Bouw van de counter

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bouw van de counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bouw van de counter:
AN-Counter-V104e.pdf
Schema, PCB en componentenlijst van de counter.
(751.33 KiB) 835 keer gedownload
20091127 Counter.zip
Foto's van de counter PCB
(3.84 MiB) 791 keer gedownload
SC52-11EWA_LED.pdf
13.2MM SINGLE DIGIT NUMERIC DISPLAYS
Datasheet
(154.42 KiB) 697 keer gedownload
Display Analyser aansluithulp.pdf
(2.94 MiB) 798 keer gedownload
Opmerkingen:
  • De reden dat we BAT83 diodes gebruiken, is omdat Timo deze op voorraad had. Je mag bijvoorbeeld ook 1N4148 gebruiken voor de headers.
  • Foto's van hoe je de headers moet aansluiten, gaan we gedetailleerd uitleggen in de link hieronder (klaar).
  • Stel ook je vragen met betrekking tot de counter in onderstaande link!
__________________________________________________________________________________________________

Op dit bericht kunnen jullie reageren, als jullie vragen hebben, of je bouwsel willen tonen van deze module, de counter voor de spectrum analyzer.
Alle foto's zijn welkom!

Opmerking bij de foto: Op deze foto zijn de 100nF C's naast de IC's in SMD uitgevoerd (C7 t/m C15). De keuze is aan jezelf, het maakt niet uit. Mensen met een onderdelen pakketje hebben de normale uitvoering ontvangen.

Opmerking voor mensen met een onderdelen pakketje: Kijk in de componentenlijst (waar ook de schema's staan). Je hebt alleen de onderdelen ontvangen waar "FOD" achter staat. Voor de rest moet je zelf zorgen, of vragen in de "projectgroep winkel".
20091127-Counter02.JPG
Succes allemaal, binnenkort zal ik ook beginnen met bouwen en dan komen er wel weer foto's!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Klein drukfoutje gevonden in de PDF documentatie V104d:

In de rij van SMD weerstanden naar de display LED's wordt R28 genoemd als R26. Maar gelukkig is het eenvoudig: alle weerstanden naar de LED's moeten 220 Ohm zijn, dus nummer 16 in de partlist. Waarschijnlijk heb je wat te veel ontvangen, omdat wij de kans groot achtten dat er weleens eentje van je tafel schiet op weg naar het land van de stofzuiger...
Bijlagen
104d
104d
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De informatie van de counter was nog wat beperkt. Dus probeer ik dat nu aan te vullen. Gek genoeg hadden jullie geen problemen met alle aansluitingen, want er waren geen vragen gesteld hier. Maar upload eens wat foto's van je bouwsels. We doen dit project samen, dus wil ik ook niet alleen maar een monoloog voeren.

Er zijn weer wat gegevens toegevoegd in ons schematopic.
Daar vind je nu ook een aansluithulp voor de display segmenten. Vragen? Stel ze hier. Fout gevonden? Goed mogelijk. Laat ons niet aanmodderen en geef het ajb door. Hoe eerder, hoe beter.
Display aansluithulp
Display aansluithulp
Later de headers; welke jumpers moet je solderen? Volgende week!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Omdat hier "heel veel (niet dus)" mensen vroegen hoe we de jumpers moesten plaatsen, heb ik toch nog wat foto's gemaakt. Plaats de BAT83's (of wat je maar hebt) op deze manier (wij gebruiken straks een 64 deler):
20110312-IMG_7089_800px.jpg
Kiekje van de bovenkant.
Kiekje van de bovenkant.
20110313-IMG_7102_800px.jpg
20110313-IMG_7103_800px.jpg
20110313-IMG_7104_800px.jpg
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De bovenstaande foto's kloppen niet helemaal, dat ga ik spoedig herstellen. Op zich zitten alle diodes en jumpers goed, maar er moet nog één bij! J13 heeft twee jumpers nodig. Links naast de huidige jumper moet er nog één komen. Ik maak snel even een nieuwe foto.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de counter

Ongelezen bericht door on1bes »

Tjalling
Ik zou graag wat meer uitleg hebben over de werking van die counter. Wordt die gestuurd vanuit de sweep-generator ?
En wat is dan de meet-tijd ervan en de min. en max. te meten frequentie ?
Als uit de prescaler (:64) een frequentie komt van +/-9.080MHz tot 17.026MHz bij max.tunerspanning, wat is dan de offset die op de counter moet ingesteld worden ?
En kan er in plaats van deze counter niet een LCD counter gebruikt worden ?
on1bes
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De counter ken ik het minst goed, maar wat ik weet kan je wellicht verder helpen.

De counter meet eigenlijk boven de 1000. Staat er 300 in beeld, meet hij 1300. Omdat wij maar 3 segmenten gebruiken, zie je dat niet. Houd daar rekening mee met een andere versie counter (LCD of niet). Een andere versie werkt niet zonder meer.
De counter wordt gesynchroniseerd met de sweep, dmv Blank1. Daar is een speciale schakeling voor gemaakt.

In het schema staan ook tijden vermeld.
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”