Minikits 70cm ATV eindtrap met RA30H4047M metingen+afregelen

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Update

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De voeding is nu af, al moet ik nog weleens naar de koeling kijken. Hij wordt vrij warm, maar ook weer niet "te". Maar misschien dat het met hete zomerdagen niet goed gaat.
Hele kast in concept
Hele kast in concept
Antenne aansluitingen
Antenne aansluitingen
Eindtrap ingebouwd
Eindtrap ingebouwd
Ik ben al een tijdje bezig de voeding, een coaxrelais, de eindtrap en een relaisvertraging in te bouwen in een 19 inch kast die ik nog had staan. Dus dat was even druk boren, zagen, veilen, etc.
Coaxrelais ingebouwd
Coaxrelais ingebouwd
Relaisvertraging:
Relais is voor het omschakelen van de 12V van de ontvangstversterker (RX) (toekomst) naar de lineaire vermogensversterker (TX) van minikits. Omdat gebruik wordt gemaakt van een coax relais, moet de eindtrap iets vertraagd worden ingeschakeld. Dit vanwege de traagheid van het coaxrelais. Anders zou de eindtrap al enkele milliseconden vermogen maken nog voordat het contact van het coaxrelais is omgeschakeld. Zie het volgende Word document voor het gebruikte schema:
Relaisvertraging voor 70cm ATV poweramp.doc
Relaisvertraging voor 70cm ATV poweramp
(266 KiB) 560 keer gedownload
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ziet er goed uit Tjalling! Iets wat ik er zelf op/bij zou maken is een *analoge* Ampere meter! Dus een draaispoelmeter.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik was al wezen kijken in de junkbox naar een amperemeter, maar kon niet een geschikt model vinden. Misschien ga ik er wel een hele laagohmige weerstand in zetten en die kleine spanningsval gebruiken om een voltmeter/VU meter aan te sturen....

Moet ik nog even over nadenken :)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Misschien kan je een voedingsdraad als shunt gebruiken, daarover de spanning meten met een gevoelige (uA) meter.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Onlangs hebben we met een groepje medeamateurs een eindtrapje gekocht, om een 2-20mW 70cm ATV signaal te versterken naar 10 tot 20 Watt. ....<zie tekst boven> ...is dit schuren natuurlijk niet nodig. Een kromme plaat koelt natuurlijk slecht, maar het kan bij het aandraaien ook het keramische binnenwerk doen knappen!
Ik heb er ook een gekocht Tjalling, ik wacht nu momenteel op mijn weller antistatische soldeerstation,en m'n bernstein afregelsetje, dan ga ik 'm ook eens bouwen,ik heb op die foto's gekeken,en ook deze forum zo'n beetje gelezen,zoals jij zei "ik heb nog gecontroleerd op een ontvanger",hoever heb je met deze modificatie 428 schoon kunnen krijgen.
Ik weet ook goed dat het wel eens kan gebeuren als het te dichtbij staat dat je iets hoort,gewoon dat ontvangertje op een ander kamer zetten en dan kijken hoe schoon die dan is.
Het is een oud artikel maar toch wil ik reageren
grz PA10403 Gerard
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 20 apr 2008, 02:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst buiten de [qoute] geplaatst en qoute ingekort
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

pa10403 schreef:....,zoals jij zei "ik heb nog gecontroleerd op een ontvanger",hoever heb je met deze modificatie 428 schoon kunnen krijgen.
Hoi Gerard,
Met behulp van een spectrum analyzer en/of iets minder professioneel "het ontvangertje" heb ik het signaal redelijk schoon gekregen. Ik denk onvoldoende als je achter deze minikits nog een andere eindtrap plaatst. Maar gebruik je alleen de minikits, dan is het net voldoende. Het valt of staat wel met de kwaliteit van de stuurzender. Die moet ook al voldoende onderdrukking hebben van de onderzijband.
pa10403 schreef:Ik weet ook goed dat het wel eens kan gebeuren als het te dichtbij staat dat je iets hoort,gewoon dat ontvangertje op een ander kamer zetten en dan kijken hoe schoon die dan is.
Het is een oud artikel maar toch wil ik reageren
grz PA10403 Gerard
Inderdaad moet je wel wat verzwakken. De minikits op een dummyload en de ontvanger ook kan al voldoende zijn om in dezelfde ruimte de dip te kunnen afregelen. Speel dan wat met de balans tussen het ingangsvermogen (uit de stuurzender), de stuurstroom en daarmee ook het uitgangsvermogen. Slechts één instelling is de meest optimale, zoals ik eerder al had beschreven. Het signaal op 428.750 moet dan tot een minimum worden uitgedipt. Tijdens het dippen de zender niet moduleren met video.

