Wat doe jij met 70cm ATV?

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Steeds meer mensen hoor ik over 70cm ATV, maar heel veel publicaties heb ik nog niet gezien.
Ook dit subforum krijgt nog geen nieuwe berichten vooralsnog. Mocht je bezig zijn met 70cm ATV; wat heb jij al gemaakt en waar liep je tegen aan?

Of waar ben je tegenwoordig mee bezig. Lukt het bijvoorbeeld om je eindtrap lineair te krijgen?

Ik wil wat los maken, dus kom maar op met je berichten :biggrin:
Dit sub forum over 70cm moet een leuke opsomming worden van 70cm ATV projecten!
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door pa10403 »

Je kan beter vragen dat ze eens een algemene oproep voor een sked willen doen op 70 cm ATV.
Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ga je gang :sneaky2:
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PA9NL »

Hallo allemaal.
Eerste keer op dit Forum.

Mijn naam is Marcel PD0RRC

Ik ontvang atv op 23 cm en op 3 cm voornamelijk kijk ik naar PI6ATV.
Ik ben weer lnb's aan het ombouwen want 2 van de drie lnb's in de mast doen het niet meer,ik denk waterschade !

Ook ben ik nu bezig om info te verzamelen over 70 cm atv tx.
Ik was bezig met een tv modulator uit een sat ontvanger.

Ik heb de LC-kring veranderd en het ding staat i.p.v. op 542 Mhz nu rond de 434.2 Mhz.
Ik neem aan dat je een saw filter nodig hebt voor de onderste zijband of zou het ook met een highpass filter kunnen ?
Ja daar ben ik dus mee bezig,maar mocht er iemand nog wa info hebben graag.(schema).

Ik ben ook bezig met een oude tv modulator voor catv op de kop te tikken.
Mocht het gelukt zijn zal ik hier mijn vragen spuien.
En eventuele andere ontwikkelingen meld ik hier
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Hallo allemaal,

Ik ben Fokko PD8F en woon in Friesland, omgeving Drachten. Rond 1980 heb ik mijn D licentie maar de hobby is door omstandigheden al gauw verwatert. In die tijd was 70 cm ATV erg populair. Ik kon een flink aantal stations m.b.v. een rotor in de mast gewoon op de tv in de huiskamer ontvangen. Vooral zaterdags was het dringen geblazen op 434,250 MHz.
Onlangs heb ik de hobby weer opgepakt en las in de Electron dat 70 cm ATV weer in opmars is. Ik heb m'n zelfbouw yagi eens wat rondgedraaid maar het was akelig rustig en er was de hele (zater)dag geen enkel analoog signaal te ontvangen in deze regio. Misschien is alles inmiddels digitaal geworden, ik weet het niet.

PI6JOU (Joure) zendt uit op de 23 cm band en die zou hiervandaan te ontvangen moeten zijn. Ik heb daarom bij Minikits Australie een versterkertje besteld die ik aan een oude satelliet ontvanger ga koppelen. Misschien is er op de 23 cm meer te beleven.

Als iemand me meer kan vertellen over 70 cm ATV in regio Friesland, ik hoor het graag.

73, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Fokko en welkom op dit forum!

Er zijn wel een aantal mensen in jouw regio aktief, alhoewel dat vrij dun bezaaid is. Wellicht kun je PA2HOS eens een berichtje sturen met deze vraag. Hij zit dan wel in Steenwijk, maar is beter op de hoogte van de stations die in het noorden aktief zijn.

De afgelopen twee jaar heb ik het aantal 70cm amateurs wel zien groeien in mijn regio (midden des lands). In een straal van honderd kilometer is dat echter nog op één hand te tellen. Wie weet komt er weer een tijd van drukte, zoals vroeger. Je weet maar nooit. Zo nu en dan komen er een stapeltje kabelmodulatoren op de markt, die prima fungeren als 70cm ATV stuurzender.

Is op 13cm PI6DRA nog aktief? Wellicht ook eens leuk om die te ontvangen met een converter.
Dit is een overzicht van ATV relaisstations (bovenste twee links zijn complete lijsten):
http://www.pe1rqm.nl/links_repeaters.php#atv
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Hoi Tjaling,

Dank je, ik hoop dat ik wat nuttige bijdragen aan dit forum kan leveren. Helaas word het niet meer zo veel gebruikt zie ik aan de datums. Daar moet verandering in komen als het aan mij ligt. :) In 1980 had je als D amateur 10 vaste frequenties op de 2 meter, dat was alles. Nu mag ik als Novice ook een stuk van de HF gebruiken en zelfs ATV op 70cm, dat is toch fantastisch!

Nee, PI6DRA is inmiddels uit de lucht. Wel zijn PI6MEP (van PA2HOS) en P16JOU op de 23 cm actief en in elk geval ligt Joure binnen de horizon, misschien Meppel ook nog net. Het 23 cm voorversterkertje uit Australie voor de ontvangst van deze signalen zal hopelijk morgen of overmorgen aankomen en dat ga ik dan meteen bouwen. Ik heb 2 weken geleden 3 analoge sat ontvangers voor 5 euro totaal in een kringloopwinkel gekocht, dus daar kan ik lekker mee knutselen. Dat spul kost bijna niks meer sinds alles digitaal en met smartcard is geworden.

