kabel lengtes/staande golven

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

Ik ben een camera zender aan't bouwen op 13cm met 1W RF

Een X10 10mw zender module die ik uit een commerciele videozender heb gesloopt gebruik ik als basis.
Hierna komt de 1W versterker van vandijken met de ERA5 en de RF2126.

De bedoeling is om de versterker print halfweg in de blik behuizing te solderen zodat ik in de vrije ruimte die X10 zender kan monteren en de stabilisatoren voor 12V 5V en 3.3v (x10)
De orginele antenne van de X10 video zender, printplaatje met vierkant, heb ik losgesoldeerd en de bedoeling is dat ik dit draadje aan de ingang van de RF versterker soldeer.
Deze coax is nu exact 156mm lang, ik denk niet dat de fabrikanten van zo'n videozendertjes rekening houden met staande golven.
Graag zou ik hem inkorten, maar welke lengte zou het beste zijn? (2.4835GHz)
Het zelfde probleem heb ik met de antenne.
Ik wil een antenne van een oude WIFI router gebruiken, hier komt ook een einde draad uit.
Hier zal het moelijk zijn om te zien hoe de antenne inwendig is opgebouwd om de lengte te bepalen.
Waarschijnlijk is het gewoon een stukje gestripte coax op 1/4de in een rubber omhulsel.

iemand een tip, ik dacht op 3/4de lambda te knippen?
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door PD4U »

Het enige dat ik weet is dat een oneven veelvoud van 1/4 golf coax een negatieve invloed heeft op de staande golf. Dus 1/4 golf, 3/4 golf, 1 1/4 golf, etc.

Marc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door fred101 »

De lengte van coax maakt niet uit (behalve dat meer lengte meer demping/verlies geeft) zolang het maar met zijn karakteristieke impedantie is afgesloten.
Het kan dus zijn dat deze kabel met apparaat/antenne een soort afgestemd geheel vormt. Is de antenne 50 ohm, de kabel 50 ohm en de versterker/zender gemaakt om aan 50 ohm zijn vermogen te leveren kan de kabel elke lengte hebben. Zijn de parameters verschillend dan gaat kabellengte een rol spelen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Allereerst welkom op het forum, bcans!

Even nog een kleine tip; zorg dat de RF2126 goed gesoldeerd is aan de achterkant. Dit is erg belangrijk voor de koeling. hij wil behoorlijk heet worden!
En ik heb gehoord dat je de 5V niet moet uitschakelen, wanneer de RF2126 in bedrijf is. De ingang zou kapot kunnen gaan.
Heb je ook de pindiode optie erbij besteld? Dat heb ik wel gedaan en het vermogen is perfect regelbaar. Ook handig als je antenne niet helemaal goed is afgestemd, zodat je het uitgangsvermogen wat kunt reduceren om schade te voorkomen. Bovendien spaart het de accu, althans, als ik dat goed had begrepen uit je verhaal...


Dit had je vast al gelezen:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=244
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

2.4 Ghz ligt me toch niet :oops:
Ik heb 20 jaar marifoons en radars hersteld, marifoons kun je gewoon met een scoop en een vermogen/reflectie meter herstellen.
Bij een radar gebruik je gewoon een neon lampje om het zend vermogen te controleren, en meet je de stroom van de magnetron...
Voor 2.4 Ghz heb ik geen meetapparatuur, het enige dat ik kan doen is een afstandtest :(

Gisteren een teleurstellende dag gehad.
Eerst had ik alles opgebouwd met de volledige kabel lengtes.
De ruststroom van de RF2126 gaf me al problemen, de inwendige weerstand van mijn meter bleek te hoog en op het 10A bereik niet nauwkeurig genoeg.
Met de potmeter op max kwam ik op 175ma :?
Dan maar de stroom gemeten voor de stabilisator en zo netjes op 180mA geregeld.

