Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Zeg Tjalling...

Die ATV antenne die jij mij een keer hebt meegegeven, hoe goed zou die moeten werken op WiFi?
Ik heb hem wel eens aan een usb stickje gekoppeld en het werkte wel redelijk. Maar wat de SWR en rendement van dat ding is?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Rendement

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Johan,

Geen idee wat voor meerwaarde je haalt met dat antennetje. Maar hij zou wel in resonantie moeten zijn op 2,4 GHz. Ik kan met die kleine Kathreins (want dat is ie) prima videolinkjes ontvangen van hier in en om de flat.

Ik verwacht dus wel een prima rendement, maar je moet wel richten naar je doel. Dat kan wat onhandiger zijn als je een willekeurig netwerk in je buurt zoekt.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Dat ding wat ik heb, hoeveel maakt het eigenlijk uit qua richteffect vergeleken met een biquad?
Biquads lijken wel vrij breed te ontvangen. Het zijn meer sectorantennes dan echt richtantennes.

Weet je ook hoe dat antenne ontwerp heet van dat ding wat ik van je gekregen hebt? Het is iets met een verticale dipool met een director en reflector...
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Johan,

Geen idee wat voor ontwerp het is. Ik heb er eens een paar op de radiomarkt gekocht destijds. Ik verwacht dat het gewoon werkt als een 3 elements yagi (tje). Niet veel versterking dus en een behoorlijk grote openingshoek. Maar wel degelijk winst ten opzichte van een dipooltje. Misschien wel een paar dB.

Ik verwacht dat de werking ongeveer gelijk is aan een Biquad. Dat is een gokje, maar dat idee kreeg ik toen ik videolinkjes ging ontvangen. Dat leek redelijk gelijk in kwaliteit.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Dat ding is ook geschikt om buiten neer te planten? Ik zou hem op mn dak kunnen zetten en dan een stuk lowloss coax naar mn computer / videolink ontvanger... en dan kijken wat er allemaal binnenkomt...

Nog even een plaatje voor alle meelezers:
mini-atv3.jpg
Ik snap dat antenne ontwerp niet helemaal. De eerste "dipool" vanaf de reflector is met beide poten aangesloten op het buisje (aarde?). De tweede dipool is met 1 poot verbonden aan de kern van de connector, maar lijkt ook contact met het buisje te maken...

Maar goed, het lijkt te werken... :shock:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is inderdaad een merkwaardig ontwerp. Ik vermoed dat dat een soort gamma-match is ofzo...

Hij kan wel buiten hangen, al denk ik dat de SWR slecht wordt als rond de dipolen zich water ophoopt in het buisje. Wellicht kun je dat dichtlijmen met thermische lijm. En ook de connector zou ik dan goed dichtplakken met vulkaniserende tape.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Spleet balun.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Volgens mijn Rothammel heet die constructie een Schlitz BalUn, vrij vertaald dus een spleet BalUn.
Ik zou een soort Radome om de antenne bouwen. Van een bakje, emmertje of iets dergelijks, eerst even testen of het plastic warm wordt in de magnetron ivm. verliezen.

Als je thermische lijm smelt in de magnetron, dan de lijm *niet* gebruiken om de zaak af te dichten!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

He Johan,

Ik weet niet of je nog steeds bezig bent met WI-FI, maar ik ben momenteel bezig met het aanschaffen van "Parabolic Wire-Grid" antennes voor 13cm ATV. Maar het zijn eigenlijk WI-FI antennes met een enorme versterking. Misschien ook voor jou interessant om daar eens naar te gaan kijken. Ze zijn regelmatig te koop op Marktplaats, of een soortgelijke site. Je hebt modellen van 15 t/m 26dBi. Zelf heb ik 2 stuks 24dBi aangeschaft van California Amplifier (QLP-24) en 1 keer een 16dBi model (merk is me even ontschoten).

Wel hebben ze een behoorlijk kleine openingshoek, dus je moet je target wel weten. Maar de "buurman" op een kilometer afstand moet wel lukken.

