Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
PE1HIS
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:04

Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PE1HIS »

Ik ben sinds kort actief op 70cm ATV, gebruik als modulator een Barco en als eindtrap een Minikits module. Ik meet een vermogen van 30W. Op de spectrum analyzer ziet het signaal er allemaal keurig uit en volgens de geldende normen. Het effect als je de zender aan hebt staan zal menigeen kennen, draadloze deurbellen werken niet, auto-afstandsbedieningen, garagedeuropeners, weerstations en ga zo maar door raken volledig van slag of weigeren dienst veelal door de inferieure kwaliteit van de ontvangers.
Vanavond wederom een briesende buurtbewoner aan de deur: Ik eis dat je ..... vul maar aan. Hier moeten meer amateurs mee te maken hebben. Klagers hebben geen boodschap aan het feit dat je radiozendamateur bent en een primaire status hebt in dat band gedeelte.
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen hieromtrent en hoe hier mee om te gaan zonder nou gelijk de boel bij het grofvuil te zetten hetgeen ik eigenlijk niet van plan ben.

'73 Cor, PE1HIS (Almere)
PE5PVB
.
.
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:15

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PE5PVB »

We zitten hier in het zuiden al jaren in WFM op 70cm. Uiteraard met soortgelijke problematiek te maken gehad.

Enkele tips:
- Zorg voor een goede richtantenne (zo beperk je de overlast)
- Probeer voor je te houden dat JIJ de veroorzaker bent (winnen doe je toch niet)
- Indien bovenstaande lukt, doe net alsof je er zelf ook last van hebt en probeer het een beetje op het "onverklaarbare" ofzo te sturen.

Is allemaal bullshit natuurlijk, maar je trekt anders uiteindelijk aan het kortste eind. Ga zeker niet met briezende buren over primaire en secundaire statussen praten, werkt alleen maar averechts.
PE1HIS
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:04

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PE1HIS »

Ontkennen lijkt me niet zinvol temeer omdat ik de enige ben in de wijde omtrek die een mast heeft staan met de nodige 'toeters en bellen'. De beam is een 19el Tonna op een meter of 17 boven straat niveau. De klager van hedenavond was helemaal niet aanspreekbaar omdat hij in een mum van tijd last kreeg van een soort verbale diarree, maw Ik ben niet eens aan het woord geweest.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PA9NL »

Laatst gewijzigd door PA9NL op 17 jan 2011, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
PE1HIS
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:04

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PE1HIS »

Ik had op de site van het AT al gezocht, maar dit document niet gevonden. Waarvoor dank. Overigens heb ik de PA nog eens goed on de loep genomen en goed gelezen wat Tjalling en Patrick over dit onderwerp melden. Na veel meten en regelen ben ik nu redelijk tevreden, 10 W is het maximum voor deze module.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zelfs met een schoon signaal is het een feit, dat je met de breedbandige draaggolf nog steeds midden in de LPD band zit. Alle kanalen boven 40 (bovenzijband) zijn niet meer bruikbaar en de inferieure ontvangers zullen ook onder kanaal 40 nog plat gaan in een grote straal rond de uitzendlocatie. Iets waar we weinig aan kunnen doen. LPD is toegelaten in een tijd dat 70cm ATV nauwelijks nog werd bedreven. Toch vind ik het onbegrijpelijk dat er ooit internationaal is gekozen, om LPD in de 70cm band te plaatsen. Misschien hadden ze toen nog niet voorzien dat mensen erg afhankelijk zouden worden van de bruikbaarheid van LPD apparaten. Veel moderne auto's bijvoorbeeld kun je niet eens meer met een conventionele sleutel openen (meestal alleen nog met een noodsleutel). Een probleem waar we niet meer vanaf zullen komen zolang die LPD devices in gebruik zijn.

Het AT zou kunnen overwegen om iets van 23, of 13cm ATV toe te staan voor novice gemachtigden...
PE1HIS
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:04

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PE1HIS »

Het is de afhankelijkheid die mensen als bedreigend ervaren, anyway ik vind het wel een uitdaging deze band. Ik ben reeds langer actief op de hogere banden daar heeft niemand last van je, tenminste ze snappen niet waarom hun WiFi of draadloos TV linkje het niet doet :=)

'73 Cor PE1HIS
Almere
Laatst gewijzigd door PE1HIS op 14 feb 2010, 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Zelfs met een schoon signaal is het een feit, dat je met de breedbandige draaggolf nog steeds midden in de LPD band zit. Alle kanalen boven 40 (bovenzijband) zijn niet meer bruikbaar en de inferieure ontvangers zullen ook onder kanaal 40 nog plat gaan in een grote straal rond de uitzendlocatie. Iets waar we weinig aan kunnen doen. LPD is toegelaten in een tijd dat 70cm ATV nauwelijks nog werd bedreven. Toch vind ik het onbegrijpelijk dat er ooit internationaal is gekozen, om LPD in de 70cm band te plaatsen. Misschien hadden ze toen nog niet voorzien dat mensen erg afhankelijk zouden worden van de bruikbaarheid van LPD apparaten. Veel moderne auto's bijvoorbeeld kun je niet eens meer met een conventionele sleutel openen (meestal alleen nog met een noodsleutel). Een probleem waar we niet meer vanaf zullen komen zolang die LPD devices in gebruik zijn.

