[Morse] Show your (morse) key!

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Fred,
Dat is mooi, heb je er ook een foto van? Die zien we hier graag!
Het opnemen is voor mij ook het probleem, inderdaad de concentratie.
Ter afwisseling kan je gaan luisteren naar baken stations, die seinen niet zo snel!
In plaats van Koch kan je ook gewoon traditioneel opnemen leren met mp3 bestanden van deze site:

http://www.arrl.org/w1aw/morse.html

Gewoon die bestanden dumpen op een goedkoop, klein mp3 spelertje en opnemen maar.
Op die pagina is ook nog een link naar het archief met nog veel meer oefenmateriaal.

Waarom ga je niet gewoon op 2m met Adrie oefenen?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Adri kan mij niet simplex werken op 2meter. Hij zit in een flat met de antenne binnen.

http://www.pa3egh.nl/fotoalbums/seinsle ... m/0104.jpg

Dit is mijn sleutel, staat op de site van REC clublid Jan. Die heeft enorm veel sleutels, zelfs 100 jaar oude. Heeft ook een kamer vol leger sets. Daar ruikt het heerlijk naar buizen. Dat is toch een speciaal luchtje.

Eat, bedankt voor die link, dat is veel leuker dan dat programma, Irene heeft nog een mp3 spelertje over waar ik nu de files op ga zetten. Ik liet Irene de 40WPM horen. Zei snapte niet dat ik daar het begin en eind van letters en woorden niet hoor, is voor mij 1 riedel van piepjes zonder pauzes. Zij hoorde alle letters en onderscheid de woorden alleen weet ze niet wat deze zijn maar kan het zelfs na "piepen". Ze kent twe of drie letters en die vist ze er tussenuit. Ze vindt het maar stom gepiep maar anders denk ik dat ze het binnen een maand kan en ook op snelheid. 5WPM vond ze helemaal stom, veel te langzaam, ze snapt niet dat ik dat moeilijk vindt. Is maar goed dat morse geen eis meer is dan was ik nu nog N amateur. Irene gaat overigens op voor N volgend jaar.

Fred
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Mooie sleutel Fred.
Maar heb je het al geprobeerd met Adrie? CW komt verrassend ver! Natuurlijk wel met echte CW, geen audio CW over FM. Op een repeater oefenen is inderdaad niet zo een goed idee...
Met die mp3's ben ik ook aan het oefenen, gaat redelijk.
Leuk dat je vrouw ook op examen gaat, er moeten veel meer vrouwen op de banden komen!
Waarom leren jullie niet samen morse?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Net mijn junkbox even met de onderkant naar boven gehouden en toen kwam ik nog een oud sleuteltje tegen. Deze voelt niet zo lekker aan als de Junker, maar goed, het is weer een seinsleutel, dus tijd voor een foto op de site. Hij is gemaakt van zwart kunstof, of misschien wel bakeliet. Aan de onderkant zit een metalen plaatje voor de stabiliteit. Het dekseltje ben ik kwijt, maar moet nog ergens in junkbox2, of junkbox3 zitten :)
Bijlagen
De stekker zou ik maar niet in een stopcontact stoppen, anders heb je een vonkzender
De stekker zou ik maar niet in een stopcontact stoppen, anders heb je een vonkzender
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Nou, lekker hakkend of niet, ik vind hem (haar?) prachtig!
De stekker zou ik maar niet in een stopcontact stoppen, anders heb je een vonkzender
Of een stoppen-tester!

:wink:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is wel een stamper ja. Hij seint het lekkerst als je de slag niet te klein zet, maar dat vind ik weer niet zo lekker. Nu nog eens het kapje zoeken, want dat is wel waard :)
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Lijkt op een 19-set-sleuteltje, maar dat is het toch weer net niet.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Ik zal hem hier ook maar even posten :D

Ruud stuurde mij een paar dagen geleden een mailtje, waarin hij schrijft
dat hij als radioamateur niet meer actief is, maar dat hij over foto's van
een paar mooie antieke morse-apparaten beschikt, en die mij wel wilde
sturen voor op de site. Mede omdat Eugène PA2ET pas geleden op het
forum van PE1RQM ook al een onderwerp had waarbij mensen foto's van
hun seinsleutel konden insturen, ontstond het idee om daar met de
kerstdagen een item van te maken op Vragenrubriek.nl. Daarom
hieronder de oproep:

Stuur foto's in van leuke, bijzondere of dierbare apparaten die met de
radiohobby te maken hebben.

Graag:

- liefst niet meer dan één of twee apparaten op één foto

- korte uitleg erbij wat het is, hoe lang je het in je bezit heb en waarom je
het instuurt (is het dierbaar, staat het stof te vangen, of wil je er nog iets
mee gaan doen?)

De foto's kunnen eventueel gestuurd worden naar john-apestaartje-pa0ete.nl.
Als er meer dan tien mensen foto('s) insturen, dan wordt er een Pixie-bouwpakket
(een eenvoudige zendontvanger voor telegrafie, waarde ongeveer 20 euro) onder de
inzenders verloot.


Hieronder enkele van de nu al ingestuurde foto's:

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Alle (vergrote) foto's, inclusief beschrijving zijn te vinden op:

http://shorties.be/2007/vragrbe/

Nieuwe foto's zijn zéér welkom!
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ik zal hem hier ook maar even posten :D
Schurk! Jij slagroomijs etende spammer!

(Omdat het kerst is vergeef ik je ...)