Als je zover bent, kun je altijd nog even op dit forum je ervaringen of vragen delen :rolleyes:

Ben je trouwens nog bezig met de opleiding voor het zendamateurisme?
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door pa10403 »

Jazekers!!!,uhhh ik hou t nog op N,genoeg faciliteiten,morse(n) intreseer me niet geef te grote kliederboel (hi),maar ik vindt buiten ATV ,ook nog steeds knutselen met TCPIP ook wel leuk,maar zoals ik al zegde laats in een persoonlijke email,is t eigenlijk begonnen met piraten tv te ontvangen,bij ons in de buurt waren van die gasten die tv experimenten deden,met nog een N1500 eraan,en dat is later DX geworden,toen wij in Eindhoven een gemeenschappelijke mast kregen,later zijn we verhuist ,toen ben ik met tv DX begonnen,en me zwager (PE1HUN) had me verteld dat er ook zendamateurs actief waren.
Hij vertelde dat toendertijd een converter die 200 mhz om zette naar de 70 cm amateur band werd gebruikt,maar wat ik me afvraag,welke geluidscarriers worden dan op de SHF banden gebruikt,hoe zit dat eigenlijk met dat PAL systeem,wordt dat in de hogere banden ook gehandhaafd?,want bijv de britten hebben een ander PAL systeem als wij.
Weet je wat ik eigenlijk best lullig vindt,bij 70 cm ATV,dat je je perse aan de 5.5 mhz moet houden,dat je de sound carrier bij een gewone TV ook niet ken verzetten,voor DX pak je natuurlijk wel,een duimwielert.
wij kregen in de zomer,heel veel engelse stations binnen,en een keer een deen,dus ik denk wel,als je een goed afgeregelde zender heb dat je best,een end ken komen,met weinig vermogen,de condities moeten natuurlijk ook mee zitten he,dat is een feit.
mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Gerard,

Leuk die verhalen hoe dat "vroeger" ging :biggrin: Ik heb dat niet zo meegemaakt. Eigenlijk liep ik bij toeval tegen een 70cm modulator van hoge kwaliteit en vond ik het wel leuk daar eens ATV mee te bedrijven. Je vroeg me ook nog per mail hoelang ik al 70cm ATV doe; één jaar denk ik nog maar ghegheghe... Da's dus niet lang. Wel een goede opstap gemaakt vanwege de mooie modulator. Dat zal vroeger met bouwpakketten best wel lastig zijn geweest verwacht ik. 70cm ATV is door zijn specifieke manier van moduleren (enkelzijband AM) soms lastiger dan bijvoorbeeld 23cm, of 13cm.

Je vroeg ook of op SHF banden PAL wordt gemoduleerd. Ja, het videosignaal is hetzelfde, alleen de wijze van moduleren is erg anders. Bij 70cm ATV wordt immers de beelddraaggolf AM gemoduleerd (waarna de onderzijband wordt onderdrukt) en de audiodraaggolf FM. Bij SHF-ATV wordt zowel de audio, alsmede de beelddraaggolf FM gemoduleerd.

Dat kost je een hoop meer bandbreedte; rond de 16 MHz denk ik. En dat past niet in een VHF/UHF kanaal. Op SHF heb je veel meer ruimte, dus is dat daar geen probleem. FM modulatie is ook eenvoudiger. Laat je oscillator maar zwaaien en gaan met die banaan! :banana:

Alleen hogere frequenties kennen weer hun eigen problemen; zoals erg kleine onderdelen en meer invloed hoe je je onderdelen plaatst. De antennes zijn relatief gezien wel kleiner, dat is dan weer een voordeel.

Dan wens ik je bij deze nog veel succes met het leren van de theorie voor deze mooie hobby. En voor de F vergunning heb je geen morse meer nodig trouwens, dat is verleden tijd.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door pa10403 »

En vergeet niet dat de SHF banden ook duur zijn in de onderdelen,en toch maar een :pray: schietgebedje maken dat je niet buiten de band zit.
En voor 70cm,meeste tv's (de moderne),kunnen het wel aan.
mvg PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

En vergeet niet dat de SHF banden ook duur zijn in de onderdelen,en toch maar een :pray: schietgebedje maken dat je niet buiten de band zit. En voor 70cm,meeste tv's (de moderne),kunnen het wel aan.
Duur is het zeker, al kun je een aardig begin maken met een comtech ofzo. Buiten de band zitten; dat gebeurt eerder met 70cm, waar de band maar 10 MHz breed is. De 13cm band bijvoorbeeld is 150 MHz breed en de 23cm band is 60 MHz breed.

