R1155 & T1154 expert gezocht

Forumregels
Informatie, modificaties, tips of vragen over setjes, transceivers, portofoons ontvangers, microfoons, etc
mysat
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:46

R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door mysat »

Via een ander forum ben ik hier terecht gekomen. Ik ben de trotse eigenaar van deze set en constateer dat de ontvanger steeds zachter geluid geeft, waarschijnlijk door het minimale gebruik.

Dat bracht mij op het idee om deze set eens door de expert na te laten kijken. Heb zelf wel een electro achtergrond maar dat is meer van na de buizentijd.

Wie weet een goed adres die dit ook wil doen ? De set is mist alleen de afdekplaat van de zender en is verder compleet. De set is NIET te koop ;-)

Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi, welkom.

Ik heb ook zo'n set. Mijn T1154 is helemaal compleet en origineel. De High velocity recue marine uitvoering, mijn R1155 een ooit zwaar verbouwde (naar amateur radio) uitvoering. Beide staan nog op restauratie te wachten. Ik wil hem origineel houden maar de bedrading is krokant. Nu blijkt Conrad sinds kort een soort vloeibaar rubber te hebben als krimpkous vervanger. Als dat er ook doorzichtig is dan is dat de oplossing.

Over jou ontvanger. Als hij relatief snel dover wordt is waarschijnlijk een buis minder aan het worden. Dat is een kwestie van in een buizen tester of een andere proberen. Is het iets wat over jaren gebeurd dan kan het zijn dat hij gewoon afgeregeld moet worden omdat condensators en weerstanden in waarde verlopen.

Ik heb het versimpelde schema bijgevoegd. er zitten 3 type buizen in die verdacht zijn. VR100 en 110 en eentje is een 99. Je kan dus wat buizen uitwisselen en dan kijken wat er veranderd. V3, V5 , V6 en V8 zijn verdacht . Als het op alle banden gelijk is en niet de buis is dan moet je eerst naar de kringen kijken. L9-L12 afhankelijk van de band waarop hij zwakker is. Is het gelijk op alle banden dan zijn die kringen niet de oorzaak. Dan is het L20/21 L2/3 of L19. Ligt het daar ook niet aan dan wordt het met een meetzender signaal op de ingang zetten en deze met een scoop door het apparaat volgen. Kan je gelijk de filters pieken. Dat is bij een buizen set vreselijk makkelijk. Je kan overal bij en het is overzichtelijk.

Ik heb een buizentester en wat meetapparatuur dus ik wil best een keer een middag of dag met je in dat ding meten maar ik heb meer dan genoeg restauratie projecten voor me zelf liggen dus ik doe geen reparaties voor derden

Fred PA4TIM
Bijlagen
1155simple.pdf
(170.77 KiB) 626 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
mysat
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:46

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door mysat »

Bedankt voor de reactie en het aanbod. Hou het even in beraad. Mijn expertise ligt niet op het vlak van buizen...

De zender is onvervormt te horen dmv de ontvanger echter het is zachter dan voorheen. Ik heb hier twee mogelijke oorzaken voor nl de externe speaker (600 ohm en wat beschadigd) of intern (verloop) in de ontvanger.

Indien ik weet wat een goed functionerende ontvanger qua output zou moeten leveren kan ik dit nameten met een scope, echter ook die waarden ontbreken me....

Vraag: Bestaat er geen NL-club van deze set-eigenaren ?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door fred101 »

Volgens mij zijn ze daar te zeldzaam voor. Een kennis van mij die al jaren meedraait in het surplus circuit en daar ook een enorme verzameling van heeft, zegt dat de T1554 tot de zeldzaamste (gewilde) surplus apparaten mag worden gerekend.
Ben je ook SRS lid en wat is je call ?

Hoe bedoel je dat jou zender onvervormd te horen is maar zachter ? Zit er geen TX/RX relais tussen ?

Hoor je andere stations ook zachter ?

Als je een meetzender hebt dan moet je die op de antenne ingang zetten. .
Volgens het manual: 12uV op 210KHz moet 50mW output geven en 6uV op 16MHz geeft ook 50mW. Hou er wel rekening mee dat het 50mW over 6000 ohm is, geen 600 (of er moet een fout in het manual staan want 6000 is een wat vreemde waarde maar er staat dat de Zout 6000 ohm is). Ze gebruikten de ontvanger volgens mij alleen met koptelefoon en die waren in WW2 toen iets van 2K tot 10K in impedantie dus dat zou dan toch kunnen kloppen. Bij 6000 ohm moet dat dan 17V zijn wat me weer wat veel lijkt.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
mysat
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:46

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door mysat »

fred101 schreef:Volgens mij zijn ze daar te zeldzaam voor. Een kennis van mij die al jaren meedraait in het surplus circuit en daar ook een enorme verzameling van heeft, zegt dat de T1554 tot de zeldzaamste (gewilde) surplus apparaten mag worden gerekend.
Ben je ook SRS lid en wat is je call ?

Hoe bedoel je dat jou zender onvervormd te horen is maar zachter ? Zit er geen TX/RX relais tussen ?

Hoor je andere stations ook zachter ?

Als je een meetzender hebt dan moet je die op de antenne ingang zetten. .
Volgens het manual: 12uV op 210KHz moet 50mW output geven en 6uV op 16MHz geeft ook 50mW. Hou er wel rekening mee dat het 50mW over 6000 ohm is, geen 600 (of er moet een fout in het manual staan want 6000 is een wat vreemde waarde maar er staat dat de Zout 6000 ohm is). Ze gebruikten de ontvanger volgens mij alleen met koptelefoon en die waren in WW2 toen iets van 2K tot 10K in impedantie dus dat zou dan toch kunnen kloppen. Bij 6000 ohm moet dat dan 17V zijn wat me weer wat veel lijkt.
Ik ben geen SRS lid (alhoewel ik in de jaren 70 op mijn 12-14 aan de theorie van een zendexamen ben begonnen. Nadien een paar jaartjes HTS-E gedaan...
Een meetzender wordt een probleem, daar dit (bijna) het enig radiospul is. Da's natuurlijk ook een van redenen waarom ik op zoek ben. Op dit moment gebruik ik een hoog impedantie speaker (waarde waarschijnlijk rond de 600 ohm en uit een oude buizen radio echter NOOIT gemeten.

Een paar jaar terug gilde de set als een echte AM-radio.... Vandaag de dag is alles nog hoorbaar, maar een heel stuk zachter. Heb inmiddels de pot-meter schoon proberen te maken met een reiniger, echter niet nagemeten of dit ook succesvol was. Kortom, ietwat meer meten zou wel op zijn plaats zijn ......

Is er nergens een club van R1155 en T1154 bezitters op het net ?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik denk dat er wat te weinig T1154's zijn om een club te beginnen. De meeste eigenaren zijn wel SRS lid. (surplus radio society)
Daar zijn ook wel mensen die restauratie/reparatie voor derde doen. Ik begrijp dat jij geen zendamateur bent ? In dat geval zou het wel eens lastig kunnen worden om hulp daar te krijgen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
mysat
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:46

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door mysat »

Probleem van zacht ontvangst is opgelost ;-) nu ik er even de tijd voor neem.

Mijn zoons van 8 en 10 hebben waarschijnlijk een oorlog nagebootst en aan de diverse schakelaars gezetten. Dit was mij niet opgevallen.. Terug op Automatic Volume Control (AVC) heeft het probleem opgelost (gelukkig)

Bedankt voor elke input.

En we blijven het hier natuurlijk van tijd tot tijd volgen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: R1155 & T1154 expert gezocht

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben aan de mijne bezig, ik mis de verbinding tussen bandswitch en schakelblok. Ik heb hem van staal gemaakt maar daar staat 1200V op dus dat ding kan niet van staal zijn of er hoort daar geen 1200V te staan. Hoe zit dat bij die van jou ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie

Terug naar “Setjes, transceivers, portofoons, ontvangers, mods, tips, etc”