motorfiets stoort op zender

Forumregels
Informatie, modificaties, tips of vragen over setjes, transceivers, portofoons ontvangers, microfoons, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door fred101 »

Op een Honda GL1500 benzine 6 cilinder met carburateurs heb ik een Yaesu FTM10R geinstalleerd. De yaesu zit aangesloten op de audio installatie van honda. Daar is een aansluiting op het intercomdeel waar normaal de 27mc van honda op komt.

Nu hoor ik de dynamo gieren, knipperlichten en groorlicht maken het erger.

Hoe ontstoor ik dit.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Kun je geen directe kabels trekken naar de accu? Dan is meestal het probleem wel verholpen. Vergeet niet een zekering te plaatsen direct bij de accu in die kabel :?
Verder zou je misschien nog wat kunnen ontstoren door een (of een paar) elko met een lage inwendige weerstand (bij kleintjes zijn dat de 105 graden celcius varianten) in de voedingsleiding te plaatsen, vlak bij de set. Vooral LF storing (in het audio gebied) zul je hiermee aanpakken. 100nf extra is handig als je last hebt van RF inspraak.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door fred101 »

De storing komt niet via de voeding binnen, dan had hij eerst ook moeten gieren. De dynamo wordt opgepikt door de microfoon leiding in kabel tussen transceiver en motorintercom. Met de set uit maar de intercom aan giert hij nog steeds. Met de intercom uit maar de set wel op luisteren over de motor-radio is er geen gegier.
Ik denk dat ik de dynamo moet ontstoren op de dynamo zelf.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zou het veld rond de dynamo van invloed zijn? Als je een goed afgeschermde kabel gebruikt naar je mike, dan kan ik me dat niet voorstellen. Misschien ligt die afscherming los? In geval van een krulsnoer heb je ineens een mooie spoel, hi.

Maar storing op de voeding is ook best snel in de audio te horen van de microfoonversterker, dus helemaal uitsluiten zou ik niet doen.
PA0VIC
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 22:59
Locatie: Ravenswaaij JO21QW
Contacteer:

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door PA0VIC »

Hoi Fred,
Mijn FT8900 werkte tijden goed in mijn Volvo 940, plots hetzelfde effect wat jij nu hebt, een gierende dynamo, werd erger als de accu zwaarder belast werd (bv groot licht) of meer vermogen uit de FT8900 .
Niets te vinden echter een maandje later was de accu nagenoeg overleden, nieuwe accu er in geen dynamo meer te horen.
Succes Vic.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi Vic,

Hij giert niet meer, alles werkt nu super.

We zijn zondag met je SA bezig geweest om de 70cm af te regelen. Dat gaat toch wel heeeeeeeel lekker met zo'n ding. Nu nog in dat RSGB handboek snuffelen ivm neutrodyniseren want hij gilt als een gek (wel precies op 433). De degelijkheid van buizen valt toch wat tegen. Al na een halve minuut de gloei op 60V te hebben gehad ipv 6,3V was er eentje defect :crybaby:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de meeste transistoren kunnen ook niet tegen 60V gloeispanning! :?

Leuk he zo'n SA.
Voor sommige zaken veel beter dan een scoop.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: motorfiets stoort op zender

Ongelezen bericht door fred101 »

Meestal als een tor gloeit is er iets mis denk ik. De andere drie buizen waren overigens nog heel :sneaky2:

Zo'n SA is een heel erg handig ding, nu ik aan een echte gesnuffeld heb smaakt dat naar meer.
Zaterdag ga ik een russische SNA ophalen. Heeft helaas geen buizen, is jaren 70 en de marker verschijnt niet meer maar is toch iets van 35 jaar oud. Een SX1-41 ofzo iets. Verder werkt hij. Anders ging hij naar de stort en dat zou zonde zijn (samen met een 40A 19"rack voeding 6/12/18V gestabiliseerd.)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie

Terug naar “Setjes, transceivers, portofoons, ontvangers, mods, tips, etc”