Voorbeeld foto's:
California Amplifier QLP-24
California Amplifier QLP-24
Pacific Wireless 24dBi
Pacific Wireless 24dBi
GD24.jpg (6.31 KiB) 20046 keer bekeken
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door pa10403 »

Iemand die ik ken heeft een omni antenne van 7 dB maar krijg best veel netwerken te zien,eigenlijk is dat intranet.
Die feedantenne voor 13 en 23 cm,daar ga ik ook op de 13 cm WIFI testen doen,tot hoever hij eigenlijk rijkt.
Dan lijk me leuk om dan eens een intranet verbinding te maken met een video stream soort video over LAN.
Het connecten gaat gewoon via de 192.168.
En dan kan je best wel,via intranet zelf,best een lekkere bandbreedte maken.

Mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een paar kilometer (2 tot 5km) halen de meesten wel als ze beiden zo'n antenne hebben zoals ik afgebeeld had. Je hebt ook high power Wi-Fi kaarten en die komen een stuk verder.

Leuk experiment Gerard... en eigenlijk zijn deze antennes daar ook voor bedoeld. Dat moet dus wel gaan werken! :smart:
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Een paar kilometer (2 tot 5km) halen de meesten wel als ze beiden zo'n antenne hebben zoals ik afgebeeld had. Je hebt ook high power Wi-Fi kaarten en die komen een stuk verder.

Leuk experiment Gerard... en eigenlijk zijn deze antennes daar ook voor bedoeld. Dat moet dus wel gaan werken! :smart:
Jij bedoeld die van ON6DV??,ik denk wel dat deze echt voor ATV en WIFI op 13 cm goed uit de bus komen,als hij voor ATV of LPD al kan ontvangen op 13cm,dan zijn zijn ze ook goed voor WIFI,ik heb zo'n site com kaartje met SMA,maar hier voor moet ik gewoon naar F of N hebben.

Mvg Gerard PA10403
ps met netstrumbler kan je hem prima testen,deze meet wel in dBm
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb weleens gehoord dat er wi-fi kaartjes zijn die meer vermogen doen. Ik geloof dat er een online shop is, die die dingen verkoopt (iets met wi-fi shop ofzo). En van reverse SMA naar N is geen probleem. Daar zijn verloopjes voor.

ON6DV ken ik niet overigens....
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik van ATV antenne voor WiFi

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Ik heb weleens gehoord dat er wi-fi kaartjes zijn die meer vermogen doen. Ik geloof dat er een online shop is, die die dingen verkoopt (iets met wi-fi shop ofzo). En van reverse SMA naar N is geen probleem. Daar zijn verloopjes voor.

ON6DV ken ik niet overigens....
Weet jij ongeveer wat die kosten,ik moet overigs reverse F hebben,omdat ik die antenne ook voor ATV wil gebruiken,en de antenne word met F uit gerust,en wat denk jij wat een 13 cm ongeveer doet in een offsetje van 60 cm?.
Ik ken iemand die heeft een bi quad gebouwd voor 2.4 ghz zit ook in een schotel van 60 cm,en die schijnt het kei goed te doen,in de WIFI gebeuren,dus dan lijk me dat hij ook zonder meer geschikt zal zijn voor ATV ontvangst op 13 en 23cm.
en in de toekomst ga ik een keer een 2.4 ghz tv linkje leggen,maar het voordeel is wel als je de antenne gaat meten,voor 2.4 ghz,dat dit met netstrumbler super goed gaat,en ,op het ontwerp maak het niet uit waar hij word aangesloten,dus bij deze antennes is volgens mijn geen reverse nodig,dit is denk ik meer voor de omni's.
Maar ik neem er voor de zekerheid wel een.
ik ben wel super benieuwd trouwens,de antenne op zicht al werkt,hij is waarschijnlijk wel breedbandige antennes zijn,meestal ontvangen ze nog best veel boven de 23 cm band,en de 13cm band.
Ik moet dat dan gewoon gaan proberen,zal wel mooi zijn als hij ook nog ergens rond de 1700 mhz kan ontvangen.
Maar dat is nu juist de uitdaging.
Mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie