beginnersset

Forumregels
Informatie, modificaties, tips of vragen over setjes, transceivers, portofoons ontvangers, microfoons, etc
PD3BKV
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2010, 12:17

beginnersset

Ongelezen bericht door PD3BKV »

Ik ben net m'n N binnen en nu wil ik de ether gaan bestormen.

Wat is een leuke set voor een beginner?
Ik wil graag alles ontvangen maar ik hoef nog niet zo nodig terug te praten, dus wie heeft wat tips en aanraders?

MvG.

Pd8bKv
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: beginnersset

Ongelezen bericht door fred101 »

Ligt aan je budget en de banden waar je op uit wil komen of wil luisteren. Je hebt grofweg 3 soorten sets. HF, UHF, VHF of combinaties. Dus sets die HF tot en met UHF hebben. Set die VHF en UHF hebben of setjes speciaal voor een deel.
Daarnaast heb je ook verschillende antennes nodig. Een antenne voor 70 cm doet het niet op 40 meter.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: beginnersset

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

FT-857D

Alle banden die je mag gebruiken zitten erop. Ik ben er ook mee begonnen en voorlopig blijft ie staan. Nieuw iets van 600 euro dacht ik... Tweedehands kan natuurlijk ook.
2M/70cm stokjes heb je voor weinig, tot een euro of 50.

Als je minder geld hebt: beginnen met een portofoon, bijv een ft-60, heb je al voor 160-200 euro. Kan je ook mobiel gebruiken of aan een antenne thuis koppelen. Met 5W kom je redelijk ver.
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
fre0n
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2014, 13:11

Re: beginnersset

Ongelezen bericht door fre0n »

Eens met het FT-857D advies. Maar dan moet je niet bang zijn van de ingewikkelde menu structuur.

Een yeasu 450 kan ook prettig zijn, met ingebouwde antenne tuner.

Een X30 of X50 rondstralertje voor 2m/70cm in de regio (<50 euro), lekker via de repeaters kleppen. En een end-fed draadje vanaf je dakkapel naar de schuur schuin af laten lopen voor HF om de wereld te werken (<90 euro).
PA3AYW
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2007, 22:48
Locatie: Hoogland

Re: beginnersset

Ongelezen bericht door PA3AYW »

fre0n schreef:Eens met het FT-857D advies. Maar dan moet je niet bang zijn van de ingewikkelde menu structuur.

Een yeasu 450 kan ook prettig zijn, met ingebouwde antenne tuner.

Een X30 of X50 rondstralertje voor 2m/70cm in de regio (<50 euro), lekker via de repeaters kleppen. En een end-fed draadje vanaf je dakkapel naar de schuur schuin af laten lopen voor HF om de wereld te werken (<90 euro).
Speedy Gonzales is sneller.. :frogwink:
fre0n
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2014, 13:11

Re: beginnersset

Ongelezen bericht door fre0n »

haha oops. je hebt gelijk. ik had niet op de datums gelet, over het algemeen staan een paar jaar oude onderwerpen niet meer op een eerste pagina van een forum :s Er wordt hier niet zo druk gepost ?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: beginnersset

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is hier inderdaad wat rustig. De meesten zitten op zendamateur.com (waar ik ook aan meewerk). Voor dit forum ben ik aan het nadenken hoe het nieuw leven in te blazen, maar dat heeft geen prioriteit moet ik toegeven :)
Plaats reactie

Terug naar “Setjes, transceivers, portofoons, ontvangers, mods, tips, etc”