Bouw van de IF logdetector

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bouw van de IF logdetector:
AN-IF-V100-all.pdf
Schema IF logdetector v1.00, PCB en componentenlijst.
Attentie, bevat nog de oude componentenlijst. Download deze los (hieronder).
(586.43 KiB) 979 keer gedownload
AN-IF-cmp100a.pdf
Componentenlijst 1.00a
(33.26 KiB) 839 keer gedownload
Opmerkingen bij het IF bouwpakket.pdf
Opmerkingen voor bij het bouwpakket (maar ook handig voor anderen zonder bouwpakket)
(239.3 KiB) 831 keer gedownload
AN-IF Blikwerk gatenmal.pdf
Gatenmal voor blikwerk die geleverd is in het bouwpakket. Tip, als je dit document afdrukt, kies er dan voor om de pagina niet te schalen in de printmodule. Ofwel, verklein het document niet als je deze afdrukt. Dan wordt de afbeelding op ware grootte afgedrukt.
(798 KiB) 773 keer gedownload
Info voor mensen die zelf een pakketje onderdelen willen samenstellen:

De groene trafootjes (L2, L4 en L10) hebben de volgende spec's:
FH-806009 10.7MHz met 47pF
L tussen pen 1 en 3 (zie schema): 3.3-7.0uH
L tussen pen 4 en 5 (zie schema): 0.4-0.6uH
Van L4 wordt de interne 47pF C verwijderd.

Voor de juiste shape van het filter is het van belang dat de L/C verhouding niet veranderd.

De ringkernen:
T37-2=rood L5, L5, L6, L7 en L9
T37-6=geel L3
Teflon-Trimmer20pF.pdf
Datasheet trimmer
(107.21 KiB) 768 keer gedownload
BF-998 footprint
BF-998 footprint
BF-998 heeft één dikker pootje. De print heeft op dat punt ook een dikker eilandje.
BF-998 heeft één dikker pootje. De print heeft op dat punt ook een dikker eilandje.
Tantaal positie. De streep is de plus. Dat zou je misschien niet verwachten.
Tantaal positie. De streep is de plus. Dat zou je misschien niet verwachten.
Positionering AD8310 en LM78L05SM
Positionering AD8310 en LM78L05SM
Breek alleen bij L4 het C-tje aan de onderkant er uit.
Breek alleen bij L4 het C-tje aan de onderkant er uit.
:!: IF logdetector pakketten die zijn verstuurd: We hebben per ongeluk component 42 (weerstanden van 1k) verkeerd verpakt. In het pakket zit namelijk 100k. Verkeerde rol gepakt.... controleer goed dat je 1k weerstanden gebruikt.
:!: IF logdetector pakketten die zijn verstuurd: Item 1, de C van 22pF is geplakt op een papiertje met daarbij nog de verkeerde C nummers. Dat moet zijn: Item 1 | aantal 3 | reference C2,C43,C52 | Part: 22PF | Behuizing SMD 0805. Tip: gebruik de nieuwste componentenlijst, die hierboven ergens is te downloaden (v.1.00).

_________________________________________________________________________________________

Hier kun je foto's plaatsen van de bouw van jouw IF logdetector print. Maar ook kun je hier tips geven en vragen stellen / beantwoorden.

Kijk altijd in deze lijst voor de meest recente schema's en documentatie: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=818
(let op de versienummers).
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Voor de mensen die het IF pakketje al hebben ontvangen:
We hebben per ongeluk component 42 (weerstanden van 1k) verkeerd verpakt. In het pakket zit namelijk 100k. Verkeerde rol gepakt... sorry.

Dat reepje dus vervangen voor 1k. Ik hoop dat je nog niet zo ver was met solderen.
Kun je zelf aan 1K SMD komen? Timo gaat in ieder geval hier bij mij thuis een hoeveelheid 1K neerleggen, zodat ik dat kan nasturen voor mensen die daar niet aan kunnen komen. Laat dat even weten dan.

Andere foutjes ontdekt, wacht niet langer en laat het weten! Dan kan ik zo snel mogelijk actie ondernemen.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

Die AD8310 is dus blijkbaar niet makkelijk te vinden op het web. Zijn er onder jullie die er meerdere moesten kopen, en die er dan eentje zouden willen doorverkopen ? En weet iemand waar ergens dat kristal van 24,576MHz te vinden is ?
:wink:
Gebruikersavatar
pa4erc
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 sep 2010, 20:50
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door pa4erc »

on1bes schreef:Die AD8310 is dus blijkbaar niet makkelijk te vinden op het web. Zijn er onder jullie die er meerdere moesten kopen, en die er dan eentje zouden willen doorverkopen ? En weet iemand waar ergens dat kristal van 24,576MHz te vinden is ?
:wink:
bij RS-components zijn ze per stuk te koop maar kosten wel ruim 12 euro en bij farnell 9 euro. x-tal hebben ze ook kost 50 cent.

anders via e-bay vanuit Hongkong maar zit je ong. aan de zelfde kosten.

