Diamond GSV3000 Voeding

Forumregels
Informatie, modificaties, tips of vragen over setjes, transceivers, portofoons ontvangers, microfoons, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PA8C »

In deze thread treft u de volledige beschrijving inclusief het schema aan van de Diamond GSV3000 voeding.
Dit is een conventionele regelbare gestabiliseerde voeding die +/- 25A continue kan geven.
De spanning van deze voeding kan geregeld worden van +/- 1V DC tot 15V DC.

73, Stan
Diamond GSV3000 Power Supply
Diamond GSV3000 Power Supply
Diamond GSV-3000.jpg (17.72 KiB) 35802 keer bekeken
Diamond GSV-3000UM.pdf
DIAMOND GSV3000 User Manual & Schematic Diagram
(710.42 KiB) 1632 keer gedownload
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hoi Stan,

Dank je wel (ik ben volgens mij zelfs de eerste die hem heeft gedownload).
Mijn voeding werkt (nog), maar je weet nooit wanneer je het nodig hebt.
Viel mij overigens op van die backup-voeding. Ik heb nog wel ergens een 12V dry-cell accu staan,
die kan ik er wel eens aan hangen. Dat kan wel eens van pas komen,
zeker met de geregeld uitvallende netstroom waar Nederland de laatste 10 jaar mee kampt. :-)
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Pascal,

Leuk dat dit je weer wat verder kan helpen.
Let wel op want die backup functie die genoemd word in de documentatie is een optie die niet standaard geleverd word.
Op mijn GSV3000 voeding zit die er in ieder geval niet op!
Wat ik hier als backup gebruik is een droge accu met capaciteit van 26Ah die continue onder een druppellader staat.

Wat ik nog wel gedaan heb is een overspanningsbeveiliging ingebouwd in de voeding.
Als de klemspanning van de voeding door een defect 0,1V boven de ingestelde spanning uitkomt word de uitgang direct onderbroken door een relais.
Op die manier voorkom je dat de aangesloten apparatuur door overspanning ook defect raakt.
Als ik het mij goed herinner heb ik die schakeling ook al eens hier op het forum gepubliceerd.
http://hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=394&p=1645#p1645
Een bouwpakketje is bij Frans Bakelaar op zijn website te vinden voor onder de 10 Euro.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hoi Stan,

Dank je wel voor de aanvullende info.
Ik heb gisteren mijn voeding eens goed bekeken,
maar de aansluitingen voor een accu heb ik er ook niet op zitten.
Ik heb eens in het bijbehorende schema gekeken,
maar ik kan hier zo snel ook niet zien waar dat dan aangesloten zou moeten worden.
Want ik ga ervan uit dat de printen er voor zijn ontworpen, en dat alleen de optionele componenten missen.
Nouja, het is geen ramp, de accu is ook snel genoeg op de set aangesloten zonder dat deze aan de voeding hangt. :-)
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PA8C »

Pascal,

Om e.e.a. misschien nog wat extra te verduidelijken het volgende:
De GSV3000 die jij en ik hebben is specifiek voor de EU geproduceerd. (Er is dus ook een niet EU versie met waarschijnlijk andere printplaten in de omloop, maar tot op heden heb ik alleen de 25Ampere versie in Nederland gezien).
Op de voorzijde van de voeding is ook duidelijk te lezen "25A CE PROTOCOL" (wat aangeeft dat dit een aparte versie is voor de EU is)
Het schema wat ik in de documentatie heb zitten is dus ook specifiek voor deze CE versie inclusief de controle spanningen bij de LM324.
Ik hoop dat dit een duidelijk beeld geeft van de situatie.
Normaal gesproken zal ik niet snel een schema publiceren/plaatsen op enig forum als dat afwijkt van de regulair verkrijgbare apparatuur.
In mijn optiek heeft dat weinig zin en kan een iets minder terzake kundig persoon alleen maar op het verkeerde been zetten. (Zonder daar specifiek iemand mee te bedoelen!)
Mijn doelstelling is om de amateur gemeenschap te voorzien van bruikbare en nuttige informatie om eventuele problemen goed op te kunnen lossen met de juiste documentatie.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Dag Stan,

Ik heb dezelfde voeding en heb een vraagje.
Door de lange 13,8 volt voedingskabel ( 3 of 4 mm²) treed er bij hoge ampères een spanningsval over de kabel op.
Zou het mogelijk zijn een soort sence kabel aan het uiteinde van de voedingskabel te hangen en daarmee de voeding iets te corrigeren?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Ben,

We praten hier over een gestabiliseerde voeding die bij de maximun toegestane belasting van +/- 25A binnen tienden van Volt de spanning zal blijven leveren. Als je daar een lange kabel van 3 a 4 mm2 aan hangt ben ik benieuwd wat je spanningsval aan het einde van die kabel zal bedragen. Een mogelijkheid zou zijn om de klemspanning van de GSV3000 dan iets te verhogen.
Ik denk niet dat we hier over enkele Volts spanning verlaging aan het einde van die verbindingskabel praten dus zie ik zo 1 2 3 het probleem niet. Wat bedoel je met een sence kabel? Als de lengte van de voedingslijn tussen de klemmen en de verbruiker een echt probleem mocht worden kun je altijd de voeding dichter bij de verbruiker plaatsen waardoor je wel de juiste spanning overhoud. Ook een terugmeld kabeltje naar de voeding van een bepaalde lengte zal verliezen opleveren dus daar win je ook niet zoveel mee. Gebruik je trouwens wel de juiste banaanstekers op de uitgangsklemmen van de voeding? Er zijn daar namelijk nog al wat uitvoeringen van. Ik gebruik de Hirschmann banaanstekers die 40Ampere aankunnen.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Ik zal binnenkort eens nameten wat het verschil is bij 40 watt FM.
Ik vroeg mij al af of de regeling in de voeding soms niet goed werkt.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De sense kun je wel naar buiten halen (volgens mij zit die op het knooppunt van R10 en R22, zie schema), maar daar zit ook wel een gevaar. Als de externe sensekabel los zou schieten, zou de voeding de neiging krijgen om de spanning gevaarlijk ver op te regelen. Ook zal de sensekabel heel erg goed afgeschermd en gefilterd moeten worden, omdat de minste geringste RFI de boel kan ontregelen. Voor zendamateurs niet geheel onbelangrijk.

Voor wat betreft de verliezen: de sensekabel mag overigens gewoon dun en lang zijn, omdat er toch nauwelijks stroom loopt over de sensekabel. En bij weinig stroom heb je ook geen last van onaanvaardbare verliezen.

>> dus dikke aanvoerkabels naar de set en een dunne sense terug.

Wat je ook kunt doen, is met een wisselschakelaar in de voeding de sense omschakelbaar maken van intern naar extern. Maar nogmaals; pas op voor het gevaar dat de sense niet aangesloten is per ongeluk.

Even wat anders; door in de huidige situatie even een tijdje een hoge stroom te trekken door de kabel, kun je vanzelf wel voelen waar deze warm wordt. Als je bijvoorbeeld bij 20A een spanningsverlies van 2V over de kabel hebt, dan moet die 40Watt toch ergens voelbaar zijn. Als de banaanstekkers dan heet geworden zijn, kun je die beter vervangen.
PD8L
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2021, 18:51
Roepletters: PD8L

Re: Diamond GSV3000 Voeding

Ongelezen bericht door PD8L »

Hallo allen,

Ik heb deze tekt ook gebruikt op zendamateur.com, maar daar reageert voor alsnog niemand.
Ik zie dat men hier ook veel over voedingen weet, en daarom hier ook mijn vraag post.

Ik hoop dat er na 9 jaar nog iemand nog reageert :-)

Ik heb deze voeding sinds vorige week (nieuw gekocht). Gelijk viel mij op dat deze vreselijk veel herrie maakt. Op mods.DK staat een fan modificatie. Wat blijkt, er zijn modellen (later dan 2012 vermoedelijk) die een 220 Ohm, 5 watt weerstand over Q9 TIP31C hebben staan, hiermee overbrug je de temperatuur gestuurde aansturing waardoor de fan op volle toeren draait, geen prettig geluid, het lijkt wel alsof de fan niet helemaal goed is.

Ik heb dit bij mij nagekeken en inderdaad heb ik ook een model met deze weerstand. Waarom ze dit hebben gedaan is mij onduidelijk, maar het zal mij niets verbazen als het te maken heeft met de fluittonen zoals in dit topic vermeld.

De mod bevat 2 dingen, de weerstand doorknippen , en de fan zelf vervangen door een Noctua NF-R8 redux 1800 (3-pin)
Ik heb eerst de standaard fan vervangen door de Noctua. Hierna was de voeding stiller, maar toch bleef het een vervelend geluid, ook met deze fan lijkt het alsof de fan niet goed is, maar hij is nieuw.

Na 2 dagen kon ik het niet meer aanhoren en heb vervolgens ook de weerstand aan één kant doorgeknipt, ik kan heb zo weer functioneel maken.
Nu is de voeding stil, maar helemaal blij ben ik er niet mee...

Een vriend van mij heeft dezelfde voeding, en zonder de weerstand want de fan springt niet gelijk aan, hij zegt als ik een tijdje bv FT8 doe, dan springt de fan aan.
Maar bij mij springt ook na 45 minuten de fan niet aan, de voeding word nu wel serieus warm en je ruikt hem ook (dit is vaak bij een nieuw apparaat, maar deze ruikt wel heel sterk)

Hebben jullie goede adviezen? Schijnbaar werkt de temperatuur gestuurde aansturing ook niet erg goed. Het printje zit tussen de trafo en het koelblok in dus even eruit halen is niet aan de orde.

Alvast bedankt,

Louis de PD8L.

(PS, hoe kan ik ook het beste verlichting aanbrengen met witte leds achter de 2 meters, iemand een schematje?)
Plaats reactie

Terug naar “Setjes, transceivers, portofoons, ontvangers, mods, tips, etc”