De Barco kabelmodem die jij gebruikt zag ik voor US $ 2.200,- op Ebay, en dat is me toch echt veel te gek. Volgens mij heb jij echt mazzel gehad met die aankoop.

Maar even een korte vraag over de 70 cm nog; in zo'n sat onvangers zit een UHF modulator (klein metalen bakje) die een PAL signaal rond de 600 MHz de tv instuurt. Dat is in principe een zeer zwak zendertje met een output varierend tussen de 20 en 150 mW, beetje afhankelijk van het type. Als ik d.m.v. het aanpassen van de frequentie die ergens rond de 434 MHz. krijg (aanpassen LC kring) zou dat een mooi uitgangspunt zijn voor een te bouwen ATV zendertje. Dan een testbeeld generator bouwen, video ingang, zijband filters er aan. Als knutselend kun je de boel uitproberen via de coax naar je tv. En als alles goed werkt de eindversterker van MiniKits, of zelf iets bouwen.
Is dit een goed uitgangspunt denk je? Of verspil ik zo alleen veel tijd en weinig geld? Helaas kon ik hierover geen tips of aanwijzingen op internet vinden.

Ook vraag ik me af of de 70 cm yagi met een impedantie van 50 Ohm problemen geeft op de aansluiting van de tv (75 Ohm). Misschien had ik deze vragen ergens ander op dit forum moeten plaatsen. Ik zal in het vervolg de betreffende sectie zoeken.

Groet, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nu mag ik als Novice ook een stuk van de HF gebruiken en zelfs ATV op 70cm, dat is toch fantastisch!
Absoluut! Ik hoor nu regelmatig een novice station roepen op HF en vind dat een goed teken. En wat ATV betreft; AT had er beter aan gedaan om de 13 of 23 cm band voor novice toegankelijk te maken. Op 70cm kun je snel iemand anders storen, of ongewenste producten buiten de band produceren als je je eindtrap niet goed lineair hebt afgeregeld, of een zijband niet goed hebt onderdrukt. Allemaal debet aan de Amplitude modulatie van 70cm... In mijn optiek is 70cm ATV vrij complex.
Het 23 cm voorversterkertje uit Australie voor de ontvangst van deze signalen zal hopelijk morgen of overmorgen aankomen en dat ga ik dan meteen bouwen.
Zit daar een MGF1302 in? Hoe dan ook, we zien natuurlijk graag foto's :sneaky2:
De Barco kabelmodem die jij gebruikt zag ik voor US $ 2.200,- op Ebay, en dat is me toch echt veel te gek. Volgens mij heb jij echt mazzel gehad met die aankoop.
Zeker, dat heb ik er dus lang niet voor betaald. Zo nu en dan zie je wel eens één voorbij schuiven, maar ook heel vaak het verkeerde model (>600MHz). Maar iets meer eenvoudigere modulatoren zijn ook goed hoor. Als hij maar onderzijband onderdrukking heeft.

Wat betreft dat RF modulatortje: de schakeling achter die modulator zal vrij complex worden. Een onderzijband heb je niet zomaar onderdrukt en dan moet je ook nog goede bandfilters maken. Eigenlijk heb je dan alleen nog maar de oscillator met een primitieve modulator, maar voor de rest moet je zowat de hele zender nog bouwen dan. Een leuke TV modulator van een kabelmaatschappij scheelt een hoop werk en is vaak een stuk beter dan de Minikits stuurzender. Alleen al de eindtrap lineair krijgen is een hele klus!
Ook vraag ik me af of de 70 cm yagi met een impedantie van 50 Ohm problemen geeft op de aansluiting van de tv (75 Ohm).
Minimaal. Een TV is toch vaak al vreselijk ongevoelig. Met een ruisarme RX versterker kun je beide problemen wel omzeilen. Een versterker voor kabelTV werkt vaak niet trouwens. Die zijn alleen maar om kabel en splitterverliezen te compenseren.
Overigens wisselt het wel enorm per TV. Ik heb een klein TV-tje en die kan zonder versterker redelijk 70cm ATV ontvangen. En voor de lezers: er zijn ook zat TV's die niet eens 434.250 kunnen ontvangen.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Dat modulatortje is dus verspilling van tijd. Afijn, dan maar een kitje uit Australie bestellen. Is dat helical filter van crusiaal belang? Dan bestel ik die ook meteen. Eindtrap zien we later wel eens.

Ik heb vanavond pas de brievenbus gecheckd en het is binnen. Inderdaad, met een MGF1302 en van die vreemde halve winding spoeltjes.
Het lijkt me wel priegelwerk hoor dat SMD gedoe (heb ik nog nooit gedaan), als je iets op de hoogpolige vloerbedekking laat vallen ben je het ook definitief kwijt. :lol:

M'n ervaringen met het bouwen maak ik wel een verhaaltje van met foto's en zet ik wel ergens op het forum bij 23 cm.

73, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dat filter heb je zeker nodig. Het is zelfs de vraag, of het voldoende onderdrukking biedt. Vooral als je er een flinke lineaire versterker achter plaatst. De onderzijband steekt lager door dan 430MHz en als je een audiocarrier maakt (EME158 kit), komt die ook uit op 428.750 MHz (spiegel van 439.750 MHz). Bij onvoldoende onderdrukking, voldoe je niet aan de machtigingsvoorwaarden. Kwestie van meten :grad:

Die MGF1302 is een uitstekende FET met een erg laag ruisgetal. Ze worden ook nog wel gebruikt op de 70cm band. Die zou ik overigens niet op het hoogpolige tapijt laten vallen, of uberhaupt beetpakken met de vingers. Hij is gevoelig voor ESD :hot:

We zien het verhaaltje wel tegemoet :) Succes met bouwen!
pa3fyi
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2009, 20:28

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door pa3fyi »

Ik heb een ATV stuurzender van ongeveer 100 milliwatt, maar ben nog op zoek naar een eindtrap. Ik heb wel een module S-AU21 van Toshiba, maar heb er verder geen gegevens van. Een watt of 2 is wat mij betreft al zat. ATV op 70 cm heeft als voordeel dat het op bijna alle portable TV's van Philips te ontvangen is. Heeft iemand gegevens van de S-AU21 van Toshiba. Module moet geschikt zijn voor 70 cm. Ook weet ik niet of hij in Klasse A/B te zetten. Dat is toch wel wat je na mijn weten nodig heb. Ik hoor het graag.

Gr. Anne PA3FYI
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Veel informatie is niet te vinden van de S-AU21. Wel vond ik wat specs, maar ik weet niet zeker of die correct zijn:

Upper 3dB Frequency (Hz)=845M
Lower 3dB Frequency (Hz)=825M
Volt Gain Min=37.7
Nom. Supp (V)=12
Package=RFMOD
Pins=7
Military=N


Als dat klopt, is die niet te gebruiken. Daarnaast zijn er maar weinig modules waarbij je alle ingebouwde FET's een stuurstroom kunt geven voor de lineairiteit. Een module die redelijk te gebruiken is, is de RA30H4047M van mitsubishi. Deze is onder andere te verkrijgen bij Minikits. Hij kan tot 35dB versterken en is dus voldoende om direct achter de 100mW stuurzender te hangen. In FM kan het module rond de 30W maken, in AM TV kun je een kleine 10W verantwoord maken met een bias van tussen de 1 en 1,5A. Lees al mijn ervaringen in dit forumtopic: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=114
Bijlagen
RA30H4047M datasheet.pdf
(111.65 KiB) 467 keer gedownload
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi
Ik heb ook de zender van mini-kits gebouwd ( met zweet op de kop
ik ben nog een beginner ....
Maar hij werkt wel..
Deze week hoorde ik ook het probleem als je hem niet goed onderdrukt!!!!.
Omdat ik nog geen goede meet spullen heb denk ik toch dat ik even een BARCO
ga gebruiken.
En als ik er wat meer kijk op heb ga ik toch proberen de mini-kits klaar te maken.

Met de eindtrap van mini-kits is het niet goed gegaan..
Wat er aan fout is weet ik niet ,maar zonder video geeft hij 2 WATT.
met video 1 WATT niet echt CQ CQ DX !!!!! :D .

Met vallen en op staan moet ik het leren.
Op advies van Harry PA2HOS een RS 9044 gekocht..( ex ATF 2 )
Die moet nog omgebouwd worden .en dan moet ik nog aan een 24 volt voeding denken.
Dit houd mij van de straat ..

Dus het zal nog wel even duren voor mijn eerste ATV verbinding....

Grt Han
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Han, heb je je bevindingen en resultaten al eens vergeleken met mijn stuk wat ik had geschreven over de Minikits eindtrap op dit forum? Afregelen is zeer belangrijk om een goed resultaat te bereiken. Je moet er toch wel zo'n 10W uit kunnen halen. Meer lukt ook wel, maar dan maak je alleen maar ongewenste signalen. Zodra je video aanbiedt, is het normaal dat je powermeter een stuk minder aan lijkt te geven. Toch is het niet zo dat je ook werkelijk minder vermogen maakt, maar een gemiddelde powermeter kan niet omgaan met deze vorm van amplitude modulatie.
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi Tjalling

Ja ik heb jou stuk eerst gelezen en toen de eindtrap gemaakt.
Veel kun je aan de eindtrap niet fout doen.
Zoveel onderdelen zitten er niet op.
Het was een hele klus voor dat ik de achterkant van de module vlak had.
Misschien is daar wat mis gegaan.

Maar ook de eindtrap wil ik toch ook goed hebben. ( naast de eindtrap van de ATF2 RS 9044 )
Dus even kijken of ik nog aan zo'n module kan komen.
Hier in nederland zijn die dingen (te) duur ( ik dacht iets van 90 EURO )
Maar dan heb je hem wel snel in huis..

Ik wil ook nog een pre-amp maken voor 70 cm en die zag ik hier ook op
het forum staan.
Maar eerst wat dingen af maken :D

Grt Han
Plaats reactie