ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ben al een tijdje geleden verhuisd van Zeist naar Leusden, waardoor er van ATV nog niets gekomen is. De apparatuur is in een kast gestopt en is daar een jaar of twee in blijven staan. Het grootste probleem is de antenne opstelling. De grote hamvraag is namelijk; kan ik hier vanuit de Gelderse Vallei wel ATV bedrijven?

Op ahn.nl kun je de hoogte bekijken van jouw QTH en de omgeving. In mijn geval is duidelijk te zien, dat ik tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe in zit:
Pijltjes staan niet helemaal goed, maar het is slechts ter indicatie.
Pijltjes staan niet helemaal goed, maar het is slechts ter indicatie.
De rode pijlen zijn de trajecten naar de meest nabij gelegen ATV transponders (IJsselstein, Arnhem, Nijmegen, Soest, Hilversum). Zoals je kunt zien, ligt er tussen mij en IJsselstein een bultje (ca. 50m). Soest moet te doen zijn, al moet ik wel over Amersfoort. Hilversum hetzelfde verhaal en daarvan heb ik al gehoord dat die moeilijk te ontvangen is in deze contreien (dank aan PE1BQE voor rapport). Voor Arnhem is het de vraag of dat gaat werken. Ze zitten hoog heb ik begrepen, maar er staat een appartementencomplex in de smoel van de antenne te kijken. Nijmegen hetzelfde verhaal, al gaat die wel mooi tussen de Heuvelrug en de Veluwe door (bij Veenendaal / Wageningen).

Ik heb met David PE1MUD gesproken en hij wilde wel eens kijken of we een transponder kunnen ontvangen. Het ontbreekt mij namelijk aan goede ontvangers. Daar moet ik nog aan werken.

Maar laatst was Dennis PA4DEN hier en we hebben met deze matige configuratie alvast wat pogingen gedaan.

Eerst het bureau maar eens vol zetten. De zender was er neergezet om wat andere experimenten te doen. Zoals bijvoorbeeld of de Amstrad dat signaal kon oppakken.
20101023-IMG_2305.jpg
Ik wil het liefst PI6ATV kunnen ontvangen. Dus omgebouwde LNB (3cm naar 23cm converter) gepakt, aangesloten op de Amstad, schotel gepakt en proberen maar!
Dennis hangt de schotel uit het raam. Gelukkig was het donker :)
Dennis hangt de schotel uit het raam. Gelukkig was het donker :)
Nou, niets! Niet eens een beetje extra ruis ofzo... helemaal niets. PI6ATV zit daar toch wel even 10W op 3cm te maken op 220m hoogte! Dat moet toch werken? Ondanks dat bultje... je zou denken dat hij daar wel overheen moet kijken. Staat de ontvanger wel goed op frequentie? Is de LNB niet verlopen?

Ik heb geen goede referentie op 3cm, dus hebben we geprobeerd om een harmonische van de 23cm zender op te pakken met de LNB en de Amstrad. Dat lukte wel (op de ondergrens van de Amstrad).
Signaal ziet er natuurlijk wel wat slecht uit.
Signaal ziet er natuurlijk wel wat slecht uit.
Toen hebben we een poging gewaagd om op 13cm wat te ontvangen. Arnhem en Hilversum. Antenne was een parabooltje van 16dBi en een Vandijken ontvanger. Maar ook daar hetzelfde verhaal; niets!

We hebben heel wat ruis gezien... Na die dag was ik er nog niet van overtuigd of het zal gaan werken. Hopelijk kan ik dit experiment nog eens over doen met David. Maar dan wel met goede ontvangers.

Vandaag heb ik echter wat locale experimenten gedaan. Daar komt later verslag van.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Op de Dag van de Radioamateur in Apeldoorn heb ik een 21 elements 23cm yagi gekocht. Omdat ik voor die band nog helemaal geen antenne had. Soest (PI6ATS) zendt uit op die band, dus heb ik mijn Amstrad een beetje omgebouwd.

Nou... omgebouwd... Draadje doorgeknipt! Er staat normaal gesproken spanning op de F-connector ingang, om een LNB van spanning te voorzien (14 of 18V). Zou ik mijn yagi met gesloten dipool aansluiten, dan denk ik dat we na verloop van tijd kennis kunnen maken met een rookwolkje. Dus heb ik die spanning van de F-connector afgehaald door de oranje draad door te knippen.
IMG_2359.JPG
1750Hz toon op 144.7625MHz om Soest aan te zetten en dan maar proberen om de yagi wat te richten. Dat moest hier in huis gebeuren, dus eigenlijk is dat al niet goed. <- ik heb nog geen mast!

Maar Soest ligt zo dichtbij en volgens de kaart op de site van PI6ATS (http://www.pi6ats.nl) zou ik in het rode gebied wonen. Rood betekent zeer sterk signaal bij een antennehoogte van 12m en 8dBi antenneversterking. mmm... Mijn zolder is 7m (ik op vloer). Mijn antenneversterking is 14,4dBd. Maar mijn ontvanger is doof, ik gebruik slechte kabel en de muur is een forse demping. Bovendien tellen de hoogtemeters extra op deze frequenties. Maar ik had gehoopt om toch iets van een B1, of desnoods maar een beetje ruisverschil te ontvangen! Niets van dat al! Weer alleen maar ruis.

Maar hoe wist ik zeker dat PI6ATS in de lucht zat?
Pieeeeeep... <- hey, er zit nog iemand op 144.7625! Toen volgden nog wat DTMF tonen, waaraan je kunt horen dat er wordt geschakeld. PI6ATS was dus wel in de lucht. Maar helaas geen ontvangst.

Die OM maar eens aangeroepen. Bleek Peter PA3CWS te zijn. Woont 5km bij mij vandaan. Peter wilde wel een signaaltje naar mij uitzenden, zodat ik kon zien of mijn Amstrad wel iets ontving. Tot dan toe had ik alleen nog maar mijn eigen 23cm ATV zender gezien. Maar ook nu weer; ruis! Aaarghh... CWS zat op 5km afstand en 30 Watt in een parabool!! Er kwam nog net geen damp van mijn dakpannen. Maar ontvangen, ho maar...

We twijfelden of we wel optimaal met de antennes naar elkaar gericht stonden. Dus ging ik maar eens zenden op diezelfde yagi met 1 Watt. Peter ging ontvangen en pang, daar was mijn signaal! Vrij snel al en na wat uitrichten stond zijn antenne optimaal uitgericht. Net aan B5 meneer! Dus de antenne deed het wel (pfieww...).
IMG_2358.JPG
Peter weer zenden. Rook uit de planten... Jaa! eindelijk... een beetje ruisverschil! Een B0... Conclusie: Rampstrad met yagi eraan is doof! Maar het werkt wel een beetje.

En daar was Ton, PE1BQE. Ton zit wat gunstiger ten opzicht van mij. Afstand is denk ik hetzelfde. Hij kan 120W maken in zijn parabool (laat de sneeuw maar smelten!). Zeg, als ik nu nog geen plaatje zie, dan kan ik beter maar ophouden met die Amstrad.

De antenne lag nog scheef en niet uitgericht op een bureau en al onmiddellijk hoorde ik het signaal inschakelen van Ton. Ik pak de antenne, richt iets en gelijk B5! (voor wie deze aanduiding niet kent: B1 is matig maar net zichtbaar beeld, B5 is glad beeld. De rest er tussenin kun je zelf invullen). Hoera, mijn Amstrad kán dus wel B5 ontvangen. Als je er maar genoeg in stookt.
Hier sta je dan met je Yagi. Sorry van die plug :)
Hier sta je dan met je Yagi. Sorry van die plug :)
Ik weet nu dat dit geen goede ontvanger is. Dat wist ik natuurlijk al. Een satelliet ontvanger is gemaakt voor stevige signalen uit een LNB en niet voor zwakke signaaltjes uit een yagi. Ik zwijg nog over de impedantie van de antenne ingang. Maar dat het zo slecht was, had ik niet verwacht.

Geeft ook niet, ik ben weer wat wijzer en tegelijkertijd wat opgelucht. Ik heb nu het gevoel dat het zinvol is om toch maar ATV antennes te gaan ophangen boven het dak uit. Alleen hoe ik dat ga aanpakken, is vraag twee. Wordt het een mast, een buis door het dak (kom daar maar mee aan bij je lief), of een pijp tegen de gevel (ik woon op een hoek).

Vragen voor later. Ik heb vandaag plezier gehad met deze testen en leuke mensen leren kennen. Op naar het volgende experiment!
PE1BQE
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2010, 01:01

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door PE1BQE »

Hallo Tjalling.
Hier even een reactie op je test verslag ,tussen ons (Peter PA3CWS-PE1BQE)
Het was inderdaad een leuke geslaagde test op 23 cm ATV,en expirimenteren in optima forma.
Deze test zet jou in iedergeval er toe aan om door te gaan met je expirimenten op ATV.
Het was leuk jou te ontmoeten via ATV,en voor ons in de regio is jou aanvulling van harte welkom.
Voor diegene die interesse hebben in de opzet van mijn ATV station, hierbij een link naar de website van PE1BQE uit Amersfoort.

http://www.pe1bqe.nl/

Tot ziens.
Ton PE1BQE
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hey Tjalling,

Zullen wij de agenda's eens pakken??

Enne, heb je wel een voorvergruizer gebruikt bij die Rampstrad (voorversterker, Amtrad, red.)?

Dat je wat ontvangen hebt ermee zonder VV mag een wonder heten!

Groet,
David
.
.
Zendehhh
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hey David,

Het was een mooie test om er eens met eigen ogen achter te komen hoe ongevoelig een normale satelliet ontvanger is. Ik wist het wel, maar had de hoop toch enigszins dat het wel wat mee zou vallen.

Een voorversterker moet ik nog eens maken.

Maar ik heb net wat nieuws binnen gekregen. Ik heb een 23cm Comtech RX-je gekocht bij Vandijken. Ook nog een 13cm versie, al had ik die ook al. Maar nu heb ik er twee :) Omdat ik deze twee nieuwen samen in een mooi kastje wil bouwen.

Ik hoop dat ik met die Comtech al wat betere resultaten zal bereiken. Dan kan die Rampstrad weer in de kast. En vlug ook :)

Ik stuur je een PB voor een afspraak.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door PA9NL »

Hoi Tjalling,

Zonder voorversterker is inderdaad een wonder dat je iets ontving.
Op 23 cm RX is het gebruikelijk om versterkers rond de 30dB te gebruiken.
Je zult het verschil nauwelijks geloven wat je dan kunt ontvangen.

Suc6 ik volg het wel weer......

Marcel.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door PA9NL »

Tjalling,
Heb je nog tijd gehad om iets van een pre-amp te maken voor 23cm.
Je had toch geen projecten onder handen toch :)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Beetje druk geweest, maar ik heb wel een nieuwe comtech ontvanger voor 23cm. Misschien kan die ook nog wel een paar dB's aan preamp gebruiken, maar ik verwacht daar veel betere resultaten mee dan de oude sat-ontvanger.

mmm.. misschien dan toch maar weer eens wat tijd aan besteden, hi Ik heb ook nog een ander project af te maken: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=36

En nog wat websites voor anderen. tijdtijdtijd... :smart:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

26 en 27 augustus 2011 was er de Black Trousers Ham Radio Event in Zwartebroek. Een velddag, waar ik wat ATV spulletjes voor meegenomen had. Inmiddels had ik de nieuwe Comtech ontvangertjes in een behuizing gebouwd, dus kon ik die mooi proberen daar in het veld te Zwartebroek.

13cm ging al vrij snel goed, we ontvingen PI6ANH redelijk goed. Ik merkte onmiddellijk dat mijn nieuwe Comtech ontvanger veel gevoeliger is dan mijn oude! Wie heeft daar ook ervaring mee? Ze zien er namelijk hetzelfde uit.

Zelfs met een quadje in de hand zag je een beetje beeld.

Op 23cm wilden we PI6ATS ontvangen (Soest). Dat lukte steeds maar niet. Helemaal niets, ook geen ruisverschil. Dat kon echt niet! We zaten er zowat naast (nouja... bij wijze van). Bleek een spanningkje niet aangesloten te zijn, waardoor de PLL niet lockte... Ach ja, kom je daar ook weer achter. Ik had het kastje met teveel haast in elkaar gezet om het nog af te krijgen voor dit weekend. Tijd voor testen was er niet meer, dus dat kan dan gebeuren. Maar daarna bleek die 23cm ontvanger het ook best goed te doen. Alleen hadden we teveel kabel (met demping) ertussen.

Maar nu weer thuis aan de slag gegaan. Als ik in Zwartebroek zo snel Arnhem kon ontvangen, waarom dan thuis niet? Wel, ik zit zeg maar tussen de bebouwing. Dat is op die hoge frequenties al niet gunstig. Maar met deze gevoeligere Comtech toch maar weer eens proberen. Met één meter kabel en een 6dB antennetje uit het dakraam. He! Ik zag voor de allereerste keer hier thuis -iets- van een beeldsignaal! Ik meende zelfs de 4PIP te herkennen. Toen de 16dBi wire grid er eens aan geknoopt. Die paste nog net door het dakraam... Draai... flits! Daar flitste ineens een perfect signaal over de beeldbuis.. Het uitrichten kwam heel precies en ik had erg last van reflecties, maar ik kon PI6ANH uit het dakraam ontvangen met een B3 tot B4. Kleur ging moeizaam, maar dit was wel een primeur! Daarna nog geprobeerd met een S-LNB op een sat ontvanger en dat ging ongeveer net zo goed!

Want dit betekent dat ik toch kansen maak om straks best goed ATV te kunnen ontvangen als ik een éénmaal een mast heb. Dit geeft weer een stimulans om die mast door te gaan zetten.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het wordt hoog tijd om dit weer eens bij te gaan werken. Al die verschillende pagina's ook :)
Er is heel wat veranderd in die 5 jaar sinds de laaste post:
- Ik heb nu een antennemast
- Ik ben bezig om mijn zenders en ontvangers uit te breiden.
- Ook de eindtrappen zijn vernieuwd naar 120W exemplaren voor 13 en 23cm en een 6-10W exemplaar voor 6cm is in aanbouw met een Bias print van David PE1MUD.
- Ik heb veel gedaan met 6cm portable apparatuur.
- David PE1MUD en ik zijn bezig met alternatieven voor de ATV beeldbuis monitor (Easycap en filter)
- David PE1MUD gaat nieuwe software schrijven voor Chinese 6cm zendertjes en ontvangers en Uni-TX in het algemeen. Ik ga input leveren.
- Ik heb hulp geboden bij het vernieuwen van PI6ATS.

Wellicht is er nog veel meer op ATV gebied veranderd. Ik beschrijf dat op mijn website. Door daar op een categorie te klikken (bijvoorbeeld ATV), zie je wel de artikelen verschijnen.
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: ATV opstarten op mijn nieuwe locatie; de voortgang

Ongelezen bericht door pb1sam »

Goed bezig Tjalling. Ik volg je experimenten met belangstelling. :-)
Plaats reactie