Ombouw van de UDT-401 tuner

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ombouw UDT-401 tuner:
AanpassingenUDT401-V092.pdf
Hoewel dit nu versie 0.92 is, is het niet de verwachting, dat er nog zaken gaan veranderen. Je kunt gerust je tuner ombouwen volgens deze beschrijving.
(297.71 KiB) 1021 keer gedownload
UDT401-Modificatie-PE1FOD.pdf
Schematische wijzigingen UDT-401
(60.01 KiB) 1000 keer gedownload
:!: Gebruik bij voorkeur SMD voor de extra 1nF C's aan de ingang. Sommige typen keramische C's zijn ongeschikt.
Dantec.pdf
Datasheet en schema van de Dantec UDT-401 tuner
(470.49 KiB) 915 keer gedownload
Ombouw tuner.zip
Foto's van de ombouw van de tuner
(14.07 MiB) 990 keer gedownload
___________________________________________________________________________________________________

Hier komt informatie over het ombouwen van de Dantec UDT-401 tuner, wat noodzakelijk is voor het goed functioneren van de analyser in aanbouw.

We gaan aan de projectleden enkele 64 deler IC's (U664, of U264) versturen. Gezien de beperkte voorraad (9 stuks), doen we dat op volgorde van lidnummer. De rest van de componenten zal men zelf moeten zoeken. Dat zijn maar een paar passieve componenten, dus niet moeilijk.

Klik hier voor de ombouwbeschrijving en foto's (scroll bijna helemaal naar onderen): http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f= ... 3179#p3179
100_2315a.jpg
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Kunnen de geregistreerde leden van de projectgroep spectrum analyzer mij even een berichtje sturen als je nog geen 64 deler IC-tje hebt (U664 of U264)? Ik heb nu een paar thuis liggen. Ze zijn verder niet zeldzaam hoor (denk ik), maar dat voorkomt dat je zelf zo'n IC moet bestellen ergens in een winkel. De kosten zijn gering, dus maak je daar maar geen zorgen om. Ik zie je bericht graag tegemoet. Graag uitsluitend via de mailfunctie van dit forum (voor mijn overzicht).
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb er geen liggen.
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik stuur 'm je op Fred! Ploft spoedig op je deurmat.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door on1bes »

Om wat zoekwerk te besparen bij de tuner ombouw, hier wat detail-fotootjes :
groetjes on1bes :wink:
Bijlagen
De 1e mixer
De 1e mixer
De ingangstrap
De ingangstrap
De verzwakker verwijderen
De verzwakker verwijderen
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mooi geannoteerd Herman.

Nog een tip voor anderen die hieraan nog moeten beginnen. Niet alle typen keramische C's blijken geschikt (had iets met piëzo elektrische eigenschappen te maken, of whatever). Met SMD C-tjes zit je altijd goed. En anders gewoon proberen. Die ingangs C is wat minder kritisch, dus vervang die gewoon net als Herman voor een 2,2nF.

En voor wie het nog niet wist: die opstaande plaatjes in de print van de tuner zijn C-tjes :)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben de tuner aan het ombouwen en ik moet nog een stap. Bij de prescaler moet een 220 ohm en een doovoer C worden vervangen door 100 ohm en 10pF. Er zit rechts van de prescaler een 220 ohm weerstand aan een doorvoer C. Op de foto van de pdf zie je net de weerstand rechts in beeld. Lees ik goed dat die eruit moet en vervangen moet worden door een 10pF doorvoer C en de weerstand door 100 ohm.

ON1BES, je eerste foto, 1 nF vervangen door 1N5. Gezien je tuner probleem, Kijk even of het pootje niet rakeling langs of zelfs tegen het massa vlak van de doorvoer C loopt.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred, klopt, die 220 Ohm weerstand dien je te verwijderen en daarvoor in de plaats een 100 Ohm weerstand terug te plaatsen. De doorvoer C moet een lage capaciteit hebben. Niet persé 10pF, maar wel iets daar in de buurt. Ik heb een zo goed als capaciteitsloze doorvoer C gebruikt (dat was de enige die ik kon vinden) en dat ging prima!