Groet.....Eric
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Er staat een fout in de onderdelen lijst. C43 wordt niet genoemd maar C53 twee keer.

Het moet zijn:
Item 1: C43 en niet C53. Kijk voor de zekerheid in het schema en ik hoop dat je niet net als ik bij itemn 1 begon om er op het eind achter te komen dat wanneer je de echte C53 er op wil zetten, deze plaats reeds bezet is en je alleen C43 open hebt.

Denk ook aan de tantalen, de streep is plus, maar kijk in het schema waar de plus moet komen. Dat staat niet op het silkscreen of de componenten print.
Hierbij de footprint van de BF998, scheelt een ander misschien weer zoeken. Het gaat om de bovenste. Als je goed kijkt zie je op de componentenprint het grotere pootje maar niet bij allen is dat duidelijk. Maar met het schema erbij zie je het zo.
bf998.png
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er was dan ook een nieuwe onderdelenlijst. Download versie 1.00 hier: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=818
Dat de oorspronkelijke 0.94 onderdelenlijst nog in de PDF zit, komt omdat ik geen PDF editor heb. Daarom had ik het er bij geschreven.
Er is ook nog een andere PDF met andere opmerkingen te vinden, waaronder over die streep op die tantaals.

@on1bes: volgens mij heeft Timo ze bij Farnell bestelt. Die hoge prijs van die AD klopt.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik had de onderdelenlijst gebruikt waar alle onderdeeltjes opgeplakt zitten. Ik had wel de nieuwe gedownload maar dus niet gebruikt. Dat papier met de tantaal info had ik wel gezien en was mij bekend, ik had het er maar voor de zekerheid bij gezet omdat op de silkscreen en printlay out niet staat aan welke kant de plus moet.

Hij zit trouwens al in elkaar. Ik moet alleen de fotos nog van mijn toestel afhalen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Je hebt gelijk Fred. Stomme fout. Die C-tjes hadden we als eerste verpakt en daar is deze fout ingeslopen. We dachten wel alles te hebben gecorrigeerd, maar zo zie je maar... feedback loont (tnx). De rest van de onderdelen is wel gebaseerd op de nieuwste componentenlijst.

Voor de pakket eigenaren, hier gaat het om:

Item 1 | aantal 3 | reference C2,C43,C52 | Part: 22PF | Behuizing SMD 0805
P1000849.JPG
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

@allen : ik zie dat die AD8310 tot 440MHz gaat. Maar die staat achter een 10,7 MF trap. Vraag is : is die hoge frequentie echt nodig , of is er een alternatief bekend voor de AD8310 ?
on1bes Herman
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

detector1.jpg
detector2.jpg
De voortgang van mij.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Even nog wat foto's van Timo zijn printen. Dit kan je helpen bij het bepalen van de positie van de Tantaaltjes (de gele C's).
PE1FOD
PE1FOD
PE1FOD
PE1FOD
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wikkelen spoelen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hier volgt een beschrijving voor het wikkelen van de spoelen voor de IF logdetector.

We gaan eerst L3 beschrijven. Dat is het gele ringkerntje.
L5, L6, L7 en L9 (de rode ringkerntjes) doen we later.

L3
Nodig:
- ca. 20cm aan lengte van 0,5mm koperdraad gelakt. Neem liever een paar centimeter extra, dat wikkelt makkelijker aan het einde.
- T37-6 (geel ringkerntje)

En dan gewoon dit namaken
20110312-IMG_7075_800px.jpg
Houd ongeveer deze ruimte aan tussen de wikkelingen. Voorkom dat de lak beschadigd van het koperdraad. Dat is namelijk gelijk de isolatie met de ringkern (hoewel deze ook gelakt is).
Houd ongeveer deze ruimte aan tussen de wikkelingen. Voorkom dat de lak beschadigd van het koperdraad. Dat is namelijk gelijk de isolatie met de ringkern (hoewel deze ook gelakt is).
Knip de lengte wat bij en vertin de uiteinden tot deze egaal vertint zijn. Je moet het wel even goed heet maken met de soldeerbout en een flinke druppel tin. Het lak (de isolatie) verbrand dan aan de uiteinden, waardoor het soldeerbaar wordt. Maak de uiteinden nog even schoon voor je de spoel in de print soldeert.
Knip de lengte wat bij en vertin de uiteinden tot deze egaal vertint zijn. Je moet het wel even goed heet maken met de soldeerbout en een flinke druppel tin. Het lak (de isolatie) verbrand dan aan de uiteinden, waardoor het soldeerbaar wordt. Maak de uiteinden nog even schoon voor je de spoel in de print soldeert.
De plaatsing op de print:
Trek voorzichtig de te solderen pootjes een beetje strak met een tangetje, zodat de spoel stevig zit.
Trek voorzichtig de te solderen pootjes een beetje strak met een tangetje, zodat de spoel stevig zit.
Mocht straks blijken dat je geen mooie doorlaatcurve hebt, experimenteer dan meer of minder windingen.

