aan te hikken. Ik heb een aantal displays uit wekkers, videorecorders, een stapel van die cijfer-ledjes blokjes (zeg maar de moderne nixy) is dat enigzins universeel of bruikbaar of heb je daar niets aan. Ik heb in bladel nog naar nixy's gezocht. Ik heb een keer een schema gezien met een nixy-klok. Helaas niet gevonden. Die buisjes zijn echt leuk.
Ik heb niet zo'n zin daar een display voor te kopen want dan steek ik dat geld liever in leuke buisjes, varco's en trafo's of een echte juncker :-)
Begin CW steeds leuker te vinden. Ik maak nu mp3 bestandjes die ik dan op een mp3 speler afspeel. Krijg ook af en toe van adri een CW mailtje als mp3 attachment, erg leuk, motiveert meer dan zo'n "dom" programma. Maar ik hoorde gisterenavond dat het opnemen nog het makkelijkst is, vergeleken met zo'n qso is dat sms taaltje nog simpel. Ze vertelde even de opbouw van een QSO, dat is een grote afkorting. CQ, CQ de PA4tim pa4tim ur rst 599 enz maar die 9's worden dan weer als N geseind en dat soort grapjes. FB, ja ja, dat was dan weer even demotiverend.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Niet bang zijn voor die CW-afkortingen, die leren werkelijk spelenderwijs als je je eerst in lopende QSO's verdiept voordat je zelf in de lucht komt! Zo leert ook het standaard-QSO-procédé vanzelf (belangrijk op de hogere/kortere banden), en daarna dan ragchew (veel op 80 m). In ragchews (lange QSO's over techniek of van alles en nog wat) leer je vooral de afkortingen die niet van het Q-code-type zijn (zie onder). Het zijn vooral Engelse woorden, alleen zónder klinkers en soms met cijfers, omdat de cijfers veel korter zijn dan de lettergreep die precies zo wordt uitgesproken ("4" voor "for" of "-fore". Of "2"for "two"). Ze leren zich vanzelf omdat je als beginner uit de samenhang meestal meteen begrijpt wat die afkortingen betekenen. Er is echt voldoende 'klare taal" tussen die afkortingen in een QSO.

Zo heb ik het gedaan, met bv. een Q-code lijst naast de RX voor de minder gebruikelijke afkortingen (daar kan PA3CWG/ex-marconist wat van :) ). Ik kwam meteen beslagen ten ijs op 2 m, toen ik net mijn C-licentie binnen kreeg. Het lijkt jou momenteel echt erger dan het is!!

Daarvoor begrijp ik weinig tot niets van de SMS- en MSN-taal, omdat ik er zo goed als niets aan doe... Ze heeft wel hier en daar overeenkomsten met de CW-taal!

Dat "n" zenden ipv "9" is vrijwillig, daar hoef je niet aan mee te doen. Zo kort je wel de lange tekens voor getallen af; belangrijk in contest-QSO's.

Vraag eens bij http://www.hellemonster.com naar het "Q&Z-boekje" van PA3ALM. Kost geloof ik 5 Euro, maar daar heb je alle ooit bekende Q-codes en ook Z-codes uit de luchtvaart of militair (deze laatsten heb zelfs ik nog niet eens gehoord op de band). Maar in de Vademecums van de Veron staan ook de belangrijke Q-codes en ook andere afkortingen zoals "b4" (before) etc. Ik persoonlijk vind de CW-taal reuze handig.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Benny
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:17

Re: CWTRX +USB-poort

Ongelezen bericht door Benny »

Hoi cw-ers,

Ik zag tot mijn verbazing dat er heden ten dage nog mensen met een cw programma aan het stoeien zijn dat ik in een grijs verleden heb geschreven. In een bijlage van een van de berichten was de voorlaatste versie beschikbaar gemaakt dus ik denk dan zet ik hier in ieder geval maar de laatste versie (cwtrx versie 1.8) neer. Ondertussen wel meer dan tien jaar oud hi.
Ik heb nog niet begrepen of eea werkt met een usb naar comport convertor maar dat hoor of lees ik hier vast nog wel eens een keer.

73 de Benny (p5dl ex pa3cdf)
Bijlagen
CWTRX18.ZIP
(53.64 KiB) 705 keer gedownload
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: CWTRX +USB-poort

Ongelezen bericht door PA2ET »

Benny, welkom op dit forum!
Tja, goede wijn behoeft geen krans ...
En Dos&Unix4ever zeg ik maar.

Bedankt voor het plaatsen van je software!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: CWTRX +USB-poort

Ongelezen bericht door fred101 »

Is een dos programma ?, wine wil hem tenminste niet openen.
Ben na het nodige lezen over morse leren toch maar van koers veranderd. De meeste mogen dan meer leren van luisteren, ik heb het gevoel dat ik het makkelijker leer als ik naar mijn eigen sleutelen luister (was ook een methode die op een site werd geadviseerd als het andere moeizaam ging) Het rithme komt dan uit mij zelf en ik voel het dan in mijn vingers. Ik zie op de PC dan tegelijk de letter en weet of ik dan goed sleutel. Een pc is onverbiddelijk. Jammer genoeg piept mijn kastje wat er tussen zit en irene wordt daar helemaal gestoord van. Ik denk dat ik toch zo'n kastje moet maken als wat eat heeft, en dan met koptelefoon aansluiting, kan ik overal oefenen. Een pic programmeren zou moeten lukken, ik heb die programmer van jan corver (eppo). Maar waar haal je zo'n display, kan het ook met die mooie LED blokjes zoals in jaren 80 wekkers, die heb ik een hele berg.

Zo seinen is ook veel leuker, zit gewoon een heel stuk tekst uit een tijdschrift over te typen, volgens de "snelheidsmeter" met 13-15WPM. Maar ook veel letter combos zoals de B , J of K, R.
Net zolang tot de letter een soort melodietje in mijn hoofd is.

Daarnaast luister ik iedere avond een kwartier ofzo via de ipod naar ARRL oefen mp3's. Is geen touw aan die QSO's vast te knopen maar dat is wel goed, dat leidt niet af. Maar ik ben bang dat ik een van die weinige ben die het gewoon niet in zich heeft :-( en ik wil het zo vreselijk graag leren.
Dit zou je verplicht iedere avond live met iemand moeten kunnen oefenen. Ken er wel wat die regelmatig oefenen maar die zijn allemaal bezig voor ik thuis ben en klaar met eten.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: CWTRX +USB-poort

Ongelezen bericht door PA2ET »

Fred, daar heb je DOSEMU voor nodig:

http://dosemu.sourceforge.net/

Moet je nog steeds DOS installeren! Kan echter iets als Freedos zijn:

http://www.freedos.org/
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: CWTRX +USB-poort

Ongelezen bericht door fred101 »

Bedankt, misschien ga ik dat wel doen, kan altijd handig zijn, of is dat programma zo handig dat het aan te raden is. Werk nu met dat van G4FON onder wine.
Ik heb iets heel bizars ontdekt. Ik zat op you-tube naar filmpjes over morse zoeken en kwam toen een kerel tegen die er met een vibroflex paddle eens even goed voor ging zitten. Dat ging erg rap maar ik kon daar letters tussen uit pikken en hoorde de spatie tussen de letters terwijl het anders als een brei klinkt. Daar hoorde ik wat men bedoelt dat je de letter als een soort klank moet horen. Ik dacht dat dat lag aan die vibroplex, dat klinkt heel anders. In het programma van G4FON luister ik op 13WPM met 5WPM spatie. Dan maak ik nog steeds fouten bij bv de S en de H, dat hoor ik niet. Ook de D of B enz. Ik hoor ook geen verschil tussen T of E, Ik moet echt meetellen. Nu heb ik hem voor de grap als testje eens op 20WPM gezet en dat 5 minuten gedaan met 6WPM woordspatie en toen had de hele sessie foutloos. Ik twijfel dan niet eens tussen een S of een H. Zelfs een B pik ik er zo uit. Je telt de punten niet, dat gaat ook niet, het hele karakter wordt gewoon 1 uniek geheel. Dat geeft in ieder geval weer moed maar is wel heel vreemd.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie