Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door PD8F »

Zoals belooft hier even een beschrijving van mijn ervaringen met de EME103 voorversterker voor ontvangst van 23 cm atv. Deze kan trouwens ook d.m.v. het aanpassen van een spoeltje en het verplaatsen van een condensatortje geschikt gemaakt worden voor 13 cm of 1700 MHz weersatellieten.
Je kunt kiezen voor een single of dual stage versterker. Ik heb gekozen voor de dual stage, deze moet vlakbij de antenne geplaatst worden en versterkt iets meer. Tot ca. 33 dB volgens de specificaties. En voor het geld, een paar euro extra, hoef je het zeker niet te laten.

Het pakketje kwam ongeveer een week na betaling binnen. Het kitje bestaat uit een stuk papier waarop alle SMD componenten geplakt zijn met duidelijke omschrijving. Een apart zakje met de MGF1302 in anti-statische verpakking en de draadjes voor de twee spoeltjes. En natuurlijk een glimmend verzilverd printje. De bouwbeschrijving is vrij uitgebreid, 4 kantjes in totaal met een duidelijk schema, PCB layout en de pin-outs van alle verschillende onderdelen.
De voeding kan gewoon door de coax lopen en word verlaagd tot 8V door een 78L08. Dat is erg handig aangezien de meeste satelliet ontvangers al spanning op de ingang hebben staan voor de LNB.

-- Wordt vervolgd in volgende reactie --
Bijlagen
Inhoud van het pakketje uit Australie
Inhoud van het pakketje uit Australie
foto1.jpg (153.04 KiB) 20800 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PD8F op 12 mar 2009, 07:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker, deel 2

Ongelezen bericht door PD8F »

Omdat ik geen enkele ervaring heb met het solderen van SMD onderdelen ben ik begonnen met de grootste condensatoren, en die zijn ook nog vrij klein hoor. De truuk is om elk onderdeeltje steeds met één pootje vast te maken. Je zorgt dat op die ene plek wat soldeertin op de print komt, je haalt het onderdeeltje van het kaartje en snijdt de verpakking los. Doe dit heel voorzichtig!! Als er een onderdeeltje wegschiet (vooral die allerkleinste condensatoren) vind je het waarschijnlijk nooit meer terug.
Vervolgens plaats je dit onderdeeltje met een pincet op de juiste plek en soldeert het aan die ene kant vast. Hierna kun je de andere contacten ook makkelijk solderen. Kijk nog even naar het eerste pootje en voeg wat extra soldeertin toe indien nodig.

Ik heb een oude 15 Watt soldeerbout gebruikt en de punt bijgevijld tot een breedte van ca. 1 a 1,5 mm en dat ging prima. Het solderen gaat lekker makkelijk omdat de koperbanen al vertint zijn. Ik gebruikte soldeertin van ca. 0.7 mm dikte.

Een pincet heb je absoluut nodig. Ik heb ook gebruik gemaakt van een groot vergrootglas die met een beugel op tafel kan staan, die heb je voor een paar euro bij de Blokker. Dat voldeed prima en ik kon het zo goed zien.
De polarisatie van de zenerdiode van 3v0 was even onduidelijk. Pas als je er schuin overheen loert (onder een bepaalde hoek) zie je het dunne streepje aan de kathode kant. De rest van de onderdelen ging relatief gemakkelijk.

-- Wordt vervolgd in volgende reactie --
Bijlagen
Close-up van het vertinde printje
Close-up van het vertinde printje
foto2.jpg (160.03 KiB) 20797 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PD8F op 12 mar 2009, 07:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker, deel 3

Ongelezen bericht door PD8F »

Als laatste heb ik de twee spoeltjes geplaatst. Dit zijn spoeltjes van een halve winding. De bouwbeschrijving klopt hier niet helemaal, er word gesteld dat je een halve winding om een 6 mm boortje een boogje met een lengte van 28 mm zal opleveren. Dat kan natuurlijk nooit kloppen, dat moet een winding om een boortje van ca. 18 mm zijn. Ik heb Mark van MiniKits op die fout gewezen en hij gaf aan dat het de bedoeling was om een lus te krijgen om een 6 mm boortje, maar dat het niet zo nauw steekt. Als de lengte maar ongeveer goed is en het draadje in een boogje staat.
Spoeltje L2 is van de dikste draad en gaat vrij gemakkelijk, deze wordt haaks op de print gesoldeerd. L1 is van zgn. ‘silver plated wire’ en deze word horizontaal, ca 1 mm boven de print zwevend gesoldeerd. Deze mag geen contact maken met de massa! Van dit draadje moet je eerst het plastic zien af te krijgen en dat viel nog niet mee. Tot twee maal toe brak het dunne draadje. Toen kwam ik op het idee om het plastic er af te branden maar toen ik met m’n nagel de roet er wat probeerde af te krabben brak er weer een klein stukje af. Het resultaat is dat bij mij L1 net iets te kort is, de versterking zou in theorie dus optimaal moeten zijn op een iets hogere frequentie dan de gewenste 1300 MHz.
Mark schreef dat ik gerust een ander draadje van ongeveer dezelfde dikte kon gebuiken. Ik heb het echter eerst maar zo gelaten.