Het AT zou kunnen overwegen om iets van 23, of 13cm ATV toe te staan voor novice gemachtigden...
Geweldig,want de 23 of 13cm heeft veel meer ATV mogelijkheden,dan bouw ik dat videolink om voor 13cm
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
caterpillar730
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2009, 22:10

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door caterpillar730 »

Ik ben al enige tijd actief op de 70 cm band met ATV. Ik gebruik een Barco Pulsar als stuurzender, met daarachter een Minikits stuurtrap die is afgeregeld op ongeveer 8 watt. Als eindtrap gebruik ik een dubbele 2c39 cavitty high power amplifier. Het probleem van auto´s die niet geopend kunnen worden, alsmede draadloze afstandsbedieningen, draadloze hoofdtelefoons en babyfoons die dan eensklaps niet meer werken is mij welbekend.
Het gaat hier in bijna alle gevallen om buurtbewoners die niet weten, (of niet willen weten, die zijn er ook) wat een hobby als zendamateur inhoudt. Om over ATV nog maar niet te spreken.
Ik denk dat in dit geval de beste oplossing een kwestie van geven en nemen is. Ga vooral niet met boze buurtbewoners in discussie over de primaire status die wij als ATV-ers in dit gedeelte van de 70 cm band bezitten. Een goede verstandshouding met omwonenden is in dit geval veel meer waard, zoals ikzelf al herhaalde malen heb ervaren.
Zo heb ik ondermeer met omwonenden afgesproken dat ik mijn activiteiten voor al in de late avonduren of in de vroege ochtenduren zal uitoefenen, en zo min mogelijk overdag, wanneer de auto in de regel het meest gebruikt wordt.
Maak ook de uitzendingen niet onnodig lang, in een tijdsbestek van een kwartier kan er al een tweewegverbinding gemaakt worden die van alle informatie is voorzien.
Verder heb ik met de omwonenden afgesproken dat wanneer zich er toch problemen voortdoen, zij zich ten alle tijden bij mij kunnen melden. Op deze manier zal de verstandshouding met de buurtbewoners in de meeste gevallen niet verstoord raken, gezien mijn eigen ervaring.
Mochten er onverhoopt toch problemen ontstaan blijf dan vooral rustig en verwijs de boze klager dan naar de site van het agentschap telecom onder de volgende link: http://www.agentschap-telecom.nl/Burger ... fault.aspx.
Wij zijn als N-licentiehouders nu een maal aangewezen op de 70 cm band om ook aan ATV te kunnen doen. Overigens raakt deze band steeds meer vervuild met allerlei stoorsignalen van rioolgemalen, tot en met bouwkranen en allerlei andere vergunningsvrije apparatuur, wat het maken van een ATV verbinding op deze band er niet makkelijker op maakt.
Het is aan het AT, maar vooral ook aan onszelf!, om te zorgen dat ook in de toekomst deze band beschikbaar blijft voor onze mooie hobby, die ATV met zich meebrengt. Overigens zou het AT eens moeten overwegen om de de 23- en/of de 13 cm band beschikbaar te stellen voor de N-licenciehouders om wat meer mogelijkheden voor ATV te kunnen creëren. Dan denk ik dat de problemen met klagende buurtbewoners spoedig tot het verleden zullen behoren.

73

Roger PD5RST Kessel (Limburg)
PE1HIS
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:04

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door PE1HIS »

Hoi Roger

Een paar gesprekken met het AT heeft de klager kennelijk goed gedaan want ik hoor 'm niet meer. Mijn buren in mijn directe omgeving hebben nog nooit geklaagd, die zijn eerder benieuwd wat ik nu weer aan het doen ben. ATV op 70cm gebruik ik eigenlijk alleen tijdens ATV contesten maar dan wel met het maximaal toegestane vermogen.
caterpillar730 schreef:Het is aan het AT, maar vooral ook aan onszelf!, om te zorgen dat ook in de toekomst deze band beschikbaar blijft voor onze mooie hobby, die ATV met zich meebrengt. Overigens zou het AT eens moeten overwegen om de de 23- en/of de 13 cm band beschikbaar te stellen voor de N-licenciehouders om wat meer mogelijkheden voor ATV te kunnen creëren. Dan denk ik dat de problemen met klagende buurtbewoners spoedig tot het verleden zullen behoren.
En wat dacht je ervan om je F-licentie te halen?

'73 Cor PE1HIS
caterpillar730
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2009, 22:10

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door caterpillar730 »

Hoi Cor

Bedankt voor je reactie. Uiteraard behoort het behalen van de F-licentie tot de mogelijkheden om de hobby nog verder uit te breiden. Het behalen van de N-vergunning was voor mij al een ware martelgang. Ik ben met de hakken over de sloot geslaagd en aangezien ik geen studiebol ben ligt het halen van de F-licentie buiten mijn mogelijkheden. Ik ben een man van de praktijk en duik liever niet te veel in de studieboeken. Binnen onze afdeling is ook vooralsnog niemand bereid om de kar te trekken en de crew N-amateurs de nodige kennis bij te spijkeren. En dat hebben we nou juist zo nodig. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt. We wachten wel af. Succes met deze mooie hobby!

'73

Roger PD5RST
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Klagende buurtbewoners over 70cm ATV

Ongelezen bericht door pe1mud »

Je zit met ATV op 70 niet alleen in het primaire stuk hoor...

Van mij mag ook iedereen 'vrij' op 23 en 13 en hoger... als je het aan de gang krijgt snap je het of he je iets goeds gekocht :twisted:
.
.
Zendehhh
Plaats reactie