Johanson converter ASTRA1B,gebruiken voor 3cm ATV

Subforum specifiek voor 3cm ATV (10GHz) en hoger
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Johanson converter ASTRA1B,gebruiken voor 3cm ATV

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb zo'n johanson converter die ze vroeger gebruikte voor RTL 5 enzovoorts,om ASTRA 1 B,te ontvangen ,deze mengt 800 mhz,dus als ik bijvoorbeeld,analoog,wil kijken naar 10.400 ghz,dan moet ik hem zetten op 11.200 ghz,dus dat wilt zeggen dat je hem 800 mhz omhoog moet zetten,op de desbetreffende ontvanger,dan kan je gewoon een niet omgebouwde LNB gebruiken,om toch ATV op 10 ghz te kijken,het is wel zo dat het een klein beetje afwijkt,van een mhz of 4.
Je moet,dan de ingangs filter de stripline,een beetje ombouwen,om een beetje Q door de mengtrap te gooien,de stripline moet dan zo worden gemaakt dat hij een nette Q maakt,en netjes een ronde frequentie geeft,je hoef in de LO niets aan te passen,want deze zijn ooit ontworpen,voor de recht toe recht aan ontvanger Amstrad SRX series etc.
Dit is al zowieso voor een beginnende ATVér op 10 ghz,een goed beginners project,je neemt een gewone LNB die je normaal voor sateliet ontvangst gebruikt,PI6EHV zit hier op 10.400 ghz,analoog,dus stem je hem af op 11.200 ghz,het zou kunnen dat hij wat spikes geeft,omdat de frequentie een heel klein beetje afwijkt,je kan hem wel iets er naast zetten,maar toch voldoet deze stripline filter aan het begin niet voor ATV,omdat deze heel wat zwakker zijn dan een sateliet signaal
Er zitten aan de striplines,82pf c'tjes aan,dus hem iets te optimaliseren,kan het geen kwaad om eens te spelen met de waarde van de c'tjes,en voldoet dat niet dan moet je dus de filters,de stripline aanpassen
Eerlijk gezegt 82pf op een stripline van een cm of 3 is wel erg groot.
Wie heeft deze johanson omgebouwd om 10 ghz te kijken??
Dan hoor ik dat graag

Mvg PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
PE5PVB
.
.
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:15

Re: Johanson converter ASTRA1B,gebruiken voor 3cm ATV

Ongelezen bericht door PE5PVB »

Ehh.. Als je toch al aan het aanpassen gaat in de LNB, kun je net zo goed de LO meteen ombouwen toch?
Daarnaast zit de ingang van PI6EHV op 10.4, niet de uitgang.
Plaats reactie