Er wordt nadrukkelijk op gewezen om een SMA connector te gebruiken aan de kant die naar de ontvanger gaat. Als je dit niet doet zal de boel zeker gaan oscilleren en komt er van versterking weinig meer terecht. Aan de kant die naar de antenne gaat mag eventueel een N connector (chassisdeel) gebruikt worden maar zeker geen PL of BNC. Ik heb voor de zekerheid aan beide kanten een SMA chassisdeel gebruikt. Ik kon alleen maar L stukjes krijgen maar dat maakt niet uit, zo komen de aansluitingen aan de boven of onderkant i.p.v. de zijkanten.

Toen alles klaar was heb ik het printje met aircell coax aan de ontvanger gekoppeld. De F connector aan de ontvanger heb ik maar gewoon gebruikt. Dat kan geen kwaad.
Als antenne gebruik ik een Tonna 23 elements. Het nadeel is dat hier zo’n stuk dikke coax RG213 met PL connector aan zit die in de dipool is gegoten en daar kon ik dus niks aan veranderen. Dus heb ik er een koppelstukje PL female naar SMA male tussen gezet. Wel een grappig gezicht, van heel dik naar heel dun. Er kan zo wel flink wat mechanische druk op komen te staan dus alles moet goed vastgezet worden en niet teveel aan de coax trekken. Er kan zo een SMD condensatortje breken als het printje teveel buigt.

-- Wordt vervolgd in volgende reactie --
Bijlagen
Versterker tussen de coax, foto helaas wat wazig
Versterker tussen de coax, foto helaas wat wazig
foto3.jpg (180.13 KiB) 20796 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PD8F op 12 mar 2009, 07:02, 8 keer totaal gewijzigd.
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker, deel 4

Ongelezen bericht door PD8F »

Toen was het tijd voor de test. Omdat ik in een appartement woon op de eerste verdieping zit ik niet zo hoog. Ik heb de antenne even tijdelijk op een camera statief op het balkon geplaatst en had zo een maximale hoogte van ca. 4 meter. De te overbruggen afstand naar PI6JOU was ongeveer 25 km en ik hoopte dat ik niet al te veel ruis zou ontvangen.

Groot was mijn verbazing toen ik meteen een glashelder beeld ontving zonder ook maar een spikkeltje storing. Werkelijk formidabel, dat had ik niet verwacht. Ik kon de yagi ook nog gemakkelijk 20 graden naar beide kanten draaien zonder zichtbaar signaalverlies.
Als ontvanger gebruik ik een 'Image 1000', een analoog 12 Volts satelliet ontvangertje voor op de camping. De audio kun je instellen op 5.8 of 6.2 MHz., dichtbij genoeg om ook de 6 MHz audio probleemloos te ontvangen.
Opmerking: toen onderstaande foto gemaakt werd lag de yagi plat op het balkon, vandaar iets storing. Inmiddels in de mast op ca. 6,5 meter hoogte met perfect beeld.

Het afregelen zou ik nu moeten doen door het verkorten/verlengen en verplaatsen van de halve winding L1. Maar ik ontvang zo’n dijk van een signaal dat dat nu weinig zin heeft. Ik zal moeten wachten tot ik een zeer zwak en veraf gelegen station ontvang voordat ik de boel optimaal kan afregelen.

Na het inblikken begon de boel heftig te oscilleren. Ik heb het dus maar zonder metalen omhulsel in een waterdicht plastic bakje aan de mast bevestigd. Dat werkte probleemloos. Maar het bakje kan wel waterdicht zijn, de connectoren steken natuurlijk toch nog naar buiten. Goed afgekit en er nog een extra plastic zakje omheen maar ik vrees dat er op den duur toch vocht in zal trekken. Dat is bijna niet te voorkomen bij voorversterkers in de mast.

