Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Sub-forum over SSTV
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit bericht is verouderd en dient slechts als archief of ter nostalgie.


Links in nieuw venster openen? Gebruik dan SHIFT-KLIK. Updates op deze tekst worden in reacties weergegeven. Lees dus vooral ook even de laatste berichten...
Let op de actualiteit van de berichten. Software veranderd immers snel.

Digital Master 780 (DM780) is een nieuwe module voor HamRadioDeluxe (HRD). DM780 is speciaal bedoeld voor het ontvangen van digitale modes, zoals PSK, OLIVIA, CW, HELL, RTTY, SSTV en nog wat andere modes. Ham Radio Deluxe en de modules zijn freeware (ontwikkeling op basis van donaties).

Op het moment van schrijven is DM780 nog in een ontwikkelstadium, maar dit jaar (2008) wordt de release verwacht van versie 4.0 van HamRadioDeluxe, waar dan ook standaard DM780 in beschikbaar is. Nu al kun je de BETA versie uitproberen en dat is wel de moeite waard. HamRadioDeluxe is een prachtig programma, maar DM780 maakte op mij minstens zoveel indruk. Hier kun je de Beta's vinden van HRD versie 3.5, inclusief DM780 v1.1. Neem dan de onderste link. Maar kijk eerst even op de site, of HRD versie 4.0 of hoger al beschikbaar is.

Hier wilde ik jullie alvast de SSTV module laten zien van DM780:
Digital Master 1.1 BETA screenshot
Digital Master 1.1 BETA screenshot
Zo ziet op dit moment de interface er uit op een monitor met 1600x1200 pixels resolutie. Op beeldschermen met een vrij lage resolutie worden vooral de thumbnails onderin en het spectrumscherm met waterfall geschaald. Deze onderdelen worden dan kleiner weergegeven, maar het RX scherm blijft even groot. Er worden veel tabbladen gebruikt. Wel moet je even wennen aan het vele gebruik van tabbladen in tabbladen. Op websites een vloek, maar in een programma als DM780 juist wel weer overzichtelijk. Je kunt meerdere modes tegelijk gebruiken (bovenste tabbladen), waardoor het soms jammer is, dat je niet twee sets hebt om zowel BPSK31, als SSTV te ontvangen bijvoorbeeld. Maar je kunt wel supersnel heen en weer schakelen. Bovendien blijven je instellingen voor alle modes gewoon staan in het verborgen tabblad.

Je kunt enorm veel opties instellen. Zo zit er bijvooorbeeld ook al een FTP upload tool in (vergelijkbaar met KE5RS FTP-Widget, alleen dan ook je TX images), FSK/CW-ID, Autostop, PIP, VOX, etc. Veel opties zijn ook direct aan en uitschakelbaar met knoppen.
Venster met opties
Venster met opties
dm780_options.jpg (14.61 KiB) 31027 keer bekeken
Er worden Templates gebruikt om tekst te plaatsen op je uit te zenden afbeeldingen. Het voordeel van templates is, dat je deze als overlay kunt gebruiken op steeds weer een andere afbeelding en dat je deze overlay kunt aanpassen, zonder steeds je afbeeldingen aan te hoeven passen.
Template editor
Template editor
Een andere leuke optie is de webcam optie. Zo kun je live een foto maken van jezelf of je shack en die versturen met de templates die je al had gemaakt.

Het aantal SSTV modes wat wordt ondersteund wordt nog uitgebreid. In deze versie zijn de meest gebruikte modes al beschikbaar: Martin 1 en 2, Scotty 1, 2 en DX en P3, P5 en P7.

DM780 kan met HamRadioDeluxe's IP-server communiceren. Als je dus een RS232/CAT verbinding met je set hebt in HRD, krijg je dus ook veel besturingsopties voor je set in DM780.
Radio besturing via IP-server
Radio besturing via IP-server
dm780_radio.jpg (20.63 KiB) 31022 keer bekeken
dm780_radio2.jpg
dm780_radio2.jpg (12.67 KiB) 31022 keer bekeken
Stabiliteit en snelheid: ik verwacht wel dat je een redelijk snelle computer nodig hebt. Op mijn P4-3GHz werkte het overigens perfect. DM780 is nog niet gecrasht en lijkt erg stabiel.

Dan het verschil met MMSSTV: kwalitatief is MMSSTV zeer goed. De interface van MMSSTV is vrij lastig en doet een beetje Win3.11 aan. Dat is veel beter geregeld in DM780, want dat ziet er indrukwekkend uit en de bediening is vrij eenvoudig.
De ontvangstkwaliteit is ook niet slecht van DM780, maar op dit moment is MMSSTV daarin iets beter heb ik het gevoel. Beide programma's ontvingen het signaal uit de set via de soundcard ingang (dat kan bij de meeste geluidskaarten ook tegelijk!).
Dit is ongeveer het verschil bij een zeer ruiserig plaatje:
MMSSTV ruisplaatje
MMSSTV ruisplaatje
200805171015.jpg (71.2 KiB) 31023 keer bekeken
DM780 ruisplaatje
DM780 ruisplaatje
2008-05-17 101659 {20m} {None}.jpg (164.46 KiB) 31027 keer bekeken
MMSSTV is iets beter in het detecteren van sync-pulsen in de ruis denk ik. Als het signaal ietsje sterker zou zijn geweest, dan was er geen verschil meer zichtbaar. Dan zie je dat ze beide even goed omgaan met vervormingen en slant correctie. De detectie van een nieuw signaal ver in de ruis gaat ook wat beter in MMSSTV. Soms loopt daar al een ruiserig plaatje binnen, terwijl DM780 nog staat te wachten. Dat kan een "squelch" instelling zijn, maar die heb ik nog niet gevonden in DM-780 (in MMSSTV stond deze op "lower").

Conclusie: proberen natuurlijk! het ziet er prachtig uit en ik zou dit al geen "beta" versie meer willen noemen. We hebben het in deze rubriek alleen maar over SSTV gehad, waardoor je bijna zou vergeten dat dit programma ook nog zeer veel andere digimodes kan verwerken. Sterker nog, daar is dit programma eigenlijk voor bedoeld (gebaseerd op de oude PSK31-deluxe module). Ondersteuning voor SSTV is niet alleen een extraatje, het is een programma opzich. RX in ruis kan een tikje beter en TX heb ik nog niet getest, maar dat zal vast wel goed werken.

Nieuwe bevindingen zal ik hier weer posten. Vergeet niet, dat dit nog een beta versie was, al is het een release-candidate te noemen. En bovendien ben ik er nog maar een paar uurtjes mee aan het spelen.

Heb jij nog interessante info? Doe mee en schrijf ook eens wat, of reageer op dit bericht!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Inmiddels is versie 4.0 te downloaden van de HRD site. De verschillen met de beta versie zijn me nog niet duidelijk, maar dat hoor je nog wel eens. Gewoon downloaden dus :) En laat hier dan je bevindingen maar weten, zou leuk zijn!

Download HamRadioDeluxe om DM780 te gebruiken

Als bovenstaande link niet meer werkt, kijk dan hier
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 18 aug 2008, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link update
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door PD4U »

Het is inderdaad een erg mooi programma. Multimode, Logboek, etc, etc.. Maar de ontvangst is wat minder (dan MMSSTV) wat Sync betreft. Ik heb nu al geruime tijd de cam van G0HWC bekeken, die ook met Digital Master 780 experimenteert, maar ook als de signalen behoorlijk sterk zijn krijgt Digital Master 780 het niet voor elkaar om het plaatje goed af te beelden.

Zie b.v het door jou ontvangen beeld van WA4IMR en dat door G0HWC ontvangen
Afbeelding;
Afbeelding


Of het sterke signaal van I6GKI die duidelijk ook door G0HWC goed ontvangen werd:

Afbeelding

Maar ik heb begrepen dat SSTV de laaste modus is die in het programma geïntegreerd is. Dus waarschijnlijk kinderziektes?
Ik weet niet hoe het met RTTY en PSK31 en andere modi gaat. Maar het nadeel van multimode programmas lijkt mij tot nu toe, is dat ze in geen enkele modus excelleren. Evenals MixW. En wat heb je aan een mooi(er) programma als het niet goed functioneert?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou, ik heb de laatste dagen dezelfde indruk gekregen. Soms krijg je een verschoven beeld, zoals ook bij jou te zien was en de zwakkere signalen worden wat minder goed gedecodeerd. Maar ik verwacht dat dat vanzelf wel beter wordt. Van de andere modes heb ik enkel PSK31 geprobeerd en daar is dit een ijzersterk programma in.

Maar SSTV is in ieder geval een mode wat de maker zelf ook gebruikt, zoals hier te zien is.
Dus het gaat echt wel goed komen. Voorlopig blijf ik MMSSTV nog maar even gebruiken. Ik moet het toch al doen met zwakkere signalen vanwege mijn kleine antenne en een hoge mate van storing uit de flat (S7). En dan doet MMSSTV het vooralsnog wat beter.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door PD4U »

... en als ik nog wat langer ga kijken veronderstel ik zelfs dat het niet zozeer de SYNC correctie is. Maar indien een station veel afwijkt wat "slant" betreft, dat dán DM780 wel de slant kan corrigeren, maar dan met de "sync" correctie de mist in gaat. Oftewel: het is de combinatie van de twee slant/sync. Waarbij het zich vooral lijkt voor te doen wanneer de slant van een station niet correct is...

Denk ik... :wink:

73's de Marc, PD4U
http://www.pd4u.nl
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er is weer een nieuwe release uit... Aan het SSTV ontvangst gedeelte is niet gewerkt als ik de release notes mag geloven.

http://www.ham-radio-deluxe.com/Downloa ... fault.aspx
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door PD4U »

Ik ben tevereden met mijn oude fiets, die doet het nog goed ;-)
pss0ft
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2007, 10:58
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door pss0ft »

Hi Guy's...

Ik vond deze thread vandaag en ik heb het met interesse gelezen. Zeer interessant te lezen wat jullie ervan vinden.

Sinds het begin van HRD ben ik een beta-tester voor Simon (HB9DRV) de ontwikkelaar van HamRadio DeLuxe, PSK31 DeLuxe, Mapper en natuurlijk DM780. Met name de Kenwood afdeling en later het satelliet gedeelte zijn in samenwerking met mij tot stand gekomen. Later is met de komst van DM780 de groep beta-tester veel en veel groter geworden. Ik denk dat dit met name ook door de dood van Peter Halpin is gekomen. Dit was namelijk Simon's maatje en beta-tester nr. 1 sinds jaar en dag. Al in de tijd van PSK-31 DeLuxe, dat overigens niet meer verder ontwikkeld wordt.

SSTV is inderdaad tot nu toe de laatste mode die erbij is gekomen en ook wij als beta-tester zijn al tot de conclusie gekomen dat MMSSTV op dit moment soms nog beter decodeerd. Simon weet hiervan, maar aabgezien hij de enige is programmeert en de dag helaas maar 24 uur heeft kan hij niet alles op stel en sprong. DM780 is op dit moment al een zeer complex programma geworden. WSJT staat ook al in 'de koelkast' en zou eerder beschikbaar moeten zijn gekomen dan SSTV. Op stapel staan ook nog een stand-alone satellieten track programma en nog veel meer. Voeg daarbij bv. HAMDRM en alle andere nog toe te voegen digitale modes erbij en je ziet wel dat Simon nog genoeg te doen heeft.

De beta-testers sectie op het forum is niet voor iedereen toegankelijk. Daar worden alle bugs en nieuwe ideeen aangedragen. Dat werkt op zich best wel goed en belangrijke bugs worden vaak nog dezelfde dag gecorrigeerd. Wij werken dus ook al met versies die soms wel best ver vooruit zijn. Dit zijn zg. builds en die dragen een nummer met het aantal dagen dat DM780 oud is op dat moment.

Een ander nieuw ding in DM780 is een add-on gemaakt door iemand uit Amerika. Dit stelt iemand in staat om binnen een kaart van google maps te bekijken wie hij heeft gehoord en waar hij gehoord is, alsmede ook wat anderen gehoord hebben. Dit systeem is bijna 100% betrouwbaar, doordat er van http://www.qrz.com gebruik wordt gemaakt om de locator op te halen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die daar hun locator fout hebben ingevuld, maar ok... De url van bv. mijn afdeling is: http://www.pskreporter.info/pskmapn.html?pd5dp

DM780 stuur calls die herkent zijn door 'de <call> <call>', via een DLL door naar een database en daar worden ze 1x in de 5 minouten toegevoegd aan de website. Heel mooi. Er is nog veel meer te vertellen over dit alles, maar als er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Mvg. Henk de PD5DP
http://pd5dp.ham-radio.ch
http://pd5dp.weststellingwerf.org

PS. Ik heb hulp nodig voor de Minikits zender af te regelen... Tjalling?... lol
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Digital Master 780 - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een tijdje niet gereageerd, ik was even druk met andere zaken :)

Nou je het zegt kan ik me weer herinneren dat jij inderdaad in het beta test team zat. Ik wist dat ik iemand kende, maar wist niet meer wie... Nu is het me weer helemaal duidelijk. Dan is het inderdaad leuk de ervaringen van anderen te lezen. En ik blijf enthousiast over het programma! En een paar mooie screenshots op dit forum doen andere mensen nieuwsgierig maken, wat dan weer mijn kleine bijdrage is in de mond-op-mond reclame. Eigenlijk zouden anderen de andere modules eens moeten beschrijven. Ik kan op de flat hier namelijk niet zoveel ervaring opdoen met de prestaties van de PSK module enzo (ik heb teveel storing). Mochten lezers daar ervaringen over willen delen, kunnen ze eventueel hier het verhaal kwijt in één van deze subforums: Link

Mocht je van Simon hebben vernomen dat er grote veranderingen zijn gedaan aan de SSTV module, geef hier dan maar een brul. Dan willen we graag de nieuwe ervaringen teruggeven.

Wel bijzonder hoor, wat die man allemaal stopt in een programma. Nog even en hij gaat nog bedenken om packet radio in te bouwen, hi

>Google interface ga ik ook eens proberen! In moet überhaupt eens overstappen op een goed programma om verbindingen te beheren. Ik maak niet extreem veel verbindingen, dus gaat het nu nog wel vaak gewoon met papiertjes... niet echt meer van deze tijd :)
PS. Ik heb hulp nodig voor de Minikits zender af te regelen... Tjalling?... lol
Als je hulp nodig hebt, kun je denk ik het beste even reageren op dit bericht, dan krijg ik wel een mail dat er een reactie is geplaatst. Maar op die manier hebben de vele lezers van dat artikel misschien ook nog baat bij je bericht, of vragen. Ik ben benieuwd waar je nog tegenaan loopt.
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Mijn indruk van DM780 is enorm goed .
Vooral bij rtty signalen is het een voordeel dat hij gewoon automatisch afstemd .
Ik heb een hele tijd met code 3 gewerkt van hoka maar door de aanschaf van een nieuwe laptop moet ik opzoek naar programmas die vista compatible zijn .
Ham radio de luxe en dm 780 zijn er een paar en het werkt gewoon ideaal .
MMSSTV heb ik nog niet geprobeerd omdat ik niet zeker weet of dit samen gaat met Vista .
Ook heb ik EasyPal geprobeerd voor digitale sstv . Met dit programma krijg ik helemaal geen beeld dus is dat weer in de prullenbak verdwenen , en het laat zich ook nog eens zeer moeilijk verwijderen , het lijkt wel op spyware HI.
Ik dacht dat ik de enige was met veel ruis in de plaatjes en ook scheve plaatjes maar dat hebben jullie dus ook .
Hier een paar van mijn ontvangsten met DM780 .
2008-11-16 151844 {} {Martin 2}.jpg
2008-11-16 151844 {} {Martin 2}.jpg (128.67 KiB) 30572 keer bekeken
2008-11-16 151150 {} {Scottie 1}.jpg
2008-11-16 151150 {} {Scottie 1}.jpg (135.73 KiB) 30568 keer bekeken
2008-11-16 150610 {} {Scottie 2}.jpg
2008-11-16 150610 {} {Scottie 2}.jpg (114.33 KiB) 30567 keer bekeken
2008-11-16 150054 {} {Scottie 2}.jpg
2008-11-16 150054 {} {Scottie 2}.jpg (120.96 KiB) 30567 keer bekeken
2008-11-16 145652 {} {Scottie 2}.jpg
2008-11-16 145652 {} {Scottie 2}.jpg (121.1 KiB) 30564 keer bekeken
2008-11-16 151310 {} {Scottie 2}.jpg
2008-11-16 151310 {} {Scottie 2}.jpg (114.03 KiB) 30558 keer bekeken
Bijlagen
2008-11-16 151844 {} {Martin 2}.jpg
2008-11-16 151844 {} {Martin 2}.jpg (128.67 KiB) 30552 keer bekeken
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Nou MMSSTV blijkt ook met windows vista te werken .
Om eerlijk te zijn is dit toch wel een stuk simpeler van opzet dan HRD icm DM780 maar dat is natuurlijk een heel ander soort programma.
Ik blijf wel met het probleem zitten dat de plaatjes ietwat scheef binnenkomen .
Ligt dat nu aan mij of aan de zender ?
Je kan dat met mmsstv wel weer rechtzetten maar het is net of ze die plaatjes kopieren en dan scheef door een scanner laten gaan .
Hier een plaatje van mijn eerste 2 meter ontvangst op 144.500 van een locale amateur die aan het testen was .
Ja de kwaliteit is ook niet 100% maar dat ontvang ik ook maar op een telescoop antennetje he ? Het echte werk moet allemaal nog komen .
De eerste foto heb ik met de sync optie en dan met de gele smiley (high accuracy slant) wel recht gekregen .
Nu zit er in het menu ook een optie genaamd auto slant , als ik deze aanzet komen de pics dan wel recht binnen ?
73 Wilco
200811211955.jpg
200811211955.jpg (32.8 KiB) 28302 keer bekeken
200811211951.jpg
200811211951.jpg (36.77 KiB) 28303 keer bekeken
200811211943.jpg
200811211943.jpg (36.38 KiB) 28301 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

MMSSTV werkt inderdaad ook onder Vista. Ik was vergeten te melden, dat ik daar al eens een stukje over had geschreven op dit forum. Auto slant is inderdaad wel handig, dan worden de plaatjes behoorlijk goed rechtgezet. Het scheeflopen ontstaat door verschillen in de stabiliteit en frequentie van de klok van de sampler in je geluidskaart en die van de tegenpartij. Deze is in de opties wel te tunen, maar dan nog steeds is het zo dat de kans groot is, dat de klok van de tegenpartij iets anders loopt. En daar kan auto-slant je bij helpen. Laat die maar gewoon aan.

In DM-780 merkte ik, dat de plaatjes vooral iets verschoven waren aan de linkerkant. Dat zag ik ook bij jou terug in de voorbeelden. De ontwikkelaar heeft nog wat tijd nodig om dat te verbeteren had ik begrepen. Dus in de gaten houden dat programma :)
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Op deze pagina staat uitgelegd hoe je slant problemen kan oplossen .
Geld voor verschillende programmas inclusief DM780.

http://www.g0hwc.com/slant.html
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Digital Master 780 (DM780) - de SSTV mode uitgelicht (Dutch)

Ongelezen bericht door PD4U »

Het belangrijkste bij het oplossen van het "slant probleem" is uiteraard dat je je eigen geluidskaart gecallibreerd hebt o.b.v. ontvangst van WWV signalen. Dat is de beste manier. Een eenvoudigere methode is gebruik te maken van een SSTV repeater zoals b.v. PA1MB's repeater in Westerhaar (144.500Mhz). Of gebruik te maken van een SSTV cam. Er van uitgaande dat diens slant correct is... :frogwink:
Plaats reactie