En nu de rode spoelen!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De rode ringkernen (T37-2) moeten met 38 windingen worden gewikkeld. Dat zijn er meer dan de bovenstaande gele, dus moet je nu ca. 0,25mm gelakt koperdraad gebruiken. Ik heb 0,28mm gebruikt, dat maakt niet zoveel uit.
L7 behandelen we straks even afzonderlijk, want die moet na 6 windingen worden afgetapt.

L5, L6, L9:
Neem ca. 48cm 0,25mm koperdraad. Liever wat meer, om het wikkelen aan het einde te vergemakkelijken.
Het wikkelen gaat hetzelfde als de bovenstaande T37-6 (geel), behalve dat je hier meer wikkelingen moet maken met dunner draad. Wikkel strak op de vorige wikkeling en pas op dat de draad niet in lussen komt, of in de knoop raakt. Dat gebeurt snel met dit dunne draad namelijk.
Klein is dat ringkerntje he?
Klein is dat ringkerntje he?
Dit is ongeveer de spatiëring tussen de wikkelingen onderling.
Dit is ongeveer de spatiëring tussen de wikkelingen onderling.
Knip de uiteinden af op de geschikte lengte voor printmontage en verbrand de lak aan de uiteinden door deze te vertinnen met je soldeerbout.
Knip de uiteinden af op de geschikte lengte voor printmontage en verbrand de lak aan de uiteinden door deze te vertinnen met je soldeerbout.
Deze spoeltjes kun je nu ook op de print solderen. Later gaan we L7 doen...

En vergeet niet alle andere tips te lezen in het schema overzicht: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=818
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Daar gaan we dan met L7. Ook weer 38 windingen met ca. 0,25mm gelakt koperdraad op een rode T37-2 ringkern. Neem nu ongeveer 55cm aan draad, omdat er een aftakking in komt, waardoor je iets meer draad nodig hebt.

Even het schema erbij pakken... altijd handig:
L7-schema.jpg
L7-schema.jpg (13.99 KiB) 23650 keer bekeken
Ik heb voor het gemak de soldeereilanden genummerd. L7 krijgt dus 3 aansluitingen.
Je ziet dat punt 3 een aftakking is van de spoel. Deze tap moet op 6 windingen na punt 1 worden gemaakt
printL7.jpg
Wikkelen maar!
De richting van wikkelen is nu van belang, omdat de spoel anders niet goed gemonteerd kan worden in de print.
Wikkel eerst 6 windingen in deze richting.
Wikkel eerst 6 windingen in deze richting.
Het ringkerntje van de onderkant bekeken. Na 6 windingen vouw je de draad even om en draait die in elkaar.
Het ringkerntje van de onderkant bekeken. Na 6 windingen vouw je de draad even om en draait die in elkaar.
Wikkel nu door tot je in totaal 38 wikkelingen hebt (dus nu nog 32 erbij).
Tip: laat de laatste koperdraad (nr. 2) iets langer dan die waarmee je begon (nr. 1). Nr. 3 kun je herkennen aan de gedraaide draad. Dan heb je een goede controle of de spoel juist geplaatst wordt. Na het solderen knip je dat lengteverschil natuurlijk allemaal af.
Tip: laat de laatste koperdraad (nr. 2) iets langer dan die waarmee je begon (nr. 1). Nr. 3 kun je herkennen aan de gedraaide draad. Dan heb je een goede controle of de spoel juist geplaatst wordt. Na het solderen knip je dat lengteverschil natuurlijk allemaal af.
In de print gesoldeerd...
In de print gesoldeerd...
Vragen of opmerkingen: reageer! Plaats ook gerust jouw bouwwerken, of verhalen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik wilde nog even waarschuwen, dat je niet moet vergeten om het C-tje onder in L4 te verwijderen. De andere trafootjes wel in takt laten...
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”