Hulp/informatie gevraagd ATV op 70cm

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
no-use
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2010, 18:07

Hulp/informatie gevraagd ATV op 70cm

Ongelezen bericht door no-use »

Niet gehinderd door enige kennis: ik ben namelijk geen zendamateur, maar heb er wel veel mee te maken, heb ik een vraag:

Tijdens een kamp voor ca 10.000 Scouts in Roermond, ben ik hoofd van het videoteam dat opnames zal maken van alles wat daar gebeurd. Ons idee is om dagelijks de opnames en oude opnames (wellicht ook van eerdere jaren) 'uit te zenden' op televisie over het terrein. 'Vroeger' deden wij dit door aan elke TV op het terrein een DVD speler te koppelen en dagelijks een DVD te distribueren. Ik begreep echter van de zendamateurs in de club dat het ook mogelijk moet zijn om op 70cm ATV uit te zenden, wat ontvangen kan worden met een 'gewone' televisie. De zendamateurs in de club hebben geen of onvoldoende ervaring met ATV, vandaar dat ik hier terecht kom.

Mijn vraag: is het inderdaad mogelijk om binnen de machtigingen die enkele van mijn leden hebben (N en C) op ATV uit te zenden wat met een normale TV kan worden ontvangen?

Zo ja: is er hier iemand in de buurt van Roermond, die zijn/haar expertise beschikbaar wil stellen om ons daarmee te helpen?

Alvast dank voor een antwoord!

Groet!

Gerben Nouse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Hulp/informatie gevraagd ATV op 70cm

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een eenvoudige oplossing zou een geschikte TV modulator wezen, welke je met een kleine versterker (ca. 1Watt ofzo) aan een antenne kunt koppelen. Aan de TV's een stukje draad als antenne en je zou je beeld moeten kunnen ontvangen. Maar houd rekening met het volgende;

De enige frequentie waarop je kunt uitzenden is 434.250 MHz AM gemoduleerd met enkel de boven-zijband. De TV modulator moet daarvoor geschikt zijn en de vermogensversterker daarachter moet lineair zijn. Wellicht werkt het zelfs al met een kale modulator op een kleine antenne. Dat zou je eerst wel eens kunnen proberen.

De TV's moeten deze frequentie wel kunnen ontvangen. Vooral de wat oudere TV's doen dat niet.

Controleer in de "machtigingsvoorwaarden zendamateur" of jullie type beelden mogen worden uitgezonden (niet commercieel, rechtenvrij, etc etc).

Vergeet niet de roepletters van een aanwezige zendamateur af te beelden in het uitgezonden beeld.
modulator.jpg
Een alternatief zou een klein CAI netwerkje kunnen zijn. Hang een modulator aan een splitter met de juiste signaalverzwakking (modulatoren zijn vaak al voldoende instelbaar) en trek coax kabels naar de TV's. Zo heb je een gesloten netwerkje en hoef je je geen zorgen te maken om zendamateur regels. Je modulator kan dan ook op een andere frequentie werken, omdat het signaal toch niet door de lucht wordt uitgezonden. Hang in ieder geval nooit een TV modulator aan het CAI netwerk van de kabelprovider!
modulator2.jpg
Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!
no-use
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2010, 18:07

Re: Hulp/informatie gevraagd ATV op 70cm

Ongelezen bericht door no-use »

Dank voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik wel wat mee. Coaxnetwerk is denk ik geen optie omdat we sommige uitzendplekken wat verder weg hebben zitten. Ik zal zo eens bij AT kijken wat zij te vertellen hebben over het type beeld wat uitgezonden mag worden. Commercieel wordt het sowieso niet :)

Enfin dank! Kom ik er niet uit, kom ik hier wel weer met vragen.

Groet!

Gerben
caterpillar730
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2009, 22:10

Re: Hulp/informatie gevraagd ATV op 70cm

Ongelezen bericht door caterpillar730 »

Hallo Gerben.

Ik ben een ATV-er woonachtig te Kessel. Dat ligt hemelsbreed ongeveer 10 tot 15 km van Roermond. Als er op de beelden die je beschikbaar hebt geen uitzendrechten zitten mogen ze gewoon worden uitgezonden. Als je 70 cm ATV wilt ontvangen op een gewone televisie, dient deze te beschikken over een S-kabeltuner, die de 434.250 MHz aan kan. De meeste nieuwere tv's, kunnen hierop handmatig worden afgestemd. Anders moet je een externe 70 cm ATV ontvanger aansluiten, of gebruik maken van een converter (omzetter).
als je meer wilt weten neem dan gerust contact met mij op via de mail; pd5rst@home.nl.
Misschien kan ik je wel verder helpen.

Groetjes:

Roger
PD5RST
Kessel (Limburg)
Plaats reactie