UHF oscillator

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
caterpillar730
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2009, 22:10

UHF oscillator

Ongelezen bericht door caterpillar730 »

Hallo ATV-ers

Afgelopen jaar heb ik op de beurs in rosmalen een apparaat gevonden waarin twee UHF oscillatoren zitten.
Ik kan hier op het internet geen informatie over vinden, vandaar ik mij richt tot dit forum.
De oscillator beschikt over een interne- en externe PLL.
Aangezien ik hier geen informatie over kan vinden ben ik zelf aan het experimenteren geslagen.
Zoals op de foto is te zien zit het geheel keurig in een metalen doosje.
SNC00167.jpg
Ik heb het doosje opengemaakt en op de foto´s is goed te zien wat er allemaal inzit.
SNC00173.jpg
SNC00174.jpg
Vervolgens ben ik aan de hand van eigen inzicht tot de conclusie gekomen dan het kleine printplaatje, met daarop
een tweetal weerstanden, twee zenerdioden en een instelpotmeter, deel uitmaakt van de externe PLL.
SNC00175.jpg
Aangekomen bij de 16 polige stekker heb ik geconstateerd dat er 12 volt gelijkspanning op de onderste oranje draad moet komen. Vervolgens 28 volt gelijkspanning op de rode draad.
De zwarte draad is voor de massa, en op de wit-rode, tussen de rode en zwarte draad in, moet een negatieve spanning van 12 volt komen.
SNC00176.jpg
De bovenste 3 draden gaan naar het kleine printplaatje wat naar mijn mening deel uitmaakt van de externe PLL.
Hoewel er op de oscillator een schakelaartje zit voor de interne- of externe PLL, weet ik tot nu toe niet hoe ik de interne PLL moet activeren.
Via de externe PLL krijg ik de oscillator wel aan het werken op en rond de 800 mHz.
Via de messing schroeven in het doosje kan ik de frequentie ook in de buurt van 434.250 mHz krijgen, echter niet helemaal.
De vraag die ik nu heb is hoe krijg ik het geheel op de 70 cm ATV frequentie van 434.250 mHz?
Uiteraard heb ik ook een videosignaal op de baseband in ingang gezet, echter ik krijg hier geen goed beeld.
Naar mijn mening heeft deze oscillator een omgekeerd, of een geinverteerd videosignaal nodig om het beeld te synchroniseren.
SNC00172.jpg
Ook heb ik de baseband modulator, (zie foto) die ook in het apparaat zat, gebruikt. Ook hiermee krijg ik geen gesynchroniseerd beeld.
Mijn grote vraag is nu; Wie heeft er ervaring met dit soort oscillator en het liefst ook documentatie?
Ik experimenteer inmiddels verder. Wanneer ik iets meer te weten kom, zal ik dat uiteraard op dit forum vermelden.

73

Roger PD5RST
Kessel (Limburg)
Plaats reactie