Conclusie: een echte aanrader, een ideale voorversterker voor ontvangst van 23 cm ATV voor een zachte prijs. Ik kan het iedereen aanbevelen die wat ontvangst versterking nodig heeft. De bouw met SMD componenten valt heel erg mee, ook als je hiermee geen enkele ervaring hebt. Het is niet duur en de ondersteuning per e-mail van MiniKits is erg goed.

Heb je nog vragen, stuur me dan een mailtje middels het adres op QRZ.com of plaats hier een berichtje.

73, Fokko PD8F

-- Einde verslag --
Bijlagen
Ontvangst van PI6JOU, de antenne ligt hier nog op het balkon, ca. 2,5 meter hoog.
Ontvangst van PI6JOU, de antenne ligt hier nog op het balkon, ca. 2,5 meter hoog.
foto4.jpg (141.61 KiB) 20795 keer bekeken
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mooi verhaal Fokko. Ik krijg zo ook wel zin om dat pakketje te bestellen. Wel zou ik dan gaan kijken of ik een coax relais zou kunnen inbouwen, om de antenne ook voor zenden te kunnen gebruiken. Met dat relais moet ook het versterkertje uitgeschakeld worden (of de ingang kortgesloten), omdat ik anders bang ben hem op te blazen als ik vlak achter het versterkertje meer dan 50Watt aanbiedt aan de antenne.

Het resultaat mag er wezen in ieder geval. Voor transponderwerk heb ik genoeg aan een goede LNB (met wok of hoorntje bijvoorbeeld), omdat PI6ATV op 10GHz uitzendt. Ik woon nog maar net in Leusden, dus moet nog even bekijken wat voor transponders nog meer in mijn buurt uitzenden. Misschien ook wel 23cm of 13cm... geen idee. Voor simplex werk is zo'n versterker altijd leuk natuurlijk. En dan wil ik ook voor 13cm op zoek naar een voorversterker. Die band bevat veel leuke videolinkjes en dergelijke, wat ook leuk is om te ontvangen. Alleen al de 24dBi wok die ik daarvoor heb geeft al leuke resultaten in ontvangst (en zenden natuurlijk :smart: ).
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door PD8F »

Ja Tjalling, voorlopig mag ik alleen ontvangen op 23 cm. In de loop van dit jaar ga ik voor het F examen, dan mag ik ook zenden.
Ik heb ook een ontvangertje voor de 13cm band liggen en kan op de tv in de huiskamer de 70cm ontvangen. Ik hoop komend weekend met de atv contest wat puntjes in sectie 2 te kunnen uitdelen.

Als Novice mag ik wel zenden op 70cm en ik heb inmiddels ook een stuurzendertje met eindtrap 18W besteld bij Minikits. Dat hoop ik binnenkort in de brievenbus te krijgen. Daar zal ik dan ook wel even een verslagje van maken. Altijd wel leuk om je ervaringen te delen, hopelijk hebben anderen er dan ook wat aan.

73, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Leuk dat je ook gaat experimenteren met de 70cm eindtrap van Minikits. Toevallig heb ik daar heel uitgebreid over geschreven op dit forum. Maar ik mag aannemen dat je dat al had gelezen?
Uiteraard zie ik (en de bergen lezers) je ervaringen graag tegemoet tzt!

En succes met de voorbereidingen op het examen! Uiteindelijk is het prima te doen. En op http://www.ham-radio.nl kun je oefenen :P
Gebruikersavatar
PE1ORG
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2009, 01:57
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door PE1ORG »

Quote: Na het inblikken begon de boel heftig te oscilleren

Hoi Fokko,

Inderdaad een mooi en uitgebreid verslag van je voorversterker :!:
Wat me wel verbaasd is dat ie juist na het inblikken ging oscilleren. Het is denk ik wel belangrijk dat je de gehele rand van het printje (dus rondom)verbind met het kastje. Kost je een kilo tin maar dan gaat het waarschijnlijk beter en natuurlijk je chassis delen aan/in het blikje.

Ik heb overigens ook een voorversterker gehad (2x mar en 1x MGF 1302) die voortdurend oscilleerde. Ik heb toen de eerste mar verwijderd en had natuurlijk minder versterking maar in ieder geval geen last meer van oscilleren. :lol:

Grt,

Dion

Ohw, dit is ook mijn eerste bericht in dit forum..
Hallo allemaal,
Mijn naam is Dion
PE1ORG
QTH Vriezenveen
JO32HJ
Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door PD8F »

Hoi Dion,

Ik zie je bericht op dit forum nu pas, sorry voor de late reactie. Over dat oscilleren: ik had een blikje die net iets te klein was maar diagonaal pastte het printje er net in en zo had ik hem er in gesoldeerd. Aan de zijkanten heb je dus ruimtes waarbij er maar enkele millimeters afstand is tussen de onderdelen en de afscherming. Omdat je de radiogolven daar in het bovenste UHF/onderste SHF gebied makkelijk kunt laten refelecteren vermoed ik dat er daardoor ongewenste oscillatie optreed. In de bouwbeschrijving staat ook dat je bij het inblikken voldoende afstand moet houden van die MGF1302, bij reflecties tegen het blik gaat ie al gauw oscilleren op de verkeerde (hogere) frequenties. Ik weet niet honderd procent zeker of dat de oorzaak is maar daar lijkt het wel op.

Maar ook zonder ingeblikt te zijn, alleen in een waterdicht bakje aan de antenne, werkt ie toch wel heel erg goed. Als je nagaat die ie met de antenne plat op het balkon, dus hooguit 3 meter hoog, toch nog PI6JOU op 25 km afstand glashelder ontvangt geeft al aan dat het goed werkt. Mooi zo laten, niet meer aankomen. :)

Staat je touwens goed, die fopspeen :wink:

Groet, Fokko
Laatst gewijzigd door PD8F op 25 mar 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
PE1ORG
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2009, 01:57
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker

Ongelezen bericht door PE1ORG »

Hoi Fokko,

Jaja hoe hoger je komt in frequentie hoe nauwkeuriger het allemaal word.
Goede massa is erg belangrijk en een dikke klodder tin wordt al gauw gezien als legger of capaciteit.

PI6JOU op 25 km afstand.... Tja, dan zit je erg, erg gunstig.. hi Afgelopen contest kwam Geert PE1IWT uit Enschede (ook zo'n 25km) met 60 of 100W (weet ik niet meer) met slechts een B3/B4 bij mij binnen. PE2HHN uit enschede had ook zo veel vermogen en kwam helemaal niet binnen bij mij. Daar zit dus echt wat tussen of ik zit in een hoogfrequent vacuüm.. :crybaby:

Maar goed, je mag inderdaad wel stellen dat die voorversterker het wel doet.. Mooi zo laten! Het scheelt dat je nog wel makkelijk bij de antennes kunt komen en die voorversterker niet ergens op 20meter hoogte onder een antenne komt te hangen. Zo kun je nog lekker wat experimenteren.. Eigenlijk gewoon ideaal dus..

Grt,

Dion
Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Ervaringen met EME103 MiniKits RX voorversterker, deel 4

Ongelezen bericht door pe1br »

PD8F schreef:
Groot was mijn verbazing toen ik meteen een glashelder beeld ontving zonder ook maar een spikkeltje storing. Werkelijk formidabel, dat had ik niet verwacht. Ik kon de yagi ook nog gemakkelijk 20 graden naar beide kanten draaien zonder zichtbaar signaalverlies.
Als ontvanger gebruik ik een 'Image 1000', een analoog 12 Volts satelliet ontvangertje voor op de camping. De audio kun je instellen op 5.8 of 6.2 MHz., dichtbij genoeg om ook de 6 MHz audio probleemloos te ontvangen.
Opmerking: toen onderstaande foto gemaakt werd lag de yagi plat op het balkon, vandaar iets storing. Inmiddels in de mast op ca. 6,5 meter hoogte met perfect beeld.

Het afregelen zou ik nu moeten doen door het verkorten/verlengen en verplaatsen van de halve winding L1. Maar ik ontvang zo’n dijk van een signaal dat dat nu weinig zin heeft. Ik zal moeten wachten tot ik een zeer zwak en veraf gelegen station ontvang voordat ik de boel optimaal kan afregelen.
Voor het afregelen zou je kunnen proberen een kleinere antenne aan te sluiten.
Of je draait je antenne zover af dat je net geen ruisvrij beeld hebt, dit zul je dan een paar keer moeten herhalen.
Het aller mooiste is natuurlijk een keer naar de microgolf dag in heelweg dan weet je ook zeker dat de versterker over het hele frequentie gebied dat jij ontvangen wil even goed functioneert.

Ook kun je het verschil eens bekijken met en zonder voorversterker om zo een idee te krijgen van wat de versterker nou precies doet.
Plaats reactie