Na vervanging ziet het er ongeveer zo uit:
20110814-_MG_8128.jpg
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een 15pF gebruikt. De condensators bij de ingang RF geschikte smds , die naar de ingang en uitgang natuurlijk gewoon met draad ipv de originele. Een bnc op de ingang, een of andere SHF mini bajonet op de uitgang . Had ik met een stuk kabel en de contra en komt uit een of ander meetapparaat. Zit een enkel haar dun zilverdraadje in. Net als bij probes.

Alles zit nu in de kast. Nu een voorfront maken met knoppen, schake;laars, connectors ect en alles aansluiten en afregelen
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb ook een BNC aan de ingang van de tuner en een SMA aan de uitgang. SMA is zeer goed verkrijgbaar, dus dat vond ik wel makkelijk. Beetje overdreven op 30MHz IF, maar het werkt zeker. Op de ingang van de logdetector zit dus ook een contra SMA chassisdeel.
Ingang tuner
Ingang tuner
Uitgang tuner
Uitgang tuner
Mijn 1NF C-tjes
Mijn 1NF C-tjes
Succes met de kast Fred! Ik moet nog even op zoek naar een kast. Als je nog een tracking generator wil inbouwen, houd daar dan een beetje ruimte (formaat tuner) voor gereserveerd in je kast.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door fred101 »

Netjes gedaan die SMD naar die doorvoer C. Ik had alleen 0806, dus die haalde dat niet.

Mijn kast is groot genoeg. Is er al meer bekend over de TG ?

Ik moet alleen nog deksels maken voor de sweepgenerator en als de boel klaar is soldeer ik over de gaten van de tuner koperfolie. Anders denk ik dat hij storing van de counter oppikt.

Die bult in het begin zit er bij een gewone SA ook, dat is daar 0 Hz. Als je BW filter smaller wordt dan wordt die wat breder maar moet symmetrisch blijven.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door on1bes »

Ik snap niet dat die doorvoer van het signaal uit de prescaler moet verlaagd worden ? De reden wordt hier niet vermeld.Ik kan perfect het signaal/frequentie meten met een frequentiemeter.Dus ik heb die doorvoer (vermoedlijk 1nF ) voorlopig laten zitten. Ik heb verschillende prescalers uitgeprobeerd en een paar problemen opgelost. Ik had eerst de prescaler vervangen door een MB501 (gaat tot <900MHz), maar die bleek achteraf defect te zijn ( gaf geen signaal uit ). Ik heb dan een U664 er in gestopt, en daar heb ik een frequentiebereik mee van 9.080.000 MHz tot 17.026.000 MHz uit de oscillator.
on1bes
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die reden wordt vermeld in de PDF met ombouwbeschrijving. De ondergrens van de tuner wordt door die verlaging van de 4 C-tjes verlaagd van 40MHz naar 1MHz. Anders kan je de kortegolf slecht ontvangen.

Het frequentiebereik uit je huidige prescaler klopt. Eerste LO draait op 612-1112 MHz. Dat gedeeld door 64 is wat je meet.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door on1bes »

Tjalling, Ik denk dat je niet helemaal mee bent. Ik heb het niet over die 4 C'tjes van de ombouw tot verlaging van de ingangs-frequentie, maar over de DOORVOER C in de uitgang van de pre-scaler. Ik vind nogsteeds geen vermelding van de reden in de ombouwbeschrijvingen. Het enige wat die C volgens mij op de uitgang kan doen, is het signaal uit de prescaler wat verzwakken. Maar vermits die doorvoer er zeer moeilijk uit te solderen is, heb ik hem maar laten zitten. en het werkt ook nog. Ik heb eens wat opgezocht, en het is niet erg duidelijk : op de ene datasheet van de U664 staat soms een 12pF C naar massa, maar op andere datasheets van de U664 staat dan weer helemaal niets of soms ook 5pF of er staat ook een R van 1K5 naar massa. Men noemt deze cap soms de "stray Cap" . Waarom is me nog niet duidelijk.
:? on1bes
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ombouw van de UDT-401 tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Sorry, ik dacht dat je die andere C-tjes bedoelde. Beetje teveel berichtjes en mailtjes achter elkaar te beantwoorden, hi
Het ligt ook niet te ingewikkeld; de signaalsterkte uit de prescaler was een zorg. Die is bij mij zelfs met weinig C nog steeds zwak. Als het bij je werkt, is het prima toch? Mocht je counter wat gaan hikken, zou je daar alsnog aan kunnen denken.
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”