RS9044 geconfigureerd als repeater

Forumregels
Informatie, modificaties, tips of vragen over setjes, transceivers, portofoons ontvangers, microfoons, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

RS9044 geconfigureerd als repeater

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb maar weer eens mijn RS9044 van de plank gehaald. Dat apparaat is een tijd geleden al omgebouwd met de PA4DEN ombouwset en software en die software ondersteunt ook een goede repeaterfunctie.

Meer informatie: http://www.pa4den.nl/rs9044.html

Ik heb hem een paar jaar geleden gebruikt als 70cm set.

De RS9044 is een ATF-2 (autotelefoon) basisset op 70cm en heeft twee antenneaansluitingen. Een gescheiden zender en ontvanger dus. Het vermogen is instelbaar tussen 0 en 60 (of soms meer) Watt. De ontvanger heeft een prima gevoeligheid en is behoorlijk selectief.

Afbeelding

Hij is dus ook als repeater erg interessant, omdat hij met de PA4DEN software behoorlijk compleet is. Zo kun je een callgever instellen (Morse), een rogerbeep, wurger (squelch watchdog), maximale uitzendtijd achtereen (watchdog), zelf in te stellen repeatershift (+ en -), tijd dat rogerbeep wordt weergegeven na afvallen van de squelch, rogerbeep toonhoogte, rogerbeep lengte, CTCSS en de afvaltijd van de repeater (tot 4 seconden).

Mijn exemplaar had alleen het probleem nauwelijks modulatie te produceren. Na lang zoeken bleek het probleem bij de ingangstrafo te zitten. Na die te hebben verwijderd, doet ie het weer goed.

Nu ga ik kijken of de "repeater" ergens in te zetten is om te testen of de RS9044 een goede oplossing is voor een repeater.
PA0VIC
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 22:59
Locatie: Ravenswaaij JO21QW
Contacteer:

RS9044 repeater

Ongelezen bericht door PA0VIC »

Hoi Tjalling,

De RS9044 als repeater werkt PERFECT ik ben ook erg blij dat je hem 's avonds hebt aanstaan, dan blijf ik een beetje op de hoogte wat er op NOS gebeurt hi het signaal hier in het Antonius ZH te Nieuwegein is prima op mijn VX7 porto te ontvangen ondanks de vele storingsbronnen hier. Hoop maandagavond weer qrv te zijn op NOS.

Tjalling bedankt voor het aanbieden van mijn persoonlijke repeater. Groetjes Vic
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Repeater voor Vic

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fijn dat je weer thuis bent Vic! Inmiddels is de repeater weer "afgebroken", oftewel uit de lucht gehaald. Er was een sterk signaal nodig, om binnen het afgeschermde gebouw waar Vic verbleef nog iets te ontvangen. Bovendien zat Vic aan de andere kant van het gebouw. Zodra ik thuis was, zette ik de repeater aan. Iedere 5 minuten werd mijn call ter identificatie uitgezonden in morse.

Even wat details over de configuratie:
Zender en ontvanger (de repeater): een RS-9044 (ex ATF-2 basisset)
Ontvangstantenne: CR-8900 in de keuken
Ontvangstfrequentie (ingang): PI2NOS op 430.125 MHz
Zendantenne: 6 elements 70cm yagi op het balkon
Zendfrequentie: 431.325 MHz
Zendvermogen: ca. 18 Watt in de antenne (> 100 Watt ERP)
Antennehoogtes: ca. 30 meter
Afstand hemelsbreed naar Vic: ca. 14km

Nog even wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Setjes, transceivers, portofoons, ontvangers, mods, tips, etc”