:wink:

@Tjalling:
Hint begrepen? .....
(Tjalling weet waar ik het over heb)
:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Vandaag geen =hips= swagwroomijs, maar -hik, slik- sjjjampanje-ijs. Yummie!
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

PA0ETE schreef:Vandaag geen =hips= swagwroomijs, maar -hik, slik- sjjjampanje-ijs. Yummie!
Heb je al uitgerekend hoeveel broodjes smeerkaas dat zijn?
Doet mij denken aan een Gin-shake die ik vroeger met een paar studie genoten heb bedacht:

250 ml Gin.
350 gram vanille ijs.
Verse (of diepvries) bosvruchten.
Eventueel suiker voor de zoetbekken.

Alles in de blender en serveren met slagroom.

;)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

PA2ET schreef:
PA0ETE schreef:Vandaag geen =hips= swagwroomijs, maar -hik, slik- sjjjampanje-ijs. Yummie!
Heb je al uitgerekend hoeveel broodjes smeerkaas dat zijn?
Doet mij denken aan een Gin-shake die ik vroeger met een paar studie genoten heb bedacht:

250 ml Gin.
350 gram vanille ijs.
Verse (of diepvries) bosvruchten.
Eventueel suiker voor de zoetbekken.

Alles in de blender en serveren met slagroom.

;)
Slagroomijs + sjampie = 17 broodjes + 3 broodjes = veeeeeeel broodjes
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Kwestie van lekkere dingen kunnen eten John, 20 broodjes smeerkaas is gewoon niet te doen en niet lekker ...
Een paar keer per jaar moet dat kunnen zo'n shamp-sorbet, toch?
Zelf heb ik een vette chocolade mousse met slagroom en advocaat gegeten na mijn maaltijd (Zalm koekjes met salade + garni)

Als mijn diëtist dit leest, pakt hij, de volgende woorden zeggend:"Mijnheer Eat, U bent niet meer te helpen", een met scherp geladen revolver uit de kast ...

(Ik weet het, zwaar off-topic ... Maar het is Kerst en dan mag dat!)

;)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Vy ga dr OMs en eventuele YLs,

Vy tnx jullie uitnodiging, om hier wat te komen schrijven en laten zien :D

Ik ben sinds mijn 11e met een grotere tussenpoos van inactiviteit, die 17 jaar duurde, verslaafd aan CW. Ook al zit ik wekelijks alleen 1 - 2 keer achter de TX voor meestal skeds, vliegen de piepjes elke dag om mijn oren :P .
Om te beginnen met vroeg 's ochtends (ik hoef niet vroeg d'ruit fer QRL, gelukkig): Ik zet de RX aan op 3575 en beluister daar voor het weer-inslapen de groepjes PA's en ook G-mensen. Soms ook LA's en steek ik nog wat LA-taal op! Zeer leerzaam dus. En zo zorgt CW ook vaak voor leuke droompjes: waarin CW voorkomt, omdat mijn slapende hersens dit soms in mijn dromen "inbouwen". Zeker een aanrader als men CW zonder meeschrijven wil gaan leren: half in slaap decoderen je hersens op gegeven moment vanzelf!

CW neem ik makkelijk op het gehoor zonder meeschrijven. Is gewoon een kwestie van maar lang genoeg meeluisteren: weken, maanden (niet iedere dag hoor!)..... Dat komt dan vanzelf dat men niet meer mee hoeft te schrijven en teruglezen, om iets van een lopend of aafgelopen QSO te kunnen begrijpen.
Erg praktisch is mijn vaardigheid dus met bergen strijkwas: mijn strijkplank staat voor de ingang van mijn kleine shack (= vergrote wc :wink: ) op de overloop en half nog in de slaapkamer (alles piepklein bij ons). In plaats van naar muziek luister ik onder het strijken dan maar gewoon naar CW-QSOs. :lol:
Op weg naar "2 m horizontaal" op de late avond luister ik dagelijks ook ca. 10 min. mee op vooral 80- en 160 CW . Vooral hier kom je daar 's nachts om 01.00 LT vaak pile-ups of anderszins bijzondere stns tegen. Met relatief weinig QRM - vaak roepen zelfs bijzonders stns zonder antwoord te krijgen - omdat het al zo laat is.

In 1986 werd ik (na NL 10416 eerder) PD0PFS, in 1987 PE1MHL (hoera! Ik mocht de 2 m CW eindelijk op!!!) en op 18-5-1988 PA3FBF. Zie voor meer bezigheden van mij en ook mijn mede-monsters onze Hellemonster-Website. Ik heb dit jaar een (DL-talig) boek uitgegeven over mijn jeugd met o.a. uitgebreid beschrijving van de uitbraak van mijn CW-ziekte toen in 1965. Ooit komt dit verhaaltje in PA-taal weer te staan op wwww.hellemonster.com . Wie zo lang geen geduld heeft (kan best nog jáááren duren): ik stuur het graag toe aan aanvragers 8)

Hieronder vinden jullie een foto van de sleutel waarmee ik sinds 1996 werk
Deze ETM2b (van destijds PA3EZQ, nu PA1HR) is een single paddle, waarvan de paddle is defect geraakt. Met een Bencher echter nog UFB te gebruiken! Squeezen is uiteraard niet mogelijk, maar dat mis ik niet omdat ik sowieso op een single paddle ben "groot geworden".

Vy 73
PA3FBF
Bijlagen
ETM2b+BencherPA3FBF-250.JPG
ETM2b+BencherPA3FBF-250.JPG (65.43 KiB) 17399 keer bekeken
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Welkom

Ongelezen bericht door PA2ET »

Monika, leuk dat je hier bent!
Het is mij een hele eer een van de First Ladies Of CW en Hellemonster, welkom te mogen heten!
Ik hoop dat je voor Fred en mij (en de rest ...) nog veel tips in petto hebt...

73
Eat
De PA2ET :D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie