Bouw van de sweep generator

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bouw van de sweep generator

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bouw van de sweep generator:
An-sweep-tot132a.pdf
Complete informatie van de sweep generator.
(684 KiB) 948 keer gedownload
Download: Afregelen sweep generator

Voor het opdelen van het frequentiebereik van 0-255 MHz en van 245-490Mhz, spring naar deze uitbreiding met drie potmetertjes en een schakelaar door op deze link te klikken.
______________________________________________________________________________________________

Sommigen hebben al een pakketje (lid 1t/m 10), of een print (de rest, hi). En dan kun je gaan bouwen. Sommigen moeten nog onderdelen bestellen.
Ik ben al begonnen met bouwen en dat wilde ik hier laten zien. Ik hoop dat jullie ook jullie bouwsels laten zien zodra je zover bent.

:arrow: Alle schema's en print layouts zijn in het forum te vinden in het bericht "meest recente schema's".

Open het document AN-Sweep-cmp-bot132.pdf voor de componentnummers op de bodem. Deze staan namelijk niet op de print gedrukt.
Open het document An-sweep-prt132b.pdf voor de corresponderende onderdelen bij de nummers. Mensen met een pakketje hebben alle onderdelen waar FOD achter staat. De rest moet je zelf bij elkaar sprokkelen.

Gebruik tin van ongeveer 0,7mm, die soepel vloeit bij niet al te hoge temperaturen.
Begin met de SMD componenten aan de onderkant van de print. Vertin eerst één van de twee eilandjes en schuif met een pincet de soldeerkant van het onderdeel tegen dit druppeltje. Houd je bout er weer even bij en schuif nu het onderdeel in de vloeibare tin op zijn plaats. Vertin vervolgens de andere kant(en). Een heel klein beetje tin volstaat.
100_4324.JPG
Daarna kun je beginnen met de bovenkant. Open het document "AN-Sweep-cmp-top132a.pdf" als hulp voor het geval je de opdruk van de print niet goed kunt lezen. Ook de polariteit van de elko's staan alleen in dit document en niet op de print. In dit document kun je ook zien welke potmeters en schakelaars extern moeten komen (zie rand van het document).

Begin eerst met de lage onderdelen. IC's kun je eventueel in voetjes plaatsen. Ik gebruik bij voorkeur metaalfilm weerstanden, vandaar de extra kleurrand op de weerstanden in onderstaande foto's. Door de weerstanden consequent op dezelfde manier te monteren (bijvoorbeeld met tolerantierand naar rechts, of boven), kun je straks eventueel makkelijker foutzoeken. Verder vind ik het handig om op de lijst gelijk weg te strepen wat ik al heb gemonteerd. Let er bij het plaatsen van de 4u7 elko's op, dat er één van de vier andersom gemonteerd moet worden (C5 met plus naar onderkant gericht). Oftewel, houd goed de polariteit in de gaten. SW1, SW2, P4, P5, P6 komen extern, dus zoek je niet rot naar een juist model. P4 en P5 zijn de meerslagenpotmeters waar je straks aan de buitenkant mee gaat regelen (mogen ook 100k zijn). P6 is voor de marker.
100_4318.JPG
100_4323.JPG
Bijna klaar!
Bijna klaar!
Ik mis nog een paar onderdelen en het blikwerk. Ik zal eerst even in de junkbox zoeken en anders zet ik het op de lijst om te bestellen.

Dus, later meer! En nu jullie. Laat zien je bouwsels!
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door mr.crash »

Ziet er super uit Tjalling. :clap: ( en de anderen
die er ook aan mee werken )

Grt Han
neem je ook pakketjes mee naar de opendag in zwolle.
Want daar kom ik ook..

grt Han
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Tnx Han, ik heb Timo gemaild en ik verwacht dat het wel goed komt met pakketje. Tot Zaterdag!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Zal morgen een fototje maken. De smd's zitten er op. Ik gok maar dat de tor 7002 als opdruk 702 heeft en dan is die gt5 de J310. (hoop ik)
Verder een stuk of 5 IC voetjes. Dat is best friemelen. Ze moeten aan de boven en onderkant vast gesoldeerd worden. Het ziet er wel heel mooi uit zo'n print maar ik geloof dat ik qua werkwijze toch liever op de dode torren manier werk. :nahnah:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi Fred

Ja dat is een hele stap van een grote buizen bak naar
het kleine SMD..
Straks wil je niets anders meer!!!!! :D

grt Han
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Nou vooral nadat het smd torretje tussen mijn pincet uit schoot en ik drie kwartier met een zaklamp op de grond heb lopen zoeken. Toen vond ik het echt leuk. :devilish:
SAproject1.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred, de print is door gemetalliseerd, dus je hoeft alleen de onderkant te solderen.
Verder ben je goed bezig :) In de nieuwe partslist staat de code van de SMD torren erbij geschreven. Deze partslist is te downloaden tussen de schema's op dit forum.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Ben ik blij dat ik nog niet alle IC voetjes heb gesoldeerd. Dat scheelt een hoop werk. Je merkt wel dat dit voor mij helemaal nieuw is. :oops:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb nog wat 100nF C'tjes gevonden en ik ben nu ook klaar met de onderkant (soldeerzijde). Ik ga in plaats van blik, koperprintplaat in stoken zagen met een klein cirkelzaagje. Deze kan ik dan rondom vast solderen als een kastje. Een beetje de Fred methode van kastjes bouwen :P
Daar maak ik dan gaatjes in voor doorvoer C'tjes.
100_4332.JPG
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Tja Doorvoer Ctjes. Ik heb een hele bak vol maar die zijn dus allemaal 12pF. Daar heb ik even overheen gekeken. kan ik die wel gebruiken als ik er een keramische C parallel aan zet ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De waarde is niet zo belangrijk Fred. Alleen niet te hoog. Ik ga 1nF gebruiken. Je kunt er dus best een 1nF aan parallel zetten. Maar het is maar voor ontkoppeling van externe HF, dus kun je het eerst ook even aankijken met alleen je 12pF-jes.

Maar eeh... 12pF.. da's laag! waar zijn die voor gebruikt?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen idee, ze zijn nieuw en kreeg ik voor mijn verjaardag van Vic samen met een zakje originele nieuwe mica condensators. Er zitten er ook van 10pF bij. Zal wel een shf toepassing zijn geweest.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Hierbij een update. Schiet al op.
saproject2.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wahaha, moet je die grote weerstanden zien! Je hebt wel een naam hoog te houden Fred! Maar zo hoog als deze weerstanden kan ik je niet aanraden. Heb je geen 1/4 Watt weerstanden? Ik heb zelf metaalfilm weerstanden gebruikt, maar dat hoeft nog niet eens. Mocht je ze niet hebben, kun je altijd eens bij mij een setje oppikken.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

:lol:

Gebruik toch beter 1/4 W weerstanden. Ziet ook wat beter uit.
Maar de 50W vermogensweerstanden waren zeker net op? :wink:

René
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”