De videozender in orginele staat heeft een bereik van 200m en heb hem tot 180m kunnen testen.
De eerste test met de 1W versterker gaf me een bereik van 30m :|
dus kabels ingekort, bereik 30m :(
Andere antennes geprobeerd => 30m :oops:
Ingangs verzwakking weggehaald (C1 R1 R2 R3) direct via C2 naar ERA 5 => 40m :dizzy:

omdat ik de antenne direct op de uitgang had gesoldeerd was er dus geen gat voor de SMA gemaakt, dus even gat boren :embarassed: 4mm weg van mijn 50ohm µstrip
ok gewoon verder testen en later uit huilen... => 60m :?

een andere zender module erin => 40m
Module direct in het RF gedeelte solderen met antenne uitgang direct op ingang ERA 5 via C2 => 60m

de bedoeling is dat ik een bereik van een paar Km haal, die 60m is dus waardeloos :crybaby:

heel de nacht niet kunnen slapen, waar zit mijn fout :pray:


Afbeelding
http://picasaweb.google.be/lh/photo/9ov ... directlink
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:De lengte van coax maakt niet uit
De invloed van demping van coax én de invloed op de SWR komen duidelijk naar voren als het antennesysteem niet in resonantie is/geen 50 Ohm is. Want waarom zijn oneven veelvouden van 1/4 golf lengtes coax kabel noodzakelijk bij het stacken van antennes, als de lengte van coax geen invloed heeft? En waarom worden 1/4 golflengtes (75 Ohm) coax gebruikt in coax baluns? Om de impedantie aan te paseen neem in aan.
Of waarom wordt in sommige manuals van antennes en verschillende fora afgeraden om oneven veelvouden van 1/4 golf coax te gebruiken. zoals b.v. op eham.net. Omdat dat blijkbaar invloed heeft/kan hebben op de impedantie van het antennesysteem, en daarmee invloed op de SWR. Toch?

quote KB4EMF op eham:
"When the impedance of the load is completely matched, the length of the feed line becomes transparent. When not matched, and when the length of feedline is a odd multiple of 1/4 wave length, what is on one end presents itself on the other end, in this case, VSWR of 2 (25 ohm coax) When not in odd multiple of 1/4 wave length, reactance appears at different value for different frequencies. This effect will cause VSWR to change."
Laatst gewijzigd door PD4U op 10 mar 2009, 17:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een paar controles:
  • Wat is de ruststroom van de ERA-5?
  • Wat is de opgenomen stroom van de RF-2126 als hij in bedrijf is en hoe verhoudt dit tot de ruststroom, of de stroom bij uitgeschakelde stuurzender?
  • Wordt de RF2126 warm? Een beetje, of heel heet?
  • Is het soldeeroogje goed gesoldeerd met de onderkant van de RF2126?
  • Heb je al eens geprobeerd om de stuurzender direct aan de RF-2126 aan te sluiten? Wip het C-tje iets omhoog om de ERA-uitgang te ontkoppelen en sluit daar de stuurzender op aan.
  • Zijn de spanningen correct en staat er geen spanningsregelaar paracitair te oscilleren?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door fred101 »

@PD4U: Je vergeet het belangrijkste stukje uit mijn tekst te quoten, dat gene na de haakjes : "De lengte van coax maakt niet uit zolang het maar met zijn karakteristieke impedantie is afgesloten" Als ik dat in het engels vertaal wordt dat bijna letterlijk:
When the impedance of the load is completely matched, the length of the feed line becomes transparent :wink:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:@PD4U: Je vergeet het belangrijkste stukje uit mijn tekst te quoten, dat gene na de haakjes : "De lengte van coax maakt niet uit zolang het maar met zijn karakteristieke impedantie is afgesloten" Als ik dat in het engels vertaal wordt dat bijna letterlijk:
When the impedance of the load is completely matched, the length of the feed line becomes transparent :wink:
Aha... inderdaad. Maar is een antennesysteem altijd 50 Ohm? Dus beter voorkomen dan genezen. Aangezien elke lengte anders dan een oneven veelvoud van 1/4 golf, geen invloed heeft. En ik geloof dat er 3/4 golflengte gebruikt gaat worden... Vandaar mijn reactie.
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

PE1RQM schreef:Een paar controles:
  • Wat is de ruststroom van de ERA-5?
  • Wat is de opgenomen stroom van de RF-2126 als hij in bedrijf is en hoe verhoudt dit tot de ruststroom, of de stroom bij uitgeschakelde stuurzender?
  • Wordt de RF2126 warm? Een beetje, of heel heet?
  • Is het soldeeroogje goed gesoldeerd met de onderkant van de RF2126?
  • Heb je al eens geprobeerd om de stuurzender direct aan de RF-2126 aan te sluiten? Wip het C-tje iets omhoog om de ERA-uitgang te ontkoppelen en sluit daar de stuurzender op aan.
  • Zijn de spanningen correct en staat er geen spanningsregelaar paracitair te oscilleren?
deze morgen heb ik al in die richting gedacht
De ruststroom van de ERA-5 was 90mA wat vrij hoog is.
spanning op voeding van de ERA na de weerstanden was 1.7V ...
De RF2126 bleef koud en de stuurzender aan/uit maakte geen verschil in de stroom naar de RF2126..

Besluit=> ERA-5 werkt niet.
Ik heb heel mijn project herzien.
Als voeding heb ik nu een geschakelde 78xx stabilisator met 6.5V uit bij max 500mA
De stuurzender is het kleinste model geworden maar dit werkt ook op 6.5V ipv 5V
De camera staat nu ook op 6.5V en werkt ook nog steeds.
Vanaf de stuurzender ga ik nu met een stukje coax naar de ingang van de RF2126 via een klein C-tje
De RF2126 is netjes op 180mA ruststroom ingesteld.
Met de stuurzender actief trekt de RF2126 150mA

Afbeelding

De test die ik heb uitgevoerd was simpel.
De zender in het gras naast de weg, de antenne gewoon rechtop.
Tot 500m had ik redelijk beeld, 700m storingen en op 1000m amper beeld.

http://www.youtube.com/watch?v=mgMy__C7DYk

Ik had graag met iemand afgesproken, nu zaterdag in Rosmalen op de electronica vlooienmarkt?
De bedoeling is dat iemand er weer een ERA-5 opzet en probeert zoveel mogelijk RF power eruit te krijgen.

Iemand zin?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ah, de RF2126 maakt dus al vermogen. Dat is een goed teken. Je moet eigenlijk iemand vinden, die het vermogen kan meten. En dan moet ook even bekeken worden of je stuurzender niet wat teveel vermogen maakt voor de ERA-5.

Ik heb die middelen niet en heb die van mij getuned bij een kennis. Het enige wat we hebben gedaan, is de 1pF C'tjes iets heen en weer verschoven. Dat maakt misschien maar 200mW verschil.

Bij het plaatsen van die ERA-5 moet je alle voorzorgsmaatregelen treffen met betrekking tot ESD. Zelfs een onvoelbare ontlading kan 'm al kapot maken.

Zaterdag komen we met een groepje bijeen op de radiomarkt. Misschien kom ik je nog tegen.
Zie ook hier: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=828
Ik ben diegene (lichte shirt) die Evert PE1DON een hand geeft (foto onderin dat topic).
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

PE1RQM schreef:Ah, de RF2126 maakt dus al vermogen. Dat is een goed teken. Je moet eigenlijk iemand vinden, die het vermogen kan meten. En dan moet ook even bekeken worden of je stuurzender niet wat teveel vermogen maakt voor de ERA-5.

Ik heb die middelen niet en heb die van mij getuned bij een kennis. Het enige wat we hebben gedaan, is de 1pF C'tjes iets heen en weer verschoven. Dat maakt misschien maar 200mW verschil.

Bij het plaatsen van die ERA-5 moet je alle voorzorgsmaatregelen treffen met betrekking tot ESD. Zelfs een onvoelbare ontlading kan 'm al kapot maken.

Zaterdag komen we met een groepje bijeen op de radiomarkt. Misschien kom ik je nog tegen.
Zie ook hier: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=828
Ik ben diegene (lichte shirt) die Evert PE1DON een hand geeft (foto onderin dat topic).

een vermogenmeter eraan hangen zou ook al veel kunnen uitwijzen. normaal zou er 10mW uit de stuurzender komen wat neer komt op 500mW uit de RF2126.
ESD problemen heb ik niet, ik werk op een anti statische matje met een polsbandje, soldeerbout, hetelucht en microscoop zijn allen geaard.
kijk maar eens naar de foto's van mijn labo http://picasaweb.google.be/petervanliev ... directlink

Een vriend vann me heeft een Netwerk analyser tot 30Ghz, normaal kun je daar al veel mee meten.

Wat die ERA-5 betreft had ik wel wat opmerkingen.
De pootjes waren zwaar geoxideerd en bijna niet te solderen. Ik heb ze echt moeten afkrabben. Misschien dat deze ERA's niet echt van goede kwaliteit waren.
Ik zal Vandijken eens aanspreken hierover.

Kun je anders een PB sturen met je GSM nummer, dan kan ik je bellen als we in Rosmalen zijn.
Er zal wel iets te veel volk zijn om je te herkennen.
Ik ben die kerel die met zijn rechterhand in het gips zit, en ja ik voel me zo onhandig :crybaby:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door fred101 »

@pd4u: Een halve golf laat aan de ingang bij de set de Z van de load zien. Is de antenne 100 ohm dan ziet de set met 50 ohm kabel ook 100 ohm.
Een kwart golflengte of oneven veelvoud laat aan de set de een impedantie zien volgens de formule Z=Wortel(Zload+Zkabel) . Een 100 ohm antenne met 3/4e (of 1/4, 5/4e enz) golflengte 50 ohm kabel zal dus nooit 50 ohm laten zien aan de set. Dat lukt alleen met 70,7 ohm kabel.

Antenne 100 ohm: halve golf 50 ohm, set ziet 100 ohm, SWR 2:1
Antenne 100 ohm: 1/4 golf 50 ohm, set ziet 12,4 ohm, SWR 4:1. Je ziet echt een verbetering ;-)
Antenne 100 ohm: 1/4 golf 70,7 ohm, set ziet 50 ohm: SWR 1:1
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

bcans schreef:een vermogenmeter eraan hangen zou ook al veel kunnen uitwijzen. normaal zou er 10mW uit de stuurzender komen wat neer komt op 500mW uit de RF2126.
Ik heb hetzelfde probleem als jij; zo'n meter is ook niet in mijn bezit. Maar uitgaande van ca. 50% rendement kun je redelijk veel opmaken uit de opgenomen stroom van de RF2126, rekening houdende met de extra stroom in verband met de bias. Erg betrouwbaar is dit niet, maar je hebt iets van een indicatie van het opgenomen vermogen. Dat delen door twee (rendement) en als dat zeg maar 200mW is, weet je zeker dat het uitgangsvermogen niet meer kan zijn. Wel minder, maar dan is de temperatuur weer een graadmeter.

Ik stuur je nog een PB met mijn GSM nummer voor Rosmalen.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door PD4U »

@ Fred

Omdat het toch het onderwerp van gesprek is, en niet iedereen met een dummy load werkt (of een dummy-goot-antenne heeft :frogwink: )... Is het niet een bijna louter theoretisch uitgangspunt dat de zender en/of versterker precies 50 Ohm ziet. Ik ken het gedrag van ATV / WIFI zenders en hun antennes niet. Maar ik neem aan dat je een nagelvijl nodig hebt om je antenne precies te dippen. Hoewel daarentegen antennes waarschijnlijk wel breedbandig zullen zijn door de relatieve dikte van het materiaal van de antenne t.o.v. de golflengte. Maar op de gehele 70cm band heb ik mijn antenneinstallatie niet altijd op 50 Ohm omdat mijn antenne niet zo breedbandig is dat 'ie een verschil van 10MHz aan kan.

Dus... beter nooit een veelvoud van 1/4 golf coax gebruiken? [tenzij je de 1/4 golf als aanpassing gebruikt] Ook niet in de zender/versterker? Of is dat overdreven? dat is voor mij nog steeds de vraag.

Marc - PD4U
Plaats reactie