70cm op een normale TV; ik zou wel een ontvangst versterker maken, daar de meeste TV's een gevoeligheid hebben van Jan met de veels te korte achternaam.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mijn powermodule was defect geraakt, omdat één draadje van de eerste FET los was geraakt. Dat kwam, omdat dat module krom was (fabrikagefout) en ik hem vlakgeschuurd had met heel fijn schuurpapier. Toen was koperpoeder in het module gekomen en bij het schoonmaken binnenin het module raakte de silliconendruppel bovenop de FET beschadigd. Bovendien zat daar ook koperpoeder in opgelost (zacht silliconen!), dus dat moest er ook uit. De FET kwam daardoor bloot te liggen en dat heeft toch maanden gewerkt. Maar door het regelmatig opwarmen en afkoelen is uiteindelijk het draadje geknapt van het printje naar de FET. Dit is nog dunner dan een haar en solderen lukt niet op dat keramiek.

Maar goed, nu een nieuwe module geplaatst (dank aan Michel PA7ML voor de bestelling) en hij werkt goed! Gelukkig was deze recht!
Weer even afgeregeld en ook deze doet 10Wsync vermogen als je het signaal schoon afregelt. O ja, er is best 20W of meer uit te halen, maar die 10W extra zit dan wel in rommel wat je liever niet uit zou willen zenden. Bij dit module is de bias 1,10A en bij alleen sync is de opgenomen stroom 3,6A bij 10W uitgangsvermogen.
Bijlagen
BIAS meten. Hier stond hij nog iets te hoog (verschilt iets per module)
BIAS meten. Hier stond hij nog iets te hoog (verschilt iets per module)
Daar zit het nieuwe module dan
Daar zit het nieuwe module dan
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!

Ongelezen bericht door pa10403 »

Deze eindtrap heb ik ook,mischien klinkt gek,maar ik wil mijne met waterkoeling doen
Die dingen kan ik wel aankomen,voor weinig,pak je gewoon een processor koeler,met een t stuk dat zet je op de eindtrap wel de,zorgen dat je geen contact maakt met de pootjes.
Ik heb wel eens bij een 3 meter piraat een watergekoelde eindtrap gezien,was echt mooi.

Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen+afregelen!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Waterkoeling is erg leuk ja. Dit ding stookt makkelijk 50W op in een koelblok, dus dat moet je watersysteem dan wel kunnen afvoeren. Nadeel van waterkoeling vind ik wel, dat het duur is, een radiator met ventilator nodig heeft, een pomp, slangen en een expansievatje.

Maar een leuke hobby is het zeker! Ik ken een amateur die een tijdje zijn computer had gekoeld met water: http://members.chello.nl/b.modderman/cpuwater.html
Neus maar eens verder op zijn site, hij freest ook hele mooie kastjes en koelplaten!
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen+afregelen!

Ongelezen bericht door pa10403 »

Lol het is geen auto,gewoon een pompje en een reservoirtje,overigs zo'n pompje circuleerd,gewoon zo'n ding uit een PC.
Waarom zou je hier dan ook geen eindtrapje mee kunnen koelen,bijvullen is om het jaar
Ik heb overigs ook zo'n waterpijp staan,die heeft een thermosstaat en,als hij boven de 32 graden uit komt dan gaat ie blazen (koolance),is een AMD 3000+ 2 giga snel.
En idd wel gaaf,zoiets lijk me mooi als je een ATV repeater maakt op 13 oid,meppel heeft een watergekoelde tv relais.

Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Minikits 70cm ATV eindtrap met RA30H4047M metingen+afregelen

Ongelezen bericht door PD8F »

Hallo allemaal,

Interessante verhalen hier. Ik heb vandaag net m’n pretpakketje van minikits binnengekregen: stuurzendertje, audio module 5.5 MHz en 30W PA. En natuurlijk ook meteen het helical filtertje besteld om de boel zo smalbandig mogelijk te houden. En ook het koelblokje met fan, kadootje voor mezelf (van anderen krijg ik nooit wat).

Maar even een vraag: ik heb alleen een multimeter en een oude Hameg scope 20 MHz. En natuurlijk wel een Power/SWR metertje en een TV om het resultaat te bekijken.
Als ik alles hier zo doorlees klink dat allemaal vrij ingewikkeld. Zou dat mij lukken met deze beperkte middelen? Kan ik alles zo wel goed afregelen?

Ik heb de 13/23cm RX versterker van MiniKits probleemloos in elkaar kunnen knutselen dus ben redelijk optimistisch. Als jullie wat tips hebben voor een novice met geen enkele ervaring op dit gebied hou ik me aanbevolen.

En wat ik me ook afvraag: momenteel komt de 70cm repeater van Almere hier met S9 +10 dB binnen (ik zit vlakbij Drachten, antenne 6 m hoog, vermogen 5W) en ik zit met allerlei stations in en uit omgeving Amsterdam te kletsen. Dus blijkbaar zijn er goede condities (’s avonds dus waarschijnlijk door temp. inversie) om die 100 km te kunnen overbruggen. Geld dat in grote lijnen ook voor AM tv, dus dat je met een beetje mazzel ook nog grote afstanden kunt overbruggen?

73, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
Plaats reactie